Adio, Fiesta! • Meșter în Mașini #66
Ford Fiesta ne va părăsi în 2023, când gama de modele Ford va rămâne fără unul dintre cele mai iubite și peformante nume pe care le-a avut marca în Europa.
Un newsletter Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter și Daniel Popescu.
Meșter în Mașini #66
30 octombrie 2022
Din 2035 vom găsi în showroom-urile auto doar mașini electrice sau alimentate cu carburanți sintetici care nu emit dioxid de carbon. Nu mai e o propunere, ca până acum, ci o treabă votată săptămâna asta în Parlamentul European. Adică se întâmplă.
E ca la muzeu: dacă nu-ți place sau n-o înțelegi nu înseamnă că nu-i artă.
Cu ocazia asta, salutăm cu respect și cu flash din contrasens oamenii muncii. Și dacă tot v-am prins, avem o mărturisire de făcut: om fi și noi de vină pentru că planeta se chinuie să respire, da' până să rezolvăm noi cazul la bloc în Sălăjan, sectorul 3, București, ar face bine ca greii din industrie, energie și agricultură să-și curețe camera și să-și facă patul.
Uite-așa stăm: (văzută în unul dintre excelentele newslettere a găștii de la Semafor).
Fiesta se termina
Ăsta (în spaniolă, cu a la final, deci n-am uitat diacritica aia) este titlul unei piese cântate de formația argentiniană Katunga în 1979. Asculți aici dacă ești pasionat de muzica latină a vremurilor în care cartierul Medellin habar n-avea că va fi hit pe Netflix.
După cum poți să asculți, piesa ar fi trebuit să fie una tristă, da' oamenii ăștia nu prea știau să fie necăjiți când cântau, așa că a ieșit o melodie numai bună pentru un trenuleț la nuntă.
Bineînțeles, ne-am adunat aici ca să dezbatem pe foarte scurt știrea săptămânii din lumea auto: Ford Fiesta ne va părăsi în 2023, când gama de modele Ford va rămâne fără unul dintre cele mai iubite și peformante nume pe care le-a avut marca în Europa. Nume lansat tocmai în 1976.
Vei întreba, pe bună dreptate: „Păi stai așa, Meștere, cu ce naiba înlocuiește Ford mașina asta?”. Răspunsul, amice, se regăsește dincolo de gardul uzinei de la Craiova (deocamdată): cu Puma. Și cu o gamă de mașinuțe electrice mai mari sau mai mici care vor lua locul în care astăzi se află ceea ce va fi defuncta Fiesta.
Dar decât să ne supărăm, mai bine-un clip optimist să vedem. Așa cum l-a lăsat Ford pe lume ca să ne aducă aminte că pe lungimea unei părți însemnate din viețile noastre a existat o mașină de oraș pe nume Fiesta. Trag nădejde că numele va reapărea undeva în viitorul îndepărtat sub forma unei mașini ultramoderne de oraș cu forme retro.
În cazul meu, de Fiesta mă leagă niște amintiri plăcute din cariera de jurnalist auto. Dar cea care-mi va rămâne mereu în memorie va fi un răsărit excepțional pe care l-am prins la marginea unui câmp în drumul meu spre Iași într-o toamnă a anului 2016. Era un Fiesta ST 200 care se conducea fabulos. #Nofilter, cum se zice-n social media.
Operație pe Accord deschis
E tristețe mare în ediția asta a newsletterului nostru, dar ne asumăm, pentru că primele 65 de numere ale scrisorii săptămânale au fost mai degrabă pline de distracție.
Așadar. Honda a prezentat câteva imagini-teaset cu ceea ce va deveni noua generație a lui Accord. O altă mașină excepțională și foarte iubită de baza de fani Honda, dar care nu va mai fi disponibilă în Europa. Așa că ne uităm lung la imaginile astea, întindem gâtul peste gard și ne asumăm faptul că nostalgia e bună strict ca să ne amintim de vremurile în care încercam să devenim ce suntem azi. Cam ca mirosul de cozonaci.
Mai multe imagini găsești aici
Baladă legănată de camion
S-a râs bine la asta. Găsită în newsletterul Biancăi Oanea.
Bella, bella, da' cu operație estetică
Între timp, italienii de la Alfa Romeo reînvie pentru a doua oară Giulia și Stelvio, modele care primesc un facelift la facelift. Pentru că-i a doua schimbare la față pentru mașinile care în momentul lansării își propuneau să relanseze un brand italian aproape muribund.
Și le-a ieșit parțial, pentru că aparatele încă bipăie la patul Alfa Romeo, ceea ce înseamnă că pacientul are încă șanse să fie funcțional, ca odinioară. Așteptăm să se ridice și să danseze.
Aici găsești toate modificările aplicate pe facelift la facelift, dacă te interesează subiectul și dincolo de luminile din faruri.
Avant l'Eletre
Dacă ai rămas încă blocat în paradigma „De ce naiba fac ăștia mașinile electrice atât de urâte?”, e foarte posibil să nu fi fost foarte atent la ce s-a lansat pe piață în ultimii doi ani. Iar ca să te conving că lucrurile nu mai stau ca pe vremea în care Zoe și i3 erau electricele prin definiție, îți fac cunoștință cu Lotus Eletre, un SUV electric care n-are nicio treabă cu ce a însemnat Lotus în istoria industriei auto, dar despre care nu prea poți zice că nu arată bine.
Unde nu pui și că se încarcă ultrarapid la stații de până la 350 de kW, are o baterie de peste 100 de kWh care-i permite o autonomie sănătoasă (vreo 600 de kilometri) și se va vinde și-n Europa. vreo 95.000 de euro în Germania. Se produce-n China.
Alte detalii găsești aici.
Interior scandinav
Așa va arăta noua generație Volvo XC90 la interior. Mă rog, la cum se anunță schimbările vizuale și tehnologice, mai degrabă vorbim de un model complet nou, pentru că legăturile cu XC90 sunt simbolice.
Prezentare oficială la începutul lunii noiembrie.
Popescu a înțeles tot Dingolfing
Colegul Daniel Popescu și-a petrecut vreo trei zile din viață încercănd să descâlcească imagini și informații legate de ce fac oamenii de la BMW în cea mai mare fabrică pe care marca germană o are în Europa.
L-am trimis în vizită la Dingolfing. O localitate de 20.000 de oameni în care BMW are o fabrică în care lucrează 17.000 de oameni.
Dar cum Popescu nu știe să se oprească, le-a vizitat oamenilor și un centru în care BMW imprimă 3D piese complexe în metal și plastic )cum sunt cele din imaginea de mai jos). Și ne-a povestit și de-acolo ce și cum.
Lăsând gluma la o parte, e interesant să citești cum se mișcă lucrurile în direcții care nu-s deloc vizibile atunci când te uiți pur și simplu la mașină, adică la produsul finit, și miauni că-i mare grila.
Aici e toată povestea.
Ne-am făcut analizele
Echipa Autocritica s-a îmbogățit din această toamnă după un transfer de marcă. Gabi Dogaru, jurnalist cu rădăcini adânci în lumea statisticilor auto, scrie din octombrie analize de piață pe care le găsești în exclusivitate pe site-ul nostru. Iar cel mai recent astfel de articol este povestea primelor 9 luni văzută din perspectiva mașinilor pe care le-au preferat românii.
Nu e însă doar o listă a înmatriculărilor, cum se face de obicei. Ci o decriptare a cifrelor, pentru că încercăm să găsim explicații pentru faptul că Toyota și Hyundai au ajuns să bată constant Volkswagen, Skoda, Ford și Renault, dar și pentru faptul că Spring este ceea mai vândută electrică din România. De departe.
Analiza perioadei ianuarie-septembrie în piața auto este aici.
O să mai vină și-n lunile următoare, pentru că urmărim cu atenție și îngrijorare fenomenul. Ca să nu te ia nimic prin surprindere sau ca să devii vedeta grupului când vine vorba de cunoștințe fine despre mașini.
De exemplu, poți să deschizi discuția la spălătorie cu un implacabil „Băi, știați că anul ăsta Hyundai Tucson s-a vândut cât Kodiaq și Sportage la un loc în România?”.
Teste de personalitate
Nissan a lansat în vara anului 2022 o nouă generație a SUV-ului X-Trail, care e pentru Qashqai ce-i Skoda Kodiaq pentru Skoda Karoq: o versiune mai lungă și mai cu șapte locuri.
Ca să ne lămurească dacă mai există diferențe între cele două mașini, Cornel a zburat la Ljubljana și de acolo a plimbat X-Trail pe coclauri. A venit cu un caiet de notițe legate de sistemul hibrid de pe X-Trail pe care le-a vărsat fără milă în textul pe care l-am publicat săptămâna asta pe Autocritica.
„În primul rând, X-Trail e mare. Iar asta înseamnă și o masă considerabilă (între 1.886 și 1.949 de kilograme în cazul versiunii ePower e-4orce) pe care o porți pe viraje. Deci X-Trail n-o să-i răsplătească pe cei care sunt în căutarea unei sportive în acest segment. În schimb, SUV-ul nipon e confortabil, iar ăsta e un lucru bun, mai ales că mulți clienți sunt familiști. Suspensia a fost reglată pentru liniștea celor de la interior, iar faptul că nu apar zgomote care să perturbe starea de meditare e un lucru bun. Direcția e moale și completează efectul de confort general pe care X-Trail îl promovează”.
Știrbu despre versiunea Jogger cu 7 locuri și motor benzină turbo de 110 cai-putere:
„Dacă elimini din ecuație vâjâitul vântului, Jogger se prezintă ca un companion de drum chiar rafinat. Motorul este silențios, începe să mârâie doar când îl urci în turații, iar suspensiile sunt suficient de moi încât să-ți confere confortul pe care ți-l dorești de o mașină de familie, dar au amortizare suficient de fermă încât să nu ai emoții pe viraje. La senzația de siguranță contribuie și poziția la volan, care e mai jos decât ne-a obișnuit Dacia înainte și care poate fi setată în mod ideal mulțumită reglajului pe patru axe a coloanei de direcție.
Atunci când mergi „cu golul” și te poți manifesta în voie fără să primești notificări de rău de mișcare de la pasageri, Jogger te îmbie prin comportamentul la rulare. Nu este vreun sportiv, evident, însă faptul că e ușor și că are motor mic (și ușor) o face să se simtă foarte agilă.
E bine de știut și că atunci când îl încarci, n-o să-l omori. Motorul are suficiente resurse cât să te poarte liniștit oriunde vrei să mergi, fie și în vârf de deal. Important e să n-ai tu așteptări nerealiste de la el”.
Ni s-au mai agățat printre spițe:
Mercedes a anunțat prețurile oficiale pe piața din România pentru Clasa A facelift. De la 35.900 de euro în sus.
Dacă nu-ți place noul BMW M2, poate te îmbunează versiunea ceva mai supărată denumită M Performance.
Topul mașinilor electrice în Europa în septembrie 2022. Cu mențiunea că Tesla dă rezultate o dată la trei luni, iar acum a fost una dintre lunile alea. Între timp, Sandero dansează.
Hyundai Ioniq 6 First Edition. Consideră-te însă norocos dacă nimerești un Ioniq 6 (sau 5) orice ediție ar fi ea. Se produc prea puține față de câtă cerere există.
Volkswagen va lansa 10 mașini electrice noi în următorii trei ani.
Opel Grandland primește o versiune GSe: hibrid plug-in cu 300 de cai-putere.
Noua generație Suzuki S-Cross poate fi cumpărată într-o versiune full-hybrid (până acum, S-Cross era disponibil exclusiv în variantă mild hybrid).
Cinci exemplare Bugatti interbelice deținute de un colecționar au ajuns în posesia mărcii. După negocieri la sânge.
Ken Block s-a distrat iar, de data asta prin Las Vegas. Da' dacă până și Ken Block a trecut la electrice, e clară treaba.
Zona extracurriculară (fără motoare și roți)
Păsările lui Hitchcock au fost praf pe ceas pe lângă Pasărea lui Elon.
Norocul: știință sau tehnică?
Cum a început fotbalul la noi.
Vecinii ăia gălăgioși și enervanți? Te scapă de hoți.
Cât de curat e aerul din avioane?
Cele mai valoroase branduri în 2022.
Un tip din Rusia s-a mutat în pădure ca să nu plece la război. Ăsta e jurnalul lui.
Cartofi piure vs. Monet și alte lupte moderne.
Alte newslettere de calitate scrise cu grijă la cuvinte și povești de oameni deștepți pentru un public sănătos. Le poți consuma cu încredere, plăcere și cafea.
Savantgarde (Marius Cosmeanu)
Civilization (Viktor Kapra)
Patru Pereți (Daniel Popescu)
Povești din sport (Andreea Giuclea)
In the News (Bianca Oanea)
Misreport (Codruța Simina)
Concentrat (DoR)
Revista Pressei (PressOne)
Cronica.ro
Monday Memo (Mona Dârțu)
Chinezu (Cristi China-Birta)
Semafor