Cel mai scump Volkswagen Golf de serie: 76.000 de euro
Meșteri în Mașini #93 • Deblocat de Huf Group • Range Rover Sport SV • Un Golf de 76.000 de euro • Volvo EX30: Greta Thunberg dacă era mașină • Prețuri pentru: RZ, Ioniq 6, MX-30 PHEV, ID.3 facelift.
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #93
4 iunie 2023
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autorizarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
Specialitatea casei: Viteză
Între ceaiul de la ora 5 și-o vizită a Regelui Charles în România, Land Rover și-a făcut timp să ne arate noul Range Rover Sport SV.
Normal, acel SV nu vine de la ce-am scris eu în subtitlu, dar probabil înseamnă Special Vehicle, având în vedere că fostul Range Rover Sport SVR, trimis oficial în lumea celor drepți de acest nou Sport SV, și-a primit acronimul de la Special Vehicle Rating. Divizia care prepara SVR-ul (și prepară acum SV-ul), un fel de M sau AMG al britanicilor, se numește SVO. De la Special Vehicle Operations.
N-ați înțeles nimic, este? Nu contează.
Dar suficient cu literatura auto britanică, să trecem pe profil real, matematică-fizică. Ideea de bază e că SV înseamnă V8 de 4,4 litri cu tehnologie mild-hybrid, același pe care-l folosesc brutele bavareze X5 M și X6 M. Din care Nigel a stors 635 cai-putere și 750 Newtoni-metru (800 cu boost pe accelerație, courtesy of acea tehnologie mild-hybrid de care vă spuneam).
Coroborat cu o viteză maximă de 290 km/h și un sprint de la zero la 60 de mile pe oră (96 km/h), rezultă că Range Rover Sport SV este cel mai puternic și cel mai rapid Range Rover din istorie. QED.
Diavol Saxonian
Da, da, corect e „saxon”, dar o dată pe lună, cum a zis La Familia, are voie orice muritor la o licență poetică. Și chiar dacă ai crescut cu Urania, Neti Sandu și frica lui Dumnezeu, o țâr’ de matematică tot bunghești și știi că 333 e doar jumătatea lui 666. Dar nu-i dracu’ atât de negru, pentru că are mai mult galben. Lime Yellow Metallic, probabil cea mai vie culoare pusă vreodată din fabrică pe un Golf.
Și totuși, Volkswagen Golf R 333 Limited Edition costă 76.410 euro (în Germania) din alte motive. Unul din ele are de-a face cu producția în sine, limitată la 333 de exemplare. Made in Wolfsburg, apropo.
Alt motiv e că, poate ați auzit, vin electricele năvală, iar continentul va fi ușor-ușor absolvit de păcate cu motor termic, în cazul de față generatoare de 333 cai-putere, suficient cât să „prindă” suta în 4,6 secunde și să încingă Autobahn-ul cu 270 km/h. Cu gume semi-slick. Ptiu, drace!
Captain Planet
Să vă spun o poveste. Volvo EX90, urmaș pur electric pentru XC90, deja prezentat tot-frumos, trebuia să se numească Embla. Sau cel puțin așa intenționa Hakan Samuelsson, CEO la acel moment, prin 2021. Ca idee, Embla e numele primei femei din mitologia scandinavă.
Între timp, CEO Volvo a fost numit Jim Rowan (martie 2022). Domnul Rowan s-a declarat fan al continuității și al tranziției către electric, așa că Embla a picat și a fost ales numele de EX90. Pe aceeași logică va exista și EX30, un SUV mic, full-electric, pe care-l vom vedea lepădat de secrete pe 7 iunie. Până atunci, suedezii vor să știm câteva lucruri despre interior.
Unu la mână: s-a făcut risipă (în sensul bun) de materiale reciclate și reciclabile, pentru că Volvo pune foarte mare accent pe eliminarea completă a proprie-i amprentă de carbon. De aceea, în EX30 vom găsi inclusiv denim de pe la blugii pe care i-ai aruncat când ți s-au rupt în genunchi, lână colectată și prelucrată cu simț de răspundere și tapițerie pentru scaune ce conține în țesătură fibre de plastic reciclat provenit din PET-uri.
Doi la mână: EX30 va avea un soundbar montat pe bord, la întâlnirea cu parbrizul. Practic, toate difuzoarele regăsite tradițional în portiere au fost aliniate și integrate în acest soundbar, pentru mai mult spațiu de depozitare în buzunarele din uși.
Trei la mână: adio butoane. Toate funcțiile lui EX30 vor fi controlate cu ajutorul ecranului central (12,3 inchi), montat à la Tesla, în orientare portrait. În spatele cortinei rulează Google Automotive și în premieră pentru un Volvo, funcția Apple CarPlay va fi disponibilă fără fir.
Ce se naște din capitalist, bani mănâncă
Avem oficial la raft, în România, următoarele modele, cu tot cu prețuri, frumos. După cum urmează:
Lexus RZ, cu două motoare electrice, 313 cai-putere, 435 Newtoni-metru și baterie de 71,4 kWh. Autonomie estimată: 435 de kilometri.
Business - 73.593 euro
Executive - 76.133 euro
Luxury - 84.583 euro
Hyundai Ioniq 6, disponibil în două versiuni: cu un motor electric (229 de cai-putere, 350 Newtoni-metru), autonomie 614 kilometri sau cu două motoare electrice (325 de cai-putere, 605 Newtoni-metru), autonomie 519 kilometri. Indiferent de numărul de motoare, bateria e aceeași: 77,4 kWh.
Versiunea cu un motor electric - 63.141 euro
Versiunea cu două motoare electrice - 68.496 euro
Volkswagen ID.3 facelift, cu un singur motor electric, 204 cai-putere, 310 Newtoni-metru dar cu două opțiuni de baterie: 58 kWh (echipare Pro) și 429 de kilometri autonomie și 77 kWh (Pro S) și 559 de kilometri autonomie.
ID.3 Pro - 43.252 euro
ID.3 Pro S - 48.579 euro
Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV, sau MX-30 PHEV pe scurt. Motor electric + motor rotativ alimentat cu benzină pe post de generator și baterie de 17,8 kWh, 170 de cai-putere.
Prime Line - 37.790 euro
Makoto - 42.390 euro
Edition R - 44.190 euro
Produsul intern brut
Gabriel Dogaru ne explică clar și răspicat două aspecte legate de marca Dacia.
Primul și cel mai complex: cum a ajuns Dacia Sandero să se tragă de șireturi cu Tesla Model Y la șefia vânzărilor de mașini noi din Europa, în contextul unei piețe răvășite de pandemie dar și de criza semiconductorilor. Citez:
„După un prim trimestru încheiat cu o cotă de piață record în Europa, luna aprilie a adus noi rezultate impresionante pentru Dacia, din mai multe puncte de vedere: vânzările la nivel global au fost mai mari cu aproape 40% față de anul trecut, cota de piață a mărcii s-a apropiat de 1% în toată lumea, iar una dintre țintele mărcii, depășirea precedentului record, din 2019, este tot mai aproape să fie atinsă.”
Al doilea subiect este tot despre popularitate. Cea a echipării Extreme de la Dacia, oferită acum de la A la Z în gamă. Și mai important, ce înseamnă Extreme pentru fiecare model Dacia.
Cornel a fost angajatul lunii în mai, dar în loc de diplomă, l-am trimis să testeze BMW Z4 M40i facelift în Slovenia. Citez:
„La drum lung, Z4 are ceva din aerul unui grand tourer. Îmbracă atmosfera într-un mod plăcut și reușește să nu scoată huliganul din tine. Că știm cu toții că în fiecare dintre noi sălășluiește câte un alter ego capabil de lucruri mai puțin ortodoxe pe șosele atunci când are sub talpă ceva mai multe resurse.”
Ce poți să mai ceri de la viață?
Poate doar Podcastul Autocritica, episodul 59, proaspăt scos din softul de editare, încă aburind când l-am urcat pe YouTube.
O mână electrică spală pe alta
Kärcher K7 este cel mai avansat aparat de spălare cu presiune pe care-l găsești astăzi pe piață. Face parte din gama Home & Garden, pe românește cea dedicată utilizatorilor casnici. Evident, l-am luat la descusut.
Teste cu mașini, cum ar veni.
Știrile care n-au prins pole position-ul
Flower Power pe curent: VW ID.Buzz cu trei rânduri de scaune și ampatament extins. Pentru piața din America de Nord.
Facelift pentru emblema Porsche, mai degrabă discret.
Elon Musk și-a schimbat părerea în bine despre chinezii de la BYD.
Déjà-vu: recall pentru Toyota Corolla Cross în Statele Unite. 96.000 de exemplare. Pentru probleme cu airbag-urile. Se recomandă evitarea locului din dreapta-față.
Prima cursă de 24 de ore de la Le Mans. Prima-prima.
O benă de probleme pentru Tesla Cybertruck.
Jumătate din victimele accidentelor rutiere petrecute în Statele Unite nu purtau centura de siguranță. Studiul analizează datele din anul 2021.
N-o să vedem un hypercar electric de la Pagani în viitorul apropiat. Motivul: acesta ar fi mult prea greu din cauza bateriilor disponibile astăzi.
Consum extraurban
Țara Plagiatorilor. Da, România.
Ce să vezi, boții AI (inclusiv ChatGPT) nu se pricep la recomandat produse folositoare celui care le cumpără. Pentru că au zero experiență în viața reală.
Pe de altă parte, ChatGPT le este util anumitor persoane cu autism.
Twitter valorează astăzi o treime din cât a plătit Musk pentru platformă.
Betonăm, ce să facem. Da, tot România.
De multe ori, aplicațiile și ceasurile de fitness stau în calea grijii pentru bunăstarea personală (fizică și psihică).
Câteva imagini surprinse de fotografi din toată lumea, expuse la festivalul Getxophoto de lângă Bilbao, Spania.
Mișcarea „no wash”. Un trend adoptat de cei care-și spală tot mai rar (spre deloc) hainele.