BMW Neue Klasse X anunță noul X3 electric
Meșteri în Mașini #130 • Cine a inventat faceliftul? • SEAT are planuri mari • Isuzu D-Max electric • AMG GT cu motor mic • Audi Q6 e-tron • ID. Buzz GTX • 10 soluții pentru industria auto din Europa
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #130
24 martie 2024
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
X-ul sfințește locul
Acest BMW e BMW Vision Neue Klasse X. Încep așa că sigur asta ar fi prima ta întrebare. Sfat de la profesioniști meșteri: dacă are „Vision” în nume, e un concept. Undeva între actualele X3/iX3 și X5 ca dimensiuni.
Cât de aproape e de forma de serie vom afla cu altă ocazie. Da, BMW a mai scos din joben un Neue Klasse recent, dar acela era sedan. Aista-i SAV, știți voi, Sport Activity Vehicle adică tot un SUV. Și va dicta în mare parte viitorul estetic al gamei X de la BMW, dar și pe cel al companiei în sine.
Eu pun rămășag că de aici va fura noul iX3 meserie vizuală și tehnologică, dar și alte modele încă ascunse în laptopurile oamenilor de la design. Vom vedea.
Cu Vision Neue Klasse X, totul e nou, bun, inteligent sau performant. Sau toate trei la un loc. De la sistemul de propulsie (BMW eDrive de a șasea generație pe platformă de 800 de volți, cu baterii de 75, 90 și 105 kWh) la partea de software, la cum se (va) conduce, la cum arată. Mai ales acum, cu grilă mică. Mărire ție, Doamne și mărire (de salariu) lui Kai Lander, șeful de design de la BMW i, pentru cum a dat din radius și scafoid pe foaia aia albă.
Știu, știu, ultimul aspect e discutabil și afacerea lui Zuckerberg permite comentarii infinite, dar pot, din (două) motive personale, să dau notă maximă pentru curaj și inspirație: ecranul central formatat în Italic și volanul absolut superb, cu propriul său nume: HYPERSONX. Dacă vor rămâne așa, v-am mai zis: vom vedea.




Secția de Chirurgie Plastică
Săptămâna asta a fost post negru de la botox, deci pe secție a bătut vântul.
Dar hei, dacă tot suntem aici, e foarte posibil ca cel care a inventat ideea de facelift în lumea auto, în sensul de îmbunătățire a unei mașini la un moment dat, să fi fost chiar Henry Ford cu Model T.
Model T primea aproape anual actualizări, să le spunem, ceea ce a făcut ca prima mașină produsă (1908) și ultima (1927) să arate complet diferit.
Uite-o pe cea din 1908:
Și pe cea din 1927 (se întâmplă să fie chiar ultima-ultima, la volan e Edsel Ford, în dreapta e Henry Ford iar clădirea din spate e fabrica Ford Highland Park Plant):
Practica a fost preluată rapid de alți producători locali, de aceea pe piața din Statele Unite, acel model year definește anul în care o mașină a fost actualizată.
Un pic diferit față de Europa, unde un facelift vine, în general, mai rar, la 3-4 ani de la debut. Dar există și excepții.
Anunțuri despre alte anunțuri
SEAT are în plan câteva facelift-uri. Lifting facial vor primi Leon și Ateca (anul acesta) împreună cu Arona și Ibiza (dar abia în 2025). Revenim cu anunțul oficial.
Isuzu va prezenta un concept electric derivat din D-Max (pe 27 martie), dar măcar are inspirația să ofere o imagine și un buchețel de date tehnice: baterie de 66,9 kWh, 4x4, 176 de cai-putere, 130 km/h viteză maximă și 3,5 tone capacitate de tractare.
Așa arată D-Max BEV:
Atât. Legătura în studio, că mai avem și treabă.
Balisticele săptămânii
Când vine vorba de Audi, adevărata balistică electrică ar fi fost R8-ul electric, urmaș al mai multor concepte cu același nume: e-tron. Am explicat mai pe larg aici.
Că pasul spre o electrică vandabilă s-a făcut prin Audi e-tron (surpriză, același nume!) în 2019 (de data asta, caroseria era de SUV), e una. Că Audi începe să mean business cu noul Q6 e-tron, e cu totul alta.
Platforma de sub el e PPE (la 800 de volți, momentan împărțită doar cu noul Porsche Macan), deci la stațiile DC care zbârnâie cum trebuie, vei încărca la puteri de maxim 270 kW. Ca pe vremuri, pe DC++ în Regie. La AC, maximul e 11 kW, dar Audi ar vrea să joace la dublu la un moment dat - cel mai probabil, la facelift.
Luat pe căprării, Q6 e-tron are, acum, în momentul lansării, două versiuni: Q6 e-tron quattro și SQ6 e-tron.
Ambele au două motoare electrice, deci și 4x4, plus o baterie de 95 kWh, capacitate netă. Diferă, printre altele, autonomia: 625 de kilometri pentru Q6 e-tron quattro, 598 pentru SQ6 e-tron. Puterea e de bugăt în ambele cazuri: 387 de cai cu Launch Control, respectiv 517 cai, tot cu Launch Control.
Balistice, am zis? Normal. Ambele accelerează de la 0 la 100 km/h în sub 6 secunde - 5,9, respectiv 4,3. Nu-i rău pentru 2,3 tone, dar am mai văzut miracole.
Avem și prețuri, dar numai în Germania (deocamdată): 74.700 de euro pentru Audi Q6 e-tron quattro, 93.800 de euro pentru Audi SQ6 e-tron. De pornire, s-avem pardon!




Mercedes-AMG GT, modelul în care și-a spart cireașa minunăția de V8 biturbo de 4 litri made in Affalterbach, poate fi comandat acum și sub pseudonimul AMG GT 43 Coupé. Cu motor de 2 (doi) litri - cât media mea anuală la matematică, până în ultima săptămână de școală, 421 de cai-putere și 500 Newtoni-metru. Mai erau ceva date tehnice, vi le las aici. Mi-a intrat ceva în ochi, plec după batiste.
Știu, “dubă” e antonim natural pentru “balistic” (dacă nu-i Sabine Schmitz la volan, pe Nürburgring), dar dacă avem AMG-GT de 2 (doi) litri, de ce n-am avea și ID. Buzz cu 0-100 km/h în 6,5 secunde. Pungi maro de hârtie primești direct la easybox și s-ar putea să le fie de folos copiilor: ID. Buzz GTX are 340 de cai-putere și tracțiune integrală. Versiune de Pikes Peak, pe când?
Produsul Intern Brut
S-au dus ai noștri în Cehia și-au luat primul loc în etapa de FIA EcoRally Cup. Cu Renault Megane E-Tech electric. Încă un motiv (în plus) să mai lași Naționala de Fotbal a României și să susții adevăratele performanțe.
Îți explică Sho pe larg de ce a fost și greu, dar și ușor, și dulce, dar și amar.
Între timp, în Dacia Liberă, domnul Popescu a dat kickdown pe tastatură și a strâns cele 10 soluții de adoptat pentru un viitor sănătos al industriei auto din Europa, așa cum le vede Luca De Meo, șeful Renault. Unele-s evidente, pentru altele trebuie pusă mintea la contribuție. Și ceva investiții.
Teste. Cu o părere educată toți suntem datori pe aici, așa că:
Volkswagen ID.7. Nu neapărat atac la Tesla, dar ceva să bage bățul prin gard.
La finalul testului cu ID.7 (cam 50% din timp petrecut în oraș), cu climatizarea activă în majoritatea timpului, am obținut un consum de 15,9 kWh. Consumul oficial comunicat de Volkswagen este de 14 kWh.
În condiții normale de utilizare și fără să faci rabat de la confort, poți obține cu ușurință o autonomie de 500-550 de kilometri.
Mai multe impresii despre ID.7, aici.
Honda Jazz. Doar hibrid, că așa se poartă acum.
Autonomia e ceva relativ. Cu plinul făcut, Jazz îmi afișa o autonomie rămasă de 987 de kilometri în momentul în care l-am preluat de la Honda. Dacă decideam să nu ies deloc din oraș, sunt convins că reușeam să fac peste 900 de kilometri cu un plin. Am parcurs peste 100 de kilometri în oraș în timpul unui weekend, iar consumul urban rezultat a fost de 4.4 litri la sută.
Rezervorul are o capacitate de 40 de litri, deci calculul e destul de simplu aici: 900 de kilometri autonomie. Give or take.
Pentru chestiuni de finețe, testul complet e aici.
Știrile care nu au prins loc în pole position
Dacia deschide comenzile pentru noul Duster în toate showroomurile din țară. Prețurile încep de la 18.000 de euro cu TVA și merg până la 26.650 de euro cu TVA. (AUTOCRITICA)
Producția de mașini din România (adică la Mioveni și la Craiova) a crescut cu 3,5% în februarie 2024 comparat cu februarie 2023. Au fost produse în total 50.488 de vehicule noi: 29.241 Dacia, 21.247 Ford Otosan. (AUTOCRITICA)
Evoluția logo-ului BMW. (BMW Blog)
Noul Infiniti QX80. (Autoblog)
Audi renunță în sfârșit la nomenclatura vagă implementată pe modelele sale din 2017 încoace. (motor1)
Și tot Audi va produce un model electric entry-level, botezat Q2. Peste 3 ani. (Autocar)
Elon Musk sugerând că Tesla Roadster va fi mai mult decât o mașină. Momentan e adevărat: Roadster e doar o iluzie. (Electrek)
Începând cu această săptămână, posesorii de modele Rivian pot încărca la stațiile Tesla Supercharger. (Car and Driver)
Mercedes-AMG testează de zor prima sa electrică pură. (Road & Track)
Fisker oprește producția de electrice pentru cel puțin 6 săptămâni. (Wired)
Ford Tourneo Connect va fi și PHEV. (AUTOCRITICA)
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Alergii, alergii peste tot. (TIME)
Inima mea bate, bate pentru… mine. (The Guardian)
Codrul, frate cu indianul. (BBC Future)
Dive și păcănele. (PressOne)
Cinci Dacii albe între niște blocuri. (PressOne)
Semne deepfake anul are. (Scena9)
Instagramabil. (Panorama)
Meșteri în Mașini caută cititori de calitate care primesc acest newsletter săptămânal. Dacă nu ești încă pe listă, te poți înscrie mai jos:
Bună ziua! Astăzi nu mai publicați un newsletter?