Al 47-lea logo Opel e cu noroc
Meșteri în Mașini #97 • Deblocat de Huf Group • Toyota C-HR • Noul logo Opel • Škoda Kodiaq și Roadiaq • Ferrari SF90 XX • SEAT vs CUPRA • Test: BMW X7 M60i xDrive • Carburanții sintetici
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #97
2 iulie 2023
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autorizarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
If it ain’t broke…
A venim momentul ca prototipul C-HR Prologue (Google e prietenul tău) să fie transformat în model produs în serie: noua Toyota C-HR, care la capitolul design n-a sărit departe de trunchiul care a prefațat-o
Prima generația C-HR (Compact Size and High Ride, pe românește mini-SUV pe tocuri) intra pe piața din Europa în 2016. Toyota a vândut în acel an 7.123 de unități. Îl putem considera cel mai slab an al modelului raportat la vânzări, doar că n-ar fi corect: C-HR a stat pe piață doar două luni în 2016, noiembrie și decembrie.
Din următorul an (2017) până în 2021, numărul de modele livrate anual n-a scăzut sub 100.000. Vârful a fost în 2018, cu 131.348 de unități ajunse în garaje europene. Exceptând anul inițiatic, cel mai “slabe” 12 luni pentru C-HR în Europa au fost cele ale pandemicului 2020, cu 101.252 de unități vândute.
Rețeta de bază avea gust și mai ales costuri mici de exploatare prin prisma consumului redus, deci ce era de modificat de fapt? Rafinare, în schimb, da, primesc. Era cazul. De exemplu, în noul C-HR există de două ori mai mult plastic reciclat. Zona de ecrane a primit, la rându-i, mărire - instrumentarul de bord digital are acum 12,3 inchi, iar pentru ecranul central se pot alege două variante: cea de bază, de 8 inchi, sau cea opțională, de 12,3 inchi.
Fără să mai mire pe cineva, Toyota mizează în continuare pe ce știe să facă cel mai bine: propulsie hibridă. În momentul lansării pe piață, C-HR II va oferi trei motorizări: 1,8 litri hibrid (140 CP), 2 litri hibrid (198 CP) și 2 litri plug-in hybrid (223 CP). Cea din urmă va fi, la un moment dat, disponibilă și cu tracțiune integrală. Abordare folosită deja pentru Corolla Cross, pe care a testat-o deja subsemnatul pentru Autocritica.
Fulgerul nu lovește de două ori în același loc
Cu alte cuvinte, Opel are logo nou. “Blitz” (pe românește “fulger”, ca în germanul “blitzkrieg”, adică “război-fulger”) a fost restilizat pentru vremurile actuale, în care Opel lucrează din greu să “democratizeze mobilitatea” și să devină un brand complet electric în Europa până în 2028. O spune chiar Florian Huettl, CEO Opel.
Ce omite Herr Huettl e că logo-ul “Blitz” a fost preluat de la numele unei utilitare (a se citi camionetă/camion), vândută în varii configurații de germani), pe care compania a produs-o între 1930 și 1975. Numită fix așa: Opel Blitz. Primul logo care conținea elementul fulger, prezentat în 1930:
Ca idee, compania fondată de Adam Opel în Rüsselsheim există din 1862, dar pe atunci producea mașini de cusut. Logo-ul original, primul-primul, arăta așa:
Emblema Opel așa cum o știm cu toți astăzi s-a arătat în forma… să-i zicem actuală, ceva mai târziu, în 1964:
Și mai am un singur cuvânt de încheiere: dacă luăm în calcul și noul logo, rezultă că Opel și-a schimbat emblema de 47 de ori în toată istoria sa. Mai jos e cea mai nouă versiune, prezentată săptămâna aceasta:
Da, au și pe negru:
Umblă ursul prin pădure…
Aș vrea să spun că avem imagini cu noul Kodiaq de la Škoda, dar afirmația ar fi pe jumătate adevărată. Mă rog, imagini există. Problema e că peste caroserie stă o folie de camuflaj din care e greu să înțelegi ceva. Enfin, măcar ramura cehească a grupului Volkswagen și-a dat interesul să completeze peisajul cu ceva date tehnice, motiv pentru care are aprecierea mea.
Și avem așa: cu excepția lungimii care câștigă 61 de milimetri, noul Kodiaq va avea exact aceleași dimensiuni ca generația actuală. Unu la mână, asta înseamnă mai mult spațiu pentru pasagerii de pe al treilea rând de scaune (în cazul versiunii cu 7 locuri). Doi la mână, situația e roz și pentru cei care au nevoie doar de 5 locuri: portbagajul acestei versiuni va avea 910 litri, cu 75 de litri peste actualul Kodiaq.
Motoarele, că doar de asta ați dat scroll până aici, sunt de toate pentru toți. De la 1,5 litri benzină mild-hybrid (150 CP) la doi litri benzină (204 CP) și tracțiune integrală, la doi litri diesel (150 CP și 193 CP) și tracțiune integrală. Plus o versiune PHEV (hibrid cu încărcare la priză, 204 CP), capabilă de o autonomie pur electrică egală, în teorie, cu 100 de kilometri.
Data lansării: necomunicată momentan, dar cel mai probabil anul acesta.
+
În Mlada Boleslav, deviza printre studenți este “eu vara nu dorm”, mai puțin partea cu mersul la mare, în Vama Veche. În Mlada Boleslav, cei care le vor plăti pensiile viitorilor pensionari cehi l-au născocit pe Rodiaq, un concept electric de casă mobilă dezvoltat pe platforma de Enyaq. 2.000 de ore a durat toată distracția, iar rezultatul oferă cam tot ce-ți poți dori de la un living de bun simț. Inclusiv un pat, un monitor de 27 de inchi, mouse, tastatură și prize pentru încărcătoare.
E un moment bun să fii bogat
În eventualitatea în care acest newsletter ajunge la oameni super bogați, am o întrebare și tare curios sunt cum ați răspunde. Întrebarea e relativ simplă: sunteți de acord că dacă ești bogat, printre cele mai fascinante obiecte pe care ți le poți cumpăra se numără și mașinile speciale? Cu argumente, desigur.
De exemplu, Ferrari SF90 XX este primul model din gama XX ce poate fi condus legal pe drumurile publice. Și are două versiuni, Stradale (799 unități, imaginea de mai jos) și Spider (599 unități, imaginea de mai sus). Distracția costă de la 770.000 de euro în sus. Indiferent de caroserie, SF90 XX este un plug-in hybrid cu V8 twin-turbo și 3 motoare electrice, două pe puntea față, unul între motor și transmisie.
În total, e vorba de 1.030 CP, 0-100 km/h în 2,3 secunde, viteză maximă de 320 km/h. A da, și autonomie pur electrică de cam 25 de kilometri. Vorba aia, la Monaco se doarme mult la prânz…
Tot din Italia vine și Maserati GT2. Bazat pe MC20, vârful cel mai ascuțit al Tridentului. Dezvoltat doar pentru circuit, în jurul aceluiași motor de pe MC20, made in Modena: 630 CP, 730 Nm, legat de o transmisie secvențială cu 6 trepte. Și… wait for it… aer condiționat. Nici motorsportul nu mai e ce-a fost…
Cu o schemă de tipul “La mulți ani mie!”, Porsche Franța inventează o ediție specială care, la fel ca altele care poartă emblema mărcii din Stuttgart, se va scumpi instant după ce trece dincolo de gardul fabricii. Și va continua să facă asta perpetuu.
Porsche 911 Carrera GTS Le Mans Centenaire Edition e disponibil doar pentru piața din Franța, va fi produs în doar 72 de exemplare - câte unul pentru fiecare din cei 72 de ani în care Porsche a participat la Le Mans - și costă 237.820 de euro.
Produsul intern brut
A duduit economia și în săptămâna pe care ne pregătim s-o închidem, dar mai mult a duduit Wordpress-ul pe care a fost construită Autocritica.
Începem cu povestea unei mărci care și-a depășit proverbialul maestru: CUPRA.
Spusă de Gabriel Dogaru:
“A fost nevoie să vină celebrul Luca de Meo pentru ca fabrica din Martorell și mașinile vândute de marca SEAT să înceapă să producă din nou profit. Nici bucuria asta n-a durat, pentru că au apărut crizele, pandemia, iar italianul a decis să plece. A lăsat în urma lui un lucru extraordinar: CUPRA, o marcă născută din sintagma Cup Racing, creată pentru a personaliza vârfurile sportive ale gamei SEAT.”
Cât de mare e un BMW mare? Cu motor V8, să zicem.
Ne explică Petre Barac:
“Spectaculosul V8 este alegerea evidentă dacă dispui de fondurile necesare pentru achiziția unui X7. Nu are sens să-ți mai spun care ar fi varianta rațională dacă te gândești la consum, dar să știi că V8-ul nu este atât de gurmand pe cât ai putea crede.”
Știi ce trebuie să faci pentru testul complet.
Poate ai auzit de carburanți sintetici, poate nu. Deja există mărci care cochetează cu ideea, inclusiv Porsche, dar adopția în masă va fi problematică, poate chiar imposibilă.
De la Daniel Popescu citire:
“Așa cum știi, carburanții fosili precum benzina și motorina cu care alimentezi mașinile cu motoare termice provin din produse petroliere extrase de la mare adâncime. Printre altele, petrolul conține hidrocarburi, adică o serie de compuși organici alcătuiți din hidrogen și carbon.
Între timp, carburanții sintetici sunt produși în mod artificial, dar au aceleași proprietăți ca și carburanții clasici precum benzina sau motorină. Asta înseamnă că un carburant sintetic poate fi utilizat în orice mașină cu motor termic disponibilă deja pe piață, inclusiv în mașinile care au fost deja vândute cu ani de zile în urmă. Principala diferență este că acești carburanți sintetici conțin compuși din hidrogen și carbon obținuți în mod artificial, în urma unor procese chimice.“
Restul aisbergului este mult, mult mai complicat de atât.
Viața unui pilot de raliuri
Titi Aur a stat de vorbă 1 la 1 cu Mircea Meșter pentru Orange Sport despre prima sa mașină de raliuri, drumul spre WRC sau cum și-a luat permisul de conducere înainte de 18 ani. O viață trăită cu pasiune sinceră, condensată într-o oră și zece minute.
Știrile care n-au prins pole position-ul
Honda recheamă în service 1,3 milioane de modele la nivel global pentru probleme la camera video pentru marșarier. (Reuters)
Motorul rotativ (Wankel) ar fi trebuit să schimbe fața lumii auto. (Road&Track)
Aston Martin va folosi tehnologie împrumutată de la Lucid (companie americană) pentru viitoarele modele electrice. Primul vine în 2025. (Reuters)
Vom avea un BMW M5 Touring. La anul. (Autocritica)
Ryan Reynolds va investi în echipa de Formula 1 Alpine. (BBC Sport)
Singer Vehicle Design reinterpretează un 911 964 cu influențe din motorsportul anilor 1970, mai exact de la Porsche 934/5. (Motor1)
BMW X1 M35i xDrive are 300 CP și 400 Nm dintr-un motor de 2 litri cu 4 cilindri. Plus tracțiune integrală și un diferențial cu alunecare limitată. (Autocritica)
Clienții renunță la achiziția unui Ford F-150 Lightning (electric) din cauza creșterilor mari de preț față de cel de 40.000 de dolari, anunțat de Ford inițial. (The Verge)
Posesorii de electrice Volvo din SUA, Canada și Mexic vor putea încărca din 2024 la stațiile Tesla Supercharger. (Autocritica)
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Consilieri locali sfidează copiii care cer mai mult spațiu pentru școala lor. În București, România, 2023. (PressOne)
Prejudecățile față de femei și fete sunt reale și foarte răspândite. (Scena9)
Ce se întâmplă la nivel molecular când mirosim ceva? (Wired)
Unele virusuri ne-ar putea ajuta să combatem bacteriile rezistente la antibiotice. (Nature)
Arde, uite cum arde. România e pe locul al doilea în UE într-un top al țărilor afectate de incendii de vegetație, între Spania și Portugalia. (PressOne)
Înșelătoriile cu bilete de avion, tot mai populare. (Wired)
Antarctica e doldora de turiști. (The Guardian)