Citroen e-C3: atac la Dacia Spring
Meșteri în Mașini #110 • Concepte Nissan: Hyper Punk și Hyper Tourer • Concepte electrice Toyota • Autocritica Squad la Raliul Monte Carlo • Teste cu Mazda MX-30 PHEV și SsangYong Korando e-Motion.
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #110
22 octombrie 2023
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
Pe urmele Daciei Spring
Au curs râuri de cerneală digitală despre Dacia Spring. Ba că e produsă în China. Ba că în spate pot sta doar copii. Ba că are autonomie mică și se încarcă lent. Cifrele arată însă că Dacia Spring este în topul vânzărilor de mașini electrice în Europa, în special datorită prețului accesibil.
Constructorii europeni încearcă de ani de zile să copieze rețeta de succes a Grupului Renault prin care Dacia s-a cocoțat în topurile europene de vânzări cu Sandero, Duster și acum cu Spring.
Cel mai recent, oamenii de la Stellantis au dat semne vizibile că vor să transforme Citroen într-un brand entry-level care să se bată cu Dacia, iar prezentarea oficială a subcompactei electrice e-C3 vine să confirme din plin acest lucru.
Hai să ne uităm un pic pe cifre: motor de 113 CP, baterie de 44 kWh, autonomie WLTP 320 km, încărcare lentă la 11 kW sau rapidă la 100 kW.
Totul pentru 23.300 de euro.
Toate cifrele sunt peste ce oferă Spring în prezent - inclusiv prețul, care în România începe în prezent de la 20.800 de euro. Doar că Citroen promite că în 2025 e-C3 va primi o versiune de 19.990 de euro cu autonomie de 200 km. Sigur, ce nu spune Citroen încă este că această versiune va avea probabil toate celelalte specificații mai jos, de la puterea motorului până la viteza de încărcare a bateriei.
Totuși, cert este că Citroen a anunțat practic un adevărat rival pentru Dacia Spring, fapt confirmat indirect și de titlul comunicatului de presă: “prima mașină electrică europeană accesibilă”. Cu accent pe europeană, pentru că se produce la o uzină din Slovacia, o aluzie directă la producția lui Spring în China.
Confirmăm toată povestea în 2024, anul lansării oficiale. Când vedem mașina pe viu, nu doar în poze și fișe tehnice.
Concepte japoneze cu nume românești
Când nu gândesc nume pentru cele mai noi creații Lamborghini, Marcela Prodan Sărmășan și Andra Guțui inventează nume de concepte pentru Nissan în cea mai recentă colaborare pe care agenția lor de naming a obținut-o în industria auto.
Constructorul japonez a publicat în această perioadă o serie de imagini cu nu mai puțin de patru concepte electrice pe care le va prezenta oficial săptămâna viitoare la salonul auto Japan Mobility Show. Pentru moment ne bucurăm de imagini și atât, pentru că nu avem niciun fel de informații tehnice, însă știm că numele fiecărui concept a fost gândit de agenția de naming Namzya, fondată de cele două românce.
De altfel, numele conceptelor sunt suficient de sugestive pentru a înțelege care-i treaba cu fiecare dintre ele, așa cum explică și Marcela Prodan Sărmășan.
Hyper este un termen ce dorește să transmită entuziasmul sporit pe care aceasta gamă dorește să îl aducă utilizatorilor. Fiecare nume individual, Tourer, Adventure, Urban și Punk, dorește să transmită într-un mod extrem de simplu, ușor și concis, legătura dintre vehicul și valorile publicului tinta căruia îi este dedicat sau destinația pentru care a fost creat.
Marcela Prodan Sărmășan, Naming Specialist la Namzya
Containerul pe roți
Nu știu ce părere ai tu despre jobul ăsta de a gândi nume pentru niște caroserii metalice pe roți, dar uite un argument pro: conaționalii Nissan de la Toyota au anunțat zilele trecute tot patru concepte electrice pentru același salon auto. Numele lor de scenă? IMV 0, FT-3e, FT-Se și Kayoibako.
Sunt destul de sigur că dacă citesc din scoarță în scoarță comunicatele de presă o să înțeleg că numele sunt acronime pentru ceva extrem de spectaculos, dar până atunci îți spun că doar Kayoibako are sens: în limbă japoneză, kayoibako înseamnă „container”. Dintr-ăla pentru transportul de marfă pe nave. Acum o să mă întrebi care este legătura între un container maritim și un autovehicul, iar eu o să-ți răspund cu imaginea de mai jos:
Celelalte trei concepte arată o idee mai puțin apropiate de un container. Ăsta e IMV 0, de exemplu:
De la tenis în Cluj-Napoca la raliuri în Monte Carlo
În caz că te întrebi de ce în ultimele săptămâni te-ai pricopsit în newsletterul ăsta cu mine și cu
există o explicație extrem de simplă: e plecat cu treaba. Și nu oricum, ci pe bogăcy. La propriu.Meșter și-a început săptămâna în Cluj-Napoca, orașul ăla pe care absolut toate statisticile din galaxie îl indică drept cel mai scump din România. A fost acolo împreună cu Porsche, partenerul de mobilitate al turneului de tenis Transylvania Open. A văzut tenis, ba chiar a și jucat tenis, pentru ca apoi să găzduiască Porsche Talks Tennis, adică o serie de interviuri cu aproape toate jucătoarele românce de la turneu.
Și le-a dat greu. În loc să le întrebe simplu ce (nu) le place la Cluj, Meșter a insistat să le pună întrebări din istoria tenisului feminin. O ocazie inedită pentru noi toți să aflăm, de exemplu, cine a fost jucătoarea care “a introdus vulgaritatea în tenis” în 1949 când a avut tupeul să intre pe teren în fustă sau ce meserie a avut omul Roland Garros care a dat numele unui turneu de Grand Slam.
Interviurile sunt urcate periodic zilele astea aici, iar eu îți las un indiciu despre cine a câștigat: am toate motivele să cred că Sorana Cîrstea a fost olimpică la istorie în școala generală.
De la bogăția din Cluj-Napoca, Meșter a zburat direct la bogăția din Monte Carlo, s-a cazat la Fairmont fix în celebrul ac de păr pe care îl vezi în cursele de Formula 1 și a înghițit un pic în sec când a văzut că apa plată de 0,25 litri din minibar costă 10 euro.
Scopul vizitei? Autocritica Squad, din care fac parte și copilotul Cornel Șocariciu și expertul în logistică Tudor Rus, participă în acest weekend la raliul de regularitate Monte Carlo. Evident, cu același Hyundai Ioniq 5 echipat cu anvelope Michelin Pilot Sport EV și alimentat cu energie electrică inclusiv de la stațiile Renovatio e-charge.
Pentru echipajul nostru este o provocare majoră. Aici s-au înscris nu mai puțin de 60 de echipaje, printre care fostul pilot de Formula 1 Stefano Modena și fostul pilot de raliuri Bruno Thiry, pe lângă echipaje care au câștigat în trecut această etapă sau echipaje care sunt pe primele locuri în clasamentul general.
Iar dacă celelalte etape s-au desfășurat de regulă pe parcursul a câte trei zile, raliul din Monte Carlo are loc pe parcursul a cinci zile. E adevărat că două probe s-au anulat din cauza unui cod roșu de inundații, dar nu e ca și cum băieții noștri s-au putut relaxa vreo clipă. Ba din contră.
Eh, și în toată nebunia asta, Autocrica Squad a terminat raliul electric de la Monte Carlo pe locul 11 la Regularitate, iar în momentul în care citești textul ăsta băieții au aflat dacă au intrat sau nu în puncte, pentru că partea de consum intră și ea în schemă.
Povestea completă vine în curând pe Autocritica.
Pastila de istorie
Imaginează-ți un pic că suntem în America anilor ‘80. Îți cumperi o Honda Accord și primești un set de hărți pentru Statele Unite printat pe niște folii transparente, set identic cu cel din imaginea de mai jos. Când pleci la drum, alegi harta potrivită în funcție de destinație, o așezi pe un ecran cu tub CRT, apoi selectezi poziția de plecare și punctul de destinație.
Felicitări. Tocmai ai înțeles cum foloseau americanii primul sistem de navigație montat vreodată pe o mașină de serie, cu niște zeci de ani înainte de Google Maps și Waze. Tehnologia acestui sistem de navigație extrem de rudimentar este un pic mai complicată și implică utilizarea unui giroscop introdus inițial ca metodă de îmbunătățire a suspensiei.
Cum au ajuns japonezii de la îmbunătățirea suspensiei unei mașini la dezvoltarea primului sistem de navigație din lume am scris pe larg în articol ăsta de pe Autocritica. Garantez că o să-ți placă, mai ales că afli și contextul în care americanii au schimbat regulile jocului când au decis să inventeze ceea ce astăzi cunoaștem drept GPS.
Un alt material cu iz de istorie vine de la Cornel Șocariciu, care îți explică cum a luat naștere unul dintre modelele Land Rover pe care astăzi le luăm de-a gata.
Prin 2008, producătorul britanic a prezentat LRX, un concept hibrid cu motor diesel și motor electric prin care producătorul își etala tehnologiile moderne, dar în același timp testa și reacția publicului la un design diferit. Iar dacă LRX nu-ți spune nimic, poate îți spune numele modelului care s-a “născut” ulterior din acest concept: Evoque.
Poftiți la teste
Înainte să plece spre Monte Carlo, Cornel Șocariciu a mers prin Germania să testeze Mazda MX-30 R-EV, adică un SUV subcompact plug-in hybrid sub a cărui capotă se află un motor rotativ de generație nouă.
La drum lung, Mazda MX-30 R-EV e la fel de vioaie ca varianta pur electrică. Asta și pentru că resursele motorului electric sunt livrate instantaneu, dar și pentru că partea dinamică nu s-a schimbat. Îi place pe viraje, nu “țopăie” și nici direcția nu te induce în eroare cu privire la poziția reală a roților. Practic, MX-30 R-EV se înscrie pe rețeta light-sport pe care Mazda a tot așezat-o de ani buni în industria auto.
Cornel Șocariciu despre Mazda MX-30 R-EV
Între timp, Dragoș Bălțăteanu a luat la întrebări Korando e-Motion, adică primul model electric al mărcii SsangYong, care are forma unui SUV. Nici nu ne-am fi gândit la altceva, desigur.
Este suficient de puternic, accelerează sprinten, iar suspensia este excelent reglată pentru denivelările urbane. Direcția ar avea nevoie de ceva mai mult feedback, dar pachetul total este mai mult decât ok. Un aspect aparte este cel al decelerării pentru recuperarea energiei. Aceasta poate fi reglată în intensitate cu ajutorul clapetelor de pe volan, de la 0 (regenerare dezactivată) până la 3 (recuperare agresivă). Treaptă a treia este destul de violentă în decelerare amintindu-mi un pic de sistemul e-Pedal de Nissan Leaf.
Dragoș Bălțăteanu despre SsangYong Korando e-Motion
Știrile care n-au prins loc în pole position
Dacia ocupă locul 9 într-un top al mărcilor cu cele mai mari vânzări în Europa în primele nouă luni ale anului. (AUTOCRITICA)
Dacia a confirmat că va fi prezentă anul viitor la saloanele auto de la Geneva și Paris. (AUTOCRITICA)
Teaser pentru viitorul BMW Seria 5 Touring. (AUTOCRITICA)
Volvo a inaugurat la Göteborg un nou centru de testare software. (AUTOCRITICA)
Declarația săptămânii vine de la Elon Musk: “Ne-am săpat singuri groapa cu Cybertruck”, o aluzie la procesul complex de producție pentru noul model. (Yahoo! Finance)
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Cinci recomandări de filme pe care să le vezi la Les Films de Cannes. (Scena9)
Deșeurile din orașe: ce cantitate produce fiecare stat UE. (Panorama)
Lumea saloanelor de cosmetică: program cu 50 de ore la muncă și bani în plic. (PressOne)
Conace și case boierești din județul lași. (Iașul Nostru)
Cele mai importante descoperiri făcute de omenire prin explorarea planetei Marte. (Smithsonian)
Orașul zero-waste: cum a devenit Kiel un exemplu de urmat. (The Guardian)