Noul BMW M2 • Meșter în mașini #64
Un newsletter Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter și Daniel Popescu.
Meșter în Mașini #64
16 octombrie 2022
1. Porsche le dă tăiate la Cluj
Dacă ești clujean, știi cu siguranță că a aterizat în oraș săpămâna asta turneul de tenis Transylvania Open. Cel mai mare și mai important din România. E un turneu de categorie WTA 250 (adică mic spre mediu), dar oamenii de aici se cam dau peste cap să construiască o competiție pe care toată lumea, în frunte cu jucătoarele, o iubește.
Și pentru că cel mai important turneu din România are nevoie de mașini care să se potrivească cu ocazia, oamenii de la Porsche au dat o mână de ajutor și au ocupat Clujul cu o flotă de exemplare Taycan, Macan, Cayenne, 911 și cu un Boxster GTS portocaliu pe care oricine și l-ar dori în garaj.
Îți scriu rândurile astea din lounge-ul jucătoarelor de la turneu, acolo unde turneul se află în desfășurare și a ajuns la faza sferturilor. Și ca să vezi cât de potrivită e asocierea Porsche cu turneul de aici, una dintre favoritele la trofeu a fost Jule Niemeier, o nemțoaică de care vei mai auzi în următorii ani și care face parte din echipa de „Tineret-Speranțe” a Germaniei la capitolul tenis feminin. Eu zic că va ajunge sus de tot și va fi liderul generației ei. La Cluj a fost eliminată în sferturi, iar finala se va juca între rusoaica Anna Blinkova și italianca Jasmine Paolini.
Am vorbit cu multe dintre jucătoarele de la Cluj, implicit cu româncele de la turneu, într-o serie de interviuri denumită Porsche Talks Tennis. În Taycan, normal, unde altundeva ar putea să fie mai liniște decât acolo la un turneu de tenis?
Între timp, alt Taycan e vedetă și pe teren, pentru că-l vezi (la televizor sau din sală) expus pe colțul arenei de la Transylvania Open. Are cel mai bun loc din sală la turneul ăsta:
2. Magistrala M2
În timp ce bucureștenii pregătesc deja sute de metri de panglică colorată pentru a inaugura o nouă, dar amărâtă stație de metrou pe magistrala M2 Berceni - Pipera, designerii și inginerii BMW lucrează tipic nemțește și ne pun în fața ochilor noua generație M2.
Cu un design destul frontal criticat de public, dar despre care oamenii de la BMW spun că asigură o eficiență sporită a sistemului de răcire, noua generație M2 este cu exact 214 milimetri mai scurtă decât M4 Coupe, dar asta nu înseamnă că sub capotă nu regăsim același motor precum în gama M4: 3,0 litri cu 460 de cai putere și 550 Nm. Comparativ cu precedenta generație avem un spor de 90 de cai putere pe care o să-i simți din plin când accelerezi de la 0 la 100 km/h în numai 4,1 secunde.
Teoretic, viteza maximă de 250 km/h ar trebui să fie irelevantă pentru noi, dar când citești că doar 7% dintre români cred că depășirea vitezei legale este cea mai gravă abatere de la siguranța rutieră cazi un pic pe gânduri. Cine știe, poate că noul M2 este și pentru autostrăzile românești, nu numai pentru Autobahn.
3. Și atât.
Dacă la frigidere și aragaze încă trebuie să ducem muncă de convingere cu producătorii să renunțe la codurile alea alambicate de cifre și litere care țin loc de nume, constructorii auto au tendința să cadă în cealaltă extremă.
Așa că nu, n-am uitat să punem un titlu catchy la știrea cu numărul 3 din cel mai bun newsletter din Univers scris de Meșter și Popescu și nici n-am dat copy-paste aiurea, pur și simplu ăsta este numele celui mai nou model lansat de Polestar. Știi tu, brandul ăla premium desprins din blonzii înalți de la Volvo.
Deloc surprinzător, Polestar 3 este un SUV electric. Animalul cu origini nordico-chinezești promite tracțiune integrală (adică are câte un motor electric pe fiecare puncte), vreo 490 de căluți și un ecran gigant de 14,5 inchi pe care inginerii l-au montat în plan vertical ca să nu-l confunzi cu laptopul de pe care trimiți zilnic rapoartele alea XLSX către manageri.
Ca orice stea a nordului care se respectă, Polestar 3 are sistem de infotainment Android Automotive propulsat de platforma hardware Qualcomm Snapdragon Cockpit, dar vine și cu ceva special: este primul Polestar cu platforma Nvidia Drive, care gestionează datele de la camerele video și senzorii sistemelor de asistentă. Dacă și tu ai senzația că vorbim despre un telefon sau un laptop, să știi că nu e de la tine, e de la ei.
4. Mai mare înseamnă întotdeauna mai mult
Avem cea mai bună dovadă că inginerii Lexus au urmărit cu sufletul la gură ROCHARGE 2022. Și spunem asta cu toată convingerea pentru că Lexus UX 300e, adică mașina electrică cu cea mai mică autonomie din caravana #ROCHARGE, tocmai a primit un facelift care are ca noutate majoră o baterie mai mare.
Ia fii atent aici: capacitatea brută a bateriei a crescut de la 54,3 kWh la 72,8 kWh, ceea ce se traduce printr-o autonomie oficială de 450 de kilometri, adică cu 40% mai mare decât versiunea fără facelift pe care am torturat-o noi prin Transylvania Open. Pardon, prin Transilvania. Așa pățești când scrii despre mașini în timpul unei semifinale de tenis.
Altfel, sub capotă o să ai tot 204 cai putere, dar și un sistem de infotainment nou-nouț cu ecran central de 8 inchi sau 12,3 inchi compatibil cu CarPlay wireless sau Android Auto cu fir. Avantaj Apple, desigur. Mai ai timp să faci schimbarea până în mai, când vine mașina cu tot facelift. Bani să fie în contul de economii.
5. Adică 5 pe linie
La Euro NCAP nu-i deloc ca la școală. Dacă vezi 5 pe linie înseamnă că iar avem un grup numeros de modele care au obținut calificativul maxim de stele la testele de siguranță. Și, chiar dacă ai tendința să crezi că toate modelele noi iau 5 stele, măcar știi că ești siguranță la volan. Și că mașina aia n-a primit diploma asta la fel de ușor ca ăia 50 de oameni care se felicită reciproc pe Facebook și Instagram că au câștigat câte o bucată de hârtie pe care scrie, cu mici variațiuni, “premiul I pentru cea mai frumoasă literă A scrisă în Word cu Times New Roman 12."
În fine, ai înțeles ideea, așa că avem așa: 5 stele Euro NCAP pentru Mercedes EQE, Mazda CX-60, BMW X1, BMW Seria 2 Active Tourer, Seat Ibiza facelift, Seat Arona facelift și Volkswagen Golf. Și ce să vezi, Citroen C5 X și Mobilize Limo, două modele produse în China, s-au blocat la pragul de 4 stele. Pățești.
Cu ceva timp în urmă, Michelin și-a propus ca până în 2050 toate anvelopele pe care le produce compania franceză să aibă ca ingrediente doar materiale naturale, regenerabile sau reciclate. Iar inginerii producătorului francez au anunțat acum primele detalii despre două noi tipuri de anvelope prietenoase cu mediul înconjurător.
Ambele anvelope folosesc un procent mai mare de cauciuc natural, diverse uleiuri precum ulei de floarea soarelui, rășini naturale, silice din orez și chiar oțel reciclat. În plus, a fost folosit și un material sub formă de pudră cunoscut sub numele de “carbon negru”, practic carbon reciclat din diverse particule produse în procesele incomplete de combustie sau în descompunerea termică a gazelor sau a hidrocarburilor lichide.
Una dintre anvelope este dedicată autovehiculelor și are compoziție de 45% din astfel de materiale sustenabile, în timp ce a doua anvelopă are astfel de materiale prietenoase cu mediul în proprietie de 58% și va fi dedicată autobuzelor. Practic, vorbim despre primele anvelope din lume aprobate pentru utilizare pe drumuri publice care conțin o cantitate atât de mare de materiale sustenabile.
Cele două tipuri de anvelope au fost deja omologate și oferă performanțe similare cu cele ale anvelopelor din gama actuală de produse. Nu te grăbi însă la primul magazin de anvelope care îți iese în cale: noile anvelope vor înlocui gamele actuale gradual, într-un interval estimat de producătorul francez la 2-3 ani. Ideea e că oamenii nu stau degeaba, lucrează să fie bine.
6. Mă duc pân’ la farmacie să iau benzină și lămâie
Dacă ți se pare amuzant că azi poți să te duci la hypermarket să cumperi energie pentru mașina ta electrică, să știi că în trecut se putea și mai rău. Primii oameni ai planetei care s-au bucurat binefacerile mașinilor cu motoare termice stăteau la coadă cu oamenii răciți pentru a cumpăra benzină de la farmacie. La găleată sau la canistră, depinde ce avea fiecare prin curte.
Nu e o glumă, e pur și simplu istorie. Avem și dovezi: mai jos o vezi pe Bertha Benz, unul dintre pionierii industriei auto, într-o deplasare regulamentară de rutină la o farmacie din Wiesloch pentru a cumpăra benzină pentru Benz Patent-Motorwagen. Adică pentru primul automobil din lume.
Sigur că în timp lucrurile au evoluat, dar, așa cum probabil îți imaginezi, a fost nevoie de câteva incendii serioase pentru ca industria auto să impună niște standarde de siguranță. Despre asta citești tu mai multe în povestea stațiilor de alimentare cu carburanți, scrisă de colegul nostru Cornel Șocariciu.
7. Ce-a fost și ce-a ajuns
O spunem fără niciun fel de ocolișuri: Dacia a depășit vânzările Renault în Europa. Sigur, nu la nivelul unui an întreg ci, pentru moment, în statisticile aferente lunilor iulie și august. Dar este practic o premieră majoră pe care nu o putem ignora și la care nici nu ne puteam gândi în urmă cu câțiva ani.
Cuvântul cheie în această ecuație este Spring, care se vinde ca pâinea caldă în Europa datorită unui preț foarte mic. Un succes cumva peste așteptări care a determinat inclusiv Grupul Volkswagen să revitalizeze modelul electric de oraș e-Up, scos inițial din producție.
Și totuși, nu este vorba doar despre “chinezul” Spring. S-a ajuns aici și în contextul inedit al pieței auto din Europa, afectată în ultimii ani ba de cârcalacul din China, ba de lipsa livrărilor de semiconductori tot cu origini chinezești, ba de inflația în creștere puternică. Despre toți factorii ăștia ne-a povestit, cu cifre concrete în față și cu grafice mai mult decât sugestive, jurnalistul economic Gabriel Dogaru, căruia îi urăm pe această cale un călduros bun venit în echipa Autocritica.
8. Scoateți o foaie de hârtie.
Am pregătit două teste mari și late.
Pentru început, te întrebăm cât se poate de serios: unde ai mai văzut tu un test în care omul din spatele volanului să fie atât de direct?
“Maserati Grecale este [...] un SUV din segmentul compact premium gândit și construit să aducă profit mult cât mai repede posibil. Deci, practic, ne vrea banii, știți rețeta de-acum.”
O știm, o știm. Și totuși, Tudor Rus, adică autorul acest test, admite că, super-mega-supriză, nu prea are ce să-i reproșeze acestui model italian.
“Grecale e un Maserati pe care îți va plăcea să-l conduci și atunci când asfaltul de sub tine începe să șerpuiască. Aș fi ipocrit dacă i-aș reproșa ceva suspensiei în condițiile în care suspectez că majoritatea vibrațiilor vin pe seama jantelor mari, de 20 de inchi. Mi-a plăcut ușurința prin care poți așeza un Grecale pe trasă, deși raportat la numărul de kilograme din fișa tehnică, ai zice că ți-a intrat pe mână doar un alt SUV leneș. Nu e cazul. Iar pe lângă agilitate, căsătoria dintre motor și transmisie e fericită iar eu, unul, n-am nimic să-i reproșez”.
Se citește la cafeluță aici. De preferat dimineața.
În căutările noastre permanente în registrul deja clasic “mașini cam la fel de scumpe ca o garsonieră” am dat și peste un Mercedes-Benz Clasa C. Ocazie cu care am dat din nou și peste mai vechea noastră cunoștință Andrei Știrbu, care insistă să mai stea un pic printre noi, deși tot el insistă că a plecat la concurență. Dezleag-o p-asta, frate!
Uite ce zice Știrbu despre Clasa C: “Este absolut minunat la rulare, în ciuda faptului că nu mai are suspensie pneumatică. Cât despre garda la sol ceva mai mare, asta nu-l transformă pe All-Terrain în vreo barcă, pentru că amortizoarele nu au primit cursă suplimentară comparativ cu celelalte versiuni. Și oricum, odată ce dai de viraje, probabil că o să fii atât de încântat de direcție încât îi vei ierta oricare alt neajuns pe care-l găsești la ținuta de drum. Dar mă îndoiesc că ai avea ceva să-i reproșezi, sincer.“
Încă un test fără reproșuri? Ei, nici chiar așa. Citește aici testul complet ca să-ți faci o idee mai bună.
9. Aprobat de Jaguar Land Rover
Ne simțim un pic datori. Weekendul ăsta ți-am dat să analizezi două teste cu mașini cam scumpe și trebuie să ne revanșăm cumva. N-o să revenim însă la Spring-ul menționat mai sus, ci îți propunem o idee mai interesantă.
Ideea e așa: prețurile la mașinile noi cresc constant de câteva luni bune, iar termenele de livrare sunt din ce în ce mai mari. Parcă ai fi tentat să cauți o mașină second-hand, dar strategia asta vine la pachet cu multe necunoscute: nu știi câtă încredere poți să ai în vânzător, nu știi cum a fost întreținută mașina la viața ei, nu știi dacă merită într-adevăr banii pe care ar trebui să-i dai pe ea.
Jaguar Land Rover vine cu un compromis perfect: mașini rulate cu livrare imediată și beneficii similare cu cele ale unui autoturism nou prin programul Approved. Cum vine asta?
Păi e simplu: tehnicienii Jaguar Land Rover preiau modele rulate din cadrul Grupului și le verifică în 165 de puncte, iar toate problemele tehnice sunt remediate cu piese originale. Urmează apoi verificarea istoricului, inclusiv numărul de kilometri, dar și cireașa de pe tort: un test drive dinamic în care sunt monitorizate suspensiile, posibilele vibrații la rulare, sistemul de frânare și funcționarea motorului și a transmisiei. La acestea se adaugă alte nouă verificări, astfel încât fiecare exemplar care intră în proiectul Approved să funcționeze ca unul nou.
În cadrul programului găsești doar mașini din gama grupului Jaguar Land Rover cu o vechime de cel mult 7 ani și un rulaj de maxim 150.000 de kilometri. Iar la preluarea cheilor primești garanție de 24 de luni care poate fi extinsă pentru încă 60.000 de kilometri, în funcție de vechimea și rulajului fiecărui exemplar în parte.
Sună bine? Găsești detalii complete și lista mașinilor disponibile pe site-urile oficiale Jaguar și Land Rover.
Ni s-au mai agățat printre spițe:
Fondatorul constructorului Nikola a fost condamnat la 25 de ani de închisoare pentru fraudă după ce a mințit despre performanțele camioanelor și despre infrastructura de stații de încărcare cu hidrogen.
Au apărut imagini spion cu viitoarea generație BMW X2.
Renault și Geely vor lansa în 2024 în Coreea de Sud un model bazat pe platforma lui Volvo XC40. Așteptăm și prima Dacie cu motor BMW.
Honda va produce un model în colaborare cu Sony, care va fi comercializat în Statele Unite din 2026. Oare vine cu un PlayStation cadou?
Lansarea versiunii electrice a lui Porsche Macan a fost amânată cu un an, până în 2024, din cauza unor eterne probleme software în cadrul Grupului Volkswagen. Niște programatori nu vreți, fraților?
10. Zona extracurriculară (fără motoare și roți)
Cum au ajuns imobiliarele "borcanul cu miere" pentru antreprenorii români?
Ziua bună după cantitatea de Soare se recunoaște. Mai puțin în 25 octombrie, când vom avea o eclipsă parțială de Soare vizibilă inclusiv din România: 38% din suprafața astrului va fi acoperită de Lună.
Cercetătorii lucrează la măștile faciale pe care le vom purta la… următoarea pandemie. Nu vă grăbiți, băieți.
Nu știu ce-i mai grav: că Microsoft a mințit timp de doi ani că Windows blochează automat instalarea driverelor care conțin viruși sau că tu nu ai niciun antivirus pe computer. Sau ai?
Femeile curajoase ale Iranului.
Prima dată pe la noi? Dacă ți-a plăcut ce-ai citit, te poți abona ușor și gratuit aici. Vei primi acest newsletter în fiecare duminică dimineață prin e-mail.
Dă mai departe acest newsletter prietenilor tăi. Suntem mereu în căutare de cititori de calitate.
Alte newslettere de calitate scrise cu grijă la cuvinte și povești de oameni deștepți pentru un public sănătos. Le poți consuma cu încredere, plăcere și cafea.
Savantgarde (Marius Cosmeanu)
Civilization (Viktor Kapra)
Patru Pereți (Daniel Popescu)
Povești din sport (Andreea Giuclea)
In the News (Bianca Oanea)
Misreport (Codruța Simina)
Concentrat (DoR)
Revista Pressei (PressOne)
Cronica.ro
Monday Memo (Mona Dârțu)
Chinezu (Cristi China-Birta)
Semafor