Am făcut turul României cu 8 electrice • Meșter în mașini #63
Un newsletter Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter și Daniel Popescu.
Meșter în Mașini #63
9 octombrie 2022
1. ROCHARGE 2022
Iar am lipsit o perioadă din inbox-ul tău. Și iar avem o scuză bună. Adevărul e că, după un road trip de 9 zile în care am călătorit prin România cu 8 mașini electrice aveam nevoie de o scurtă perioadă de odihnă în care să încărcăm și bateriile umane.
Avantajul este că acum putem să vorbim un pic la rece despre ce a însemnat aventura ROCHARGE 2022 și cu ce rămânem, de fapt, după cel mai amplu și relevant test cu mașini electrice produs vreodată în România.
Și când spunem relevant ne referim la faptul că cele 8 mașini electrice au fost testate de 16 jurnaliști și invitați, fiecare cu propriul stil de condus și cu propriile preferințe subiective. La fel de relevante sunt și datele obținute pe parcursul celor 9 zile de test intensiv. Date despre distanța parcursă, ritmul în care au fost conduse mașinile, energia electrică consumată și, implicit, consumul mediu. Date despre puterea de încărcare a stațiilor și intervalele de timp în care mașinile au fost conectate la prize.
Probabil că cel mai important lucru pe care vrei să-l afli după un astfel de test este ce autonomie medie reală a avut fiecare mașină. Așa că iată aceste date în toată splendoarea lor, în ordine descrescătoare. Un click pe numele fiecărui model te trimite instant către raportul detaliat cu toate datele colectate pe parcursul celor 9 zile. În locul tău, noi am salva toate link-urile astea în bookmarks. Într-un director special, pe care să-l consulți cu drag atunci când vei dori să-ți cumperi o electrică.
Vokswagen ID.5 (versiune cu tracțiune spate și 204 CP): 462 km
Kia EV6 (versiunea cu tracțiune spate și 338 |CP): 440 km
Audi Q4 Sportback e-tron (versiunea cu tracțiune integrală și 299 CP): 414 km
Hyundai Ioniq 5 (versiunea cu tracțiune integrală și 306 CP): 396 km
Mercedes-AMG EQE (versiunea AMG 43 4MATIC, 476 CP): 394 km
BMW i4 Gran Coupé (versiunea M50 de 544 CP): 384 km
Renault Megane E-Tech Electric (versiunea cu baterie de 60 kWh): 383 km
Lexus UX (versiunea 300e): 238 km
Merită să tragem și câteva concluzii. Iar cea mai importantă dintre ele este că 7 dintre cele 8 mașini au avut o autonomie reală situată în preajma pragului de 400 de kilometri, chiar mult peste în anumite cazuri. Și asta în condițiile în care mașinile au înfruntat inclusiv autostrăzi, ploi reci de toamnă și dimineți cu numai câteva grade în termometre. Nu-i exclus să ne tragi de urechi că n-am testat mașinile pe viscol la -30 de grade Celsius, caz în care noi te rugăm doar să te gândești cum au fost ultimele ierni din România. Și ceva ne spune că, dacă iarna asta vor fi regulat -30 de grade, o să ne intereseze mai mult cum ne încălzim locuințele decât care va fi autonomia reală a unei mașini electrice. Oricare ar fi ea.
Ce înseamnă o autonomie reală în regim de șosea și/sau autostradă de more or less 400 de kilometri? Înseamnă că, dacă mergi zilnic la birou în celălalt capăt al orașului, încarci bateria cel mult o dată pe săptămână sau poate chiar o dată la două săptămâni, în funcție de distanțele parcurse efectiv. Înseamnă că, dacă vrei să pleci în concediu, poți să ajungi la mare fără să alimentezi pe drum, chiar dacă mergi pe autostradă. Și că poți să ajungi din București în Cluj-Napoca, Timișoara sau Oradea cu o singură încărcare full. Sau hai, cu două încărcări până la 80%, să nu pierzi prea mult timp la stații.
Sună bine? Noi zicem că sună mai mult decât bine.
Există și câteva steluțe. Nu putem fără ele, chiar dacă nu vrem să-ți facem nicio ofertă. BMW i4 și Mercedes-AMG EQE au fost singurele mașini dintre cele opt care au avut un consum mediu de peste 20 kWh la 100 de kilometri. Dar asta nu reprezintă neapărat o surpriză în contextul în care acestea au fost și cele mai puternice mașini din caravană: 476 CP pentru EQE, respectiv 544 CP pentru i4. Și dacă în condițiile astea tot am stors aproape 400 de kilometri de autonomie din fiecare, înseamnă că eficiența energetică este totuși bună. Sau că avem șoferi foarte fini cu pedala de accelerația, cine știe?
Apoi, nu te lăsa amăgit de penultimul loc ocupat de Megane E-Tech Electric în topul autonomiilor. Modelul electric produs de Renault a fost mașina electrică din grup cu cel mai mic consum mediu: doar 15,9 kWh la 100 de kilometri. Autonomia aparent mai mică decât a celorlalte modele are ca explicație banală faptul că bateria are numai 60 kWh, comparativ cu minim 70 kWh în cazul prietenilor de drumeții (cu excepția lui Lexus UX). Dacă luăm în calcul și faptul că Megane-ul electric este cel mai accesibil din grup, totul capătă o nouă perspectivă, nu-i așa?
Am lăsat pentru final o concluzie despre Lexus UX, care și-a trecut în palmares o autonomie care pare mică, numai 238 de kilometri. Doar că Lexus UX lived to its story, cum zic englezii: adică a fost foarte aproape de cât anunță producătorul japonez în cartea tehnică. Așa se întâmplă când ai o baterie de numai 45 kWh. Chiar și așa, versiunea electrică a lui Lexus UX poate fi un partener de nădejde în mediul urban, cu avantajul că o baterie așa mică se încarcă repede. Și că-i Lexus, adică găsești pe mașina asta toate elementele de confort și de calitate dintr-un Lexus.
Road tripul ROCHARGE 2022 a fost susținut de Vitesco Technologies, un producător german de tehnologie pentru mașini electrice și nu numai, cu centre de cercetare la Iași, Sibiu și Timișoara și o unitate de producție la Brașov. De altfel, în cadrul road tripului am vizitat uzina din Brașov, care în prezent se adaptează din mers la schimbările din industria auto și produce invertoare pentru mașinile electrice ale grupului Jaguar Land Rover, cum ar fi Jaguar I-Pace. În următorii ani, compania va produce preponderent componente pentru mașini electrice.
De asemenea, ROCHARGE 2022 a beneficiat de sprijinul unor parteneri fără de care un astfel de experiment real nu prea se leagă:
BT Leasing a fost Green Partner, pentru că oferă soluții personalizate de finanțare pentru mașini electrice, inclusiv pentru toate modelele din acest road trip;
Michelin a echipat unele modele din caravană cu noile anvelope Pilot Sport EV dezvoltate special pentru mașini electrice;
Autonom a fost partenerul de mobilitate modernă, mai ales că ne-a pus la dispoziție un serviciu de asistență rutieră la care, din fericire, nu a fost nevoie să apelăm;
Server Config ne oferă laptopuri refurbished performante cu care scriem articolele pe care le citești zilnic pe Autocritica. Și newsletter-ul pe care îl citești chiar acum, desigur. Așa că am profitat de road trip pentru a vizita sediul central al Server Config din Aleșd, unde în curând va exista și o stație de încărcare pentru mașini electrice.
Renovatio e-charge este una dintre rețelele de stații la care am încărcat mașinile. Este și campioana rețelelor de încărcare: cu 214 stații de încărcare, dintre care unele de 350 kW, Renovatio e-charge are cea mai extinsă rețea din România. Și, dacă nici asta nu te convinge, află că poți să folosești aplicația Renovatio e-charge pentru a încărca mașina electrică și la stații E.ON și, până la sfârșitul anului, și la stațiile MOL Plugee;
Am încărcat și la MOL România, care face un nou pas important în dezvoltarea propriei rețele MOL Plugee. De exemplu, la drum lung o să-ți fie mult mai ușor să alimentezi rapid fără să faci un ocol neplanificat prin diverse orașe, pentru că MOL România a început să instaleze stații de încărcare ultra-rapide de 150 kW pe autostrăzile A1 și A2. Până la sfârșitul anului vor fi 14 astfel de stații în total;
MOON, rețeaua dezvoltată de Grupul Volkswagen, s-a extins la rândul ei cu stații de încărcare rapidă de 300 kW, pentru început în București, Râmnicu Vâlcea și Timișoara. Niciuna dintre mașinile din road trip nu poate încărca atât de repede - Ioniq 5 și EV6 sunt capabile de maxim 255 kW - iar ăsta este un semn bun că stațiile încep s-o ia înaintea mașinilor electrice la acest capitol. Și să nu uit: deși le găsești doar la dealerii Grupului Volkswagen, stațiile MOON sunt publice și pot fi folosite de oricine, indiferent de marca mașinii electrice;
Iar Enel X Way, rețeaua dezvoltată de Grupul Enel, ne-a făcut cu ochiul cu peste 200 de puncte de încărcare de toate felurile: 150 kW, 60 kW, 50 kW, 22 kW. În plus, oamenii de la Enel X Way au simțit că avem doar cifre în cap într-un astfel de road trip și au avut o surpriză inedită pentru noi: o vizită la Observatorul Astronomic din Cluj-Napoca. Ploaia ne-a împiedicat să ne uităm prin telescop, dar chiar și așa poveștile despre planete, stele și galaxii spuse de astronomi pasionați ne-au stârnit curiozitatea să profităm de zilele senine (și) pentru a merge să folosim telescoapele pentru a pătrunde în lumea fascinantă a spațiului cosmic;
De asemenea, Euronews România a fost partener media al evenimentului și a avut o serie de reportaje pe subiect.
Și o să încheiem partea asta cu (încă) o concluzie: tot mai multe unități de cazare au instalat stații de încărcare pentru mașini electrice. Le-am găsit în parcări atât la Qosmo Hotel (Brașov) și Grand Hotel Italia (Cluj-Napoca), cât și la Ramada by Wyndham (Oradea) și, mai ales, la Conacul Archia din apropiere de Deva. E, dacă vrei, doar un semn de normalitate care se traduce prin faptul că poți încărca mașina electrică peste noapte, la hotel, și să pleci a doua zi spre următoarea destinație cu bateria plină după un somn odihnitor.
Despre cum a fost în #ROCHARGE 2022 am vorbit în cel mai recent episod din podcastul Autocritica. Îl vezi pe contul nostru de Youtube sau, mai simplu, pe link-ul cu preview de mai jos:
2. Habemus hibrid!
Nu puțini sunt cei care au fost surprinși că Dacia a sărit direct în barca electricelor prin lansarea lui Spring și a ignorat aparent complet potențialul hibrizilor. Până acum. Și asta pentru că producătorul de la Mioveni a anunțat că monovolumul Jogger va putea fi comandat începând de anul viitor și într-o versiune hibridă de 140 de cai putere. La Salonul Auto de la Paris vom vedea expus nu modelul, ci... motorul.
Nu este ceva tocmai nou. Până la urmă, vorbim despre un sistem hibrid disponibil deja pe modele precum Renault Clio sau Captur: un motor cu benzină de 1,6 litri, două motoare electrice - dintre care unul joacă rol de generator - și o baterie de 1,2 kWh. Avantajul principal este că mașina poate porni cu motorul electric principal, fără implicarea directă a motorului pe benzină, ceea ce se traduce prin reducerea consumului și a emisiilor de dioxid de carbon.
Nu știm încă datele oficiale despre consum și nici prețul versiunii hibride a lui Jogger, dar putem să-ți spunem că cea mai accesibilă versiune actuală a modelului costă aproape 16.000 de euro. La fel de interesant este că primele unități Jogger hibrid vor fi livrate până în martie 2023, ceea ce înseamnă că de când dai click pe butonul de comandă până vezi mașina în parcare vor trece undeva la două luni. Probabil un record galactic pentru situația actuală de pe piața auto.
3. Diesel n-aveți?
Ni se șoptește în cască cum că vorbim prea mult despre electrice. Ăsta-i trendu’, nu avem ce face, dar uite că amintim și de diesel când este cazul.
De exemplu, Mazda tocmai a anunțat prețurile pentru versiunile diesel ale SUV-ului CX-60, care a fost prezentat oficial prin luna martie: puțin peste 45.000 de euro pentru motorul de 3,3 litri și 200 de cai putere, cu roți motrice față și transmisie automată cu 8 trepte.
Iar dacă herghelia de 200 de cai putere nu este suficient de impresionantă pentru tine, japonezii plusează și cu o versiune de 254 de cai putere, în cazul căreia prețurile încep de la circa 55.000 de euro, pentru că și nivelul de echipare este unul superior.
4. Ai o lupă?
În ultimii ani, facelift-urile unor modele sunt atât fine, încât jurnaliștii auto ar trebui să primească la angajare câte o lupă cu care să studieze atent imaginile cu “noutățile” prezentate de constructori.
Uite, o astfel de lupă ar fi numai bună acum, pentru că Mercedes-Benz a publicat primele imagini cu facelift-urile pregătite pentru Clasa A și Clasa B. Vorbim, desigur, de schimbări minore de design, și avem marele noroc că modelele pot fi comandate și în nuanțe noi pentru caroserie, să le mai deosebim și noi un pic.
Altfel, motorizările sunt practic identice cu cele disponibile și în prezent, iar singura noutate - dacă îi putem spune așa - o remarcăm la versiunea plug-in hybrid: motorul electric oferă 109 CP în loc de 102 CP. Un spor de 7 CP care sigur n-o să facă diferența în trafic așa cum o făcea Marius Lăcătuș în tricoul cu numărul 7 pe terenul de fotbal. Mai important ar fi că, la curent alternativ, o să poți încărca bateria cu 11 kW, nu doar 7,4 kW ca în cazul versiunii pre-facelift.
5. Și totuși, care-i cea mai vândută marcă din țară?
Nu, refuzăm să credem că poți întreba așa ceva în patria-mamă pentru Dacia. Pentru că marca noastră continuă să fie cea mai populară în România și după raportul cu privire la înmatriculările pe primele 9 luni ale anului. Aproape 28.000 de români și-au înmatriculat o mașină Dacia în acest an, iar locurile următoare sunt ocupate, la mare distanță, de Toyota și Hyundai.
Altădată pe poziții fruntașe ale clasamentului, francezii sunt acum doar pe locurile 7 și 8, iar Mercedes-Benz mai are un piculeț și depășește Peugeot. Uite aici cum stau lucrurile concret:
1. Dacia: 27.709 unități
2. Toyota: 7.802 unități
3. Hyundai: 7.473 unități
4. Ford: 6.845 unități
5. Škoda: 6.405 unități
6. Volkswagen: 6.136 unități
7. Renault: 5.429 unități
8. Peugeot: 2.802 unități
9. Mercedes-Benz: 2.669 unități
În ansamblu, piața auto de mașini noi a crescut cu aproape 8% în primele 9 luni ale anului. Și dacă te întrebi cum merge piața second-hand, ei bine, aici raportăm o scădere de aproape 19% comparativ cu perioada similară a anului trecut.
6. Atenție, apar fulgere!
N-avem ce face și ne-ntoarcem de unde am plecat, adică la electrice, pentru că Maserati a prezentat noua generație GranTurismo și, împreună cu ea, prima electrică din istoria mărcii: versiunea electrică GranTurismo Folgore. Adică Fulger. Nice touch, Maserati!
Ce ne-a atras nouă atenția la GranTurismo Folgore este arhitectura de 800 de volți, pe care o găsim pe numai câteva modele electrice - ne gândim în special la Porsche Taycan, Hyundai Ioniq 5 sau Kia EV6 - dar și bateria de 83 kWh care suportă viteze de încărcare de până la 270 kW. Italienii au refuzat insistent să sufle o vorbă despre autonomie, iar noi evităm elegant să facem predicții, mai ales când ne uităm la cele trei motoare electrice care oferă în total 761 de cai putere și 1.350 Nm.
Altfel, dacă nu ești pregătit să faci pasul la electrică - dar ai totuși un cont generos la bancă - Maserati vine nu cu una, ci chiar cu două propuneri indecente, ambele pe benzină: GranTurismo Modena de 490 CP și GranTurismo Trofeo de 550 CP.
7. Și totuși, cât e autonomia?
În timp ce Maserati se face că plouă când vine vorba despre autonomie, sud-coreenii de la Hyundai anunță triumfător finalizarea testelor oficiale de consum pentru Ioniq 6. Dar nici cu asiaticii nu ne este rușine, pentru că ei refuzat încă să ne ofere detalii despre motorizări, cu excepția unui detaliu - zic ei - important: vârful de gamă va oferi 325 de cai putere.
Acestea fiind spuse, Ioniq 6 va oferi o autonomie maximă de 614 kilometri în cazul versiunii cu un singur motor electric și jante de 18 inchi. Și este important să reții dimensiunea jantelor, pentru că dacă “încalți” mașina cu jante de 20 inchi autonomia scade brusc la maxim 545 de kilometri.
Povestea se repetă și în cazul versiunii cu două motoare electrice - da, adică versiunea cu tracțiune integrală. Aici avem autonomie de 583 de kilometri pentru jantele de 18 inchi și 519 kilometri pentru jantele de 20 inchi. Indiferent ce alegi, capacitatea bateriei este de 77,4 kWh.
În fine, versiunea cu un singur motor electric va fi disponibilă și cu o baterie mai mică, de 53 kWh, care se traduce printr-o autonomie de 429 de kilometri. Dacă nu exageri cu accelerația, poate că autonomia asta va fi suficient de mare să ajungi de la București la Constanța pe A2 și de la București la Sibiu pe autostrada A1. Da, pe bune. Undeva prin 2050, dar să nu ne încurcăm în detalii minore.
Până atunci, așteptăm cu drag Ioniq 6 în ROCHARGE 2023.
8. Cu 25 de povesti toți suntem datori
Într-o zi de luni în care studenții au revenit pe băncile facultăților, prietenii de la RacingWheels și-au prezentat lucrarea de licență. A șasea. Catalogul anual RacingWheels.
Este singura publicație din România dedicată mașinilor clasice, iar noua ediție include nu mai puțin de 25 de povești. O să citești despre Rolls-Royce Silver Cloud, Peugeot 205 GTI, Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss, Lotus Elan, Studebaker President sau Fiat 514 Spider Coppa Delle Alpi, dar și despre 10 dintre oamenii care au influențat cel mai mult industria auto.
“Și-a construit propriul motor cu aburi la 15 ani. Cu varii componente mecanice s-a familiarizat de pe la 12 ani, în propriul său atelier improvizat într-un colț al fermei deținute de părinții săi. Tot acolo a învățat să repare ceasuri. O anecdotă spune că la 13 ani a primit cadou un ceas pe care s-a grăbit să-l demonteze. Voia, pur și simplu, să înțeleagă cum funcționa acel mecanism, dar și care ar fi fost cauzele pentru care n-ar fi funcționat”.
E doar o frântură din povestea despre Henry Ford. O poveste inclusă în Catalogul RacingWheels 6, pe care îl poți cumpăra de la magazinele Inmedio sau online de pe Coffeelicious.
9. Alte știri auto pe care trebuie să le cari în portbagaj
Viitorul model electric Volvo EX90 va avea încărcare bi-direcțională, adică va putea încărca un alt vehicul electric. Aflăm detalii la prezentarea din 9 noiembrie.
Citroen va oferi bilete de tren pentru șoferii care încarcă bateriile mașinilor plug-in hybrid. Ca să nu mai meargă cu bateria goală.
Tesla a început producția de serie a capului tractor Semi. Au trecut doar 5 ani de la prezentarea acestuia.
Final de drum pentru Lamborghini Aventador.
Skoda Sharyaq și Prediaq sunt noile mascote ale echipelor americane de hochei San Jose Sharks și Nashville Predators.
În Formula 1, Pierre Gasly a dat Red Bull pe Alpine.
10. Zona extracurriculară (fără motoare și roți)
Ce pierdem dacă pierdem bivolul românesc.
Vremea recoltei: câte cereale s-au recoltat în acest an în România și în Europa.
Cum a schimbat Revoluția Industrială cursul istoriei și clima planetei.
Algoritmul care anticipează mișcările din teren ale jucătorilor de volei cu o acuratețe de 80%.
Există o posibilă explicație științifică pentru care cele mai bune idei ne vin în timp rezolvăm diverse treburi în baie.
Prima dată pe la noi? Dacă ți-a plăcut ce-ai citit, te poți abona ușor și gratuit aici. Vei primi acest newsletter în fiecare duminică dimineață prin e-mail.
Dă mai departe acest newsletter prietenilor tăi. Suntem mereu în căutare de cititori de calitate.
Alte newslettere de calitate scrise cu grijă la cuvinte și povești de oameni deștepți pentru un public sănătos. Le poți consuma cu încredere, plăcere și cafea.
Savantgarde (Marius Cosmeanu)
Civilization (Viktor Kapra)
Patru Pereți (Daniel Popescu)
Povești din sport (Andreea Giuclea)
In the News (Bianca Oanea)
Misreport (Codruța Simina)
Concentrat (DoR)
Revista Pressei (PressOne)
Cronica.ro
Monday Memo (Mona Dârțu)
Chinezu (Cristi China-Birta)
Semafor