Autocritica Squad în Campionatul Mondial FIA de Regularitate cu Mașini Electrice
Meșter în Mașini #77 • Cotă de piață record pentru Dacia în Europa • Mercedes-Benz CLA facelift • Polestar 2 facelift • Audi Activesphere • Citroen C4 X, în România de la 23.000 de euro.
Meșter în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter și Daniel Popescu.
Meșter în Mașini #77
28 ianuarie 2023
Autocritica Squad s-a dat pe gheață în Suedia
După experiența trăită vara trecută în Sibiu la Transylvania Classic și încălzirea din toamnă de la EcoDolomites GT, echipajul Autocritica Squad format din pilotul Mircea Meșter și copilotul Cornel Șocariciu a început în acest weekend un sezon aproape complet în Campionatul Mondial FIA de Regularitate cu Mașini Electrice.
Toată nebunia asta se întâmplă cu susținerea celor de la Hyundai, Michelin și Renovatio e-charge, pentru că într-o astfel de competiție ai nevoie, ai ghicit, de o mașină electrică, anvelope și energie în bateria Li-Ion.
Inițial, oamenii noștri s-au bucurat ca niște copii când au aflat că prima etapă are loc în perioada asta în Suedia. Nu de alta, dar credeau că doar acolo, la peste 3.000 de kilometri de București, vor găsi în sfârșit zăpada care lipsește la sud de Carpați de câteva ierni bune. Și le-am zis să se uite pe AccuWeather înainte să plece la drum, că poate scutesc cele 3 avioane necesare pentru a ajunge în Ostersund.
N-are sens să mai spun că Autocritica Squad a fost primită cu brațele deschise în Suedia pentru ca oamenii noștri să se simtă ca acasă. De pildă, impresionați că românii ar câștiga detașat orice campionat mondial de luat medicamente inutile, l-au transformat pe Șocariciu în Șocaricin în toate documentele oficiale ale raliului. Șocaricin Forte 400 mg, o pastilă în fiecare dimineață și ajungi campion pe regularitate. Garantat.
La Meșter efectiv n-aveau ce să schimbe la nume, așa că s-au adaptat la agregatul de concurs: un Hyundai Ioniq 5 primit de la un dealer din Ostersund pentru participarea în raliu a fost botezat Hyundai Ionic în aceeași documentație oficială. Probabil au vrut să scrie Ionică, dar n-au găsit ă-ul pe tastatură.
Pe probele speciale din Suedia, Meșter și Șocaricin au dat nu doar de zăpadă, cât mai ales de un strat gros de gheață. Dar hei, Meșter s-a dat cândva pe un lac înghețat tot în Suedia, anvelopele Michelin de pe Ionic aveau ținte pentru păstrarea aderenței în viraje, iar Șocaricin este dublu campion național la regularitate. Așa că băieții au înfruntat cu mult curaj probele speciale, iar povestea acestei experiențe inedite vine în curând chiar de la actorii principali într-un articol dedicat care va fi publicat pe Autocritica.
Prima dată pe la noi? Dacă ți-a plăcut ce-ai citit, te poți abona ușor și gratuit aici. Vei primi acest newsletter în fiecare duminică dimineață prin e-mail.
În curând într-un showroom din orașul tău
Între timp, constructorii auto au început să se dezmorțească după sărbători și să-și actualizeze gamele de modele. Hai să vedem ce-a ieșit din penițele designerilor:
Mercedes-Benz a prezentat un facelift pentru sedanul compact CLA. O să fie destul de greu să deslușești modificările, așa că ți le spunem noi: s-a schimbat semnătura luminoasă a farurilor, grila are câteva elemente noi, iar spoilerul frontal și difuzorul spate au fost redesenate. Modificări minore, cât să nu zică lumea că designerii au șomat. Altfel, la partea tehnică nu sunt surprize: ai de ales între benzină de la 136 la 224 CP, diesel de la 116 la 190 CP sau plug-in hybrid cu autonomie electrică de 82 de kilometri.
Tot un facelift a primit și modelul electric Polestar 2, doar că suedezii au umblat mai degrabă la motorizări, care au devenit acum mai puternice. Așa că cel mai “leneș” Polestar 2 facelift are un motor de 272 de cai putere și o baterie de 69 kWh capabil să te plimbe până la 518 kilometri prin zăpezile din Ostersund. Inclusiv pe gheață.
În schimb, brandul-mamă Volvo a anunțat o serie de noutăți pentru modelele electrice XC40 Recharge și C40 Recharge. De exemplu, versiunile cu tracțiune integrală au fost modificate și, în loc de două motoare de 204 cai putere, acum găsești un motor de 159 de cai putere pe puntea față și unul de 249 de cai putere pe puntea spate. Cu bateria de 82 kWh, autonomia ajunge la peste 500 de kilometri. De asemenea, cele două modele vor fi disponibile și în versiuni cu roți motrice spate de 238 de cai putere și 252 de cai putere.
Peugeot nu este încă pregătită să arate noutăți, dar le anunță pe hârtie: SUV-urile 3008 și 5008 vor primi versiuni electrice în acest an. Pentru moment, știm că doar că Peugeot e-3008 va fi primul model al constructorului francez dezvoltat pe noua platformă STLA Medium a Grupului Stellantis și că autonomia maximă va fi undeva la 700 de kilometri.
Iar dacă n-ai răbdare până apar noutățile astea prin galantare, Citroen îți propune să comanzi noul fastback C4 X cu preț de pornire de 23.300 de euro pentru un motor pe benzină de 1,2 litri cu 100 de cai putere. Sau poți să dai aproape dublu (43.900 de euro) pe versiunea electrică e-C4 X de 136 de cai putere și cu autonomie de până la 360 de kilometri.
Recorduri la Dacia
Nu știu cum se vede marca Dacia prin ochii tăi, dar pot să-ți spun că din partea mea de ecran se vede că oameni își fac treaba foarte bine.
De exemplu, în ultimele zile am primit tot mai multe detalii despre performanțele de anul trecut. În primul rând, marca de la Mioveni a contribuit decisiv la stabilirea unui nou record absolut de producție de vehicule în România cu peste 314.000 de unități. Împreună cu cele 195.000 de unități Ford, România a produs în total aproape 510.000 de vehicule.
În al doilea rând, Dacia a vândut în total anul trecut 573.000 de vehicule, dintre care 440.000 în Uniunea Europeană. De altfel, cota de piață a mărcii în Uniunea Europeană a crescut de la 4% în 2021 la 4,8% în 2022, iar creșterea este și mai mare pe segmentul clienților persoane fizice, unde cota de piață a crescut de la 6,2% la o valoare record de 7,6%. La toate astea se adaugă și 200.000 de vehicule Dacia care au fost produse și vândute sub sigla Renault în special America de Sud și Africa de Sud.
Și, dacă mă întrebi pe mine, 2023 se anunță chiar un an mai bun. Pe lângă versiunea Spring Extreme de 65 de cai putere care probabil va atrage și mai mulți clienți pentru unicul model elecric al mărcii, Dacia a început la Mioveni producția lui Jogger Hybrid de 140 de cai putere, primul model hibrid din istoria constructorului.
Dă mai departe acest newsletter prietenilor tăi. Suntem mereu în căutare de cititori de calitate.
Exerciții de design pe hârtie
După Skysphere, Grandsphere și Urbansphere, Audi a prezentat un nou concept în această gamă prin care ne oferă o perspectivă a noutăților la care ne putem aștepta din partea designerilor. Se numește Activesphere și ia forma unui crossover coupe cu patru uși.
Sigur că detalii tehnice sunt mai degrabă irelevante când avem de-a face cu un concept, dar iată-le pe scurt: pe sub caroserie regăsim două motoare electrice care generează în total 442 de cai putere, iar bateria de 100 kWh permite atingerea unei autonomii de 600 de kilometri.
Colegii de grup de la Porsche au ieșit și ei pe piață cu un concept prin care aduc un omagiu pentru Porsche 356, primul model produs de Porsche. A primit numele Vision 357 și se bazează pe un Porsche 718 Cayman GT4 RS, astfel că dezvoltă 500 de cai putere. Dacă îți place să călătorești o să-l poți vedea pe viu la câteva evenimente internaționale, începând cu un festival la Austin care va începe în 10 martie.
O să fim acuzați că suntem fani VAG (nici n-ar fi prima oară, despre ce vorbim aici?!), dar continuăm această rubrică cu Bentley Continental GT Azure. Nu e chiar un concept, dar este un model într-un singur exemplar, așa că poți să-l consideri unicat. Ei bine, acest exemplar a fost construit pentru a sărbători 70 de ani de la lansarea clasicului R-Type Continental în 1953 și este echipat cu un V8 regulamentar și zgomotos de 550 de cai putere. 0-100? Fix 4 secunde.
Ah, apropo de Bentley, directorul de design Andreas Mindt va prelua un rol similar la brandul Volkswagen începând din luna februarie. Stai liniștit, nu-i cazul să te aștepți la modele Volkswagen de 200.000 de euro, pentru că Mindt lucrează pentru grupul german din 1996 și și-a pus semnătura estetică pe prima generație Tiguan și pe Golf 7. Și mai are în palmares și A1, e-tron GT, Q3 sau Q8.
Știe cineva când vine fuziunea?
Popescu a tras paiul scurt săptămâna asta: i-a picat ca subiect fuziunea nucleară. Ocazie cu care și-a adus aminte de orele de fizică din liceu, în care regula profei era foarte simplă: știi perfect toate formulele și toate teoremele de la ultima lecție, dar nu știi să le aplici în exerciții practice? Felicitări, nota 4, stai jos.
Acum teoretic a fost mai simplu: Popescu a încercat să-ți explice în termeni cât mai simpli ce înseamnă fuziune nucleară, cum se produce aceasta în Soare și, mai ales, cum încearcă cercetătorii din întreaga lume să o reproducă pe Pământ pentru a produce energie electrică ieftină și în cantități nelimitate.
Vestea bună este că Europa, Statele Unite și China au proiecte individuale promițătoare, dar și un proiect comun care ar trebui să-și tureze motoarele undeva prin 2025. Vestea proastă este că va mai dura probabil câteva decenii până când vom obține energie electrică prin fuziune nucleară. Să sperăm doar că nu va fi prea târziu. Găsești toate detaliile în articolul ăsta.
De ce e motorsportul interzis în Elveția?
Când nu se urcă în dreapta să-i dicteze lui Meșter pe unde și cu ce viteză trebuie să conducă, Șocaricin… ăăă, pardon, Șocariciu ne spune povești. Legate tot de sporturile cu motor, bineînțeles.
De exemplu, ne-a povestit care-i faza cu mașina electrică cu range extender cu care Audi a concurat la Raliul Dakar la care Meșter a ajuns în ultimele zile doar pentru a înțelege pe propria piele ce înseamnă să intri la propriu în noroiul din deșertul Arabiei Saudite. Hint: electrică cu range extender, adică o mașină cu motor termic care joacă rol de generator pentru bateria din care este alimentat un motor electric.
Tot de la Șocariciu am aflat și povestea lui Ken Block, care a cucerit internetul cu seria video Gymkhana. A impresionat prin stilul de pilotaj à la Colin McRae, prin calitățile de antreprenor, dar mai ales prin clipurile în care derapa și se învârtea învăluit în fum de anvelope care au totalizat peste un miliard de vizualizări.
Iar dacă îți place istoria, tot Șocariciu ne povestește contextul în care sporturile cu motor au fost interzise în Elveția după acidentul din Cursa de 24 de ore de la Le Mans din 1955.
Celelalte mașini de săptămâna asta
La sfârșitul anului 2021 în România se aflau în circulație circa 8,8 milioane de autovehicule, cu 1,8 milioane mai multe decât la finalul lui 2017;
Aston Martin a prezentat ediția specială DBS 770 Ultimate, care marchează finalul carierei lui DBS;
BMW a publicat primele detalii despre modelul de performanță M3 CS;
Cei de la Sukuzi au auzit niște zvonuri că pe piață există și mașini electrice, așa că vor lansa și ei vreo 5 modele. Până în 2030.
Renault a publicat un teaser cu noua generație a SUV-ului Espace.
BMW va produce prototipuri de baterii solid state la un centru de tehnologie din apropiere de Munchen.
Infografic: cele mai eficiente mașini din 1975 încoace.
Consum extraurban
Un software de Inteligență Artificială a fost utilizat pentru a produce o proteină capabilă să distrugă o bacterie rezistentă la antibioticele actuale.
Viața de camionagiu într-o lume dominată de tehnologie, lăcomie corporatistă și dificultăți logistice.
Interviu cu Ana Dumbravă, cea mai bună jucătoare de CS:GO din lume.
Cum e România de azi față de cea de la marea recesiune din 2008?
Cantitatea de date crește mai repede decât capacitatea de stocare. Există soluții?
Alte newslettere de calitate scrise cu grijă la cuvinte și povești de oameni deștepți pentru un public sănătos. Le poți consuma cu încredere, plăcere și cafea.
Savantgarde (Marius Cosmeanu)
Civilization (Viktor Kapra)
Patru Pereți (Daniel Popescu)
Povești din sport (Andreea Giuclea)
In the News (Bianca Oanea)
Misreport (Codruța Simina)
Revista Pressei (PressOne)
Cronica.ro
Monday Memo (Mona Dârțu)
Chinezu (Cristi China-Birta)
Semafor