Cel mai vândut Audi Q5 are generație nouă
Meșteri în Mașini #160 • Sus pe dune: Range Rover Electric • Supra iese la pensie • Porsche Turbo și Transfăgărășanul • Pulsul pieței auto • Teste: Volvo XC90, BMW X7, Tesla Model 3 Highland
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 1000 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie și un laborator de testare la Timișoara. Aici poți citi despre ce știu să facă oamenii ăștia.
Înainte de toate, bună dimineața și bine ai venit. Îți mulțumim pentru că ai deschis acest episod de newsletter și îți mulțumim pentru că ne urmărești. Ne vedem și la vot, da?
Mărie cu altă pălărie
Sportback e un termen ambiguu.
Începând cu a doua generație Audi A3, marchează versiunea de caroserie cu cinci uși.
Folosit în contextul unui SUV Audi, „Sportback” indică faptul că respectivul SUV are plafonul plonjat, în stilul pe care l-am numi azi SUV-coupé.
Că aici voiam să vă aduc, la noul Audi Q5 Sportback, lansat la câteva luni după noul Audi Q5 (la care ne vom referi drept „Q5-ul simplu” de acum încolo).
Prima chestie: din vânzările totale de Q5 pe 2023, mai mult de jumătate sunt Sportback.
A doua chestie: dincolo de aparențe, Q5 Sportback e tot un Q5. Da, s-a umblat la suspensie, dar cam atât.
A treia chestie: oferta de motoare e aceeași, cu mini-hibridizare la 48 de volți, cu o baterie de 1,7 kWh: 2.0 benzină, 2.0 diesel și 3.0 benzină V6, pentru SQ5 Sportback. Dacă mai ai răbdare, vin și două versiuni PHEV, cu autonomie pur electrică maximă și teoretică de 80 de kilometri.
A patra chestie: deocamdată, există doar prețuri pentru Germania. Deci folosiți-le orientativ: 54.800 de euro bază pentru Q5 Sportback, 85.400 de euro bază pentru SQ5 Sportback.
P.S.: a existat și un Audi A1 Sportback. Și A5 a fost Sportback, până să devină sedan la bază. Dar ce rost avea să mai complic lucrurile?
Anunțuri despre alte anunțuri
Viitorul Range Rover Electric a dat probă de rezistență la căldură (peste 50 de grade Celsius) pe dune, în Emiratele Arabele Unite. Se știu foarte puține despre model, în afară de faptul că va avea o platformă la 800 de volți (ceea ce e minunat și-n pas cu vremurile) cu numele de MLA - Modular Longitudinal Architecture. Și cel puțin două motoare electrice.
Secția de chirurgie plastică
Sunt bisturie care corectează și bisturie care taie frumos de la prima apăsare pe epidermă. Vă las pe voi să decideți care dintre ele s-a plimbat peste formele Alfei Romeo 33 Stradale.
33 Stradale ar fi putut foarte bine intra și mai jos, la balistice, pe motiv că e frumoasă foc și forțoasă pe măsură, după cum a demonstrat în testele dinamice pe circuitul Nardò (12,6 kilometri lungime), cu sesiuni de sprint până spre viteza maximă de 333 km/h.
E drept, are și cu ce: V6 twin-turbo de trei litri, 620 de cai-putere, transmisie cu dublu ambreiaj și un timp pe intervalul 0-100 km/h de sub trei secunde.
Și nici măcar nu mai poți visa la ea. Toate cele 33 de exemplare planificate sunt luate.
Balisticele săptămânii
Toyota Supra e în drum spre ghișeul de unde-și va ridica primul talon de pensie, doar că nu se grăbește. Ba chiar face un ocol pe la sala de forță.
A90 Final Edition - unde A90 vine de la codul intern al actualei generații Supra - încheie cinci ani de Supra contemporană cu 435 de cai-putere, 570 de Newtoni-metru și manuală cu șase trepte. Plus alți zurgălăi: scaune sport Recaro, evacuare Akrapovič și jante de 19 inchi față/20 de inchi spate.
Doar 300 de bucăți vor fi produse.
Prețurile noastre, toate...
Mi-a scăpat săptămâna trecută, mea culpa: Opel Frontera.
Nu, nu ACEL Frontera din anii ‘90, cu Isuzu MU Wizard la bază și nici măcar un urmaș pe măsură la nivel de design.
Opel Frontera de azi e o afacere Stellantis, deci noul Frontera e mai aproape în fire și concept de Citroën C3 Aircross, de exemplu.
În România există două niveluri de echipare pentru Frontera, Edition și GS, cuplate cu două motorizări, benzină mild-hybrid și electrică.
Cea mild-hybrid (1,2 litri benzină, 136 de cai-putere, dublu-ambreiaj cu șase trepte) pornește de la 22.400 de euro.
Cea electrică (un motor cu 113 cai-putere, baterie de 44 kWh și 305 kilometri autonomie maximă teoretică) pleacă de la 25.500 de euro.
Închidem cercul cu Audi Q5 (fără Sportback), pentru care opțiunile sub capotă sunt 2.0 benzină mild-hybrid, 2.0 diesel mild-hybrid și 3.0 benzină V6, toate cu transmisie automată cu dublu ambreiaj.
Prima pornește de la 55.300 de euro, a doua de la 57.300 de euro iar a treia, denumită comercial SQ5, de la 81.500 de euro.
Urmează să apară și versiuni PHEV în gamă, la un moment dat.
Produsul Intern Brut
Povești suprapuse: Porsche Turbo și Transfăgărășanul, 50 de ani mai târziu.
Piața auto în primele zece luni ale lui 2024. Ca de obicei, explicat cu migală în culori și forme geometrice. Cine vinde, cine nu vinde și, bineînțeles, dacă e sau nu Apocalipsă (spoiler: depinde de unde te uiți).
De prin teste adunate:
Volvo XC90 facelift. Un model șlefuit prin părțile esențiale, care va merge în paralel cu pur-electricul EX90.
O gură de aer proaspăt a tras în piept și BMW X7 facelift. Un SUV care (încă) îți mai poate fi livrat cu V8.
Test cu o Tesla de la cineva care n-a mai mers cu o Tesla.
Știrile care nu au prins loc în pole position
Cadillac intră în Formula 1. Din 2026. Cu motoare GM. (AUTOCRITICA)
Toyota va produce o nouă generație Celica. (motor1)
Povestea unui hypercar: McLaren Solus GT. (Road & Track)
Producătorii spun lucruri trăznite: BMW Z21 „Just 4/2” (BMWBlog)
Nissan mai are 12-14 luni de trăit. (Financial Times)
BMW construiește un centru de reciclare a bateriilor pentru mașini electrice. (AUTOCRITICA)
Volkswagen și-a vândut uzina din Xinjiang. Noii proprietari: compania de stat SMVIC. (Reuters)
Tot Volkswagen lucrează la noul Golf, exclusiv electric, cu ajutor de la Rivian. (motor1)
Acel BMW M3 GTR din NFS Most Wanted există în carne și oase. Mă rog, metal și alte materiale, așa cum l-a construit BMW M. (Bleeding Cool)
Consum extraurban
Cine este știți-voi-cine. (PressOne)
Război modern și super-bacterii. (The New York Times)
Angajații digitali. (Time)
Delirul (Scena9)
Sociologia infertilității (Panorama)