Acasă după 9.000 de kilometri electrici
Meșteri în Mașini #154 • Ferrari F80 • Porsche 911 GT3 • Citroën C4 facelift • Prețuri: Renault Rafale PHEV, Ford Tourneo E-Courier • Văzute pe viu: Dacia Bigster, Renault 4, Volkswagen Tayron
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 1000 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie și un laborator de testare la Timișoara. Aici poți citi despre ce știu să facă oamenii ăștia.
Misiune îndeplinită
9.000 de kilometri nu-s ușor de trecut în revistă, indiferent ce conduci - cu condiția să se deplaseze pe sol.
Ce-am aflat din EUROCHARGE by Schaeffler a fost că 9.000 de kilometri sunt cam la fel de trecut în revistă cu mașini electrice sau cu termice, fără prea mari diferențe între timpul petrecut pe drum, în stare statică sau dinamică.
Înainte să mi-o tăiați scurt pe Facebook, hai să rămânem în context: traseul București-Lisabona și retur. Cu toate țările și orașele implicate. Cu pauze pe care oricum ar trebui să le ia orice șofer la 3-400 de kilometri, oricât de pilot se simte.
Cu Ungaria, Austria, Germania, Franța și Spania, unde infrastructura de încărcare duduie. Și nu doar duduie - e în mare parte liberă, neaglomerată, lipsită de clinciuri pe tema cine a ajuns primul la stație. Aș menționa și Portugalia, doar că excluzând ziua de pauză de lângă Lisabona, îngusta țară a lui CR7 a fost cel mai simplu (a se citi rapid) de tranzitat, iar bateriile încărcate la hotel ne-au fost arhisuficiente.
Datele strânse sunt la rotisor în momentul în care citiți aceste rânduri. Le prelucrăm și le aranjăm citeț, la nivel de proiect, apoi le publicăm în newsletterul de săptămâna viitoare.
Până atunci, vă las cu documentarea proiectului pe viu, on the go, pe segmente de drum. Cu tot cu numerele aferente acelor bucăți de traseu.
Hallo Austria, fără Grossglockner
Balisticele săptămânii
288 GTO. F40. F50. Enzo. LaFerrari. F80.
V8. V8. V12. V12. V12 hibrid. V6 hibrid.
Ferrari are un nou Capo în gamă. F80 e cel mai puternic Ferrari de stradă din toate timpurile, dar a reușit să nemulțumească internetul din cauza unui V6 de trei litri, biturbo, ajutat de motoare electrice: două pe puntea față, al treilea pe puntea spate și al patrulea integrat în motor, cu rol de asistență pentru cele două turbine.
Există și o baterie, mică, de 2,28 kWh. Printre altele, aceasta trimite energie spre sistemul de suspensie controlat electric de un sistem la 48 de volți.
Înapoi la imaginea de ansamblu, pot înțelege (parțial) răzvrătirea. Trecerea de la V12 la V6 e bruscă dacă judeci strict prin faptul că s-au înjumătățit cilindrii. Sau dacă te uiți în curtea McLaren la W1 - competiția directă pentru F80, dezvoltată în jurul unui motor V8.
F80 are 1.200 de cai-putere din tot ansamblul hibrid - 900 din motorul termic, 300 din motoarele electrice. W1 are 1.275.
F80 are tracțiune integrală, W1 roți motrice spate. Din nou, e loc de discuții în contradictoriu. Dar parcă le-aș lăsa în seama celor care au și dau milioane de euro pe așa ceva.
Nici măcar Porsche n-a știut ce să mai schimbe în bine la 911 GT3 pentru facelift. Motorul e același: patru litri, boxer-șase, aspirat natural, 510 cai-putere și 450 Newtoni-metru.
Foarte mici retușuri vin în partea din față, vizual pe luminile de zi și funcțional pe partea de aerodinamică. Transmisiile sunt și mai spirt ca înainte, fie că vorbim de PDK-ul cu șapte trepte sau de manuala cu șase.
Noutatea e, de fapt, în configurator. Unde poți alege o față diferită a aceluiași monstru. În primul rând, pachetul Touring e deja disponibil, în sensul că nu va mai fi oferit după ceva timp de la lansare, ca până acum. Acesta anulează eleronul, dar aduce în premieră două scaune spate. Mă rog, scaune e mult spus. Le vom numi locuri.
În al doilea rând, apare pachetul Weissach - tot o premieră, pentru cei care preferă să alerge pe circuit. Mult CFRP, mult Race-Tex, bare anti-ruliu, jante din magneziu, toți zurgălăii posibili.
Prețurile noastre, toate…
Renault Rafale PHEV. Cel mai cel Rafale, cu 300 de cai-putere și încărcare la priză, începe de la 48.400 de euro în România. Doar că „baza” la Rafale PHEV este echiparea Esprit Alpine, una foarte generoasă, depășită în larghețe doar de Atelier Alpine, cu plecare de la 52.900 de euro.
Dacă ați uitat ce-i sub capotă, reluăm: motor termic (benzină, trei cilindri) asistat de trei motoare electrice, tracțiune integrală, baterie de 22 kWh și autonomie pur electrică de 100 de kilometri. Teoretic, bien sûr.
Ford E-Tourneo Courier. Da, cel produs la Craiova, cu motor electric de 136 de cai-putere și baterie de 43 kWh. E-Tourneo Courier pornește de la 21.750 de euro fără TVA, dar include un discount oferit de Ford și bonificația Rabla Plus. Producția începe pe final de 2024, deci concret, poți primi unul pe undeva prin primăvara lui 2025.
Secția de Chirurgie Plastică
El e Citroën C4 facelift. Vă place, nu vă place, e liber la conversație. Și la dat banii pe unul, dacă ești fanul lui Picasso.
Dincolo de înveliș, au fost instalate ecrane noi pentru instrumentarul de bord și sistemul multimedia - șapte inchi și zece inchi și ChatGPT.
Gama de motorizări e scurtă și cuprinzătoare: 1,2 litri benzină și benzină mild-hybrid cu 100, 130 sau 136 de cai-putere. Sau electric cu 136 de cai-putere și baterie de 50 kWh. Sau alt electric, cu 156 de cai-putere și baterie de 54 kWh.
Produsul Intern Brut
Noul Bigster e o veste mare de la Dacia… și pentru Dacia. O premieră absolută, cel mai mare model produs vreodată de Dacia, bazat pe platforma CMF-B de la Renault și apăsat pe umeri de succesul lui Duster. Descris de-a fir a păr pe AUTOCRITICA.
După Renault 5, vine Renault 4. Tot electric. Tot pe platforma AmpR Small. Tot retro-modern. Tot ca parte din vastul plan Renaulution. Tot extrem de atrăgător. Tot ce vrei să știi despre noul Renault 4 găsești în acest articol.
Era nevoie de un nou Tiguan Allspace? Depinde pe cine întrebi. Mai important e că el există acum, sub numele de Tayron. Are 5 sau 7 locuri. E gândit, proiectat, dezvoltat și asamblat în Wolfsburg. Are toate felurile de motorizări. Chiar și diesel. L-a văzut Sho pe viu și povestește care-i treaba cu Volkswagen Tayron.
Știrile care nu au prins loc în pole position
W1 e succesorul lui P1. (Car and Driver)
De la alții: noul Nissan Murano, pentru SUA și Canada. (AUTOCRITICA)
Mai e fibra de carbon un material revoluționar? (Road & Track)
Toyota nu renunță la Supra, chiar dacă BMW Z4 ar putea ieși din producție. (motor1)
Maserati e pe minus. Și nu din cauza mașinilor. (Autocar)
HotWheels va produce mașini de Formula 1. De jucărie, la scară 1:64, evident. (Mattel)
Noul BMW Seria 2 Gran Coupé. (AUTOCRITICA)
Consum extraurban
Primarii-șerifi. (PressOne)
Rețele sociale vs mințile tinerilor. (Panorama)
Statul român e un Robin Hood timid. (Scena9)
Mântuirea glutenului. (The Atlantic)
Inteligența Artificială care prezice uragane. (Fast Company)