Dacia Hipster și mobilitatea la cub
Meșteri în Mașini #199 • Toate lucrurile importante care s-au întâmplat în lumea auto în săptămâna 6-12 octombrie 2025.
Newsletter-ul Autocritica (Meșteri în mașini) este un rezumat auto săptămânal scris de trei jurnaliști de profil cu experiență: Mircea Meșter, Tudor Rus și Daniel Popescu. Ai în față un newsletter nepretențios, fără încrengături tehnice și jargon complicat. Scopul e să te țină la curent cu cele mai importante noutăți din lumea mașinilor. Să știi înaintea altora ce roți se mișcă pe lângă tine.
Îl primești duminică dimineață la ora 9 fix.
Hate-ul, frate cu românul
Kia Soul, Nissan Cube, Scion xB, Honda Element. Pe undeva, și Fiat Panda. Iar acum, Dacia Hipster. Cu o diferență notabilă, pe care mulțimea aceea a internetului cu tastatură, internet și păreri despre orice a omis s-o înțeleagă: Hipster e un concept, toate celelalte nume au existat, legal, pe străzi.
Tocmai pentru că e un concept, Dacia Hipster s-ar putea (sau nu) să ajungă în producția de serie. Nu se știe nici când (sau poate se știe, dar numai în cercurile mai înalte de la Dacia), nici în cel fel (idem treaba cu cercurile).
Oricum, să ne imaginăm că Hipster va ajunge la dealeri: când (și dacă) o va face, mare parte din estetică va fi fost luată la șmirghel și domolită. Va rămâne forma și ideea de bază, dar luată un pic la pilă. Valabil și pentru interior.
Cât despre succesul unui potențial Hipster de serie… probabil că va ajunge să fie cumpărat de elvețienii de la poalele muntelui, dornici să urce electric (asta e metoda de propulsie pe care o propune Hipster, apropo) din Chur până-n Arosa, la golf.
Elveția, bineînțeles, o țară cu adânci probleme financiare și locuitori care trăiesc de pe o zi pe alta.
P.S.: Pentru aprofundare, există pe AUTOCRITICA un material despre Dacia Hipster de la fața locului.
La noutăți ni-i greu
1. Facelift Dacia pe linie
De ce ne pasă: Dacia Logan, Dacia Sandero, Dacia Jogger și Spring au primit un facelift. Dacă Spring va avea o baterie LPF de 24,3 kWh și două versiuni noi de putere (70 CP și 100 CP), tripleta Logan-Sandero-Jogger a găsit în ghete retușuri estetice pentru interior și exterior dar și o nouă motorizare, formată dintr-un motor care merge și cu GPL (pe numele său de scenă Eco-G 120, unde 120 vine de la putere, 120 CP) și o transmisie cu dublu ambreiaj, o premieră istorică la Dacia. Și nu în ultimul rând, la cererea hoardelor războinice de pe internet (glumesc, decizia s-a făcut pe calcule în Excel, nu pe comentarii din Facebook), Duster și Bigster vor avea tracțiune integrală și transmisie automată (dublu ambreiaj, 6 rapoarte) în același timp și spațiu: Hybrid-G 150 4x4 e numele versiunii care ascunde un motor de 1,2 litri mild-hybrid care rulează cu benzină și cu GPL, un motor electric pe puntea spate (cu propria transmisiei cu două trepte) și o baterie mică, de 0,84 kWh. Cam asta ar fi imaginea en gross. Mai multe informații en detail puteți extrage singuri-singurei din articolul de pe AUTOCRITICA.
2. Ferrari Elettrica, primul Ferrari electric
De ce ne pasă: Ferrari a stat și a rumegat bine ideea dezvoltării unui automobile electric. Și pe bună dreptate. Până la urmă e vorba de Ferrari. Pe același tipar a venit și Purosangue, primul SUV al mărcii, oarecum întârziat la petrecere, în condițiile în care Lamborghini și Bentley aveau deja câte un reprezentant în segment. Sigur, sunt și alții care n-au venit deloc și au hâsâit în fața ideii unui SUV, așa cum hâsâie și în fața ideii unei electrice - McLaren, Pagani, Koenigsegg. Fără să dea prea multe detalii în amănunt, prima electrică de la Ferrari se va numi Elettrica, simplu și ușor, va avea patru motoare (câte două pe fiecare punte) cu tehnologie preluată din Formula 1 așezate pe o platformă la 880 de volți, undeva peste 1000 CP (în modul boost) și o baterie de 122 kWh (capacitate brută, formată din 15 module a câte 14 celule fiecare, adică 210 celule) care asigură o autonomie teoretică de peste 530 km. Puterea maximă de încărcare spre care se țintește este de 350 kW. Mai știm și că Elettrica se va catapulta de la 0 la 100 km/h în doar 2,5 secunde, spre o viteză maximă de 310 km/h, în contextul unei mase proprii de 2,3 tone. Și dacă aveați impresia că Ferrari nu vorbește serios, ia vedeți aici: italienii și-au deschis lângă Fiorano un nou circuit de teste cu lungimea de 1,8 km (1887 m) proiectat exclusiv pentru testarea prototipurilor electrice, la finalul unor lucrări care au durat doar 4 luni.
3. Salonul Auto București
De ce ne pasă: S-au întâmplat câteva premiere, le așez în șir, cu link spre fiecare în parte: Mitsubishi Grandis, BYD Seal 5 DM-i și Seal 6 DM-i, Mercedes-Benz CLA Electric, Suzuki eVitara, Subaru Crosstrek 4WILD și Solterra, Chery Tiggo 4 HEV și Tiggo 7, Mazda 6e, Kia EV4 și Stonic facelift.
Mențiuni, aplauze amicale și diplome de participare se acordă și următoarelor știri (majoritatea generate tot de salonul de la München):
• Opel Grandland primește o versiune cu autonomie maximă de aproape 700 km - 694, mai exact, extrasă dintr-o baterie de 97 kWh și un motor electric (231 CP, 345 Nm).
• Lamborghini vrea mai multe modele capabile în off-road, pe calapodul Hurácan Sterrato. Până una-alta, estetica taurilor din Sant’Agata Bolognese va lua o nouă direcție, ghidată de conceptul Manifesto.
• Adio, Kia Soul. Modelul iese din producție anul acesta, la 16 ani de la debutul din 2009.
• Prima femeie prim-ministru al Japoniei conduce o Toyota Supra Mk3.
• Dacă fanii vor musai, Nissan le va vinde un Leaf NISMO.
• Ce să vezi, surpriză de proporții: mild-hybrid nu înseamnă hibrid, de fapt. Cine s-ar fi gândit…
• Toyota vrea să lanseze primele baterii solid state din industrie în 2027.
Numărul lui Adam: 20,2
Din cele peste 719.000 de automobile noi înmatriculate în luna august 2025 în Europa, 20,2% au fost electrice (față de 16% în august 2024), adică peste 145.000 de unități. La polul opus, cota de piață pentru automobilele cu motoare diesel înmatriculate în august 2025 a scăzut la 8%.
Ca de obicei, colegul
și-a băgat mintea și nasul în numere, spre o mai clară imagine a pieței auto din Europa în august 2025.Infrastructura-vura
O veste care-i va lovi la ficați pe acei bucureșteni (și cetățeni în trecere pe aici) dornici de un oraș sănătos la cap: liniile de metrou și tramvai de la Piața Unirii nu vor fi interconectate într-un hub.
Adică nu se va putea ajunge de pe refugiul de tramvai direct la metrou, cum se întâmplă la stația Crângași, Eroii Revoluției sau Piața Sudului (și altele).
Adică cine sosește cu metroul la Unirii și de acolo are nevoie să ia un tramvai, va trebui să iasă de la metrou, să traverseze o parte din piață și să meargă pe la suprafață spre stația de tramvai niște zeci sau sute de metri, inclusiv cu traversarea arterelor (poluante, zgomotoase, aglomerate) care fac nod în zonă.
Luat la întrebări de Asociația Metrou Ușor, proiectantul a răspuns că “o conexiune suplimentară ar fi redundantă și nejustificată”. Dar ce ne mai miră, în orașul în care aducerea liniilor de tramvai la nivel cu asfaltul și menținerea lor reprezintă “lucrări pentru siguranță” și motiv de mândrie victorioasă în social media (atunci când se întâmplă, din an în Paște)?
Vrăji, vrăjeli și prăjeli
V-am spus deja că Tesla a lansat cele mai accesibile versiuni Model 3 și Model Y, sub titulatura Standard. Doar că nu-s, cel puțin nu în Statele Unite, unde Model Y Standard, adică cel mai ieftin, costă cu 2.000 de dolari mai mult decât cel scump.
De unde până? Guvernul a anulat bonificația de 7.500 de dolari (acel tax credit) pentru mașini electrice săptămâna trecută, așa că cel mai ieftin Model Y nu mai este ieftin. Bine, Musk n-are voie să plângă, după ce favoruri astromice a primit Tesla de-a lungul anilor (cam 17 miliarde de dolari, dacă erați curioși, prin diferite forme).
De fapt, dacă există un motiv pentru care Musk ar trebui să plângă, acela ține de o investigație pornită de NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration, aka autoritatea aia care încearcă să prevină lumea din a mai muri pe șoselele Americii).
Problemele vin, din nou, de la tehnologia FSD (full self-driving, despre care știm cu toții că nu e deloc full self-driving). Mai exact: cel puțin 6 modele Tesla care circulau cu FSD (fostul Autopilot) activat au intrat în intersecții pe roșu, fără nici cea mai mică intenție de a opri sau frâna cât de cât. Patru au fost implicate în accidente cu cel puțin o victimă (momentan nu au fost implicate și decese).
Bineînțeles, când spun că FSD nu e full self-driving (eu și alții) mă refer la faptul că șoferii sunt obligați să fie atenți la drum/trafic și să intervină la nevoie. Colac peste pupăză, există sesizări care menționează Tesle cu modul FSD activat care au ajuns pe contrasens după ce au schimbat banda de pe sensul bun de deplasare. Cam 2,88 de milioane de mașini ar fi afectate de bubă.
A, și mai era și asta: Tesla își continuă declinul în Europa cu o scădere în vânzări cu 22,5% în luna august 2025 (ce-i drept, mai blândă decât media scăderilor din primele 8 luni ale anului, de -32,6%).
Autocritica rațiunii pure
Simulările software vor înlocui testele hardware în 10 ani.
Previziunea îi aparține lui Ciprian Samfescu, Head of Qualification Laboratories Europe Aumovio. Pentru cine a prins Wi-Fi mai greu, Aumovio este o companie nouă și independentă formată prin separarea diviziei Automotive de grupul german Continental.
Colegul Popescu a stat de vorbă cu reprezentați ai noii companii în România și a avut ocazia să le adreseze câteva întrebări la Timișoara, unde Aumovio are cel mai avansat laborator european de testare. Aici citești materialul complet.
Neue Klasse este o schimbare de mentalitate. Înseamnă mai mult decât un produs sau două.
Ai zice că am avut săptămâna citatelor la Lidl. Dar fiindcă la început de septembrie am fost invitat la München pentru lansarea noului BMW iX3, parte din a doua venire a gamei de modele electrice Neue Klasse, accesul la o masă rotundă cu Oliver Heilmer, Head of Design BMW Compact Class, Neue Klasse și BMW M, mi-a permis să aflu mai multe despre ce provocări ridică dezvoltarea și mai ales desenarea unei mașini electrice pe stil nou, care va dicta traseul mărcii pentru ani buni de acum încolo. Citești aici materialul complet.
Testul săptămânii: Volvo XC60 T8 PHEV facelift
Recomandare de seamă
Upgrade in Progress. Un newsletter de Dragoș Stanca, “un refugiat din social media”, pentru cei curioși să învețe despre tehnologie, media digitală etică și ceva business. Mereu deschis noilor păreri, oricât de nuanțate.
Ce-am mai luat pe parbriz săptămâna asta
Chinezi întorși din vacanță. Sau cum mai multe benzi ≠ trafic mai lejer și loc pentru toată lumea.
Consum extraurban
ChatGPT, pensionarii și singurătatea. (PressOne)
Puii mutanți. (Mindcraft Stories)
De un secol în căutarea monstrului din Loch Ness. (BBC)
Fotbaliști care și-au sfidat (cu succes) antrenorii. (The Guardian)