BMW Seria 5 Touring vrea să te vindece de SUV
Meșteri în Mașini #124 • Porsche Taycan facelift • Ford Puma facelift • Audi RS6 Avant GT • Abarth 600e • Test: Renault Arkana • Parcul auto al României la început de 2024
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #124
11 februarie 2024
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
Touring Uber Alles
Noul BMW Seria 5 Touring a fost prezentat oficial.
Și înainte să strâmbați din nas și să mi-o trântiți pe aici cu „lasă, că eu îmi iau SUV, break-urile au murit”, să știți că sabia are două tăișuri.
Da, break-urile au murit în România (nu că ar fi avut vreodată pulsul ridicat sau ceva), de fapt au murit cele noi, cele vechi, ocazional neîntreținute, că nu vechimea în sine e problema, sunt la mare căutare din motive de factori socio-geo-politici multipli și de cele mai multe ori greu de descusut. Sau de explicat.
Nu, în restul Europei, break-urile n-au murit, și aici mă uit strict la Seria 5 Touring, care are o cotă de piață în segmentul său de cam 50% (în Germania e de 60%).
Dacă tot am pornit pe calea astea, să știți că Touring există de când Seria 5 ajungea la a treia generație. Sedanul a venit în 1988, Touring-ul în 1992. A primit mai toate motorizările disponibile pentru Sedan, inclusiv tracțiune integrală.
Ceva trebuie să fi fost făcut bine în München, din moment ce 125.000 de clienți au sărit cu banul pentru un 5 Touring - cam 10% din vânzările Seria 5 Sedan de generație a treia.
Noul Seria 5 Touring are și versiune pur electrică. Îi spune, simplu, i5 Touring. Și uitați ce ați citit prin alte părți, nu e primul break premium electric. Salut, Porsche Taycan Cross Turismo și Sport Turismo și salut MG5, Peugeot e-308 SW, Opel Astra Electric Sports Tourer, din afara cercurilor cu pretenții.
Există și o versiune diesel cu tehnologie mild-hybrid - de fapt două, cu același motor, dar cu sau fără xDrive. Vor mai urma două versiuni PHEV dar și un diesel pe stilul rightsizing, cu 6 cilindri în linie.
Dacă v-am făcut atenți, dați voi frumos fuguța pe AUTOCRITICA, unde-am așezat într-un articol, în lung și-n lat, tot ce trebuie să știți despre noile BMW Seria 5 Touring și i5 Touring. Cu informații adiacente de la Claudius Bogusch, un român de-al nostru, manager de proiect al departamentului Powertrain pentru Seria 5.
Secția de Chirurgie Plastică
N-a fost aglomerat în sala de așteptare și nici operațiile n-au durat prea mult.
Primul la bisturiu a fost Porsche Taycan. Cu Porsche deja ne-am obișnuit când vine vorba de cosmetizări la jumătatea carierei. Totul e subtil, pe principiul dacă tot o ai în portofoliu pe Naomi Campbell, ce rost are să arunci banii pe licența de Photoshop?
Cea mai non-superficială marcă de mașini de pe planetă își confirmă renumele prin ce a modificat în mațele Taycanului. Orice versiune alegi, e mai rapidă cu 0,4-0,6 secunde pe sprintul de la 0 la 100 km/h.
Pentru zvâc în depășiri sau când ai tu chef să-ți mai fisurezi o vertebră, apeși noul buton push to pass de pe volan, ca-n Formula 1. Și ți se deblochează încă 95 de cai-putere pentru 10 secunde. Grijă mare, funcția e disponibilă doar dacă ai specificat clar în configurator că vrei și pachetul Sport Chrono, care e opțional.
Crește și puterea motoarele electrice, ocazie prin care să sară șampania, să pocnească piñata, Taycan Turbo S devine cel mai puternic Porsche de stradă produs vreodată, după ce a primit cadou 190 de cai-putere, deci deține acum 952.
Da, a crescut și autonomia. Vă explică Sho ce și cum într-un articol de prezentare pe AUTOCRITICA.
Avem chirurgi buni și la Craiova. Domnii doctori în design s-au ocupat de Ford Puma, tot cu ocazia atingerii frumoasei vârste mijlocii. Am putea spune că s-a tras cu ochiul la nemți, nu în sensul de copiat la examen, mai degrabă la modul abordare discretă. Vă provoc să găsiți ce e nou la exterior pentru Ford Puma.
La interior, altă mâncare de praz. Puma are acum două ecrane digitale (12 inchi pentru instrumentarul de bord și 12,8 inchi pentru cel central). Bordul e mai gros, ca un burger de la McDonald’s (cel de pe afișele publicitare, nu neapărat din restaurant), fiindcă s-a creat loc pentru un soundbar adiacent sistemului audio B&O (un fel de gamă affordable de la Bang & Olufsen).
Am avut un om la Craiova, pe Gabriel Dogaru, care a și pipăit mașina și ne povestește mai multe aici. Inclusiv despre motoare și reorganizarea nivelurilor de echipare.
Balisticele săptămânii
Că Audi RS6 Avant e un animal, știam. Că e pe cale de dispariție, știam. Că asta îl face și mai special și dezirabil, știam. Ce nu știam e că se poate mai mult, mai bine dar și mai rar.
Audi RS6 Avant GT, este, citez din colegul de breaslă Jeff Perez de la Motor1, “GT3 RS-ul break-urilor”. N-o să găsiți o descriere mai bună, eu unul n-am reușit, oricât mi-aș fi stors creierii cu mulți carbohidrați și ceva vin alb.
Și nu-i doar chestia de aspect. Are în continuare V8 twin-turbo cu 630 de cai-putere, 850 Newtoni-metru, capotă din fibră de carbon plus alte piese inspirate din motorsport. Plus că e în continuare animal. Am mai zis asta, nu? 0-100 durează 3,3 secunde, iar în 11,5 secunde ai ajuns la 200 km/h. Dacă te lasă legea, fizica și genele, poți să atingi 305 km/h.
RS6 Avant GT va fi produs în doar 660 de exemplare la nivel planetar. Și mă rog, ar mai fi prețul: 219.355 de euro în Germania. Că deh, ați vrut GT3 RS-ul break-urilor.
Nu știu exact în ce poziție stă acum în sicriu Carlo Abarth. Sau dacă s-a oprit din zvârcolit. Sau dacă vede pe ce făgaș electric a luat-o munca lui de-o viață, care îi și poartă numele.
Mă rog, îmi și place să fiu răutăcios, recunosc. Cum recunosc că Abarth 600e arată bine, nenică. Bine de tot, la fel de bine ca o mașină de raliu. Și e cel mai puternic Abarth produs vreodată. Electric.
Multe detalii nu știm, în afară de prezența unui motor electric cu 240 de cai-putere, a unui diferențial cu alunecare limitată și a unui set de anvelope dezvoltate după lecții învățate în Formula E.
3000 de abonați la acest newsletter ne citesc în fiecare săptămână. Fii unul dintre ei:
Produsul Intern Brut
Dragoș a testat un Renault Arkana facelift. Full-hybrid. Și concluzionează, ba chiar vă spune și ce să vă luați.
După facelift, gama de motorizări a modelului Renault Arkana a fost simplificată, clienții putând alege între două trenuri de rulare. Ambele sunt pe benzină.
Primul este un mild-hybrid bazat pe propulsorul turbo de 1,3 litri, al doilea este un hibrid ce utilizează deja binecunoscutul sistem cu motor aspirat de 1,6 litri, două motoare electrice și baterie de 1,2 kWh.
Versiunea mild-hybrid este disponibilă în două variante de putere: 140 și 160 CP. În schimb, hibridul pur-sânge dezvoltă o putere totală de 145 CP. Acesta din urmă face obiectul testului nostru în varianta de echipare top numită Esprit Alpine. Variantă pe care o și recomand. Din tot sufletul.
Din partea mai pragamatică a echipei AUTOCRITICA, vă aducem la cunoștință situația parcului auto din România la început de 2024, radiografiată de Gabriel Dogaru. PS: Nu-i cu multe poze, dar e cu grafice ușor de rumegat.
Dacă ne oprim asupra segmentului autoturismelor, cel mai important din piață, creșterea față de anul anterior a fost de 241.384 de unități, adică un plus de 3,07%. Aici e interesant de urmărit evoluția pe segmentele de vârstă, unde cel mai mult a crescut segmentul mașinilor de peste 20 de ani, care a ajuns la 2,69 de milioane de unități înmatriculate, adică cu 10,6% mai multe decât în urmă cu un an.
Știrile care nu au prins un loc în pole position
Audi R8 mai rămâne în producție până la finalul lunii martie, din cauza cererii mari. Inițial, oprirea producției era programată pentru decembrie 2023. (Motor1)
Renault va mai lansa un SUV compact, cu numele Symbioz. Vine mai la primăvară. PS: Eu încă mai sper că nu e ăsta numele final. (AUTOCRITICA)
MINI Clubman iese din producție după 17 ani și va face loc noului Aceman, un crossover electric. (Autocar)
Poate vă interesează un clip de 9 minute despre condusul defensiv în Australia anilor ’70. E la fel de valabil și azi, fizica nu se schimbă.
Aproape din modelele Ferrari vândute în 2023 sunt hibride într-o formă sau alta. (Motor1)
Vin niște seturi LEGO cu tematică de Formula 1. (LEGO)
Dacă vă întrebați ce s-a ales de mașina alimentată cu aer comprimat, anunțată de Tata Motors: praful. (Road & Track)
Noul Dodge Charger, cel pur electric, va fi prezentat oficial pe 5 martie. (Car and Driver)
Monopostul echipei Alpine F1 pentru noul sezon de Formula 1. (AUTOCRITICA)
S-a activat primul update de software pentru Tesla Cybertruck. Cu bune, cu rele. (Teslarati)
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Cele 1.000 de goluri ale Cristinei Neagu. (PressOne)
Povestea revoluționarului baraj de la Tarnița. (PressOne)
Ce înseamnă „artă serioasă”? (Scena9)
În ce țări se tratează românii și pentru ce. (Panorama)
Ce înseamnă pentru Chat GPT procesul intentat de New York Times. (Fast Company)