Cu Volkswagen Golf până în Dolomiți
Meșteri în Mașini #147 • Lear Vapordyne, mașină de curse cu abur • Nilu27 • VW ID.3 GTX Performance • Bugatti Type 35 • Povestea logoului Porsche Turbo • Mercedes-Benz, încotro?
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 1000 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie și un laborator de testare la Timișoara. Aici poți citi despre ce știu să facă oamenii ăștia.
Pe drumuri de munte
De câte ori avem ocazia, o tulim cu câte o mașină prin locuri în care fac teste doar publicațiile alea “de afară”.
Acum s-a nimerit ca personajul principal să fie Volkswagen Golf, ajuns la 8 generații și jumătate, 50 de ani de istorie și 37 de milioane de exemplare livrate. Decor? Alpii, bineînțeles, pe un drum care a culminat cu multe învârteli prin fascinanții Dolomiți.
O filă de jurnal de bord, în cuvintele colegului
:“De obicei suntem eficienți când vine vorba de fotografiile auto: veni, vidi, foto, se știe încă de pe vremea romanilor. Aici, însă, Ciprian a vrut încă un pas, încă o trecătoare, încă un pic.
Am prins soare prea puțin, dar aici te bucuri de altceva, ba chiar pare că lumina asta metalică și desaturată ajută la sublinierea caracterului crestelor zimțate și amenințătoare.
Am oprit mașina pe margine de multe ori pentru a-l prinde-n cadru cu te miri ce masiv stâncos care răsărea după altul și după altul. Iar intr-una dintre imagini, m-a surprins și pe mine în timp ce mintea își dădea reset. La propriu, până când o voce suavă m-a anunțat că încurc cadrul.
Mare noroc am avut ca n-a plouat, dar mare noroc a avut Golful 8 facelift, de 50 de ani rockstarul gamei germanilor, că s-a nimerit în rest fix acum, pe ruta asta fabuloasă.
Pentru că munții ăștia au talentul de a face ca orice așezi în fața lor să arate spectaculos.”
Mașina din imagini: VW Golf 8 facelift 1.5 eTSI mild-hybrid cu 150 de cai-putere, transmisie automată, echipare Style pe care este bazată Ediția Specială 50 de ani de la prima generație Golf, 33.117 euro.
Până scoatem testul de pe foc, savurăm pixelii lui Ciprian Mihai. Ar fi și păcat să nu.
Mașina timpului
Ce s-a întâmplat săptămâna trecută, dar în 1968. Mai exact, pe 9 august 1968. Zi în care William Lear anunță că va investi 10 milioane de dolari într-o mașină de curse cu abur. Nume: Lear Vapordyne.
William Lear e cel care a fondat compania Lear Jet, cea care produce și vinde primul avion comercial cu reacție. Pe lângă alte 150 de patente și invenții brevetate de domnul Lear există și un gadget pe care azi îl luăm de-a gata: radioul din mașină. Primul radio de mașină la nivel de concept și invenție în sine îi aparține domnului Lear, însă mai puțin știut e faptul că Motorola a cumpărat brevetul și l-a transformat în primul său produs. De succes, am putea spune.
Dăm pe repede înainte în momentul în care William Lear își vinde compania (pe care o iubea enorm) și cu banii - zeci, sute de milioane de dolari - în cont, își găsește un nou hobby - unii zic că în urma unui atac de cord care l-a ținut câteva minute în moarte clinică pe masa de operație, omul și-a reconsiderat viața și a găsit o nouă pasiune prin care să se bucure de anii care i-au mai rămas. Unii zic că era pur și simplu deprimat, pe motiv că rămăsese fără jucăria lui preferată (Lear Jet).
Cert e că la vârsta de 66 ani, Lear s-a trezit și a zis: facem mașină cu aburi! De curse. Pentru Indy 500! Drept urmare, fondează Lear Motors Corp. și pe 9 august 1968 își anunță public planurile cu scopul de a produce conceptul, de a înregistra drepturile pentru invenție și mai apoi să o vândă (cu siguranță nu ieftin) granzilor auto din Detroit.
Doar că în final, s-a ales praful.
În proiect a venit Ken Wallis, un inginer controversat, despre care se spunea că e geniu dar și ușor șarlatan. În CV-ul lui Wallis existau deja două proiecte de mașini cu turbină (finalizate cu succes), construite pentru STP-Paxton și Shelby.
Wallis a adus ideea unui motor cu 6 cilindri așezați în triunghi, 12 pistoane opuse și 3 axe cu came (câte una pentru fiecare 2 cilindri). Inspirația venea de la de Napier Deltic, un motor triunghiular, diesel. Motorul trebuia să stea în spatele șoferului, iar boilerul unde urma să fie produs aburul era amplasat în stânga șoferului (vezi imaginile de mai sus).
4 milioane de dolari au fost cheltuiți doar pentru un șasiu de Doamne-ajută, inspirat puternic din anterioarele creații ale lui Wallis. Cu toate astea, când a trebuit să debuteze la Indianapolis, mașina nu exista.
Long story short: În total, Lear a cheltuit undeva la 13 milioane de dolari pentru nimic.
Azi există, în continuare, doar un șasiu golaș, deținut de un colecționar privat.
Anunțuri despre alte anunțuri
Smart #5 a fost surprins absolut întâmplător și pe nepregătite îmbrăcat în haine de camuflaj.
Asta înseamnă că dincolo de folia psihedelică se ascunde un prototip de pre-producție, cel mai probabil fotografiat în timpul testele pe care toți producătorii le derulează înainte de lansarea unui model nou. Când la foarte cald, când la foarte rece.
Smart #5 e un SUV electric, dacă erați curioși, bazat pe o arhitectură la 800 de volți, cu o autonomie estimată la 550 de kilometri. Mai multe aflăm în a doua jumătate a anului, cu ocazia debutului oficial.
Balisticele săptămânii
Ni, lume, ce trăznaie a făcut Sasha Selipanov, designer trecut pe la Koenigsegg (unde a desenat Gemera și CC850), Bugatti (unde a contribuit la silueta lui Chiron) și Lamborghini (ciao, Huracan!).
Nilu e numele companiei pe care Selipanov a înființat-o împreună cu soția sa. Nilu27 e primul fruct al acestui start-up, un monument de analog cu motor V12 de 6,5 litri (de la Hartley Engines), 1.070 de cai-putere, 860 Newtoni-metru, transmisie manuală cu 7 trepte (de la italienii de la CIMA), 1,2 tone masă proprie și viteză maximă limitată la 400 km/h. Roți motrice spate și atenție aici: zero dădăceli electronice de siguranță.
0-100? Fișa tehnică zice că variază, “în funcție de șofer”. Mămică…
Nu avem prețuri, dar vor fi construite, inițial, doar 15 bucăți. Deci scump.
Poftim aici, frumusețe de motor:
Dacă nu te califici la un Nilu27 - și să știi că efectiv nu e o rușine asta, nu judecăm pe nimeni aici - avem și ceva să meargă repede și pentru bugete pământene.
Volkswagen l-a anunțat pe ID.3 GTX Performance, o electrică pe care, în alte circumstanțe, aș fi trimis-o direct în Secția de Chirurgie Plastică.
Doar că… ID.3 GTX Performance are 326 de cai-putere (cu 41 peste GTX-ul simplu) și face suta în 5,7 secunde. Știe și autonomie, cam de 600 de kilometri teoretici. Acum cu practica, e ca mai sus. În funcție de șofer…
Produsul Intern Brut
Auziți ce spune Sho:
“Și nu, n-am epuizat subiectul Type 35 – nici nu cred că ar fi posibil – și nici poveștile cu Type 35 care au inspirat alte povești. Dar vreau să cred că am atins punctele care descriu spiritul Bugatti și modul în care un automobil-cult, un unicorn al zilelor noastre, poate produce freamăt omului, ființei, sufletului.”
Despre Bugatti Type 35, în măsura în care au ținut serverele la cât a fost de povestit, citiți aici.
Uneori, dar destul de rar, prin natura locului de muncă, apuci să stai de vorbă cu oameni speciali. Categorie din care face parte și Cheryl Dimson, cea pe care Porsche a chemat-o în anii ‘80 să redeseneze un logo: Carrera.
Doamna Dimson nu s-a oprit aici și a mai creat încă trei: Targa, Cabriolet și badumtss, Turbo - folosit și azi, inclusiv pe electricele mărcii. După 40 de ani.
“Turbo a fost perfect, […] . Cred că acolo, cea mai grea parte a fost faptul că a fost creat manual. Dacă ar trebui să-l ilustrez azi, aș face-o într-un timp mult mai scurt. Totul era old school pe atunci. Foarte old school. Și se pleca de la schițe, apoi rafinam schițele cu alte schițe. Și așa mai departe. Dar când ne apucam de ceva în studio, treaba era treabă.” - Cheryl Dimson
Interviul complet, de citit aici.
Mercedes-Benz trece printr-o perioadă de tranziție, de reașezare, dar după ce am trecut printr-un workshop intensiv la Varșovia, mi-a fost clar că direcțiile principale pe care le ia marca sunt digitalizarea și electrificarea. Cu modele-cheie care fac deja asta și cu altele, la fel de importante, care vor veni curând. Povestesc, mai detaliat, aici.
Avem și teste, ca de obicei.
Dacă ai pe lista scurtă un ASX, numai bine că a sosit faceliftul, la un an de la apariția pe piața din România. Despre cine e, ce vrea de la noi și cum merge Mitsubishi ASX facelift, citești aici.
Chiar dacă nu-i un test pur, experiența cu Mini Cooper S a pus în lumină un loc plin de bunătate și grijă pentru animale: Urme de Bucurie. Un adăpost polivalent și poliiubitor de animale, unde trăiesc cai, câini, măgăruși și pisici. Dacă v-am făcut curioși, aveți doar de citit tot articolul.
Știrile care nu au prins loc în pole position
Nissan a inventat vopseaua de caroserie care îți răcorește mașina. (motor1)
Fiat vrea cabluri de încărcare integrate în grila mașinilor electrice. (Autocar)
Ultimul Maserati cu V8. (Car and Driver)
Un supercar german cu motor central de care am uitat: Isdera Imperator 108i. (Silodrome)
Mercedes-Benz Clasa C devine electrică în 2026. La fel și GLC. (AUTOCRITICA)
Arta desenelor cutaway cu mașini. (Road & Track)
Consum extraurban
Cartiere-dormitor > zone verzi. (PressOne)
Aplicații AI vs securitate cibernetică. (Panorama)
Cea mai periculoasă rolă de film din lume. (MIT Press Reader)
Viața fără zahăr (articol mai vechi, dar încă actual). (The Guardian)
Băieți pe biciclete. În California anilor ’90. (New Yorker)
Fața întunecată a vopselei de culoare albă. (Road & Track)