Dacia Duster: 3 stele Euro NCAP
Meșteri în Mașini #143 • Ford Capri revine sub forma unui SUV coupe • MG HS facelift • Hypercarul Red Bull RB17 • Teste cu Dacia Spring facelift și Ford Explorer electric.
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 1000 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie și un laborator de testare la Timișoara. Aici poți citi despre ce știu să facă oamenii ăștia.
Detectorul lipsă
De fiecare dată când Euro NCAP publică rezultatele unui test de siguranță pentru un model care poartă sigla Dacia, spiritele se încing imediat pe internetul românesc. Specialiștii în orice uită brusc cine a cântat la concertul ăla de pe Arena Națională și se transformă subit în experți în metodologia Euro NCAP pentru testele de siguranță.
Foarte pe scurt, ideea e așa: un test Euro NCAP are patru categorii de testare, iar fiecare categorie în parte are mai multe teste pentru care se acordă un anumit număr maximum de puncte. La final se calculează procentul din punctele maxime obținut de mașină la fiecare categorie de teste și se alocă un anumit număr de stele în funcție de procent.
Euro NCAP a testat Dacia Duster, iar la final calificativele au arătat așa:
4 stele la categoria Protecția pasagerilor adulți (Duster a adunat 70% din punctele maxim posibile la această categorie)
5 stele la categoria Protecția pasagerilor copii (84% din puncte)
4 stele la categoria Protecția categoriilor vulnerabile din trafic (60% din puncte)
3 stele la categoria Sisteme de siguranță (57% din puncte).
Două observații esențiale, ambele bazate pe regulile scrise de Euro NCAP:
Numărul final de stele al unei mașini este egal cu numărul de stele obținut la cea mai slabă categorie de teste. Prin urmare, Dacia Duster a primit 3 stele Euro NCAP pentru că atâtea stele a luat la categoria sistemelor de siguranță, cea mai slabă categorie pentru Duster.
Metoda asta de punctare are logica “celei mai slabe sa din lanț” și trebuie explicată ca să fie înțeleasă. Este ca și cum la Bac un elev ar lua 7 la română, 10 la matematică și 9 la geografie și ar avea media generală 7, că aia e cea mai mică notă primită dintre cele trei.
Ideea e că Duster ar fi primit 4 stele la Sisteme de siguranță (deci și la General) dacă ar fi obținut 60% din numărul de puncte disponibile la testele acestei categorii. Mai exact, Duster a primit 10,3 puncte din totalul de 18 disponibile la această categorie de teste, adică 57%. Pentru a ajunge la 60% ar fi trebuit să obțină exact 10,8 puncte. Unde a pierdut Duster această jumătate de punct?
Raportul publicat de Euro NCAP arată că Duster a primit 0 puncte din 1 punct la categoria sistemului de avertizare pentru cuplarea centurii de siguranță pentru că modelul nu este echipat cu sistem de detectare a prezenței pasagerilor pe locurile din spate. Dacă Duster avea acest sistem, ar fi primit 4 stele la sisteme de siguranță și, implicit, 4 stele Euro NCAP.
A cui e “vina”? În cea mai mare măsură, a oamenilor care au decis că acest sistem nu merită pus pe mașină. Din perspectiva imaginii mașinii, merita cu vârf și îndesat.
Bineînțeles că e cumva ironic că Duster este criticat că a primit „doar” 3 stele Euro NCAP într-o țară în care mulți șoferi inconștienți folosesc centuri false (cumpărate inclusiv de pe cel mai mare site de comerț electronic din România) pentru a păcăli astfel de sisteme de avertizare.
Detalii despre toate testele de siguranță cu Dacia Duster găsești în articolul scris pe Autocritica de Constantin Ciobanu.
Secția de Chirurgie Plastică
Cu aproape 2 milioane de unități vândute în Europa între 1968-1986, Ford Capri a fost unul dintre cele mai populare modele ale mărcii americane pe Bătrânul Continent. La aproape 40 de ani distanță de la încetarea producției, Ford reinventează fastback-ul sub forma unui crossover/SUV coupe bazat pe platforma MEB a Grupului Volkswagen. Într-un fel, vorbim despre un Volkswagen ID.5 cu siglă Ford.
Până se întoarce colegul Tudor Rus cu mai multe detalii de la Londra, unde a văzut pe viu noul Capri și a stat la povești cu Eric Cantona, hai să ne facem temele pe cifre, mai ales că poți deja să plasezi comanda, chit că o să fie livrată abia peste 6 luni.
motor electric pe puntea spate cu 286 CP și baterie de 77 kWh cu autonomie de 627 kilometri. Preț de pornire 50.000 de euro sau 41.900 de euro cu Rabla Plus și alte bonusuri oferite de Ford.
două motoare electrice cu 340 CP, tracțiune integrală și baterie de 79 kWh cu autonomie de 592 kilometri. Preț de pornire 55.500 de euro sau 46.250 de euro cu Rabla Plus și alte bonusuri oferite de Ford.
Între timp, MG este probabil cam singura marcă deținută de chinezi care își face loc în showroom-urile europene nu doar cu electrice, ci și cu termice. Este și cazul noii generații a SUV-ului compact MG HS, echipat inclusiv cu instrumentar digital de bord și sistem de infotainment cu Android Auto și Apple CarPlay, ambele de 12,3 inchi.
Pentru început, noul HS este disponibil în România în versiunea cu motor de 1,5 litri benzină cu 169 CP și cutie manuală cu 6 trepte pentru care prețurile încep de la 26.100 de euro. Mai târziu va veni și o versiune plug-in hybrid cu motor de 1,5 litri cu 142 CP și motor electric cu 209 CP.
Până atunci, rămâi aproape: colegul Dragoș Băltățeanu este weekendul ăsta la Goodwood Festival of Speed, unde a avut ocazia să conducă noua decapotabilă MG Cyberster, iar impresiile sale vin în curând pe Autocritica.
După ce recent a publicat câteva imagini și atât, Fiat a revenit săptămâna asta cu detalii tehnice despre noul SUV subcompact Grande Panda. Pentru început vom avea parte doar de o versiune electrică de 112 CP și baterie de 44 kWh cu autonomie de 320 de kilometri, iar vestea cea mai interesantă este că italienii promit un preț de pornire mai mic de 25.000 de euro. Ceva mai târziu o să apară și o versiune mild-hybrid despre care nu știm însă alte detalii.
Balisticele săptămânii
Goodwood Festival of Speed a găzduit în acest weekend și lansarea oficială a hypercarului Red Bull RB17, cunoscut și drept ultima creație din penița lui Adrian Newey înainte ca britanicul să părăsească echipa austriacă de Formula 1.
Red Bull RB17 cântărește doar 900 de kilograme, are un motor V10 de peste 1.200 CP și poate ajunge la o viteză maximă de 350 km/h, iar simulările computerizate arată că pe circuitul de la Silverstone ar fi mai rapid decât un monopost de Formula 1.
În total vor fi produse doar 50 de unități, iar fiecare cumpărător va putea personaliza inclusiv nuanța caroseriei sau materialele utilizate la interior și va participa la evenimente pe unele dintre cele mai populare circuite din lume.
Tot la Goodwood, Polestar a atras atenția cu conceptul electric BST, despre care constructorul deținut de Geely afirmă că are o capotă optimizată aerodinamic cu un sistem de ventilație. Nu lipsește, desigur, nici eleronul spate.
Nu știm absolut nimic despre performanțele tehnice, însă oficialii mărcii sugerează că BST nu va primi o versiune de serie, ci mai degrabă va lua forma unei versiuni de top pentru Polestar 6.
Altfel, ce știm cu siguranță este că din 1 august vei putea cumpăra un McLaren P1 cu 2.250 lei. Sigur, nu versiunea reală, ci noua machetă LEGO la scara 1:8 cu dimensiuni de 59x25x12 centimetri. Pentru a ajunge la forma finală va trebui să asamblezi exact 3.893 de piese.
Anunțuri despre alte anunțuri
Noua generație Audi A5 va fi prezentată în 16 iulie, iar germanii promit și o nouă generație de motoare mild-hybrid. Pentru Audi urmează apoi noul A6 e-tron la finalul lunii iulie și noul Q5 undeva în toamnă.
Iar până la finalul acestui an, Stellantis va oferi versiuni mild-hybrid pentru 36 de modele din cadrul Grupului. Explicația? Vânzările pentru aceste motorizări au crescut în prima jumătate a anului cu 41%.
De asemenea, conceptul Honda Prelude va primi o versiune de serie dedicată pieței europene, însă pentru moment știm doar că va avea sistem de propulsie full-hybrid.
Produsul Intern Brut
Echipa Autocritica a călătorit mult prin Europa în ultima perioadă. Radu Gurămultă a mers în Franța pentru a testa Dacia Spring facelift, care marchează o evoluție majoră din punct de vedere estetic. Și, chiar dacă pachetul tehnic este în mare parte același, Radu a remarcat o serie de îmbunătățiri și la acest capitol.
În oraș vei aprecia noul sistem de direcție, moale și ușor de manevrat cu efort minim, iar manevrele de parcare se fac cu ușurință. Denivelările scurte, gropi, șine de material rulant, diferențe de nivel sau limitatoarele de viteză de pe carosabil sunt dovedite mai plăcut auditiv, dar și ca senzație generală din interior. Deci gradul de confort sporește, iar faptul că încă discutăm despre un automobil de sub o tonă îl face să fie de-a dreptul fâșneț datorită celor 65 CP până la viteze care, în mediul urban, îți pot pune în real pericol permisul de conducere.
Între timp, Dragoș a luat calea Sloveniei pentru o întâlnire cu Ford Explorer Electric, modelul dezvoltat pe aceeași platformă MEB de la Volkswagen ca și noul Capri. În general a fost plăcut impresionat, dar ca orice mașină are și părți unde se putea lucra mai bine.
Pe autostradă rulezi în confort total, iar când drumul începe să îți arunce în față viraje și serpentine capeți încredere cu fiecare curbă negociată, iar plăcerea condusului se instalează total. Dacă exagerezi cu accelerația o să simți inerția masei ridicate a mașinii. În oraș, ai același feeling familiar imediat ce te-ai pus la volan și ți-ai reglat scaunul. Ai senzația că ești acasă și cunoști mașina de multă vreme. [...] Deși scaunele sunt arătoase, faptul că tetiera nu se poate regla poate cauza inconfort dacă cel de al volan este mai înalt.
Mircea Meșter a fost cel mai norocos și a fugit de caniculă tocmai la Göteborg pentru a vedea World of Volvo, cea mai mare și cea mai complexă construcție din lemn din zona Scandinaviei. E o clădire circulară cu un diametru de 110 metri care în interior găzduiește 3 cilindri pentru evenimente culturale, expoziții, concerte sau conferințe.
Un element despre care nu se poate vorbi decât după o vizită în persoană la World of Volvo este mirosul. Pentru că întreaga clădire are la bază lemnul, izul pregnant de esență naturală pe care-l simți imediat după ce pășești în clădirea suedeză este dominant. Deși ești într-o clădire impozantă care poate găzdui concerte, înăuntru miroase a liniște, ca-ntr-o cabană aflată la malul unui lac undeva pe la Cercul Polar.
În fine, subsemnatul a fost la Cluj-Napoca la inaugurarea BMW TechWorks, un centru de dezvoltare software despre care ți-am povestit pe scurt și în newsletterul precedent. Am revenit însă acum cu toate detaliile într-un articol dedicat în care afli, de exemplu, că dezvoltatorii software vor realiza, printre altele, platforma de vânzări online directe din Europa pentru mărcile BMW și Mini.
Știrile care nu au prins loc în pole position
Michelin a lansat un ghid de călătorie pentru Franța cu 1.500 de atracții turistice aflate la o distanță de cel mult 500 de metri de o stație de încărcare pentru mașini electrice. (L’Argus)
Jaguar va încheia producția pentru cinci dintre cele șase modele ale mărcii, pentru că acestea au profitabilitate „aproape zero”. Singurul supraviețuitor este Jaguar F-Pace. (Automotive News)
Guvernul Italiei vrea să preia drepturile pentru mărcile auto Innocenti și Autobianchi, care au fost închise în anii ‘90, și apoi să le vândă unor constructori chinezi care vor produce mașini în Italia. (Autoblog)
11 uzine auto din Statele Unite care au fost închise vor fi recondiționate pentru producția de mașini electrice, pe baza unui program guvernamental de 1,7 miliarde de dolari. (The Verge)
Cum reduce costurile Grupul Volkswagen: managerii au fost anunțați de HR că pot folosi un Porsche drept mașină de companie doar dacă lucrează direct pentru marca de la Stuttgart. (The Drive)
Consum extraurban
Școala comunistă: un iad unde partidul voia să ne simțim ca-n rai. (PressOne)
Tânărul care încearcă să repare sistemul de educație românesc cu bani din Silicon Valley. (Panorama)
Dobânzile uriașe de la IFN-uri îi aruncă pe români într-un cerc vicios al ratelor: dau înapoi de șapte ori mai mulți bani, dar tac de rușine. (Snoop)
Emmanuel Macron: singuraticul cu personalitate stranie care a aruncat politica franceză în haos. (Politico)
Cum a reușit o imigrantă din Brazilia să devină aproape milionară în Statele Unite prin fraudarea sistemelor folosite de companiile de ride-hailing pentru înregistrarea șoferilor. (Wired)
Meșteri în Mașini caută cititori de calitate care primesc acest newsletter săptămânal. Dacă nu ești încă pe listă, te poți înscrie mai jos: