Cel mai mare test drive din România: 7 SUV-uri, 2.000 de km
Meșteri în Mașini #91 • Deblocat de Huf Group • Cars & Roads by Michelin 2023 • Porsche 718 Spyder RS • Rimac "Șefa Recordurilor" Nevera • Noile Honda CR-V, ZR-V și e:Ny1 • Ford E-Tourneo Courier
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #91
21 mai 2023
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autorizarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
Cars & Roads 2023: Misiune îndeplinită
Fuse și se duse ediția din 2023 a celui mai complex test drive din România. Acum, dați-mi voie să-mi prezint scuzele pentru titlul incomplet, dictat de restricția de caractere. Ca de obicei, Cars & Roads by Michelin a fost un test drive în sine, cum nu mai vezi pe la noi, dar nu unul comparativ. Poți fi tentat să crezi asta, din moment ce unele modele prezente sunt concurenți direcți, doar că formatul e altfel.
Complexitatea vine din prezența celor 14 invitați, oameni de media, jurnaliști auto și formatori de opinii pe alte pătrățele ale internetului. Oameni cu stiluri și abilități de condus întinse pe un spectru foarte larg, cu abordări diferite la volan (dar mereu, fără excepție, în limitele legii, ca să fie clar). În același timp, buni povestitori.
Anul acesta, cei 14 au luat la mână 7 SUV-uri hibride și le-au putut conduce prin toate tipurile de drumuri de la noi, de la autostradă la drumuri naționale, la drumuri județene și de țară, prin toate formele de relief posibile. Chiar și prin orașe, uneori.
Pe lângă componenta umano-mecanică, Cars & Roads, cum o spune chiar numele, aduce pe micile ecrane cele mai frumoase drumuri și locuri din țară, cultura, uneori chiar latura socială din jurul lor dar și componenta gastronomică. În fine, vorba lungă, sărăcia omului, vă las mai jos, sub formă de link-uri, toate informațiile de care aveți nevoie.
Să mai spună cineva că 9 zile și 2.000 de kilometri doar am băgat sub nas și muncă, ioc.
Mașinile: Kia Sportage, Lexus RX, Mazda CX-60, Mitsubishi ASX, Renault Austral, Subaru Forester, Suzuki S-Cross.
Poveștile: Dobrogea bătrână, Misiuni de explorare, Elixirul negru, Aer tare medieval, Sare, Fabesca și Liban, Prin Colibița spre Via Transilvanica.
Partenerii, fără de care cele de mai sus n-ar fi fost posibile: Michelin, Autonom (Green Partner), MOL România, Pago, Varta și Server Config.
Ne-nclinăm!
Am ținut coada ochiului ațintită și pe fluxul de știri din lumea auto ori de câte ori ne-a permis programul încărcat din Cars & Roads. Ce să-i faci, defect profesional.
Mașina Păianjen
Anul ăsta se fac 30 de ani de la aparița ideii de Boxster la Porsche, prin conceptul cu același nume, prezentat în 1993 - versiunea de serie a debutat mai târziu, în 1996. Motiv suficient pentru germani să bage (a nu știu câta oară) mâna adânc în săculețul cu bunătăți. Și l-au scos pe 718 Spyder RS, adică un 718 Cayman GT4 RS decapotabil. Doar că nu-i mai spune Boxster, deși nu cred că se supără cineva dacă o faci.
În fine, esențialul aici, pe lângă lipsa plafonului solid (înlocuit de un soft-top care se ridică și se pliază manual, ca să fim 100% catolici), este motorul. Preluat de la 718 Cayman GT4 RS, care la rândul său l-a preluat de la 911 GT3, care l-a primit de la 911 GT3 Cup, cu modificările de rigoare.
Boxer-șase, 4 litri, aspirat natural, 500 de cai-putere, cu linia roșie la 9.000 rpm, amplasat central și derivat din motorsport. Disciplina unde Porsche se simte ca păianjenul când îi tremură pânza de la o muscă prinsă-n lipici.
PDK-ul din dotare trimite tot pe roțile din spate, 0-100 de kilometri pe oră durează 3,4 secunde, iar stabilitatea și aderența sunt, ați ghicit, de păianjen. Pe testate de subsemnatul cu 718 Cayman GT4 RS, practic aceeași mașină.
P.S.: Da, urmează test cu 718 Cayman GT4 RS pe Autocritica.
Spune-mi câte recorduri deții, ca să-ți spun cine ești
„Salut, am 23 de recorduri mondiale stabilite într-o zi.”
„Simplu. Ești Rimac Nevera.”
Nevera a trecut de stadiul în care mai are nevoie de prezentări. Hypercar croat pur electric, născut și crescut la Sveta Nedelja, lângă Zagreb, de Rimac Automobili. Companie fondată și condusă de geniul Mate Rimac (35 de ani). Apropo, Nevera cu număr de șasiu #001, adică primul produs pentru clienți, e la Nico Rosberg în garaj, la Monaco. Doar 150 de exemplare vor fi asamblate în total.
Ca să n-o mai lungesc, ideea era că Nevera e hypercar și dincolo de hârtie. Pe asfalt de circuit, unde într-o singură zi a stabilit 23 (!!!) de noi recorduri.
Câteva dintre ele: 0-400-0 km/h în 29,93 secunde, 0-100-0 km/h în 3,99 secunde, 0-100 km/h în 1,81 s, 0-200 km/h în 4,42 secunde, 0-300 km/h în 9,22 secunde, sfert de milă în 8,25 secunde, frânarea de la 100 km/h la zero în 28,96 metri.
Pentru lista completă, consultați cu încredere infograficul de mai jos:
P.S.: Toate astea s-au întâmplat în mult mai puțin timp decât am avut eu nevoie pentru a scrie paragraful de mai sus.
Electroputere Craiova
S-au mișcat polii industriei auto de la noi după cum o dictează directivele UE: spre electrificare. Implicit, și Ford Otosan. Compania va produce la Craiova, pe lângă deja-anunțatul E-Transit Courier, versiunea de persoane a sus-numitului: E-Tourneo Courier. Cu loc pentru 5 pasageri, spații de stocare cât cuprinde la interior și un frunk de 44 de litri.
E-ul din nume înseamnă propulsie 100% electrică, asigurată de un motor electric (136 de cai-putere) și o baterie ce poate fi încărcată la puteri de până la 100 kW (DC). Momentan sunt ținute secrete două informații: capacitatea bateriei și autonomia maximă. Dar cum debutul pe piață este programat anul viitor, propun să ne încărcăm, pun intended, cu puțintică răbdare.
Salt Honda cu triplu toe loop
Apropo, „toe loop” se scrie corect procedeul ăla de la patinaj artistic pe care-l auzeați à la longue ca „tulup” pe TVR. Dar nu despre asta-i vorba.
Au ieșit ai noștri japonezi la înaintare cu trei modele: noul CR-V, noul ZR-V și noul (dar și electricul) e:Ny1. Cel din urmă e probabil gândit ca un concurent direct pentru Toyota bZ4X la categoria „cât de mult poți complica inutil numele unei mașini”.
Lăsând gluma deoparte, e:Ny1, dezvoltat pe platforma e:N Architecture F, este practic versiunea electrică pentru actualul HR-V. Ce oferă? Un motor electric (150 kW aka 204 cai-putere), 310 Newtoni-metru și autonomie maximă de 412 km și baterie de 68,8 kWh.
ZR-V, că tot l-am pomenit, va fi un SUV de segment C, poziționat între HR-V și CR-V. Singura opțiune sub capotă este sistemul hibrid e:HEV de pe actualul Civic: motor termic de 2 litri cu 4 cilindri (ce funcționează în ciclul Atkinson), alimentat cu benzină și două motoare electrice (dintre care unul cu rol de generator) pentru zvâc fără emisii.
N-avem numere în fișa tehnică, dar știm de la Civic că sistemul produce 184 CP și 315 Newtoni-metru. Deci pe aici se va învârti și ZR-V. Cum funcționează exact sistemul pus la punct de Honda, aflați de aici. Știți, restricția de caractere.
Ajungem și la noul CR-V, a șasea generație chiar. Mai mare, mai X, mai Y, mai Z. Știți adjectivele de marketing deja. Dar, în premieră în Europa, CR-V va fi vândut și în versiune PHEV, adică plug-in hybrid, adică acel tip de hibrid pe care-l încarci fain-frumos la priză. Cu autonomie pur electrică de 82 de kilometri.
Știrile care n-au ajuns în pole position
Colegii de la RacingWheels au documentat restaurarea Automobilului Aerodinamic Persu. Povestea completă va fi inclusă în catalogul care apare la toamnă.
Hyundai + Giugiaro = Pony Coupe Concept restaurat
Dacia rupe piața auto din Europa pe genunchi.
În aprilie 2023, în România, s-au produs cu 15,2% mai puține mașini decât în aprilie 2022.
Elon Musk speră că Tesla Roadster va intra în producție în 2024. Speră. De Cybertruck mi-e și frică să întreb.
Hyundai i20 facelift
Se vinde Countach-ul lui Rod Stewart.
Lucy Block, soția regretatului Ken Block, va concura la Pikes Peak.
Noua Toyota Tacoma. Nu, nu vine la noi. Băliți în continuare.
Dacă v-a scăpat trailer-ul final pentru FAST X:
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
În România s-a lansat primul program gratuit de testare genetică pentru copiii recent diagnosticați cu cancer.
Hyundai pierde bani de pe urma unui challenge pe TikTok.
Cele mai bune filme din 2023 (până acum), conform BBC.
Samsung va folosi în continuare Google ca motor de căutare standard.
Planeta se va încălzi serios în următorii 5 ani.
Piloții de Formula 1 tind să clipească în același loc pe fiecare tură de circuit.
Acest newsletter se trimite o dată pe săptămână, duminica la ora 9 fix. Abonează-te aici: