Dacia Duster, noua generație: info la prima mână
Meșteri în Mașini #116 • Dacia Duster 3 • 40 de ani de Fiat Panda 4x4 • Primele imagini cu Renault 5 E-Tech • Din pepiniera proprie: cel mai mare parc fotovoltaic din lume și Volvo Electric Experience
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #116
3 decembrie 2023
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
Nemulțumitului i se ia Dusterul
În speranța că vi s-au așezat cât mai stratificat și domol micii, fasolea, berile și cârnații, vă deranjez cu o scurtă trimitere în trecutul automobilistic recent al României.
Poate mai țineți minte, poate nu, dar în martie 2009, la Salonul Auto de la Geneva, Dacia prezenta asta:
Conceptul Duster era prima creație Dacia de acest fel, venită chiar din piscina creativă a RDCE, prescurtare pentru Renault Design Central Europe. Din București. Pe atunci, internetul românesc era departe de anvergura de astăzi. Imaginați-vă ce-ar fi fost pe rețelele sociale dacă Dacia își lansa primul concept car în 2023.
Între timp, Duster s-a concretizat și dintr-un studiu de design nerealist (aren’t they all?) devenit model de serie, a ajuns pe străzi, în garajele oamenilor, în flotele unor instituții și cel mai important, în Europa.
De două generații (aș putea s-o includ și pe a treia la cum se prezintă ea) și 13 ani, Dacia Duster este iubitul declarat al Europei dar niciodată suficient de bun pentru o foarte mare parte din internetul românesc. Culmea, exact acea porție demografică interesată de achiziție doar în cazul unui Duster mega-ieftin dar super-performant și ultra-echipat.
Vestea proastă pentru stimabilii de mai sus e că Dacia nu va avea un astfel de Duster. În mare parte pentru că SUV-ul s-a băgat în piața auto din Europa ca o măsea de minte care se lasă scoasă doar cu cleștele. Duster are propriul lui segment și doar se întretaie timid cu altele, ca într-o diagramă Venn.
Duster 3 este cel mai arătos, cel mai modern, cel mai tehnologizat, cel mai eco-friendly și foarte probabil cel mai eficient Duster de până acum - la eficiență mă uit prin prisma consumului oferit de motorizările hibride pe care le-a primit. Deși asta rămâne de văzut când îl vom primi la test. Culmea, ce aduce noul Duster tot nu-i de ajuns pentru românul cu drept de exprimare a opiniei pe platformele Meta.
Personal, m-am considerat norocos, profesional vorbind, să-l pot vedea și pipăi pe Duster 3 înaintea multor altor oameni și chiar colegi de breaslă. Mai ales că saltul pe care-l face Dacia cu această a treia generație de Duster, dacă ar fi ilustrat ca o curbă pe un grafic, e leit celui reușit de Kia și Hyundai în ultimul deceniu, păstrând proporțiile.
În mod normal, ați fi citit despre cum se simte (static) noul Duster ceva mai jos, la Produsul intern brut, doar că greutatea subiectului l-a plasat în deschiderea ediției de azi a newsletterului vostru preferat din lumea auto.
Vă las mai jos, punctual, câteva informații cheie, pe care le-am explicat, expus și așezat în context într-un material publicat pe AUTOCRITICA.
Prețuri pentru Duster 3:
Necomunicate oficial, tot ce există în momentul acesta pe internet și print se rezumă la speculații, de dragul conversației aprinse, ca să fiu politicos.
PS: Va trebui să mai așteptăm și pentru rezultatele la testele Euro NCAP (am observat că mulți cei care întreabă de acest aspect).
Debut comercial:
2024, după testele dinamice de presă programate anul viitor, în aprilie.
Motorizări:
TCe 130, manuală, 4x2 sau 4x4 (mild-hybrid, 130 de cai-putere, 230 Newtoni-metru, 1,2 litri, benzină)
HYBRID 140, automată, 4x2 (full-hybrid, 140 de cai-putere, 1,6 litri, benzină + două motoare electrice). Rețetă preluată de la Jogger.
ECO G-100, manuală, 4x2 (100 de cai-putere, 170 Newtoni-metru, un litru, benzină + GPL)
Un Duster cu tracțiune integrală și transmisie automată este foarte puțin probabil atât timp cât aproape trei sferturi din totalul de modere comandate sunt 4x2.
Tehnologie: instrumentar de bord digital (7 inchi), ecran multimedia central (10,1 inchi) bazat pe Android Automotive, prize USB C, Apple CarPlay și Android Auto fără cablu, actualizări în sistem over-the-air.
Renault Cinq à sept
Am aflat și eu, documentând acest newsletter, că expresia “cinq à sept” înseamnă în franceză “happy hour”, sau perioada aceea de relaxare și detașare de după ora 17, la care mulți termină programul de lucru. Adică fix promisiunea pe care ne-a făcut-o de la bun început noul Renault 5 E-Tech, reluată acum prin câteva imagini oficiale.
Avem și informații noi-nouțe: la debut, reinterpretarea modernă a lui Renault 5 va avea baterie de 52 kWh și autonomie maximă teoretică de 400 de kilometri, pentru un preț de bază de sub 25.000 de euro. Alte versiuni vor urma pe parcurs.
A, da, și procentul bateriei este afișat de un display pe capotă.
Știm și lungimea noului Renault 5 E-Tech (3,92 de metri) și mai știm și unde-l vom vedea integral, pentru prima dată: la Salonul Auto de la Geneva, pe 26 februarie 2024, salon care de data asta chiar va avea loc la Geneva, unde se întoarce după escapada de anul acesta din Qatar.
Micul gigant
Da, sună ca reclama la Daewoo Matiz (cei dintre noi cu model year mai jos de 1990 și-o amintesc, sunt sigur). Doar că nu e. V-am adus aici pentru a vorbi despre Fiat Panda, mai exact de cele patru decenii împlinite de la debutul versiunii cu tracțiune integrală, Panda 4x4.
Apropo, numele Panda n-are absolut nicio legătură cu simpatica specie de urs. Modelul a fost botezat târziu, pe ultima sută de metri a dezvoltării, după zeița Empanda, patronul spiritual al călătorilor și al ospitalității.
Fiat a avut nevoie de 3 ani pentru a vedea potențialul imens al unei Panda 4x4, care a venit până la urmă în 1983, cu tracțiune integrală dezvoltată în Austria, de Steyr-Puch și care s-a vândut în cam 800.000 de exemplare. Noroc chior? Nu chiar, nu când responsabil de cum arată Panda este marele Giorgetto Giugiaro.
Nu când ideea mașinii, în general, include simplitate pe toate planurile posibile și suficient spațiu pentru 5 persoane într-o lungime de doar 3,38 de metri. Pentru Panda 4x4, propulsia venea de la un motor de 965 centimetri cubi (față de 903 centimetri cubi, cât avea Panda standard), cu 48 de cai-putere (în creștere cu 3 cai-putere). Transmisia era o manuală cu 5 trepte.
Știrile care n-au prins loc în pole position
Au fost aleși finaliștii Car of the Year 2024: BMW Seria 5, BYD Seal, Kia EV9, Peugeot 3008, Renault Scenic, Toyota C-HR, Volvo EX30. Ca să nu mai stați să-i căutați prin altă parte. Pe 26 februarie 2024 aflăm câștigătorul.
Camioneta unui antreprenor din Noua Zeelandă a fost furată din fața cafenelei pe care acesta o deține și returnată patru zile mai târziu, cu un mesaj scris de mână, în care hoțul își cere scuze. Acesta n-a uitat să lase și câteva jucării noi în benă, pentru fiul păgubitului. (Road & Track)
Volkswagen va tăia din posturi pentru că marca, citez, “nu mai este competitivă”. Decizia face parte dintr-o strategie mai amplă de reducere a costurilor (până la 10 miliarde de euro). (Reuters)
Un Lexus GS300 din 1993, proprietate personală a rapperului Jay-Z, este expus lângă Biblioteca Publică din Brooklyn toată luna decembrie. Nu, nu vrem să vă punem pe drumuri, dar mașina este exact cea care apare în videoclipul “Dead Presidents” și în versurile pieselor “Can I Live” și “Empire State of Mind”. (Car and Driver)
Taxiurile negre din Londra (cam 15.000 la număr) vor fi integrate în aplicația Uber. (The Verge)
Jeep recheamă în service 32.125 de modele Wrangler 4xe (hibride plug-in) și sfătuiește posesorii să nu încarce bateria, după 6 cazuri în care mașinile puse la încărcat au luat foc. Alte 3.856 de modele afectate sunt în Canada și 9.249 în afara Americii de Nord. (Stellantis)
Porsche nu va mai deriva noua Panamera într-un versiune break Sport Turismo. (Autonews)
Lotus lansează o stație de încărcare de 450 kW pentru mașini electrice. Primele unități au fost deja instalate în China, dar constructorul vrea ca până în vara lui 2024, aceste stații ultra-rapide să ajungă și în mare parte din Europa. (AUTOCRITICA)
Produsul intern brut
Cel mai mare parc de panouri fotovoltaice din lume a fost inaugurat în Abu Dhabi: 20 de kilometri pătrați, putere de 2 GW, suficient cât pentru necesarul de energie electrică a 200.000 de locuințe. O simplă reușită norocoasă? Nici vorbă, nu când în doar 14 ani, Emiratele Arabe Unite au progresat enorm de la primul parc fotovoltaic inaugurat în 2009, cu o capacitate de doar 10 MW.
A scris Daniel Popescu, pe larg și înțelesul tuturor, care-i treaba cu parcul fotovoltaic Al Dhafra.
Se iau 6 mașini electrice de la Volvo (XC40 Recharge Electric și C40), apoi se pleacă până la Târgu Mureș în regim de competiție. Apoi se revine la București, tot în regim de competiție. Fiți pe pace, raliurile sunt pentru circuite și probe închise. Competiția noastră a fost una de consum, dar fără să-i încurcăm pe ceilalți colegi din trafic. După trei zile, am venit cu numere și concluzii în tolbă, dar și cu un câștigător: echipajul format din colegii Dan Scarlat, head honcho la TopGear România și Alin Ionescu, zis și Mașinistul.
Vă explică Sho tot ce trebuie să știți, de la traseu la cum s-a mers și ce autonomii reale au reușit participanții (și mașinile, până la urmă) în condiții de iarnă.
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
La numai 24 de ani, Ana Dumbravă, originară din Rădăuți, este cea mai bună jucătoare de Counter-Strike: Global Ofensive din lume. (PressOne)
Ghid de recunoaștere și evitare a locurilor de muncă cu mediu toxic. (Panorama)
Situația gunoiului în Uniunea Europeană, ilustrată printr-un infografic foarte ușor de urmărit. Și foarte sugestiv. Spoiler alert: România produce cel mai puțin gunoi, dar e codașă la reciclare. (Panorama)
Google a demarat un giga-proiect prin care vrea să exploateze potențialul energiei geotermale. Uzina din centrul operațiunilor se află în Nevada. (TheVerge)
Se lucrează la un medicament care va mări speranța de viață pentru câinii de talie mare și foarte mare. (Wired)
Ce faci când cel mic îți spune că vrea să devină influencer? (Wired)
Vă mai amintiți de scrisorile în lanț cu tentă religioasă, atât de răspândite pe e-mail acum un deceniu? Tocmai ce au fost readaptate pe TikTok. (Fast Company)
Și la case mai mari. Sports Illustrated publică o serie de articole false, create de „autori” generați de Inteligența Artificială. Când au fost prinși, le-au șters. (Futurism)