Primul hibrid Dacia: de la 23.750 de euro
Meșter în Mașini #75 • Concepte la CES 2023: BMW i Vision Dee, Peugeot Inception, Afeela, Volkswagen ID.7 • Google HD Maps • Camera video pentru mașini de la Amazon.
Meșter în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter și Daniel Popescu.
Meșter în Mașini #75
8 ianuarie 2023
Dacia Jogger Hybrid
Nu știu cum a început anul ăsta pentru tine, dar pentru oamenii de la Dacia a început promițător și aproape futuristic, pentru că din primele zile ale lunii ianuarie poți să comanzi primul hibrid din istoria mărcii.
Onoarea de a integra pentru prima oară un sistem hibrid pe un vehicul Dacia i-a revenit celui mai nou model din gamă, și anume Jogger, aka succesorul lui Logan MCV.
Jogger Hybrid este un full-hybrid. Mai pe românește, asta înseamnă că nu se încarcă la priză (nu e plug-in hybrid), dar are sistem start-stop (la fel ca aproape toate modelele noi disponibile pe piață), sistem de recuperare a energiei la frânare (la fel ca modelele mild-hybrid) și mod de rulare 100% electric care-i funcțional pe distanțe mici și-n general în oraș. Ultima caracteristică este importantă pentru că îți permite să pleci de pe loc în regim electric, ceea ce se traduce printr-un cuplu instantaneu și o accelerare mai rapidă, dar și printr-un consum mai mic: datele oficiale indică 4,9 litri/100 kilometri.
Acum să nu te gândești că inginerii Dacia au reinventat roata. Sistemul hibrid de pe Jogger este identic cu sistemul full-hybrid pe care îl găsești în prezent pe modelele Renault Clio și Renault Captur. Iar asta e chestie foarte bună, pentru că-ți arată (încă o dată) că Dacia nu e un soi de malaxor de reciclare a tehnologiilor vechi în Grup, ci un brand care primește elementele state-of-the-art dezvoltate de Renault: un motor pe benzină de 1,6 litri cu 90 CP, două motoare electrice (unul de 50 CP și un generator de înaltă tensiune), o cutie de viteze automată cu 6 trepte și o baterie Li-Ion de 1,2 kWh. Un melanj numai de 140 de cai putere.
Și acum elefantul din cameră: pentru toată afacerea asta plătești minim 23.750 de euro. Ăsta este prețul pentru un Jogger Hybrid cu 5 locuri în echiparea Expression, care include printre altele jante de 16 inchi, faruri eco-LED cu lumini de zi LED, Media Display de 8 inchi și aer condiționat manual. Dacă vrei versiunea cu 7 locuri, prețul minim urcă la 24.650 de euro.
Jogger Hybrid ilustrează perfect poziționarea mărcii Dacia, pentru că este cea mai accesibilă mașină hibridă de pe piață și dispune de un spațiu interior generos și echipamente esențiale.
Lionel Jaillet – Director de Performanță Produs Dacia
S-ar putea să ai tentația să spui că-i mult. Și ESTE mult dacă ai rămas cu reperele în anul 2014, când o Dacie pe benzină costa 10.000 de euro echipată bine. Dar aici vorbim, fără îndoială, de cel mai accesibil model full-hybrid cu 7 locuri și de aceste dimensiuni pe care-l găsești pe piață.
Jogger este un vehicul care combină caroseria unui break cu interiorul generos al lui monovolum și cu liniile de design inspirate de la SUV-uri. Poți să-l folosești în oraș, poți să pleci cu el la munte și la mare, poți să iei cu tine până la 5 copii (adică merge să faci și un soi de mini-tabară cu copiii vecinilor) și poți încărca în portbagaj cam toate bagajele la care te-ai putea gândi în limita generoasă a unui volum de peste 600 de litri. Mai ales că acum ai, în sfârșit, 140 de cai putere.
Și, dacă mă gândesc că Joggerul pe benzină și Joggerul pe gaz au cumulat peste 83.000 de comenzi în intervalul martie - decembrie 2022, este simplu să-mi imaginez că pentru Joggerul hibrid the sky is the limit.
Prima dată pe la noi? Dacă ți-a plăcut ce-ai citit, te poți abona ușor și gratuit aici. Vei primi acest newsletter în fiecare duminică dimineață prin e-mail.
CES 2023 la Las Vegas: șeptari sau cireșe?
Nu știu la ce fel de păcănele te gândești tu când auzi de Las Vegas, dar eu mă gândesc mai degrabă la CES. Adică la Consumer Electronics Show, un fel de Revelion al pasionaților de tehnologie de orice fel.
În ultimii ani, CES a devenit un teren propice prin care unele mărci auto prezintă concepte mai mult sau mai puțin realiste, iar ediția de anul ăsta nu face nici ea excepție, așa că am ales pentru tine câteva dintre cele mai interesante vehicule văzute anul ăsta la CES.
BMW i Vision Dee
E greu de spus cum va evolua omenirea ca specie în următoarele secole, mai ales când vezi cât de indeciși par până și designerii de la BMW. Spun asta pentru că, după ce au încercat să ne convingă că grilele verticale în care încape lejer un Spring sunt viitorul industriei auto, desenatorii și-au folosit penițele digitale pentru a scoate la lumină chestia asta de mai jos:
Se numește BMW i Vision Dee și este un concept care-și poate schimba culoarea între 32 de nuanțe și care poate vorbi minimal cu tine. Bine, nu-i la fel de perspicace precum KITT din serialul Knight Rider din 1982 pe care mulți dintre noi l-am văzut pe Tele 7 ABC, dar până la urmă nici eu nu (cred că) sunt David Hasselhoff.
Partea și mai ciudată la conceptul ăsta este că, deși ne petrecem cea mai mare parte a timpului cu ochii în ecrane, BMW i Vision Dee nu are niciun ecran. Poate că designerii au avut constrângeri de buget când au conceput vehiculul ăsta, dar au venit totuși cu o alternativă: au integrat ecranul în parbriz. Și uite așa, un BMW are un interior care la prima vedere pare mai chel decât orice Tesla găsești pe piață. La asta chiar nu mă așteptam.
Dă mai departe acest newsletter prietenilor tăi. Suntem mereu în căutare de cititori de calitate.
Da’ mai lasă-mă Afeelo cu Pacino și de Niro
Afeela este un brand auto nou-nouț proaspăt rezultat în urma unei rețete plămădite în tihnă de Honda și Sony. Adică cei care au gândit Honda e s-au întâlnit la un sushi cu aia care au gândit PlayStation și a rezultat treaba asta:
Între noi fie vorba, conceptul nu arată rău deloc. Are și lumini care îți dau “bună dimineața” chiar dacă tu ți-ai petrecut noaptea cu ochii în rapoartele alea pe care trebuie să le predai cât mai repede. Ba chiar arată neobișnuit de “normal” pentru un concept lansat la un târg de genul ăsta, chestie valabilă și dacă arunci o privire la interior:
Un ecran, încă un ecran și, incredibil, iată și două ecrane pe care apar imaginile de la camerele video care înlocuiesc oglinzile exterioare. Eh, acum înțelegi de ce am menționat Honda e mai sus.
Altfel, deși mie îmi sună ciudat în urechi Afeela (vine de la feel, desigur), mă consolez cu ideea că se putea și (mult) mai rău. În fond, un om care reușește să trimită oameni pe Stația Spațială Internațională s-a gândit că un nume potrivit pentru unul dintre copiii săi să fie X Æ A-12.
Peugeot Inception: 2 în 1
Dacă am avut KITT sub forma unui BMW, de ce n-am avea și un concept Peugeot cu un nume care pe mine mă duce cu gândul la filmul cu același nume în care Leonardo di Caprio ne-a cam sucit mințile prin 2010?
E și ăsta și un mod inedit să stârnești curiozitatea vizitatorilor americani cu un brand care nu se vinde în Statele Unite, mai ales că francezii au gândit bine scenariul liniilor de design:
Și mai interesant este însă interiorul, pentru că aici designerii s-au gândit să combine volanul și sistemul de infotainment într-un singur dispozitiv. Se numește Hypersquare, iar Peugeot susține că va ajunge în producție de serie până la sfârșitul acestui deceniu. Nu știu ce să zic, dar n-aș paria prea mulți bani pe chestia asta.
Continental Curved Ultrawide Display
Nu doar constructorii de mașini au folosit CES pentru a prezenta viziunile designerilor. Continental este unul dintre principalii furnizori de hardware și software pentru producătorii de mașini, așa că n-a fost tocmai o surpriză să vedem că au un stand la CES. Mai surprinzător a fost poate ceea ce au prezentat.
Ceea ce vezi mai sus este un ecran curbat cu o lățime de 1,29 metri și o diagonală de 47,5 inchi care integrează 3.000 de LED-uri. Ecran pe care Continental susține că îl va produce în versiune de serie începând din 2025, care-i chiar după colț, dacă mă întrebi pe mine. Mi-e greu să anticipez acum ce constructorii de mașini vor comanda un astfel de ecran, dar sigur n-o să-l vezi prea curând pe o Dacie.
Volkswagen ID.7. Sau Passat-ul electric
Parcă te și aud cum întrebi: “Auzi, da’ o mașină pe care o s-o pot cumpăra mâine poți să-mi arăți?”
Pot să-ți arăt. Într-un fel. Pentru că n-o s-o poți cumpăra chiar mâine, ci peste câteva luni, și nu pot să ți-o arăt chiar în toată splendoarea ei, pentru că este camuflată. Dar măcar numele e fix ăla cu care o să iasă vesel în lume: Volkswagen ID.7.
ID.7 va fi primul sedan electric produs de Volkswagen și va înlocui practic Passat în gama de modele a constructorului german. Teoretic, o să mergi cu el vreo 700 de kilometri, suficient cât să ajungi de la București la Timișoara să sărbătorești cum se cuvine capitala culturală europeană a anului 2023 fără să realimentezi pe drum.
Indiferent de versiune sau echipare, o să primești un Head-Up Display cu realitate augmentată, un instrumentar de bord Digital Cockpit cu îmbunătățiri majore și un ecran central cu diagonală de 15 inchi. Parcă te și aud când citești asta: pentru un târg precum CES, 15 inchi sună la fel de modern și inovator ca un Nokia 3310. Dar nu-i cazul să-i blamezi pe nemți, care sunt ancorați în realitate în felul lor propriu. Iar în alt fel…, ei bine, să zicem doar că, dintr-un alt punct de vedere, nemții se încăpățânează să ofere doar control digital pentru funcțiile aerului condiționat.
Tot ei vin însă cu argumente: funcția va fi ușor de accesat din ecranul principal al sistemului de infotainment, iar slider-ul tactil pentru modificarea temperaturii dorite va fi iluminat pentru a fi mai vizibil.
Mai important ar fi însă să dispară erorile alea software de pe gama ID, știi ce zic?
Google HD Maps: aceleași hărți, dar altfel
Știi cumva pe cineva care lucrează la Google Maps? Nu, nu vreau să mă angajez la Google, vreau doar să întreb cum au ajuns oamenii ăștia la concluzia că o aplicație de navigație pentru mașini derivată din Google Maps trebuie să se numească Google HD Maps? În 2023, când platformele de streaming te invită să activezi planul tarifar superior pentru a vedea filme 4K? Dar cine știe, poate HD-ul ăla nu vine de la ce credem noi că vine, ci de la Head-up Display. Iar dacă nu vine de acolo, iată o idee pentru CES 2024: integrați Google HD Maps în Head-up Display.
Altfel, Google HD Maps este o aplicație dedicată de navigație care va fi integrată în sistemul de operare Android Automotive. E un fel de Google Maps pe steroizi, pentru că afișează și limitele benzilor (mă rog) și semnele de circulație de pe traseu. Mai important este însă că HD Maps este integrată cu sistemele de asistență ale mașinii, ceea ce înseamnă că funcții semi-autonome precum Keep Lane Assist, Lane Change Assist sau Pilot Assist vor funcționa mai bine (mă rog).
Google HD Maps va fi disponibilă în curând pe SUV-urile electrice Volvo EX90 și Polestar 3, iar ulterior pe toate modelele care vin la pachet cu Android Automotive. Apple, ai legătura.
Ring Car Cam
Ring este o companie americană care produce sisteme de securitate pentru locuințe. În 2018 a fost cumpărată de Amazon pentru un mizilic de un miliard de dolari, iar la CES 2023 a prezentat prima sa cameră video pentru mașini.
Nu este însă o cameră video obișnuită. Se montează pe planșa de bord, se alimentează cu energie electrică de la bateria mașinii și poate filma simultan atât mediul exterior, cât și interiorul mașinii. În plus, este echipată cu numeroși senzori care permit pornirea automată a înregistrării în anumite scenarii. De exemplu, poți seta camera să pornească automat atunci când senzorul detectează o tentativă de furt a mașinii, o coliziune cu un alt vehicul sau când bănuiește că ești tras pe dreapta de poliție, pentru că face o conexiune între sunetulul girofarului de poliție și decizia ta de a opri pe dreapta.
Sună bine? Veștile bune se opresc aici. Camera este disponibilă doar în State, costă 200 de dolari azi sau chiar 250 de dolari începând din 31 ianuarie, iar multe dintre funcțiile enumerate mai sus sunt disponibile doar împreună cu un abonament lunar aproape la fel de scump ca Netflix.
Au mai fost ceva lansări interesante la CES despre care am scris în articolul ăsta de pe Autocritica.
Iar dacă te abonezi la newsletterul Patru Pereți o să afli saptamana viitoare și care sunt cele mai interesante noutăți de la CES pentru casa ta.
Celelalte mașini de săptămâna asta
Mercedes-Benz va dezvolta o rețea de peste 10.000 de puncte de încărcare de până la 350 kW. Întâi în State, apoi și în China și Europa.
General Motors vrea să concureze în Formula 1 cu brandul Cadillac printr-un parteneriat cu echipa americană Andretti Autosport. Dacă totul merge bine, îi vom vedea pe grila de start în 2026. Alături de Audi.
Apropo de Formula 1, cinci echipe au anunțat deja când vor prezenta noile monoposturi pentru sezonul 2013. Spoiler alert: Ferrari a programat lansarea în 14 februarie.
Probleme de miliardari: dacă îți cumperi un Bugatti Chiron cu vreo 3 milioane de euro și pierzi cheia, poți să comanzi alta nou-nouță pentru modica sumă de 13.000 de euro. Și noi ne plângeam că Jogger Hybrid e scump.
N-a durat prea mult: au apărut primele imagini cu un camion electric Tesla Semi tractat după o defecțiune tehnică.
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
70 de restaurante și cafenele deschise în București în 2022.
Peste jumătate dintre ghețari s-ar putea topi până la sfârșitul secolului. Dacă nu crezi că vei fi afectat, gândește-te că 2 miliarde de oameni se bazează pe apă potabilă care provine din râurile alimentate de ghețari.
Interviu cu un matematician român de 80 de ani care, după ce a absolvit un curs de Machine Learning la Stanford în urmă cu 7 ani, a fondat un start-up de tehnologie și colaborează cu Amazon la dezvoltarea asistentului vocal Alexa.
Povestea Comunei din Paris, guvernul revoluționar care a condus Parisul timp de două luni în 1871 și care a ajuns la putere datorită revoltei femeilor din clasa muncitoare.
Cercetătorii au descifrat misterul mersului ciudat al oamenilor. Ce, tu credeai că mergi normal?
Alte newslettere de calitate scrise cu grijă la cuvinte și povești de oameni deștepți pentru un public sănătos. Le poți consuma cu încredere, plăcere și cafea.
Savantgarde (Marius Cosmeanu)
Civilization (Viktor Kapra)
Patru Pereți (Daniel Popescu)
Povești din sport (Andreea Giuclea)
In the News (Bianca Oanea)
Misreport (Codruța Simina)
Revista Pressei (PressOne)
Cronica.ro
Monday Memo (Mona Dârțu)
Chinezu (Cristi China-Birta)
Semafor