Cel mai rapid festival din lume
Meșteri în Mașini #99 • Goodwood FoS • Ioniq 5 N • Vision 357 Speedster • Vine noul Passat • Renault 5 Electric, aproape gata • Testat: Porsche Cayman GT4 RS • Panouri fotovoltaice transparente
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #99
16 iulie 2023
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autorizarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
În ograda bunicilor
Goodwood Festival of Speed se trage, indirect, dintr-o cursă privată, la care au fost invitați doar anumiți posesori de Lancia, care se întâmplau să facă parte dintr-un fan club al mărcii italiene. Organizator și moșier peste domeniu era Lord Freddie March, al 9-lea Duce de Richmond. Anul, 1936. Cursa, un hillclimb, păstrat și devenit una din atracțiile majore ale festivalului, așa cum îl știm azi. Traseul începea pe drumul din fața peluzei vilei March și continua până în vârful unei coline din apropiere. În total, puțin sub doi kilometri.
La 12 ani distanță de cursa cu Lancii, în 1948, pe domeniul Goodwood se deschide Goodwood Motor Circuit. În timpul războiului, o parte din ferma Goodwood a fost transformată în aerodrom, transformat la rândul său în circuit de curse, asfaltat frumos, cu lungimea de 3,8 kilometri. Aici are loc prima cursă postbelică de automobile din Marea Britanie, urmată de o serie de etape de Formula 1. Până în 1966, când circuitul este închis pentru public.
Goodwood Festival of Speed e mult mai tânăr decât ați crede. Prima ediție în formatul actual are loc în 1993, deci acum trei decenii, sub patronatul așa-numitului Lord March. Pe numele său întreg, Charles Gordon-Lennox, al 11-lea Duce de Richmond, al 11-lea Duce de Lennox, al 11-lea Duce de Aubigny și al 6-lea Duce de Gordon.
Nimeni altul decât nepotul lui Freddie March.
Debuturile mai acătării de la Goodwood
Hyundai Ioniq N
Unde N vine de la Necuratul dacă iadul ar fi decorat cu eoliene, hidrocentrale și stații de încărcare în loc de gropi cu smoală și focuri veșnice. Pe Ioniq îl știm deja, dar N-ul din nume îi schimbă statutul și statura. Lungimea crește cu 80 mm, lățimea cu 50 mm, iar garda la sol pierde 20 mm.
Ioniq 5 N este cel mai puternic Hyundai din gama N, cel mai puternic Hyundai electric și cel mai rapid Hyundai de stradă: 0-100 km/h durează 3,4 secunde, viteza maximă se duce până la 260 km/h, totul prin amabilitatea celor două motoare electrice cu 609 cai-putere cumulat. Sau 650 temporar, în modul N Grin Boost.
Ceea ce explică discurile de frână uriașe: 400 mm pe față, aceeași dimensiune cu discurile carbon-ceramice care-l țin în frâu pe Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse.
Porsche Vision 357 Speedster
Nici n-are sens să luăm în calcul ipoteza în care îți plac (sau nu) mașinile, dacă ai deschis orice de pe internet anul ăsta, e imposibil să nu fi dat de-un Porsche, într-o formă sau alta. E și normal până la urmă, oamenii sărbătoresc 75 de ani de mașini sport și au tot dreptul s-o țină numai într-o paranghelie mediatică.
La Goodwood, petrecăreț-șef a fost Vision 357 Speedster. Un concept-omagiu electric pentru tatăl lor, al tuturor sportivelor Porsche: 356. Sfat prietenesc: nu săriți cu capul înainte să pariați că nu-l vedem în producție, s-ar putea să fiți buni de-o cinste.
Multe detalii rămân un mister despre acest 357 Speedster. Dar Porsche fiind... Porsche, l-a dezvoltat cu șasiul de la Cayman GT4 Clubsport, uns cu bateria și motoarele electrice de la Cayman GT4 e-Performance, la rându-i o platformă de testare pentru Mission R. Poate ați auzit, Porsche a fost și este tare în motorsport și-ar cam vrea să rămână așa în eventualitatea în care electricele încep să cotropească serios competițiile de pe circuit. Mission R trebuie să-i ducă acolo.
Lotus Emira 2.0
Le-a venit mintea la cap băieților care se ocupă acum de fosta companie a lui Colin Chapman. După hypercar electric și SUV(!!!) tot electric, însoțite de piruete la orizontală ale sus-numitului la doi metri sub cernoziom, Lotus plusează cu a doua versiune pentru Emira, pe lângă cea existentă, cu V6 de 3,5 litri cu 400 de cai-putere. Too little, too late, cum ar zice chiar și Sir Chapman, pentru că Emira e ultimul Lotus cu motor termic. Priviți, mărețe umbre, Elise, Esprit, Elane...
Mă rog, dacă mai contează pentru cineva, Emira în varianta mezină (doar sub capotă) are un motor de doi litri cu patru cilindri de la Mercedes-AMG. Da, ăla, cel mai puternic motor cu patru cilindri din lume, doar că nu la fel de puternic: pentru Emira, cu doar 360 de cai-putere și 430 Newtoni-metru. Însurat cu o transmisie automată cu opt trepte, la fel, made in Affalterbach. Pentru 0-100 în 4,4 secunde și o viteză maximă de 290 km/h.
Probabil că Emira se și conduce mișto, la cele 1.446 de kilograme din dotare și cei 96.000 de euro preț de pornire în Germania.
Caterham Project V
Și Caterham se crede în ultima vreme Napoleon. Caterham, cum bine știm, e acel producător care, prin tradiție, a făcut echipă bună cu electricitatea ca artificiile trase ziua în amiaza mare. Și uite așa, la Goodwood am aflat de Project V (o fi litera, o fi numărul roman...), un posibil coupé sport 100% electric cu masă proprie de cel mult 1.190 de kilograme, vivat fibra de carbon și aluminiul compozit.
Bateria de 55 kWh adapă cei 272 de cai-putere ai unui motor electric montat pe puntea spate, ale cărei roți le și învârte. Se țintește spre un timp de 4,5 secunde pentru intervalul 0-100 km/h și o autonomie teoretică de 400 de kilometri în regim WLTP. Cu debut pe finalul lui 2025, cel târziu începutul lui 2026.
INEOS Grenadier Quartermaster
Quartermaster, vă zice Rus, e un termen cu origini în armată, unde desemna pentru persoana responsabilă cu logistica unei baze militare, de la amplasare, la construcție, la bunul mers al lucrurilor. Asta pe sol. Pe apă, în marina militară, un quartermaster este responsabil cu orientarea, navigația și alte sarcini pe care i le delegă ofițerii de rang superior. Cuvântul în sine vine din franțuzescul quartier-maître și inițial desemna un ofițer naval care se ocupa cu depozitarea și aranjarea bunurilor în cala navei.
În universul INEOS, Quartermaster e un pickup. Echipabil cu motoare BMW, diesel sau benzină, de trei litri, cu șase cilindri în linie, cuplate unor transmisii automate ZF cu opt rapoarte. În bena care duce 760 kg încape lejer un europalet standard (1.200 mm pe 800 mm), garda la sol e de 264 mm și se pot tracta remorci plus cargo aferent de până la 3.500 de kilograme.
Între timp, pe internet au sărit deja crosfitterii tastelor cum că „dom’le, au relansat ăștia ARO”. No comment.
Și câteva pseudo-lansări
Nu neapărat de la Goodwood. De luat cu pâine, să țină de foame până la debutul pe bune.
Renault Scénic E-Tech Electric, pe același principiu ca Renault Mégane E-Tech Electric. Se arată oficial la Salonul Auto de la München, pe 4 septembrie. Nu avem date tehnice, dar vă uitați la un soi de SUV compact cu baterii și cel puțin un motor electric, așezat pe platforma CMF-EV, că tot am pomenit de Mégane.
+ Tot de la Romb vom avea Renault 5 Electric, înlocuitor pentru Zoe. Pe platformă derivată din actualele Clio și Captur, dar adaptată pentru a servi producției de electrice mici. Debutul e stabilit pentru 2024, momentan se fac ultimele testări și retușuri.
E aproape gata și noul Passat în august, cum am stabilit, doar în versiune Variant, adică break. Cu portbagaj de 690 de litri cu bancheta sus (1.920 de litri cu ea rabatată), direcție și suspensie bibilite serios, infotainment cu ecran de 12,9 inchi (15 inchi opțional), head-up display și motorizări de toate felurile, că deh, mașina poporului: de la diesel la benzină, la benzină mild-hybrid și benzină plug-in hybrid. Cel cu urmă, cu autonomie pur electrică de 100 km.
Fiindcă oricum abia mai găsești spațiu gol în CV-ul lor la secțiunea prezențe în WRC, Ford a inventat o versiune de raliuri pentru Mustang Mach-E. Ford Mustang Mach-E Rally și-a arătat fața la Goodwood, mânat de estonianul Ott Tänak, fost campion mondial de raliuri și actual îmblânzitor al Fordului Puma Hybrid Rally1, calul de bătaie în WRC al echipei M-Sport Ford World Rally Team. Pe aici au mai trecut cu succes și succese Colin McRae, Carlos Sainz sau Marcus Grönholm.
Produsul intern brut
Ca de obicei, dacă deschideți AUTOCRITICA în browser și puneți urechea pe ecran, veți auzi cum pufăie și huruie JavaScriptul. Avem și dovezi, nu o dăm din pix, ca alții.
Cum mi-a rearanjat Porsche 718 Cayman GT4 RS vertebrele, rinichii și sinapsele. O mașină de stradă care e mai mult de curse, dacă s-a mai pomenit așa ceva.
Cornel s-a răsfățat cu un S-Class ce are rol de punte între trecut și viitor, la nivel de sistem de propulsie: S 580e L 4Matic PHEV.
Daniel a pregătit pentru astăzi lecția săptămânală de fizică aplicată. Ce sunt, ce fac, ce nu fac și pe unde putem vedea deja panourile fotovoltaice transparente. Discutat și explicat pe larg.
Piața auto de la noi a trecut prin primele 6 luni ale anului, așa că Gabriel i-a dat teză de final de semestru. Ajutate de Rabla, vânzările de mașini noi din România s-au mai pus pe picioare. Dar tot sunt departe de nivelul din 2007-2008.
Știrile care n-au intrat în pole position
Autostrada Ploiești-Brașov are un traseu final, ‘mne-ajută! (AUTOCRITICA)
Posesorii de Tesle comportându-se ca niște posesori de Tesle. (Futurism)
NSU Prinz transformat în concept electric. Ocazia: fabrica Audi din Neckarsulm împlinește 150 de ani. (Audi)
Noile anvelope semi-slick Pirelli P Zero Trofeo RS - dezvoltate pentru hypercaruri de stradă. (Pirelli)
Electricele Mercedes-Benz vor putea încărca din 2024 la stațiile Tesla Supercharger (în America de Nord). (AUTOCRITICA)
Primele impresii despre Lotus Eletre, SUV 100% electric. Da, SUV. Da, de la Lotus. (Wired)
Cum au evoluat (și au devenit mai scurte) opririle la boxe în NASCAR. (Road & Track)
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Threads, noua platformă lansată de Mark Zuckerberg, a depășit pragul de 100 de milioane de utilizatori și 95 de milioane de postări. Și tot crește. (The Verge)
Ghici ce, zgomotele făcute de om în pădure afectează animalele mai mult decât credem. (Wired)
Și dacă știm, ce? (PressOne)
Că tot e căldură mare, monșer, chinezii se răcoresc cu ajutorul unor fântâni de interior antice. (BBC)
Deși sunt practic peste tot (inclusiv în organismul nostru), ne putem limita expunerea la microplastice. (The Guardian)