A doua electrică Toyota: Urban Cruiser
Meșteri în Mașini #162 • DS No 8 • R5 Turbo 3E • Aston Martin Valhalla • Mercedes-AMG PureSpeed • Viața lui Alec Issigonis • Încărcarea bidirecțională • Tesla Model 3: proba de infotainment
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 1000 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie și un laborator de testare la Timișoara. Aici poți citi despre ce știu să facă oamenii ăștia.
Mai bine mai târziu
De ce e big news? Fiindcă Toyota n-a sărit de pe trambulină în marea electrificare. Mai degrabă s-a așezat pe margine, și-a întins un picior și a încercat-o cu un deget - bZ4X.
Deci când și al doilea deget trece de luciul apei, știi că momentul e mai rar ca leopardul zăpezilor.
Urban Cruiser. Trebuie să recunosc, îmi place numele, care apropo, a mai existat pe un concept din 2006 și pe un model din India, bazat pe un Suzuki.
Ceea ce ne aduce la prima informație despre Urban Cruiser: aceea că împarte platforma cu Suzuki eVitara, prezentat acum câteva săptămâni.
Dacă aveți nelămuriri cu încadrarea în gamă, Urban Cruiser e ceva mai mare decât un Yaris Cross: 4.285 mm lungime, 1.800 mm lățime, 1.640 mm înălțime pe un ampatament de 2.700 mm.
Bateriile-s două la număr: 49 kWh și 61 kWh.
Bateria mică merge doar în combinație cu roți motrice față, pe care le învârte un motor electric cu 144 de cai-putere.
Pentru bateria mare, poți alege roți motrice față, caz în care motorul e ceva mai potent, la 174 de cai-putere, sau tracțiune integrală, cu două motoare electrice și 184 de cai-putere cumulat.
Tot ce v-am scris până acum e tanda pe manda cu Suzuki eVitara. Interioarele celor două electrice sunt identice, deci ce le deosebește se rezumă la caroserie. Mie-mi aduce aminte de i3, din unele unghiuri, dar poate e de la mine.
Mambo No. 8
S-a încercat ceva, a ieșit DS No 8. Un SUV care se crede coupé, caracterizat mai mult sau mai puțin neelegant de un domn de pe Facebook drept „Rolls-ul mâncătorilor de baghete”. Cuvintele lui, nu ale mele. Mie-mi plac baghetele.
Sub scoarță, atrage atenția o autonomie maximă de 750 de kilometri pentru modelul cu un singur motor electric, cu 245 de cai-putere și 343 Newtoni-metru, mixat cu opțiunea mare de baterie: 97,2 kWh.
Același motor dar mai puțin fibrat, cu 230 de cai-putere, poate fi configurat cu opțiunea mică de baterie: 74 kWh.
Se poate și tracțiune integrală, din două motoare electrice cu 350 de cai-putere și 509 Newtoni-metru la unison, legate de bateria mare.
Încărcare la DC decentă, cu până la 200 kW. Plus 22 kW la AC.
Îl vedem din vară prin Europa - cel puțin pe la dealeri.
Cât ai zice croissant
Și o altă abordare, tot de la francezi. Parcă altfel lucrează retina, este?
Renault 5 Turbo 3E. Un remake al rachetelor din buzunar din vremuri de-acum apuse. Da, la Renault 5 Turbo și Turbo 2 mă uit, nostalgic la gândul că anii ’80 au fost acum 40 de ani, nu 20, cât vrea să creadă milenialul din mine.
Pe hârtie: roți motrice spate, două motoare electrice înghesuite pe puntea spate, peste 500 de cai-putere, 0-100 în 3,5 secunde. De ce nu l-oi fi pus mai jos, la balistice, nu știu.
Balisticele săptămânii
Aston Martin Valhalla. Nu unde se ducă vikingii să moară, mai degrabă unde se duc bogații să trăiască (senzații tari). V8 AMG de patru litri cu două turbine cuplat unui sistem plug-in hybrid, 1.079 de cai putere, trei motoare electrice, 0-100 km/h în 2,5 secunde și 350 km/h viteză maximă limitată electronic. Plus aerodinamică activă și o automată cu dublu ambreiaj și opt trepte. 999 de unități planificate, toate scumpe.
Mercedes-AMG PureSpeed. O mașină frumoasă, chiar lascivă, gata topless din fabrică. Tot cu V8 de patru litri dar fără ajutoare electrice, 585 de cai-putere, 0-100 km/h în 3,6 secunde, 315 km/h viteză maximă și tracțiune integrală. Cu un HALO ca cel din Formula 1 pe post de plafon.
Dacă ai buletin pe Nisa ori Monaco sau chiar o colecție de mașini expuse peste drum de aeroportul Otopeni, știi ce-i de făcut.
Repede, că se produc doar 250.
Produsul Intern Brut
Alec Issigonis ar fi putut da vina pe soarta rău-voitoare, s-ar fi putut înscrie la ajutor social și nimeni nu l-ar fi întrebat de sănătate. Din fericire, a preferat să creeze originalul Mini, chiar dacă detesta matematica.
Ce înseamnă încărcare bidirecțională, cine o poate face și unde. Explicat mură-n gură, cu exemple și poze.
Testele de săptămâna asta sunt mai speciale:
Primul e despre sistemul de infotainment prezent pe Tesla Model 3, al doilea ne introduce în lumea Mazdei CX-90 din America.
Știrile care nu au prins loc în pole position
Din altă ogradă: Hyundai Palisade. (motor1)
Garajul secret al președintelui sirian Bashar Al-Assad. (Car and Driver)
Scurt interviu cu versatilul Romain Dumas. (Road & Track)
Cine e CYVN, noul proprietar al mărcii McLaren. (Autocar)
Acesta ar fi noul BMW M3 pur electric, în stadiul de prototip de pre-producție. (BMWBlog)
Consum extraurban
De ce detestăm felul în care sună vocea noastră? (Popular Science)
Chiar ne e mai ușor când avem totul de-a gata? (The Guardian)
Cum să gestionezi rudele dificile, că tot vin sărbătorile. (Parents)
Și roboții pot fi smardoi. (Wired)
Cu cine ne unim ca să ne salvăm? (PressOne)
Salvând natura prin fotografie. (Mongabay)
WhatsApp e uriaș. Și tot crește. (Rest of World)
Un oraș proiectat cu liniște pentru oameni: