Cel mai bun Land Cruiser din toate timpurile?
Meșteri în Mașini #102 • Toyota Land Cruiser • Huracán Sterrato Opera Unica • Nissan Z Nismo • Goodwood FoS: Ghidul complet • Teste: Urus Performante, noua Clasă E • Porsche 911 S/T, pipăit pe viu
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #102
6 august 2023
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autorizarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
În vreme de război
În 25 iunie 1950, Coreea de Nord invada Coreea de Sub, cu sprijin sovietic. În ceea ce avea să se numească Războiul din Coreea, Statele Unite au trecut de partea Coreei de Sud. Trupele americane implicate în conflict aveau nevoie de mijloace de transport, iar singura soluție era folosirea de vehicule produse local. Sau mă rog, regional.
Soluția a venit în 1951 din Japonia, țară încă ocupată de americani după război. Mai exact de la Toyota, care a propus un prototip: BJ.
B-ul venea de la motorul tip B (3,4 litri, 6 cilindri în linie) regăsit sub capotă, iar J… de la jeep, cuvânt cu origini în Primul Război Mondial și care desemna un vehicul militar durabil, de mici dimensiuni, echipat cu tracțiune integrală. Oricum, nu-i absolut niciun secret că designul lui BJ era puternic inspirat din cel al Jeep-urilor Willys folosite de armata americană în Japonia (măcar grila avea 9 fante în loc de 7).
Așa arăta prototipul BJ:
Producția de serie a început abia în august 1953, după teste dificile pe drumuri de munte și poteci practicabile înainte doar călare. Inclusiv pe vechiul traseu de pelerinaj până la a șasea stație de pe Muntele Fuji, la o altitudine de circa 2.700 de metri (prima stație e la poale, a zecea în vârf).
Între timp, ca orice entitate born in the U.S.A. care se respectă, Willys și-a scos la înaintare avocații. Compania era deranjată de prezența cuvântului „jeep” în numele modelului, așa că Jeep a rămas la americani, iar Toyota a schimbat numele în Land Cruiser. Restul e istorie: 11,3 milioane de unități vândute la nivel global, prezență în 170 de țări și regiuni, sub diferite configurații de lucru.
De la apariția primului BJ, în 1951, s-au împlinit anul acesta 72 de ani. Toyota exista în acel moment de doar 14 ani. Azi, noul Land Cruiser e, în același timp, mai modern și mai retro ca niciodată.
Sinteza lansării:
Platforma de sub noul Land Cruiser este GA-F, regăsită și la baza noului Lexus GX. Structura rămâne în continuare body-on-frame, dar pentru prima dată, Land Cruise va avea direcție asistată electric.
Dacă spusele celor de la Toyota se adeveresc, renunțarea la direcția hidraulică se va materializa în mai mult confort (manevrabilitate mai bună, în special pe spații limitate) și un comportament mai fluid în off-road.
Începe să-mi fie tot mai clar că prin noua generație, Land Cruiser devine mai maleabil pentru utilizatorul obișnuit. Cel ca mine, impresionabil de un design bine făcut și care dacă vrea noroi sau zăpadă se joacă Snowrunner. Genul de client care n-are de verificat sonde petroliere, bunul mers al unei ferme sau starea recoltei de pe câmp. Normal, Land Cruiser nu uită de pasionatul de off-road. Dovada: soluții ca barele anti-ruliu față ce pot fi deconectate dintr-un buton.
Tot pentru prima dată ever, noul Land Cruiser va avea o motorizare hibridă.
În State Unite, aceasta va fi aplicată unui motor turbo, de 2,4 litri, alimentat cu benzină (330 CP și 630 Nm). Apropo, dimensiunile noului Land Cruiser au fost subtil micșorate, astfel că în America și Canada, unde Toyota vinde și Sequoia, rivali îi vor fi Ford Bronco și Jeep Wrangler.
În Europa de Vest (și Australia), vorbim de un mild-hybrid la 48 de volți dezvoltat în jurul unui motor diesel de 2,8 litri (204 CP, 500 Nm).
Tot în Europa (Vest + Est de data asta), noul Land Cruiser va fi disponibil cu același motor diesel de 2,8 litri, dar neelectrificat (deci tot cu 204 CP și 500 Nm).
Ambele versiuni diesel vor avea automată cu 8 trepte.
Merită spus și că interiorul a fost desenat sub ghidajul lui Akira Miura, campion la Dakar, în special pe zona de ergonomie, interfață generală și comenzi.
PS: Nu, n-am încurcat imaginile cu exteriorul: versiunea cu faruri rotunde este First Edition, creată pentru cei care plasează o pre-comandă pentru noul Land Cruiser începând cu luna octombrie.
Gala premiilor „Notable Mentions”
În săptămâna cu lansarea noului Land Cruiser, toate celelalte noutăți au arătat mai degrabă palid.
V-am mai zis că în Mlada Boleslav, imn local este „Vara nu dorm”, corect? Avem facelift pentru Škoda Kamiq și Scala - cu faruri noi, tehnologie Top LED Matrix, mici modificări de exterior și versiune Monte Carlo. De la diesel vă puteți lua adio, fiindcă gama e formată doar din motoare pe benzină: un litru cu 95 de cai-putere sau 115 cai-putere și 1,5 litri cu 150 de cai-putere.
Culmea, nici în Sant’Agata Bolognese nu s-a mers pe dolce far niente. Oamenii iscusiți de la divizia Lamborghini Ad Personam au pictat manual un Huracán Sterrato în 370 de ore. Nu fiindcă le-a fost lene și au dormit câte 3-4 ore la prânz, ci pentru că Opera Unica este singurul exemplar de acest fel. Și trebuia să arate ca atare, mai ales că anul acesta Lamborghini împlinește 60 de ani. La mai mare!
Nissan a lansat în State Z Nismo. Ca de obicei, tratamentul Nissan Motorsport e de natură discretă și vizează modificări de subtilitate, mai pe la suspensie, mai pe la design, mai pe la motor. Că veni vorba, sub capotă e același V6 twin-turbo de trei litri, mângâiat cât să scoată 20 de cai-putere și 46 Newtoni-metru în plus. Deci cu totul, 420 de cai-putere și 520 de Newtoni-metru.
PIB-ul gras cu scriitură se ține
Cel puțin în AUTOCRITICA, cu siguranță nu în România.
Cornel s-a dat cu Lamborghini Urus Performante și cu toți cei 666 de cai-putere pe care-i produce SUV-ul italian . Probabil motivul pentru care încă n-am văzut niciun Urus cu numere de BOR prin oraș. Citez:
„În Strada, transmisia automată cu 8 trepte și motorul au o sensibilitate nu atât de acidă pe cât te-ai aștepta. Transmisia caută să schimbe treptele cât mai repede, iar motorul nu-i atât de guraliv și de exploziv pe cât te-ai aștepta. Are nevoie de un imbold ferm ca să-și intre în mână. V-am zis și o repet. Urus e mai uman decât pare la prima vedere.”
Unii cu Untold, alții cu Goodwood. Dragoș s-a dus până la Goodwood Festival of Speed și ce altceva ar mai fi de adăugat? Poate câteva sfaturi despre cum să-ți faci rost de cazare și bilete din timp, nu?
Revenim la Cornel, care ne explică cine e și de ce contează foarte mult Discovery Sport pentru Land Rover. Luat frumos fir-a-păr, de la culori la motoare. Treabă temeinică, parol!
Mircea s-a transformat din editor-in-chief în editor-at-large. A bătut drumul de două ori până în Germania, unde s-a aciuat pe lângă două lansări. Cel puțin una din ele demnă de celebrul #WeHateMircea. Vă las voi să decideți care. Opțiunile sunt:
„Dacă te apropii, ochiul de pasionat ar putea să deducă o caroserie specială: pare un 911 GT3 cu pachet Touring – vezi în special prizele de aer de pe capotă – însă ceva nu „pușcă”, totuși. În spatele roților frontale avem niște elemente noi, iar pe fundul inconfundabil al acestor exemplare 911 stă un eleron minuscul din fibră de carbon. Are rol aerodinamic și e extrem de important. Lângă eleron, pe grilajul de sub lunetă, avem în sfârșit confirmarea: este Porsche 911 S/T. Readus la viață cu o dublă ocazie: Porsche 911 împlinește 60 de ani în 2023, același an în care marca Porsche împlinește 75 de ani.”
Noul Mercedes-Benz Clasa E. Da, ăla cu TikTok și Angry Birds. Dar cică nu e (doar) despre asta.
„Puncte bonus pentru nivelul de izolare fonică a cabinei. Nu-i tocmai sentimentul pe care-l ai când îți așezi pe urechi niște căști de calitate cu Noise Cancelation – ar fi ilegal, de altfel, dar e the next best thing, cum ar zice englezii. Zgomotele de rulare (vânt, anvelope) sunt limitate la minimum, iar motorul își face simțită prezența doar atunci când ai nevoie de putere și apeși pedala cu sete. Toate astea fac ca sistemul Burmester cu 12 incinte acustice să pară impecabil – mai ales că, dacă bifezi o căsuță din sistemul multimedia, întreaga mașină vibrează în ritmul muzicii: scaunele trimit impulsuri fizice pe care le simți ușor în spate, iar luminile ambientale „dansează” și ele conform beat-ului. Este doar unul dintre gimmick-urile tehnologice pe care le aduce în prim-plan noul Clasa E.”
Știrile care n-au prins loc în pole position
Pininfarina a inventat un nou tip de automobil: e-LUV, de la Electric Luxury Utility Vehicle. Mda. (Car and Driver)
Mazda MX-30 e pe făraș în Statele Unite, unde a fost oricum comercializată doar în California. (Road & Track)
Ținutul (zăpezilor) în care producătorii își testează tehnologiile de pe noile modele. (Road & Track)
Că tot l-a pipăit Mircea pe viu: cel mai scump Porsche 911 S/T costă 374.600 de dolari. (Motor1)
BYD Atto 3 (adică mașina asta) a fost cea mai vândută electrică din Suedia în luna iulie, peste VW ID.4, BMW i4 și Tesla Model Y. (Mobility Sweden)
Maserati ne amenință cu MCXtrema, un hypercar de circuit derivat din MC20. (AUTOCRITICA)
Mitsubishi pregătește un SUV nou, dar care nu vine în Europa. (AUTOCRITICA)
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Algoritmul TikTok va fi opțional în Europa. În sensul că mini-clipurile din secțiunea „For You” nu le vor fi sugerate utilizatorilor pe baza activității lor online. (The Verge).
Primele imagini înregistrate de telescopul european Euclid. (Ars Technica)
Boxul ca abordare a vieții de zi cu zi. (PressOne)
Nu mai găsești produsele tale preferate la supermarket? S-ar putea să fie din cauza acestei veri fierbinți. Printre altele. (Wired)
Problema urșilor din România, văzută de afară. (Financial Times)