Dacia Jogger Hybrid: Pro și Contra
Meșteri în Mașini #80 • Am testat primul hibrid Dacia • Electrice din 2035: mit sau realitate? • Mazda lansează un diesel de 3,3 litri. #nojoke • De ce cumpără lumea mașini cât casa în Statele Unite?
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #80
19 februarie 2023
Joggering de dimineață
Faptul că Dacia a scos pe piață o mașină hibridă (hibridă pe bune, cu mai multe motoare, nu vrăjeli mild-hybrid) e o știre în sine. Pentru că-i pentru prima dată când o astfel de motorizare apare în gama mărcii cu care am crescut cu toții.
Ok, dacă ești fan Toyota și ai fost early adopter al hibrizilor de pe vremea în care Prius fluiera singur în biserică, e posibil ca această știre să-ți gâdile părul din nas și atât. Dar pentru Dacia, marcă entry level / best buy / smart buy, treaba asta e un pas foarte important în ceea ce va însemna drumul din următorii 15 ani.
Am evitat dinadins să scriu că Dacia e low cost, pentru că nu mai e. Noul Jogger Hybrid costă undeva între 24.000 și 26.000 de euro, ceea ce s-ar putea să-i facă pe mulți să dea ochii peste cap. „Păi la banii ăștia…” - și te voi opri aici. la banii ăștia cumperi foarte multe mașini, dar la nivel de motorizări hibride pe bune (fără cabazlâcuri mild hybrid, deci), singurele variante accesibile la banii ăștia sunt mașini care la o adică ar încăpea în portbagajul lui Jogger. Nu există nicio mașină de familie hibridă cu 7 locuri în zona asta de preț: ca să găsești așa ceva, trebuie să mai pui vreo 15.000 de euro ți să-ți găsești zeii buni și pasionați de mașini la care să te rogi ca mașina să vină repede. Se știe: în ziua de azi, faptul că mașina vine repede e noul discount.
Așadar, de ce ți-ai lua și de ce nu ți-ai lua Jogger Hybrid.
PRO
Consumă cât un diesel. De fapt, la 4.9 litri/100 km, cât mi-a consumat mie în testul în care am croșetat dealurile de pe lângă Lisabona, există puține mașini diesel de 140 de cai care să facă asta.
Că tot veni vorba, are 140 de cai și o automată cu toate mințile acasă. Motorul aspirat de 1,6 litri din sistemul hibrid e setat să facă economie, nu să pluseze la performanțe, dar chiar și așa, e o mașină hibridă de familie care nu-i submotorizată, ca până acum.
E încăpătoare. În versiunea cu 5 locuri (tu o poți cumpăra în variantă 7 și montezi scaunele alea suplimentare doar când vrei), portbagajul are peste 700 de litri, deci spațiul nu va fi niciodată o problemă. E efectiv o cutie imensă în care-ți încape toată casa.
Arată foarte bine. În ciuda scurtcircuitelor estetice laterale - dacă te uiți atent, vezi câteva elemente care ucid continuitatea liniilor, mașina asta arată excelent. Cu bonus pentru noua identitate Dacia, care se potrivește bine pe crossoverul mărcii.
Hibridul nu e vreun sistem sărăcăcios conceput pentru Dacia, ci e transplantat direct din banca de sisteme de propulsie moderne de la Renault. Și asta îl face nu doar dezirabil, ci și hi-tech pe bune, fără exagerări aiurea. Plus că pleacă de pe loc electric și smooth, cum n-a făcut-o nicio mașină Dacia vreodată.
CONTRA
Costă cât n-a costat nicio Dacie în istorie. Poate doar pe la licitații, vreo Dacie 1410 Sport pe care a avut-o Ceaușescu în colecție să fi costat mai mult de 25.000 de euro. Și mă ia cu frisoane când mă gândesc la cât va ajunge să coste viitorul Bigster, care va avea și el versiune hibridă. Ok, rămân cele mai accesibile variante de gabaritul lor, dar psihologic e un gard peste care clienții vor fi nevoiți să treacă. Mai ales că…
…materialele de la interior rămân cele consacrate: plastic de tastatură Windows din anii ‘90, chit că s-a încercat o tsukahara cu niște inserții albe pe planșa de bord.
Varianta cu 7 locuri nu are portbagaj aproape deloc. Sunt vreo 160 de litri care rămân între scaunele din spate și hayon când montez toate locurile. Știu, nu e vreo noutate, cam așa-s toate mașinile cu șapte locuri cu excepția celor americane lungi și late cât autostrada. Dar zic să te avertizez, să nu ai așteptări dacă ai fost prolific și ai cinci copii gata de vacanță în Grecia.
Are o stea Euro NCAP. Chiar dacă asta nu înseamnă că se dezintegrează când lovește un găinaț în mers, pentru că Euro NCAP are un stil destul de confuz de a nota mașinile. Pe scurt, Jogger are o stea Euro NCAP la sistemele de siguranță active și echivalentul a 3 stele la siguranța structurală. Cam ca Sandero, care se vinde în draci în Europa, semn că siguranța e importantă, but money is importanter, cum ar zice Ciucă. Dar oamenii care vând mașina vor avea încă o explicație de dat când clientul va întreba asta.
Volanul pare legat de roți cu gumă de mestecat. Dacă la Renault înțelegi cam pe unde o iau roțile când virezi, la Jogger Hybrid (și la toată gama Dacia, de altfel) asta e o treabă destul de vagă. Este una dintre rămășițele vechi ale mărcii, care preferă probabil să facă asta pentru a ne probabil de unde a plecat și unde a ajuns brandul în ultimii douăzeci de ani.
Testul complet, în care detaliez toate lucrurile de mai sus, se citește pe Autocritica.
+ Dacă după ultimul paragraf de mai sus te întrebi „Ce-o fi vrut să zică Meșter prin «unde a ajuns» ăla?”, mă refeream la faptul că Sandero rupe pe genunchi piața din Franța, una dintre cele cinci mari țări europene când vine vorba de vânzări.
+ Dacă te interesează un model hibrid, da’ ești peste Dacia la nivel de buget și pretenții, îți reamintesc că în articolul ăsta găsești lista tuturor modelelor hibride pe care le poți cumpăra în 2023 în România.
Dacă nu ești încă abonat la newsletterul Meșteri în Mașini și ești aici pentru că ai primit link-ul ăsta pe undeva pe net, ăsta ar fi momentul să zici „Da, tată, băieții ăștia merită, mai ales că-i gratis și nu îmi trimit gunoaie pe mail în fiecare duminică”. Hai ai noștri.
The F word
Te-ai întrebat vreodată ce-i mână-n luptă pe americani când își cumpără stabilopozi cu roți precum Ford F-150? Dacă nu ești la curent cu subiectul, F-150 e cel mai mic model din familia de pick-up-uri F Series, deși e un găligan atât de mare, că Joggerul de mai sus îi cam încape-n benă dacă-l îndeși puțin.
Noi ne-am întrebat, mai ales că F-150 e cea mai vândută mașină din State în fiecare din ultimii 46 ani. Mașină, am zis bine - adică bate tot ce-i cu roți, deci nu e glumiță.
Ne-a răspuns Rus într-un articol care ne spune povestea mașinii de la primele desene la recent lansatul F-150 Lightning, adică versiunea electrică. Se vinde și-aia ca Spring la noi, nu vă faceți griji.
Iubitul Americii îi zice și se citește aici.
+ Apropo de Ford, dar în cu totul alt registru, bănuiesc că v-a ajuns deja pe la urechi vestea că marca americană reintră în Formula 1 ca furnizor/producător de motoare pentru Red Bull Racing. Ca să onorăm momentul, avem povestea aventurilor mărcii americane în Formula 1. De la o investiție inspirată din anii ‘60 până la titlul câștigat cu Michael Schumacher și apoi la retragerea de acum 20 de ani. Și la revenirea anunțată acum, bineînțeles.
A scris Popescu aici toată treaba despre constructorul care-i pe locul al treilea la victorii în Formula 1, după Ferrari și Mercedes.
+ Cât de nașpa pentru planetă e Ford F-150 electric? O analiză New York Times pe care o găsești aici.
Mister Miyagică Contra
Și acum, că am făcut trecerea de la hibrizi la mașini pentru care capacitatea cilindrică nu e o problemă, ne oprim puțin în curtea japonezilor de la Mazda. Care-au fost mereu un producător atipic pentru trendurile clasice. Când ceilalți făceau patru cilindri, ei șurubăreau la motorul rotativ. Când ăilalți făceau 1.0 și 0.9 Turbo, ei rămâneau la 2.0 aspirat. Când ceilalți inventau hibridizarea ca să se scuture de diesel, Mazda făcea Skyactiv-X și transforma motorul pe benzină așa cum îl cunoaștem într-un motor care imită modul de funcționare al unuia diesel.
Iar 2023 ne mai aduce o surpriză din partea casei de producție Mazda: un motor diesel cu șase cilindri de 3,3 litri (mild-hybrid) pe cel mai mare SUV pe care marca îl vinde în Europa începând cu această primăvară.
Nu neapărat perpendicular cu trendul, da’ ceva ce să te facă să te freci la ochi când vezi cifrele.
A testat Cornel noul CX-60 3,3 diesel și-ți zice în articolul ăsta care-i faza cu ceea ce va deveni, cel mai probabil. ultimul motor diesel de mare cilindree din istoria Europei.
Deci trecem sau nu pe electrice din 2035?
Cam da, indiferent de cât de SF ar suna azi, cu 12 ani înainte de termen, când hibridul e știre la Dacia și când Mazda lansează 3,3 litri diesel.
Minutul și scorul din Parlamentul European: electricele îi dau cârjă pe drumul spre cea mai mare victorie de când au fost inventate. Săptămâna asta, parlamentarii au votat (340 de voturi pentru, 279 împotrivă, 21 de abțineri) legea prin care producătorii auto vor fi nevoiți să vândă mașini cu emisii zero începând cu 2035.
Daaaaaaaar asta nu înseamnă neapărat că din 2035 vei găsi în showroom-uri doar electrice, cum ar putea să pară, ci că până atunci Porsche și celelalte companii direct interesate de modul în care sună mașinile lor pe virajele din Alpi vor trebui să găsească o variantă inteligentă de motorizare care să consume combustibili făcuți în laborator și care nu emit CO2.
Pe scurt, dacă găsesc ăștia un carburant pe care să-l numească de exemplu e-benzină (sau e-nzină, de ce nu?) și-l pot produce din fân sau din plastic sau din nisip sau din chiștoace de țigară sau pur și simplu din imbecili - adică materiale care se găsesc din belșug pe planeta asta - motoarele cu ardere internă ar putea să mai rămână printre noi.
Dacă nu, trecem cu toții pe electrice când ne schimbăm mașinile noi începând cu 1 ianuarie 2035.
Cu excepția mărcilor care produc între 1000 și 10.000 de mașini pe an, care vor putea să le mai vândă pe-alea termice până la final de 2035.
Și cu excepția mărcilor care vând până-ntr-o mie de mașini pe an, cărora nu li se aplică noile reguli.
Idee: Porsche ar putea să lanseze un brand nou care să se numească 911 GT3 și să-l vândă în cantități limitate, 999 de bucăți pe an. De parcă nu s-au gândit deja băieții la asta.
+ Între timp, Ferrari patentează un sistem prin care mașinile electrice ale mărcii vor scoate sunete de peste 100 de decibeli, în cazul în care treaba cu e-nzina de mai sus nu iese la calcule.
+ Pe ăștia de la Rolls-Royce îi doare la bască - vor scoate doar electrice pentru că oricum nu le-ncarcă posesorii, ci șoferii. Se descurcă ei.
+ Șeful Volvo e convins că treaba cu e-nzina nu va ieși la calcule: „Piața merge spre electrificarea completă și constructorii ar fi bine să se pregătească mai repede de treaba asta. Noi am fost îndeajuns de curajoși și am investit înainte de momentul schimbării, despre care știm că va veni”, zice Jim Rowan, boss-ul suedezilor de un an încoace.
11% dintre vânzările Volvo au fost electrice anul trecut. Marca va începe producția a două noi electrice anul ăsta: EX90 (adică fostul SUV mare XC90 în generația nouă care fi full-electrică) și un crossover mic de oraș care se va așeza sub actualele XC40-uri. Lumea zice că se va numi EX30.
Celelalte mașini de săptămâna asta
Tesla recheamă în service-urile din SUA 363.000 de mașini pentru că sistemul Auto Pilot „prezintă un risc ridicat de accident”. Probabil că n-a fost testat cât trebuie de când Elon Musk e ocupat să transforme Twitter într-un soi de odă de influențe nord-coreene pentru propriul user.
Apropo, mai jos găsești un spot pe bune care a rulat anul ăsta la Super Bowl. Plătit pe bani grei de Dawn Project, o organizație care încearcă să se lupte toate încercările stângace ale celor de la Tesla de a promova Auto Pilot ca un sistem funcțional și sigur.
În lumea noastră, ceva mai palpabilă, GM vrea să rezolve problema amprentelor pe care le lași pe mașinile din ce în ce mai sticloase de azi. Nu-s convins că detectivii for fi foarte fericiți cu asta.
Volkswagen va face ce trebuia să facă de la început: o versiune electrică a lui Tiguan. Pe generația viitoare, care se va lansa în 2024.
Și Nissan se pregătește să treacă la versiuni electrice pentru Juke, Qashqai și X-Trail. Bine, în prima fază ar fi indicat să lanseze până la urmă Ariya, că-i lansat de un an jumate și încă nu-l poți comanda la noi.
A murit Shoichiro Toyoda, fiul fondatorului mărcii Toyota. Avea 97 de ani.
Ford anunță o tehnologie nouă pe bateriile electricelor. Se numește LFP (Litiu-Fier-Fosfat) și permite încărcarea mai rapidă și o durată de viață mai mare. Doamne-ajută la toată lumea.
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Frumoasă țară, păcat că-i judecată.
Atacul la Hristos. Sunteți pregătiți de alegeri, da?
Cutremurele din Gorj nu vor aduce sfârșitul lumii (în ciuda a ceea ce afli de la unele televiziuni).
Sclavia romilor. Cicatrice.
Nu toate războaiele sunt la fel.
iPhone-ul tău e făcut în iad.
Râzi sau mori.
Puiul a fost o greșeală.
Veterinarii și suicidul.
Oceanele ocupă 99.5% din volumul habitatelor de pe planetă, dar știm jack shit despre ele.
Kareem Abdul-Jabbar despre recordul absolut de puncte înscrise în NBA, pe care tocmai i l-a doborât LeBron James.
Autocritica Podcast
La final, cireașa de pe tort. Episod proaspăt, de săptămâna asta. Cu Meșter, Sho și Rus, aceiași oameni (mă rog, oameni…) care-ți scriu săptămână de săptămână acest newsletter. Doar că acolo se discută în studio și te facem să mai râzi o dată pe Youtube despre subiectele auto ale săptămânii.