Dacia Logan facelift: de la 14.950 de euro
Meșteri în Mașini #209 • Toate lucrurile importante care s-au întâmplat în lumea auto în săptămâna 15-21 decembrie 2025.
Newsletter-ul Autocritica (Meșteri în mașini) este un rezumat auto săptămânal scris de trei jurnaliști de profil cu experiență: Mircea Meșter, Tudor Rus și Daniel Popescu. Ai în față un newsletter nepretențios, fără încrengături tehnice și jargon complicat. Scopul e să te țină la curent cu cele mai importante noutăți din lumea mașinilor. Să știi înaintea altora ce roți se mișcă pe lângă tine.
Îl primești duminică dimineață la ora 9 fix.
Dacă aveam 15 mii de euro și dacă n-aveam…
După Sandero, campion al vânzărilor de mașini noi în Europa as we speak (chiar dacă ritmul e în scădere față de momentul similar al anului trecut), Dacia Logan facelift are prețuri oficiale și poate fi comandat în România.
Cel mai accesibil Logan facelift pleacă de la 15.000 de euro, mai exact 14.950. De acești bani îți mobilezi locul de parcare sau garajul cu un Logan TCe 100 sau cu un ECO-G 120, în echiparea de bază Essential (celelalte două echipări pentru Logan sunt Expression, cea de mijloc și Journey, cea de top).
Cel mai scump Logan facelift ajunge la 18.550 de euro în echipare Journey, cu motorizare ECO-G 120 și transmisie automată (cu dublu ambreiaj).
ECO-G 120, dacă v-am stârnit curiozitatea, este o nouă generație de motoare alimentate cu benzină și GPL, compatibilă cu transmisii manuale (6 trepte) și automate (tot 6 trepte).
Motorul în sine este o unitate turbo, de 1,2 litri cu 3 cilindri, 100 CP și 200 Nm (+20 CP față de propulsorul pe care îl înlocuiește).
În traducere liberă, cine vrea eficiență, kilometri mulți în dreptul autonomiei (1.590, în teorie, cu ambele rezervoare pline) și costuri mici de exploatare se poate considera destinatarul ideal al acestui motor.
Cum primele livrări ajung la dealeri în primăvara anului viitor, încă mai e timp pentru o scrisoare adresată Moșului.
La noutăți ni-i greu
1. Volkswagen ID. Polo: primele informații
De ce ne pasă: Volkswagen afirmă sus și tare că electricele mici sunt viitorul, cel puțin prin orașe. Fără să fie printre primii care s-au mișcat într-ale mobilității la categoria muscă (salut Renault 5, Dacia Spring, Hyundai Inster și compania), germanii anunță cu mare tam-tam venirea lui ID. Polo, cum bine intuiți, un Polo electric, unul din cele 6 electrice noi pe care VW vrea să le lanseze în 2026. Știam deja platforma (MEB+), acum aflăm și piesele care urmează să o completeze. Două baterii (37 kWh net și 52 kWh net) și patru etaje de putere (116, 135, 211 și 226 CP pentru versiunea ID. Polo GTI). Declinările cu 116 și 135 CP vor fi deservite de bateria mai mică (încărcare DC cu 90 kW), cele de 211 și 226 CP de bateria mai mare (încărcare DC cu 130 kW). Autonomia maximă este estimată pe la 450 km. Prețul de pornire fluturat în momentul de față este de 25.000 de euro.
De ce ne pasă: Există oricând argumentul diversității, mai ales că Geely Starray EM-i plug-in hybrid exact aici pune presiune: pe alternativa oferită celor care vor un SUV PHEV. Concret, Starray EM-i poate fi precomandat în România în două echipări: Pro, cea de bază, care costă 36.990 de euro și Max, cea de top, care costă 38.990 de euro. Există și o steluță care s-ar putea să fie de folos cuiva: echiparea de top are o reducere de 2.000 de euro doar în perioada în care sunt active precomenzile, adică iei Max la bani de Pro. Din fișa tehnică, aceeași indiferent de nivelul de echipare: motor termic de 1,5 litri cu 99 CP, motor electric cu 218 CP și 262 Nm, baterie de 18,4 kWh, încărcare AC cu 6,6 kW și DC cu 30 kW, autonomie electrică de 83 de kilometri.
Mențiuni, aplauze amicale și diplome de participare se acordă și următoarelor știri:
• Ferrari a patentat un motor cu pistoane ovale.
• Volkswagen testează o mașină autonomă în Germania.
• Porsche se pregătește să adapteze viitoarele modele electrice 718 Boxster și Cayman la propulsia termică.
• UE va renunța la interdicția vânzării de mașini cu motoare termice programată să intre în vigoare din 2035. Asta înseamnă că din 2035, mărcile vor putea să comercializeze automobile cu sisteme de propulsie termice, mild-hybrid, plug-in hybrid și electrice cu range extender. Va trebui respectat, totuși, un plan de reducere cu 90% a emisiilor la țeava de eșapament (comparativ cu nivelul înregistrat în 2021). Restul de 10% va fi compensat prin folosirea oțelului cu conținut redus de carbon sau a biocombustibililor.
• În caz că vă întrebați cum mai arată fosta fabrică Fiat Lingotto din Torino, plus câteva informații esențiale:









O bijuterie în arhitectura industrială din perioada de fuleu a unui producător cu un trecut mai mare decât prezentul: fabrica FIAT Lingotto din Torino.
Azi, chiar când citiți aceste rânduri, vechea fabrică Lingotto e o zonă cu birouri, magazine, hoteluri, centre culturale și galerii de artă, în vreme ce aripa estică găzduiește facultatea de Inginerie Mecanică și Autovehicule din cadrul Universității Politehnice din Torino.
Am avut ocazia să intrăm în fabrică și să conducem pe rampele elicoidale care conectează etajele și pista de pe acoperiș - gândită pentru teste, nu pentru viteză sau performanță.
Lungimea pistei: peste 1.000 de metri. În forma originală, lățimea ajungea la până 24 de metri în porțiunile drepte și era înălțată transversal în zona centrală cu 40 de centimetri, pentru un mai bun drenaj al apei după ploi și furtuni. În viraje, circuitul are profilul unei parabole, iar în jurul pistei a fost ridicat un parapet cu înălțimea de 1,5 metri.
Viteza maximă pentru care au fost proiectate cele două viraje este de 90 km/h. Până la 50 de mașini puteau fi testate simultan pe pista circuitului.
Și ceva mai detaliat, povestea uzinei cu 5 etaje și circuit pe acoperiș, pentru cine vrea să aprofundeze subiectul.
Numărul lui Adam: 15.000.000
BYD a asamblat 15 milioane de mașini electrice și hibrizi plug-in de la startul producției, în 2008. Primul milion de modele electrice și PHEV a fost atins după 13 ani, în 2021, conform datelor prezentate de companie. Și mai impresionant: a fost nevoie de doar un an și o lună pentru ca volumul să urce de la 10 la 15 milioane de exemplare.
Infrastructura-vura
Asociația Pro Infrastructură ne amintește cu amărăciune că la anul se fac 22 de ani de când Bechtel a lovit pentru prima dată cu lopata în glodul unui șantier care ar fi trebuit să se metamorfozeze în Autostrada Transilvaniei. Există și o rază de dulce în acest gust: dacă totul merge conform planului, într-un an și jumătate, maxim, se va putea circula pe autostrada A3 între Cluj-Napoca și Oradea.
Vrăji, vrăjeli și prăjeli
Ambasada SUA, dacă nu puteți vorbi, clipiți de două ori.
Autocritica rațiunii pure
O tehnologie nucleară inventată de Statele Unite în anii ‘50 este revitalizată în prezent de China pentru a crește producția de energie electrică: reactorul cu toriu. Da, avem articole nucleare pe AUTOCRITICA, courtesy of Daniel Popescu.
Statele Unite vor urmări mai mult decât simpla reducere sau eliminare a tehnologiilor atomice destinate scopurilor militare. Nu este suficient să luăm această armă din mâinile soldaților. Statele Unite își asumă în fața lumii hotărârea de a contribui la rezolvarea teribilei dileme atomice, de a-și dedica întreaga energie intelectuală și morală pentru a găsi o cale prin care inventivitatea miraculoasă a omului să nu fie consacrată morții sale, ci vieții sale.
Dwight D. Eisenhower la Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite din 8 decembrie 1953.
Povestea lui Mercedes-Benz CLK GTR are genul de fir epic care începe excelent, dar care sfârșește aproape catastrofal. Și totuși, CLK GTR are un mistic al său, unic.
Cam peste tot pe unde veți citi, este menționat că a fost nevoie de doar 128 de zile pentru ca CLK GTR să existe la nivel de prototip funcțional. Cât e legendă adorată de biroul de comunicare, cât e adevăr, greu de spus. Cert e că oricum ai da-o, să dezvolți într-o vacanță de vară și un pic un CLK GTR care să ia la șuturi omologi de la McLaren și Porsche e mare lucru. Și asta cere ceva ingeniozitate, mai ales când în ceafă îți suflă băieții în costume scumpe de la ultimul etaj.
Recent, Renault Trafic E-Tech Electric a îmbrăcat haine noi și a trecut la o arhitectură la 800 V. Pe el l-am descoperit la Solutrans 2025, un salon dedicat transportatorilor.
Avem o tendință de a încerca să ne înconjurăm de lucruri care, obiectiv sau subiectiv, primesc încredere din partea noastră. Iar dacă timpul le confirmă valoarea, ele ajung la un statut imposibil de atins, oricât de inventivi și creativi ar fi cei de la marketing. Și este suficient să privesc spre un VW T1 și T2. Sau spre un Geländewagen, care s-a născut ca vehicul militar, dar a îmbrăcat și haine civile, fiind inutil să mai vorbesc despre fascinația generată de acesta. Tot în curtea Mercedes-Benz mai găsim un Vito, care după niște „cursuri de dicție și ceva haine de firmă” a devenit Clasa V. Și dacă ar fi să rămân în zona populară, găsesc și Renault Trafic, care deseori a fost adoptat ca mașină de familie.
Testele săptămânii: Fiat 500 Hybrid, BYD Sealion 7
Tu ai avea curaj să pleci cu o electrică într-un tur de 4.500 km prin Alpi?
Noi am avut. Și nu cu o mașină, ci cu opt.
Am lansat documentarul EUROCHARGE 2025 by Schaeffler. Am vrut să răspundem definitiv la întrebările: “Ajungi la destinație?”, “stai toată ziua la priză?”, “te usucă la bani?”.
Răspunsurile s-ar putea să te surprindă. Spoiler alert: tehnologia s-a schimbat radical în ultimii trei ani.
Ce-am mai luat pe parbriz
E și asta o modalitate de a curăța frunzele uscate căzute pe alei:
Unimog de lux.
Un BMW Seria 7 E38, folosit de forțele armate ucrainene pe post de lansator de rachete.
Consum extraurban
Yuliia, tu poți! (PressOne)
Planeta Beach Please (RISE Project)
Urechelnița și origami (Mindcraft Stories)
2025 în imagini (BBC)
















