După 14 ani, Volkswagen Golf nu mai este cea mai vândută mașină din Europa
Meșteri în Mașini #79 • Mașinile hibride pe care le poți cumpăra în România în 2023 • BMW X5 și X6 facelift • Antivirus în mașină • Noile lansări de monoposturi de Formula 1.
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #79
12 februarie 2023
Golf secat
Volkswagen Golf a fost cea mai vândută mașină în Europa în fiecare an de când România a intrat în Uniunea Europeană. Da, atât de mult timp a trecut de atunci. Timp de 14 ani, din 2007 până în 2021, nimeni nu a reușit să detroneze compacta germană.
A fost nevoie de o combinație între pandemie, lipsa semiconductorilor, schimbarea preferințelor de caroserie și creșterea generalizată a prețurilor pentru ca Volkswagen Golf să-și piardă coroana. Și pentru ca înfrângerea să fie și mai dureroasă, victoria le-a revenit francezilor. Dar hai să nu te mai țin în suspans.
Peugeot 208 a fost cea mai vândută mașină în Europa în 2022, cu aproape 207.000 de bucăți cumpărate. Cu un pic mai multă ambiție probabil că am fi putut desface chiar noi sticlele de șampanie, pentru că Dacia Sandero a ocupat a doua poziție, la fel ca anul trecut, cu peste 200.000 de unități. Alți 150.000 de oameni au cumpărat Dacia Duster, care a încheiat astfel anul pe locul 9. Probabil te întrebi unde este însă Golful în ecuația asta. Îl găsești abia pe locul 5, cu ceva mai mult de 177.000 de unități, după o scădere abruptă a vânzărilor cu 14%.
Care să fie cauza detronării lui Golf? Cea mai bună explicație este că oamenii preferă în prezent SUV-uri, hatchback-uri subcompacte (mai mici) și modele de oraș: Peugeot 208, Dacia Sandero, Fiat 500, Toyota Yaris, Opel Corsa și Renault Clio, pe toate le găsești în top 10. De altfel, Golf este singurul model compact într-un top 10 în care mai găsești 3 SUV-uri: Volkswagen T-Roc, Hyundai Tucson și Dacia Duster. Și da, creșterea puternică a prețurilor, cu câteva mii de euro bune pentru fiecare model, a generat inevitabil o reorientare a consumatorilor spre modele mai accesibile. În același timp, actuala generație Golf este pe piața de la sfârșitul lui 2019, astfel că este posibil ca unii dintre potențialii cumpărători să aștepte apariția unui facelift.
Altfel, tot în Europa anului 2022, Tesla Model Y a fost cea mai vândută electrică (cu Dacia Spring pe locul 7), în timp ce Ford Kuga a fost cel mai vândut plug-in hybrid.
Ce mașină hibridă să-mi cumpăr?
Ai de ales între vreo 150.
După ce a făcut lista tuturor modelelor electrice disponibile pe piața din România în acest an, colegul Cornel Șocariciu a recidivat săptămâna asta. Adevărul este că trebuie să fii un pic (mai mult) masochist să iei la rând configuratoarele auto ale tuturor mărcilor din țara noastră. Îți trebuie în primul rând răbdare, disciplină și conexiune bună la internet.
Rezultatul este însă impresionant: în articolul ăsta găsești lista tuturor modelelor hibride pe care le poți cumpăra în acest an. Să tot fie undeva la 150 de versiuni pentru modele din aproape toate segmentele la care te poți gândi: de la hatchbackuri de clasă mică la limuzine, de la SUV-uri mici până la modele gândite special pentru off-road. De la un Fiat 500 de 16.000 de euro până la un BMW XM de 170.000 de euro.
Evident, pe listă s-a strecurat mai mult sau mai puțin timid și Jogger Hybrid, adică prima Dacie hibridă din istorie. E o mașină cel puțin interesantă pe care Meșter a testat-o zilele astea într-un cadru corespunzător, departe de frigul din București. Mai exact, prin Lisabona. Testul complet vine în curând pe Autocritica. Dacă nu vrei să-l ratezi, lasă o adresă de email mai jos și de restul ne ocupăm noi:
(X5) + (X6) = ?
Au curs râuri de cerneală despre estetica celor mai recente modele lansate de BMW, însă veteranii își văd în continuare de viață. De exemplu, SUV-urile X5 și X6 n-au mai așteptat primele raze de soare ale primăverii și au năvălit deja prin lume cu versiuni facelift.
Întrucât vorbim despre niște facelifturi, nu e cazul să te aștepți la noutăți radicale, nici estetice, nici tehnice. Practic, poți să folosești și aici lupa pe care ai folosit-o acum câteva zile să dibuiești diferențele dintre, să zicem, Samsung Galaxy S22 și Galaxy S23.
Ce pot eu să-ți spun este că interiorul are o configurație similară cu cea de la noul SUV iX, adică o planșă de bord cu două ecrane unite sub un panou curbat. A se citi instrumentar de bord digital de 12,3 inchi și ecran multimedia de 14,9 inchi. Standard, cele două SUV-uri vor fi echipate cu scaune Sport, cu un sistem îmbunătățit de iluminare ambientală și cu accesorii din materiale noi.
Cât despre motorizări, avem o versiune diesel, două variante pe benzină și o versiune plug-in hybrid care ajunge la aproape 500 de cai putere. De toate pentru toți, cum ar veni. Bani să fie prin conturile bancare.
Dă mai departe acest newsletter. Suntem mereu în căutare de cititori de calitate.
Cai de noroi
Nu știu cât de mult e recomandat să te aventurezi prin noroaie cu un Porsche, dar constructorul german a făcut o ședință foto în condiții extreme cu viitorul Cayenne facelift.
Oamenii l-au băgat prin noroi, prin zăpadă, prin deșert. L-au dus și la mare, l-au scos și pe șosea. L-au dus pe 4 continente și l-au plimbat vreo 4 milioane de kilometri. Totul ca să ne spună, pentru moment, doar că modelul va primi o suspensie mult îmbunătățită cu scopul să ofere un comportament dinamic și mai bun atât pe asfalt, cât și în off-road. Vom vedea și faruri HD-Matrix LED, iar la interior trebuie să te aștepți la multă digitalizare. Cine ar fi crezut?!
Aparent, detalii complete vin la primăvară, când se mai usucă noroaiele.
Luna îndrăgostiților de Formula 1
Știm cu toții ce reprezintă luna februarie: este perioada aia frumoasă a anului în care toate echipele de Formula 1 își prezintă monoposturile pentru noul sezon. De exemplu, în ultimele 7 zile am văzut primele imagini cu noul monopost Alfa Romeo. Aka echipa aia care anul viitor își va schimba înapoi numele în Sauber înainte de descălecarea celor de la Audi în 2026. Valtteri Bottas și Zhou Guanyu vor fi la butoane și anul ăsta.
Între timp, nu pot decât să intuiesc că Williams va avea brusc mai mulți fani în Formula 1. Nu pentru că m-a impresionat noul lor monopost, ci pentru că într-unul dintre ele va urca un tip pe nume Logan. Logan Sargeant, mai exact, care va face pereche cu Alex Albon.
Evident, lansarea săptămânii a avut însă loc la New York, acolo unde campioana mondială Red Bull Racing și-a prezentat monopostul cu care Max Verstappen va lupta pentru un nou titlu mondial. Al treilea. Ce repede trece timpul…
Ce treabă are Red Bull cu zgârie-norii din New York? Păi are atunci când anunți noul parteneriat pentru motoare cu constructorul american Ford, care va reveni în Formula 1 în 2026, simultan cu schimbările majore de regulament tehnic. Apropo, deși poate părea incredibil, Ford este pe locul 3 într-un clasament all-time al producătorilor de motoare din Formula 1, întrucât are mai puține victorii doar decât Ferrari și Mercedes. Despre asta vei putea citi peste numai câteva zile pe Autocritica, așa că te invit (din nou) să-ți lași adresa de email mai jos ca să nu pierzi una dintre poveștile frumoase ale Formulei 1.
Vă plac tatuajele?
Când vine vorba despre artă în industria auto, probabil că seria Art Car de la BMW este primul lucru care-ți vine-n minte. Lexus a făcut însă un experiment inedit: a invitat-o pe Claudia De Sabe, o artistă care face tatuaje de mai bine de 15 ani, să transforme caroseria unui SUV Lexus UX într-o operă de artă contemporană.
Ce a ieșit îți povestește Cornel aici. Eu îți las doar un teaser sub forma imaginii de mai jos:
Ți-ai pus antivirus pe mașină?
Iată o întrebare pe care probabil nu te așteptai să o citești nici măcar într-un newsletter conceput de niște meșteri în mașini. Dar este o întrebare care, nu peste mult timp, va deveni probabil una cât se poate de banală, cu un răspuns la fel de banal.
Gândește-te un pic: dacă îți cumperi azi o mașină nouă, foarte probabil găsești printre dotări conexiune la internet și sistem de infotainment bazat, eventual, pe Android Automotive. Și știi toate sistemele alea șmechere de asistență care, atunci când nu dau rateuri, fac șofatul mai confortabil și mai sigur? Ei bine, toate funcționează cu bucăți de cod software scrise de niște programatori.
Legenda spune că acolo unde există cod scris de programatori există și breșe de securitate informatică. Am vrut să aflu cât de sigure sunt mașinile din ziua de azi din perspectivă cibernetică, așa că am stat un pic la povești cu Silviu Stahie, Security Analyst la Bitdefender. Și sunt multe lucruri pe care ar fi bine să le știi și le găsești pe toate aici, dar îți las mai jos poate cel mai important aspect:
Una din principalele probleme este lipsa de conștientizare a consumatorilor cu privire la conectivitatea de care dispun mașinile din ziua de astăzi. Trebuie să începem să tratăm aceste mașini ca orice alt dispozitiv electronic pe care îl deținem și să ne întrebăm în ce fel este vulnerabil. Atacatorii încep să își îndrepte atenția către mașinile moderne, la fel ca și cercetătorii care încearcă să găsească eventuale vulnerabilități din timp.
Silviu Stahie, Securty Analyst la Bitdefender
8 din 10-s norocoase
Asta cam așa e. Probabil că șoferii români vor fi printre ultimii vizați de atacurile cibernetice, dacă luăm în calcul ce fel de mașini vedem zilnic pe străzi. Iar ceea ce vezi pe drumuri ne confirmă și Gabi Dogaru, care a luat la mână Excel-urile alea alambicate publicate de DRPCIV și a făcut sinteza parcului auto național.
Uite ce-a ieșit: 6,3 dintre cele 7,8 milioane de autoturisme care circulă pe străzile patriei în acest moment au o vechime de cel puțin 11 ani. Adică 80%. Adică 8 mașini din 10.
Iar săpăturile lui Dogaru au mai scos la iveală o chestie interesantă: pentru prima oară în istoria recentă, Dacia nu mai este marca cu cele mai multe mașini pe străzi, ci Volkswagen. O consolare după detronarea Golfului în Europa.
Celelalte mașini de săptămâna asta
Mai exact, celelalte 12.266 de mașini înmatriculate în România în luna ianuarie. Creștere de 31% comparativ cu perioada similară a anului trecut.
Au fost anunțate cele 10 mașini care luptă pentru trofeul World Car of the Year.
Apropo de trofee, SUV-ul electric Jeep Avanger, care a devenit recent Mașina Anului în Europa, a intrat în producție.
Mazda 2 a primit o serie de noutăți estetice și tehnice, dar și denumiri noi pentru gama de echipări.
Succesorul lui Nissan Micra va fi produs de Renault, va împrumuta 80% din componentele electricului Renault 5 și va apărea undeva prin 2026.
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Merită să faci școala de bucătari? Depinde.
Cum te împing delicat de la spate statul sau magazinele atunci când trebuie să iei decizii.
Harta regiunilor care riscă să fie inundate după topirea ghețarilor.
Ce se poate întâmpla după ce spargi un balon?
Cum se luptă China și Australia în Congo pentru - probabil - cel mai mare zăcământ de litiu din lume.