Noul BMW Seria 5: același preț pentru benzină și electric
Meșteri în Mașini #92 • Deblocat de Huf Group • Euro 7 va mări prețurile mașinilor cu 2.000 de euro • Volkswagen Touareg facelift • Opel Corsa facelift • Noul Aston Martin DB12 • BMW Touring Coupe.
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #92
28 mai 2023
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autorizarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
Nici n-am apucat să ne odihnim bine după aventura Cars & Roads by Michelin 2023 - apropo, aici găsești rapoartele pentru fiecare mașină după 2.000 de kilometri parcurși - că producătorii auto ne-au asaltat ecranele cu noile lor modele.
Și adevărul este că avem parte de un meniu variat și bogat, pentru toate gusturile și buzunarele, de la sedanuri până la SUV-uri, hatchback-uri subcompacte și un grand tourer până la concepte care probabil nu vor ajunge în producție de serie. Și, nu în ultimul rând, de la benzină la electric.
Noul BMW Seria 5
În ultima perioadă, BMW a reușit să ne facă să ridicăm cel puțin o sprânceană la dezvăluirea unor noi modele sau generații, în special prin grilele de mari dimensiuni. Așa că, inevitabil, ne așteptam la ceva surprinzător și în cazul noii generații Seria 5. Sigur, cu un pic de teamă, pentru că sedanul Seria 5 era unul dintre ultimele BMW-uri ușor de recunoscut și apreciat datorită esteticii.
Și am spus “era” pentru că noua generație Seria 5 adoptă o serie de trăsături estetice prin care se cam pierde în mulțimea de modele disponibile în prezent pe piață, fără să iasă cu ceva special în evidență. Așa că ce s-au gândit nemții? Au trântit un senzor uriaș în mijlocul grilei ca să-l recunoști mai ușor pe stradă. Și ca să nu mai vorbești despre grilele BMW, ci despre ce-i pe ele, desigur.
În același timp, noul Seria 5 este un bun exemplu pentru tranziția spre mașini electrice. Spun asta pentru că, pe lângă versiunea cu motor pe benzină de 208 CP și varianta diesel mild-hybrid de 197 CP, Seria 5 primește în premieră și versiuni electrice denumite BMW i5: de 313 CP și de 517 CP. Acestea din urmă au baterie de 81 kWh și se încarcă la stații rapide cu până la 205 kW.
Autonomia e destulă pentru toate drumurile: până la 582 de kilometri cu versiunea de 313 CP, asta și pentru că bateria este una generoasă și a putut fi montată cu ușurință, mai ales că lungimea modelului a crescut cu aproape 10 centimetri, până la puțin peste 5 metri.
Încă o chestie interesantă este lista de prețuri: pe piața din România, BMW cere aproape 59.000 de euro pentru versiunea pe benzină de 208 CP și 70.000 de euro pentru versiunea electrică de 313 CP. O diferență de numai 11.000 de euro pe care o rezolvi cu un tichet Rabla Plus, după care rămâne să aștepți startul livrărilor în octombrie.
Altfel spus, BMW Seria 5 pe benzină costă cât Seria 5 electric dacă iei în considerare bonusul. Nu uita, însă, de diferența de putere: peste 100 de cai în plus pentru electrică.
Alte mașini lansate săptămâna asta
Păi ar fi, în primul rând, Volkswagen Touareg facelift. Aici e mai simplu, pentru că Volkswagen a băgat un pic în cuptor SUV-ul de segment D și a ieșit mai rumenit: farurile și stopurile sunt unite cu câte o bandă luminoasă până în dreptul logo-ului, așa cum am văzut deja la numeroase alte modele, în timp ce la interior avem parte de Innovision Cockpit, adică un instrumentar de bord și un ecran central unite într-o singură carcasă.
Germanii promit și îmbunătățiri la suspensii pentru un confort sporit, dar, altfel, motorizările sunt identice cu ce știam până acum: benzină de 340 CP, diesel de 231 CP și 286 CP, plug-in hybrid de 381 CP și 462 CP. Ambele versiuni PHEV au acum o baterie un pic mai mică - 14,1 kWh vs. 17,8 kWh - ceea ce n-ar trebui să fie o tragedie. Ba chiar aș fi curios să aflu de câte ori pe an încarcă bateria un șofer de plug-in hybrid.
Tot un facelift a primit și hatchback-ul subcompact Opel Corsa. Grila botezată Vizor - pe care s-ar putea să o știi de pe Mokka - este principala noutate vizuală, alături de farurile restilizate cu tehnologie Matrix Light, în timp ce la interior ai un sistem de infotainment de 10 inchi.
Și pentru că noutățile tehnice pentru versiunile cu motoare pe benzină sunt neglijabile - de exemplu, versiunile mild-hybrid folosesc sistem la 48 de volți - Opel direcționează întreaga atenție spre versiunile electrice. Acum sunt două, pentru că la varianta deja cunoscută de 136 CP cu 357 de kilometri autonomie se adaugă și una cu motor electric de 156 de cai putere și autonomie de 402 kilometri. Dacă ți se pare că ai mai auzit pe undeva cifrele astea, ei bine, nu ți se pare: le-ai mai auzit la Peugeot e-208 facelift, întrucât cele două modele sunt crescute în aceeași familie, cea cu numele Stellantis. Și la Jeep Avenger, dacă tot forăm în familia lărgită a marelui constructor.
Ah, și mai e ceva: versiunea electrică și-a schimbat numele din e-Corsa în Corsa Electric. Revoluționar.
Deloc surprinzător, avem și un concept. Se numește BMW Touring Coupe și a fost prezentat în cadrul Concursului de Eleganță Villa d’Este. E un concept care se vrea un coupe reinterpretat sub forma unui shooting break.
Mai bine te las cu o poză sugestivă, nu înainte de a-ți spune că acest concept amintește de BMW 328 Touring Coupé, un model care a câștigat cursa de anduranță Mille Miglia din 1940 și cu care a concurat inclusiv pilotul român Petre Cristea. O poveste pe subiect găsești aici.
În fine, pentru cititorii noștri cu dare de mână avem și o lansare specială: Aston Martin DB12. Succesor direct al lui DB11, noul grand tourer păstrează elementele distinctive ale mărcii britanice și plusează cu o grilă mai mare, o nouă semnătură pentru blocurile optice și oglinzi laterale mai mici. Ba chiar avem și un logo restilizat.
Noutățile majore vin însă sub capotă, acolo unde acel V12 de 5,2 litri a lăsat locul unui motor V8 de 4,0 litri care livrează 680 de cai putere și un cuplu maxim de 800 Nm. Unitatea vine la pachet cu transmisie automată cu 8 trepte și, în premieră pentru un model din gama DB, cu diferențial cu blocare controlată electronic. Pe scurt, povestea asta se traduce prin 3,6 secunde pentru sprintul de la 0 la 100 km/h și o viteză maximă de 325 km/h.
Livrările vor începe abia în toamnă, dar cineva - nu știm cine - a fost atât de nerăbdător încât a acceptat să plătească 1,5 milioane de euro în cadrul unei licitații care a avut loc la Cannes pentru a deveni proprietarul primului DB12 care va ieși pe porțile uzinei.
Motorul lui DB12 este furnizat de Mercedes-Benz, același constructor care livrează și motoarele echipei britanice în Formula 1. Însă treaba asta se mai întâmplă doar până în 2025 inclusiv, pentru că Aston Martin tocmai a semnat pentru 2026 un contract cu… Honda.
Practic, niponii s-au orientat rapid după ce Red Bull Racing a dat Japonia pe mirajul american al ovalului Ford, iar optimismul este la cote înalte, mai ales că Aston Martin ocupă în prezent locul doi în clasamentul constructorilor.
„Începând din 2026 vom lupta pentru titlurile mondiale”.
Toshihiro Mibe, CEO-ul Honda.
Oamenii par serioși, întrucât au afirmat deschis că vor să-i prelungească contractul lui Fernando Alonso pentru 2026, an în care dublul campion mondial va împlini 45 de ani. Fernando, atât îți spun: recordul pentru cel mai senior pilot care a concurat într-o cursă de Formula 1 este deținut de Louis Chiron, care avea 55 de ani când a urcat pentru ultima oară în cockpit. Se întâmpla în cursa de la Monaco din 1955.
Apropo, știi că azi avem cursă de Formula 1 la Monaco, nu-i așa? Ora 16, musai.
Se scumpesc mașinile. Din nou
În toamna anului trecut am scris un articol despre viitoarea normă de poluare Euro 7 care ar urma să intre în vigoare în 2025. Printre altele, oamenii de la Uniunea Europeană estimau atunci că introducerea Euro 7 va genera o creștere a prețurilor la mașini noi cu 90 - 150 de euro pe unitate.
Oricum o dai, suma aia pare de-a dreptul ridicolă și este un mizilic pe lângă scumpirile de câteva mii de euro pe care le-am văzut deja la aproape orice mașină nouă ca urmare a crizei semiconductorilor, a pandemiei și, mai nou, a inflației. Mă rog, constructorii ar fi în stare să dea vina și pe vulcanii de pe Venus pentru creșterea prețurilor, dar asta-i altă discuție.
Cert este că, la jumătate de an distanță de la publicarea acestor norme, Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) vine cu un studiu prin care estimează că Euro 7 va avea ca efect creșterea prețurilor cu cel puțin 2.000 de euro pe unitate. Adică o creștere de 20 de ori mai mare decât cea estimată de Uniune.
Sigur, eu bănuiesc că adevărul este undeva la mijloc și că studiul ăsta este una dintre metodele prin care constructorii speră să obțină măcar o amânare cu un an a introducerii Euro 7. Dar chiar și dacă vorbim de 1.000 de euro pe unitate, concluzia se duce cumva într-o singură direcție: teoretic, diferențele de prețuri dintre mașinile cu motoare termice și mașinile electrice vor fi tot mai mici, doar că în loc să scadă prețurile la electrice, cresc la termice.
Bine, ar mai fi o discuție interesantă și despre utilitatea de a introduce Euro 7 cu mai puțin de 10 ani înainte de interzicerea vânzărilor de mașini cu motoare termice în 2035, dar n-au intrat duminicile în sac. Încă.
Liniuță cu un Polo
De Dacia Spring s-a râs mult sub pretextul că are numai 45 de cai putere. Se pare însă că oamenii de la Dacia au ascultat cu atenție și au lansat recent un motor de 65 de cai putere. Unul care vine de la un nou furnizor și promite 13,7 secunde pentru stintul de la 0 la 100 km/h, adică cu 28% mai repede decât motorul de 45 de cai putere.
Colegul nostru Gabriel Dogaru a testat recent noua versiune și zice cam așa:
Se simt în primul rând accelerațiile, atunci când ai nevoie. Față de versiunea de 45 de cai-putere, acum simți că ai resurse să faci o depășire, să prinzi un “galben” (nu recomand!), să faci o „liniuță” cu un Polo sau un Sandero. În al doilea rând, modificările suspensiei aduc și ele o îmbunătățire a comportamentului, în special la trecerea peste obstacole mici, de tipul canalelor sau gropilor în asfalt, dar și la viraje.
Gabriel Dogaru în testul cu Dacia Spring Extreme
Umbrele pentru lacuri
Între timp, eu am butonat la un subiect mai puțin spectaculos decât o liniuță între Spring și Polo. Numeroase state din întreaga lume încep să dezvolte sisteme de panouri fotovoltaice plutitoare, amenajate pe lacuri de acumulare.
Treaba asta se întâmplă și ca reacție la numeroasele critici că panourile fotovoltaice sunt amplasate de multe ori pe terenuri care ar putea fi folosite pentru agricultură, dar și ca soluție pentru reducerea evaporării apei din lacurile de acumulare, un fenomen care s-a accentuat în ultimii ani inclusiv în Europa în absența precipitațiilor și care afectează aprovizionarea cu apă potabilă a locuitorilor.
Proiecte există din China și India până în Portugalia. Ba există chiar și în România, pe hârtiile printate în birourile Hidroelectrica, ceea ce poate fi o explicație pentru întârzierile de luni de zile cu care se emit facturile de energie electrică: oamenii pur și simplu se încurcă în hârtii. Îți spun doar atât: proiectul a fost anunțat în 2021, iar până acum Hidroelectrica a reușit performanța să lanseze licitația pentru studiul de fezabilitate. Așa că până în 2100 probabil o să avem un parc fotovoltaic pe Olt.
Știrile care n-au prins pole position-ul
Noul SUV compact Lexus LBX va fi prezentat în 5 iunie. Două zile mai târziu vine și SUV-ul electric Volvo EX30, pentru care avem deja un teaser.
Skoda Enyaq și Enyaq Coupé au primit noul nivel de echipare Laurin & Klement. Mai multă putere și mai multă autonomie.
Un angajat Tesla a oferit publicației germane Handelsblatt o bază de date de 100 GB cu peste 23.000 de documente interne ale companiei. Printre ele se numără peste 2.400 de plângeri formulate de clienți cu privire la defecte ale sistemului Autopilot, cele mai multe legate de sistemul de frânare.
Chinezii de la BYD vor să producă mașini electrice în Germania, Franța sau Spania.
Mercedes-Benz va construi un parc eolian de 100 MW pe circuitul de teste din Papenburg, Germania.
Americanii și canadienii care conduc mașini electrice Ford vor putea încărca și în rețeaua Supercharger dezvoltată de Tesla începând din 2024. Europenii fac asta deja de anul trecut.
Consum extraurban
Ghid de bune practici în Băile Govora: recomandări pentru păstrarea specificului local valoros.
Mașinăria Arghezi sau povestea casei în care a locuit Tudor Arghezi.
Infografic: Cum a devenit tehnologia panourilor fotovoltaice din ce în ce mai accesibilă.
Ziua în care serviciile de streaming au murit.
Cum vrea NASA să topească regolitul de pe Lună pentru a-l transforma în material de construcție pe Marte.
Roverul Perseverance de pe Marte, acum și sub formă de Lego Technic. Vine la pachet cu elicopterul Ingenuity și este disponibil în România începând din 1 iunie pentru 500 lei. Uite cum se asamblează: