Ce caută Dacia în Raliul Dakar?
Meșteri în Mașini #98 • Fiat 600e și Topolino • Noul Kia Picanto • Peugeot 208 facelift • Noul Mercedes-Benz CLE Coupe • Volkswagen T-Cross facelift • Teste cu Toyota Supra, Nissan Ariya și BMW X1.
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #98
9 iulie 2023
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autorizarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
Ce caută Dacia în cel mai dificil raliu din lume?
Iată o întrebare cât se poate de pertinentă pentru un brand auto care și-a câștigat reputația pentru raportul calitate-preț care a propulsat Sandero pe prima poziție în topul celor mai vândute modele în Europa în acest an.
Vorbim practic despre un brand care nu și-a propus niciodată să iasă în evidență prin performanțele modelelor pe care le produce, ceea ce teoretic este în contradicție puternică cu Raliul Dakar, de departe cel mai dificil raliu din lume. Dacia nu este însă chiar la prima ispravă de acest gen, pentru că eu unul îmi amintesc de victoriile obținute de Alain Prost în cursele pe gheață din Trofeul Andros.
Nu știm încă ce formă va lua mașina cu care va concura Dacia în Raliul Dakar. Și nici nu știu dacă are sens să speculăm. Știm însă că treaba este cât se poate de serioasă, pentru că partea tehnică va fi asigurată de Prodrive, un producător britanic implicat de aproape 40 de ani în sporturile cu motor și, din 2020, chiar în Raliul Dakar.
Sporturile cu motor au reprezentat întotdeauna terenul de joacă preferat al constructorilor auto pentru testarea de noi tehnologii. Și probabil te întrebi ce tehnologie nouă vrea să testeze Dacia în Raliul Dakar. Ei bine, termenul cheie aici este carburantul sintetic, care va înlocui benzina și motorina așa cum le cunoaștem în prezent începând din anul 2035.
În Raliul Dakar, Dacia va folosi carburant sintetic produs de Aramco, cea mai mare companie petrolieră din lume și acționar minoritar la Horse, compania deținută în cote egale de Grupul Renault și constructorul chinez Geely care va coordona dezvoltarea și producția de motoare termice. Despre carburantul sintetic am scris recent un articol detaliat pe Autocritica.
Și dacă vrei încă un motiv că treaba la care se înhamă Dacia este serioasă, iată-l: unul dintre cele două prototipuri va fi pilotat de nimeni altul decât Sebastien Loeb, de nouă ori campion în WRC și concurent în Raliul Dakar începând din 2016. Iar în ultimii doi ani a concurat pe mașini produse chiar de Prodrive.
Cred că motivația celor de la Dacia este foarte puternică, iar tehnologia pe care o vor aduce în competiție este importantă. Cred că este un proiect bun și cred că este cea mai bună alegere pe care puteam s-o fac. Am obținut câteva podiumuri la Dakar, vreau să mai urc pe podium, dar principalul obiectiv este să lupt pentru victorie.
Sebastien Loeb într-un interviu acordat pentru Euronews
Bonus: al doilea prototip Dacia va fi pilotat de Cristina Gutierrez, care în 2017 a devenit prima femeie care termină Raliul Dakar și acum are deja la activ șapte participări în competiție.
Dezmorțirea italiană
Fiat este probabil marca auto non-premium cu cel mai mic număr de modele disponibile în gamă și ar câștiga lejer premiul pentru cel mai mare număr de versiuni speciale pentru modelele de oraș 500 și Panda.
Lucrurile par însă că încep să se schimbe pentru italieni și poate că acel espresso din fiecare dimineață a avut în sfârșit efectul scontat. Cert este că italienii au prezentat oficial noul Fiat 600e, un SUV subcompact electric de 4,1 metri lungime cu care Fiat încearcă marea cu sarea în cel mai popular segment al momentului.
Departe de a impresiona prin design - e un 500 mai gras și cu pleoape - 600e propune un motor electric de 156 de cai putere și o baterie de 51 kWh, combinație din care rezultă o autonomie maximă de 409 kilometri. Bine, tot italienii spun că, dacă mergi doar prin oraș, poți ajunge lejer la o autonomie de peste 600 de kilometri. Se încarcă cu până la 11 kW la stațiile cu curent alternativ și cu până la 100 kW la stațiile rapide, iar printre sistemele de asistență regăsim Cruise Control Adaptiv cu funcție Stop&Go, sistem inteligent pentru identificarea semnelor de circulație și sistem pentru monitorizarea șoferului.
În caz că existau dubii, Fiat 600e se bazează pe platforma lui Jeep Avenger și Opel Mokka electrică și Peugeot e-2008: același motor, aceeași baterie, aceeași putere de încărcare, același segment de piață și aproape aceleași dimensiuni. Ah, și același preț: aproape 40.000 de euro. Acestea fiind zise, tu ce SUV electric ți-ai lua: un Jeep sau un Fiat?
Dacă răspunsul tău e “nici una, nici alta”, ce zici de un Fiat Topolino, un cvadriclu electric cu 8 cai putere și autonomie de 75 de kilometri? Nici asta nu-i original, că se bazează pe Citroen Ami, concurează în același segment cu Renault Twizy și costă 10.000 de euro. Adică aproape la fel de puțin cât un Spring prin Rabla Plus.
Francezii contraatacă
Hatchback-ul subcompact Peugeot 208 a fost cel mai vândut model în Europa în 2022, însă supremația este amenințată acum de Dacia Sandero. Așa că francezii încearcă un contraatac prin care speră să mențină interesul viu pentru propriul model.
Peugeot 208 facelift vine cu un design proaspăt pentru exterior (adică avem blocuri optice redesenate, noul logo Peugeot pe grila frontală sau semnătură nouă pentru stopuri), dar și cu îmbunătățiri pentru instrumentarul digital de bord de la interior.
Sub capotă nu-i nimic nou sub soare, pentru că vorbim despre aceleași motoare pe benzină de 1,2 litri disponibile în versiuni de 75 CP, 100 CP sau 136 CP, plus versiunea electrică e-208 de 156 CP cu baterie de 51 kWh, încărcare la 11 kW AC sau 100 kW DC și autonomie de 400 de kilometri. Unde am mai auzit noi cifrele astea în dreptul unei electrice? La Fiat 600e și Jeep Avenger, desigur.
Vestea bună pentru Sandero este că 208 facelift va fi disponibil la vânzare abia de prin noiembrie, așa că practic subcompacta produsă în România și Maroc are cale liberă spre victorie în acest sezon competițional.
Un pic mai înțepător
Kia și-a schimbat radical în bine gama de modele în ultimii ani, iar noua generație Picanto nu face excepție de la această regulă. Este în continuare un model de oraș, însă unul cu un design exterior mult mai îndrăzneț, tipic limbajului estetic “Opposites United” introdus în premieră în 2021.
Interiorul este în mare parte neschimbat, cu Android Auto și Apple CarPlay disponibile standard pe sistemul de infotainment de 8 inchi și cu instrumentar digital de bord de 4,2 inchi. Și, așa cum probabil te așteptai, sub capotă nu sunt surprize: motoare aspirate de un litru și 1,2 litri, cel mai probabil cu puteri de 67 CP, 84 CP și 100 CP.
Ce surprinde însă pentru un model de oraș este lista echipamentelor de siguranță, pentru că noul Picanto primește monitorizare pentru unghiul mort sau asistent pentru menținerea benzii de circulație, plus obligatoriul sistem automat de frânare de urgență.
N-avem încă detalii despre disponibilitate, dar n-ar trebui să dureze (exagerat) de mult.
2 în 1
Dacă te-ai trezit în această dimineață fără să știi exact ce să alegi între Clasa C Coupe și Clasa E Coupe, Mercedes-Benz a găsit cea mai bună metodă să te ajute să iei decizia finală: noul CLE Coupe înlocuiește ambele modele de mai sus.
Cu un design inspirat de la noile Clasa C și Clasa E (logic!), noul CLE Coupe oferă 4 locuri, instrumentar digital de bord de 12,3 inchi, sistem de infotainment de 11,9 inchi poziționat vertical și nu mai puțin de cinci motorizări: diesel de 200 CP și benzină de la 204 CP până la 381 CP, toate acompaniate de o automată cu 9 trepte.
Vânzările încep în noiembrie și la un moment o să vină și o versiune plug-in hybrid. Iar dacă vrei un cabrio, ei bine, poți să aștepți până în 2024 pentru CLE Cabriolet, care va înlocui actualele versiuni cu plafon retractabil de pe Clasa C și Clasa E.
Discreție nemțească
Rămânem la nemți pentru un facelift discret al unui SUV subcompact: Volkswagen T-Cross. Pe scurt, avem un spoiler față ușor restilizat, faruri Matrix cu LED, jante de 16 inchi și 17 inchi cu design nou, semnătură nouă pentru stopuri, dar și instrumentar de bord digital de 8 sau 10 inchi și ecran central de 8 sau 9,2 inchi.
În schimb, așa cum probabil te aștepți, nu există noutăți de natură tehnică. Mergem în continuare pe motoare pe benzină cu puteri cuprinse între 95 CP și 150 CP, fără opțiuni de unități alimentate cu motorină.
Și, ca un făcut, T-Cross facelift o să fie disponibil tot prin toamnă.
Evaluare națională
A plouat în București săptămâna asta, a plouat și pe Autocritica cu teste. De exemplu, Cornel Șocariciu a urcat la volanul lui Nissan Ariya, un SUV electric care iese în evidență prin design. Și nu numai.
Direcția e moale și te ajută foarte mult în timpul manverelor, în timp ce suspensia filtrează denivelările într-un mod bun. E cumva peste media segmentului la acest capitol, chiar dacă apar și scenarii în care pătrund mici zgomote la interior. La drum lung, Ariya e confortabil și liniștitor. Zgomotele nu sunt tolerate la interior, iar ăsta e un lucru excelent pentru un model electric. Te bucuri de liniște de la un capăt la celălalt al drumului. Din punct de vedere dinamic, se mai poate lucra la estomparea ruliului.
Cornel Șocariciu despre Nissan Ariya
Între timp, Dragoș Bălțăteanu a luat la puricat noua generație BMW X1, una care aduce schimbări majore din punct de vedere estetic și pe care o găsești în showroom-urile patriei atât cu motoare diesel și pe benzină, cât și în versiune electrică.
Dragoș a optat pentru o versiune mild-hybrid pe benzină care stoarce 218 cai putere.
Motorul este silențios și urcă cu aplomb în ture atunci când îi ceri acest lucru. La turații ridicate are un sunet sportiv, chiar plăcut, iar dacă activezi și modul Sport, X1 se transformă într-un SUV cu pretenții sportive. Din păcate, cutia cu șapte trepte și două ambreiaje are uneori o serie de ezitări în schimbarea treptelor, iar asta mai șterge din plăcerea de a conduce.
Dragoș Bălțăteanu despre BMW X1
Am lăsat pentru final testul lui Tudor Rus cu Toyota Supra, pentru că vorbim despre un nume legendar care vine acum cu a cincea generație. Una bazată pe BMW Z4, asamblată în Austria de Magna Steyr și pentru care așteptările sunt pe măsură.
La drum lung, Supra e în elementul ei. S-au făcut glume, meme, reel-uri și tiktok-uri pe tema asta, dar decizia celor de la Toyota de a lua intestine de la BMW Z4 pentru Supra a fost cea mai bună din punct de vedere dinamic și financiar deopotrivă, nu ascunde nimeni asta. Dar pe denivelări mai colerice (recte, în oraș) se schimbă placa, iar mini-șocurile pe care le resimți încep să semene cu procedee excentrice de masaj. Absolut normal în contextul dat, Supra e prin definiție un automobil rigid. Dar de ruliu nu e loc și chiar dacă era, ar fi fost foarte greu oricum să pleci din scaunele strâmte în stânga sau în dreapta.
Tudor Rus despre Toyota Supra
Autocritica Podcast
Despre multe dintre aceste subiecte s-a discutat intens și în cea mai proaspătă ediție a podcastului Autocritica. Mai ales despre Dacia și Raliul Dakar.
Știrile care n-au prins pole position-ul
Toyota a publicat un teaser pentru noua generație Land Cruiser. Nu, știm când vine. (Autocritica)
În schimb, am aflat că noua generație BMW X3 apare în 2024. SUV-ul va avea inclusiv versiune plug-in hybrid, iar producția va avea loc în Africa de Sud. (Autocritica)
Vineri s-a încheiat oficial producția subcompactei Ford Fiesta, după o carieră de 47 de ani. (Autocar)
În Statele Unite, Mercedes-Benz va utiliza rețeaua de încărcare Tesla Supercharger începând de anul viitor. (Reuters)
Alpine A110 S a primit (încă) o versiune specială: Enstone Edition sărbătorește activitatea echipei de Formula 1 Alpine cu 300 de unități. (Autocritica)
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
„Lagărele” Ilfovului. Când e soră lângă „soră”. (Centrul de Investigații Media)
Care sunt efectele concrete la 6 luni după ce Croația a aderat la Schengen și la euro? (Panorama)
Cum a ajuns România să trimită râși la export? Interviu cu biologul Ruben Iosif. (Mindcraft Stories)
Cum a ajuns SpaceX să dețină monopol pe lansările spațiale. (Wall Street Journal)
Secretele campioanei Bernadette Szocs: “Copilăria a însemnat doar tenis de masă” (WeLoveSport)
Un nou început pentru Teatrul din Mariupol. (Scena9)