Am fost la Salonul Auto de la München: ce merită, ce nu
Meșteri în Mașini #105 • BMW Vision Neue Klasse • Mercedes-Benz Concept CLA • Volkswagen ID. GTI • Renault Scenic E-Tech Electric • Tesla Model 3 facelift • Vin chinezii.
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #105
10 septembrie 2023
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autorizarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
Săptămâna asta am petrecut câteva zile la Salonul Auto de la München. A fost primul meu contact cu un salon auto internațional după pandemie, iar schimbările față de ceea ce știam pe la jumătatea deceniului trecut sunt majore. Mai ales că s-a extins formatul, întrucât pe lângă tradiționalele hale unde sunt expuse mașini există și standuri în principalele piețe din centrul orașului. Să le luăm pe rând.
Centrul de conferințe Messe München, situat la vreo 10 kilometri est de centrul orașului, a găzduit câteva hale în care expozanții și-au prezentat principalele produse pentru jurnaliști și partenerii de afaceri. Practic, în această zonă a salonului au avut acces doar reprezentanții presei și profesioniștii care lucrează în industria auto, ultimii pe baza unui bilet în valoare de cel puțin 175 de euro. Business, cum ziceam.
Altfel, ce s-a întâmplat aici a fost o copie aproape fidelă a clasicelor saloane auto din epoca pre-pandemică: conferințe de presă la intervale de 20 de minute în care constructorii au prezentat mașini. Și concepte. Multe concepte.
Viziuni germane
BMW Vision Neue Klasse: un concept care anticipează lansarea unei noi game de modele electrice bazate pe noua platformă Neue Klasse. Primul model de serie derivat va fi un sedan electric de dimensiunile unui Seria 3 care va fi lansat pe străzi în 2025 și va fi produs inițial la noua uzină din Debrecen, care se construiește as we speak la o aruncătură de băț de Oradea.
Mercedes-Benz CLA Concept: un concept care la un moment dat va da naștere la cel puțin patru modele. Pe listă găsim un coupe cu patru uși, un shooting brake și două SUV-uri. Nu intrăm în detalii tehnice că oricum mai durează niște ani până apar toate, așa că până atunci toată lumea s-a hlizit la forma dubioasă a farurilor și stopurilor.
Volkswagen ID. GTI Concept: un concept mai puțin spectaculos din punct de vedere vizual care anticipează lansarea unor modele electrice sportive în gama Volkswagen. Când? Ehe, undeva prin 2027, ce atâta grabă?
Audi Q6 e-tron: nu chiar concept, dar o versiune de pre-serie sub camuflaj, că aparent germanii nu s-au simțit pregătiți să dezvăluie designul final. E dezvoltat pe noua platformă PPE în parteneriat cu Porsche și o să apară în curând în gamă între Q4 e-tron și Q8 e-tron.
Da' ceva de serie n-aveți?
Avem. Au fost și modele de serie pe care o să le poți cumpăra în curând. Hai să vedem câteva dintre ele:
Renault Scenic E-Tech Electric: o compactă electrică de familie dezvoltată pe aceeași platformă ca Megane E-Tech Electric. Versiune de top cu 220 de cai putere, baterie de 87 kWh și autonomie de 620 de kilometri. Prețurile vor fi anunțate ulterior, iar livrările încep cândva în 2024.
Tesla Model 3 facelift: a crescut ușor în dimensiuni, a primit unele modificări de design, iar comenzile pentru luminile de semnalizare și ștergătoare au fost mutate de pe coloana de direcție pe volan. Ah, iar selectorul transmisiei a dispărut, pentru că funcția o selectezi acum de pe ecran. Smart. Dacă nu l-ar încurca niște legi, probabil că Elon Musk ar integra și volanul în ecran. Versiunea cu tracțiune integrală vine cu autonomie de 629 de kilometri, costă 51.000 de euro în România și ajunge la tine în parcare în octombrie-noiembrie.
Mini Cooper și Mini Countryman: cele două modele au primit generații noi. Cooper își păstrează trăsăturile, în timp ce Countryman a mâncat bine la micul dejun și a crescut în dimensiuni, iar blocurile optice nu mai sunt rotunde, ci sub forma unui poligon neregulat. Deh, nimeni nu-i perfect.
Baie de mulțime
Pentru publicul larg, Salonul Auto de la Munchen a avut loc în principalele piețe din centrul orașului, iar accesul a fost gratuit. Practic, autoritățile locale au restricționat traficul rutier pe străzile din centru și au transformat piețele centrale într-o expoziție în aer liber.
Constructorii europeni au pregătit standuri cât mai atrăgătoare din punct de vedere vizual, au adus concepte, dar și modele deja prezentate care pot fi comandate astăzi. De exemplu, Volkswagen a avut de departe unul dintre cele mai mari standuri stradale de la salon. Germanii au prezentat în fața publicului local modele electrice precum ID.4, ID.5 sau ID.7, dar și noul Passat Variant sau versiunea sub camuflaj a noului Tiguan.
Peste drum de Volkswagen, Renault a prezentat publicului atât noul Scenic E-Tech Electric, cât și alte trei modele cu motoare cu combustie internă deja cunoscute: Rafale, Austral și Espace.
În Wittelsbacherplatz, Audi și-a etalat gama de modele electrice, dar și conceptul Activesphere. Lângă ei, colegii de grup de la Porsche au construit standul sub forma unei caroserii de 911, iar atracția principală a fost ediția specială 911 S/T, care va fi produsă în numai 1.963 de unități. În plus, germanii au oferit publicului șansa de a conduce electricul Taycan.
Mai departe, în Residenzhöfe, Mercedes-Benz a gândit un pavilion în care a “ascuns” noul CLA Concept într-un joc spectaculos de lumini, iar în împrejurimi a plasat strategic un prototip al viitorului Clasa G electric, noul Clasa E All-Terrain sau conceptele Vision EQXX și Vision One-Eleven. Tot aici a avut stand și Cupra. Între timp, în Max-Joseph-Platz, Grupul BMW a ieșit în fața publicului cu conceptul Vision Neue Klasse, dar și cu BMW i5 și noile generații Mini Cooper și Mini Countryman.
Pe scurt, strategia a fost simplă: în loc să se bazeze în special pe publicul pasionat de mașini dornic să plătească bilet pentru a merge undeva departe de centrul orașului să vadă noutățile, organizatorii au decis să meargă ei în întâmpinarea publicului, pe străzile din centru. În acest fel, au stârnit interes nu numai pentru pasionații de mașini, ci și pentru oamenii care în mod normal nu ar fi interesați de un salon auto, oameni care conduc o mașină cu unicul scop de a ajunge din punctul A în punctul B.
Nu știu câtă lume a fost în weekend prin piețe, dar pot să-ți confirm că marți dimineață, pe la 10:00-12:00, cam toate standurile erau pline de oameni. Da, într-o dimineață obișnuită de muncă. Din punctul ăsta de vedere, ceea ce s-a întâmplat în piețele din centrul orașului a adus mult mai multe beneficii pentru mărci decât ar fi adus desfășurarea salonului strict în centrul expozițional. Și cred că este o tendință care se va extinde treptat și la alte saloane.
Atenție, vin chinezii!
Pe de altă parte, la Salonul Auto de la Munchen am remarcat, la fel ca și colegii mei jurnaliști din România, prezența masivă a mărcilor din China. 40% dintre expozanții din centrul de conferințe au provenit din China (aici includem și furnizorii de baterii și alte componente), iar unele mărci au avut standuri și în piețele centrale.
De departe, BYD a fost marca din China cu cel mai mare stand în piețele orașului, poziționat strategic lângă standurile Volkswagen și Renault. Chinezii au profitat de ocazie pentru a introduce în premieră în Europa sedanul electric BYD Seal, disponibil în versiuni de 312 CP și 530 CP, cu baterie de tip LFP de 82 kWh și autonomie de 570, respectiv 520 de kilometri. Costă 44.900 de euro în versiunea de bază și 50.990 de euro în varianta superioară, poți deja să-l comanzi dacă locuiești în anumite țări europene și îl primești acasă în noiembrie. Adică peste două luni. Și arată cam așa:
Și ăsta este doar un exemplu. Sentimentul meu după salonul ăsta de pe străzile din Munchen este că producătorii din China par determinați să crească rapid acea cotă de piață de sub 3% pe care o aveau în Europa de Vest la vânzările de mașini electrice în prima jumătate a anului. Iar constructorii europeni ar trebui să trateze problema asta într-un mod cât se poate de serios.
Ca o încheiere pe acest subiect îți recomand să citești și cele trei articole dedicate Salonului Auto de la Munchen publicate în această săptămână pe Autocritica. Colegul Cornel Șocariciu s-a pierdut în mulțimea de concepte și modele de la standul Grupului Volkswagen, iar eu am analizat în detaliu noul Renault Scenic E-Tech Electric. În fine, am pregătit și un articol dedicat cu principalele lansări, un pic mai detaliate decât în acest newsletter și cu mult mai multe poze.
Autocritica Squad, o nouă clasare în puncte
După aventura de la Munchen, Cornel Șocariciu a călătorit până în Slovenia alături de
cu Hyundai Ioniq 5. Așa cum probabil intuiești dacă ne-ai urmărit până acum, echipajul Autocritica Squad a concurat într-o nouă etapă din Campionatul Mondial de Regularitate organizat de FIA.Și avem vești bune: la finalul celor două zile de competiție, băieții noștri au încheiat etapa pe un excelent loc 6, asta după ce pe parcurs au câștigat două dintre cele 15 trasee de regularitate. Astfel, Slovenia este a treia etapă consecutivă în care Autocritica Squad câștigă puncte în clasamentul oficial pe care îl calculează aceiași oameni care bibilesc punctele în dreptul lui Max Verstappen la fiecare două săptămâni. Aici ai clasamentul complet al etapei slovene în format PDF, iar aici o să apară și clasamentul general actualizat. Aha, pe site-ul oficial FIA.
Iar rezultatul din Slovenia ar fi fost chiar și mai bun dacă băieții n-ar fi întâlnit pe traseu un obstacol dificil sub forma unui autocar. Dar despre asta o să-ți povestească în curând Cornel pe Autocritica.
Cu Model 3 în vacanță în Grecia
Înainte de aventura de la Munchen, Cornel Șocariciu s-a bucurat de o săptămână de vacanță în Grecia și a călătorit acolo cu mașina pe care o conduce zi de zi în prezent, un Tesla Model 3 în versiune pre-facelift contractat în leasing operațional de la Autonom.
În ciuda faptului că Grecia are puține stații de încărcare rapide, iar acelea sunt răspândite în special în orașe, Cornel nu a avut nicio emoție pe parcursul celor 7 zile. Ba chiar într-una dintre zile a făcut aroganța de a încărca bateria fix lângă plajă, la o stație din rețeaua Chargespot.
Concluzia a venit cumva de la sine:
Pe tot parcursul concediului nu mi s-a părut nicio clipă că aștept mașina să se încarce. Opririle lungi oricum le-aș fi făcut, pentru că am trecut de niște ani de perioada în care prânzul îl luăm din mers prin benzinării, iar cele scurte au corespuns cu opririle pentru nevoile fizice.
Știrile care n-au prins loc în pole position
Oficialii Grupului Renault au confirmat că viitorul Dacia Bigster va avea o versiune hibridă cu motor pe benzină de 1,8 litri, derivat din unitatea de 1,6 litri pe care o găsești în prezent pe Jogger. (LifeNews)
Mercedes a publicat primele imagini și detalii tehnice cu Clasa E All-Terrain (Autocritica), în timp ce Audi a dezvăluit Q8 facelift. (Autocritica)
Sedanul electric Volkswagen ID.7 poate fi al tău pentru 53.000 de euro. Chiar mai puțin, dacă prinzi un tichet Rabla Plus. (Autocritica)
Românii au înmatriculat fix 99.466 de mașini în primele 8 luni ale anului. Avem o creștere de 19% față de perioada similară a anului trecut, iar Dacia are o treime din piață. Business as usual. (Autocritica)
Lexuz RZ și BMW iX1 au cucerit 5 stele în cea mai recentă sesiune de teste EuroNCAP. (Autocritica)
Toyota va produce 10 unități Hilux alimentate cu hidrogen, cu tehnologie similară cu cea de pe Mirai. Autonomia va fi de 600 de kilometri. (Autocritica)
Ford a prezentat noul Mustang Mach-E Rally cu 486 de cai putere și baterie de 91 kWh. Autonomia nu o știm, dar nici nu prea contează la un astfel de vehicul. (Autocritica)
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Mozilla a analizat politicile de privacy pentru 25 de mărci auto. Rezultatul? Dacia și Renault colectează cele mai puține date despre tine, în timp ce Tesla este singurul producător care a picat toate cele 5 teste realizate. (Mozilla Foundation)
Ce aer respirăm în urma creșterii traficului aerian peste Cluj-Napoca. (PressOne)
Cum s-a transformat economic Timișoara, de la Manchesterul muncitoresc al Ungariei la hub modern de start-up-uri IT. (Panorama)
Pădurile tropicale se apropie de temperatura medie de 46,7 grade de la care procesul de fotosinteză începe să dea rateuri. (Nature)
De ce au început oamenii să bea lapte de vacă? (National Geographic)