Alpine A390, egalul lui Porsche Macan?
Meșteri în Mașini #184 • Toate lucrurile importante care s-au întâmplat în lumea auto în săptămâna 26 mai-1 iunie 2025.
Newsletter-ul Autocritica (Meșteri în mașini) este un rezumat auto săptămânal scris de trei jurnaliști de profil cu experiență: Mircea Meșter, Tudor Rus și Daniel Popescu. Ai în față un newsletter nepretențios, fără încrengături tehnice și jargon complicat. Scopul e să te țină la curent cu cele mai importante noutăți din lumea mașinilor. Să știi înaintea altora ce roți se mișcă pe lângă tine.
Îl primești duminică dimineață la ora 9 fix.
Tupeu de Dieppe
Așa arăta prima mașină produsă de Alpine și Jean Rédélé pe platforma de Renault 4CV, sub alt nume: Alpine A106.
Așa arată, 70 de ani mai târziu (Alpine a fost înființată pe 25 iunie 1955 și A106 a fost lansat imediat după), cel mai nou Alpine: A390.
De un albastru mai apropiat de Bugatti decât de Renault, Alpine A390 va salva și pârșul și va stoarce și adrenalină din suprarenale, în timp ce, simultan, îl va înghionti în coaste pe Porsche Macan EV. Nu-l va asasina, cum ar vrea să credeți jumătate din presa și nepresa internațională. Dar e rost de tăvăleală. Mare lucru, oricum.
Trei motoare electrice (unul în față, două în spate), două versiuni (GT și GTS), 400 de cai-putere cu 650 Newtoni-metru sau 470 de cai-putere cu 808 Newtoni-metru. 0-100 în 4,8 secunde sau 3,9 secunde.
Mod Track și posibilitatea concedierii tuturor dădacelor electronice dintr-o apăsare de buton.
A da, și baterie de 89 kWh, care suportă puteri de încărcare de până la 190 kW DC. Și autonomie maximă de 555 km cu jantele de 20 de inchi (520 km cu jantele de 21 de inchi). De pe la 65.000 de euro în Europa.
La noutăți ni-i greu
1. Rabla 2025 pentru persoane fizice începe pe 19 iunie
De ce ne pasă: Fără Rabla, piața auto din România ar fi tristă spre nesemnificativă. Anul acesta, programul care vizează persoanele fizice se derulează între 19 iunie și 27 noiembrie, asta dacă fondurile nu se termină mai repede. Mașinile cu motoare diesel nu primesc nicio bonificație, în caz că întrebați pentru un prieten. În schimb, ecotichetele arată în felul următor: 37.000 de lei pentru o mașină electrică nouă (inclusiv cele cu sistem de propulsie cu pilă de combustie cu hidrogen), 15.000 de lei pentru un PHEV nou (hibrid de tip plug-in) sau o motocicletă electrică nouă, 12.000 de lei pentru un hibrid nou și 10.000 de lei pentru o mașină nouă cu motor termic (benzină, GPL, GNC) sau o motocicletă nouă.
2. Land Rover Defender facelift
De ce ne pasă: Chiar și cei mai sacri monștri ai industriei au nevoie de-o frizură nouă din când în când. Sau măcar de-un bărbierit ca la carte. Pentru Defender, vizita la salon înseamnă faruri și stopuri noi, un ecran multimedia mai generos (13,1 inchi), cruise control adaptiv pentru off-road (opțional), un sistem care monitorizează atenția șoferului și un set de accesorii pentru cei care alternează mersul la operă cu băile de nămol.
3. BMW M2 CS
De ce ne pasă: Nimic din epoca modernă nu se apropie de cel mai pur ADN al mărcii BMW așa cum o face o simplă alăturare de litere: CS. Da, știm, orice BMW nou e greu, mare și privit de pe canapea, cu o pungă de semințe și o Cola la doi litri, neîndemânatic. Până îl conduci. Am mai spus-o de câteva ori, BMW M2 e cel mai bun M modern pe care poți da banii în acest moment. Și atunci, cum e M2 CS? În primul rând, mai ușor cu 30 de kilograme, dar tot are 1,7 tone. În al doilea rând, mai puternic: 530 de cai-putere și 659 Newtoni-metru. În al treilea rând, mai rapid: 0-100 scade sub patru secunde, la 3,8 secunde. Și evident, mai scump: 115.000 de euro în Germania.
Mențiuni, aplauze amicale și diplome de participare se acordă și următoarelor știri:
• BYD e acuzată de sclavism modern în Brazilia.
• Banca Transilvania devine partener oficial pentru McLaren în Formula 1.
• Alfa Romeo ar putea amâna lansarea noului Stelvio.
• Vă mai amintiți de Skoda Favorit? Tocmai ce a fost reinterpretat într-un concept (electric, cum altfel?), în stilul prin care au fost aduse în actualitate Renault 5 și Renault 4.
• Prima traversare a Mediteranei cu o barcă electrică, între Europa și Africa prin strâmtoarea Gibraltar.
• Volvo va concedia 3000 de angajați ca parte a unei restructurări care va reduce costurile cu 1,6 miliarde de euro.
• Europenii vor mai multe butoane în mașini. Bună dimineața.
Numărul lui Adam: 27,9
Deși europenii au înmatriculat 4,4 milioane de mașini noi în primele patru luni din 2025 (în scădere cu 0,4% față de ianuarie-aprilie 2024), înmatriculările pentru electrice au crescut cu 27,9%. Adică nici mai mult nici mai puțin de 758.109 mașini electrice ajunse la clienți.
Infrastructura-vura
Încet, să sperăm că și sigur, Autostrada A0 prinde formă. Cele mai proaspete vești vin de pe tronsonul A1-DN1, unde încep să se întrezărească elementele unui șantier. Responsabili de porțiune sunt italienii de la Pizzarotti și sibienii de la Retter. Lotul, care reprezintă ultima verigă din inelul A0 (100 de kilometri de centură nouă în jurul Bucureștiului), a primit autorizație de construire în 23 ianuarie 2025, iar termenul de finalizare este noiembrie 2026.
Vrăji, vrăjeli și prăjeli
Dacă n-ați auzit de Odometergate, o faceți acum.
Tesla este acuzată că manipulează kilometrajul mașinilor pe care le vinde folosind algoritmi bazați pe consumul de energie și nu pe măsurarea distanței parcurse de vehicul. Ce înseamnă asta? Mașinile ies din garanție mult mai devreme, iar proprietarii plătesc bani grei dacă ajuns în service.
Exemplu: un posesor de Model Y, de exemplu, s-a trezit cu o factură de aproximativ 10.000 de dolari pentru reparații la sistemul de suspensie, după ce garanția mașinii a expirat prematur.
Mai mult, compania blochează digital accesul la unele funcții ale mașinii (ca de exemplu, calibrarea suspensiei), iar singurii care pot trece de acest zid sunt tehnicienii și mecanicii Tesla, ceea ce lasă loc de prețuri astronomice pentru piese și reparații.
Autocritica rațiunii pure
Miami, LEGO, Formula 1. Nu e banc, e realitate.
La Miami s-a întâmplat ceva ce sper să nu fie unic. În clipa în care piloții au intrat pe linia de start/finish unde erau parcate cele 10 monoposturi, încă purtau cu ei crisparea descrisă mai sus. Au fost câteva momente de ezitare, în care nu știau ce au de făcut, să fie copii sau să respecte protocolul de amabilitate și să salute publicul. Protocolul l-au respectat preț de maxim 100 de metri, apoi au devenit niște copii puși pe șotii.
A fost o rară ocazie să văd 20 de oameni – mai tineri sau mai bătrâni – și nu 20 de instrumente de marketing. Publicul a simțit asta, și concluzia generală a fost că parada piloților ar trebui de acum să fie realizată cu monoposturile LEGO.
„Din Lilliput către lumea uriașilor” se citește aici.
Alfa Romeo 33 Stradale este o bijuterie. Dar până să ajungă la acest statut a fost nevoie de oameni speciali. Și uneori, de neînțelegerile lor.
Auzim foarte des expresia race car for the road (mașină de curse pentru drumuri publice, în traducere liberă) ori de câte ori este lansat un nou model sport sau un supercar, că e vorba de Porsche, de Ferrari sau de oricare alt producător din stratosfera industriei.
Asta a fost și Alfa Romeo 33 Stradale, după cum îi sugerează și numele: o versiune de stradă, derivată dintr-o mașină de curse – Tipo 33. Motivul: Alfa Romeo vedea o sursă de profit din construirea de mașini de stradă cu pedigree de performanță, mașini care urmau să fie vândute în serie limitată clienților cu posibilități financiare generoase.
Despre cum a ajuns 33 Stradale la intersecția a două destine citești aici.
Piața auto în aprilie 2025.
Piața auto din România a înregistrat în luna aprilie o evoluție atipică față de piața europeană, cu o scădere semnificativă a înmatriculărilor de mașini noi, în special pe segmentul mașinilor electrice.
Cel mai probabil, scăderea cu 25% a înmatriculărilor a fost generată de întârzierea cu care Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) lansează programul Rabla 2025 în acest an, în contextul în care ediția din 2024 a început la jumătatea lunii martie.
Pe larg, cu explicații, grafice și numere relevante.
Testele săptămânii: Volkswagen Tayron 2.0 TDI, Subaru Forester e-Boxer.
Recomandare de seamă
Omul și natura sunt conectați de când lumea, dar legătura e din ce în ce mai erodată. În Re:Mediu, Anca Iosif oferă ceea ce am putea foarte ușor numi educație pe subiectul conservării naturii, indiferent unde există ea - în oraș sau în sălbăticie.
Ce-am mai luat pe parbriz săptămâna asta
Două cu electrice:
Gândurile săptămânii: de câte mărci auto avem nevoie, de fapt?
Ciudățenii frumoase:
Din viață:
Mulțumesc mult pentru recomandare!