Dacia Sandero, cea mai vândută mașină în Europa în 2024, va fi (și) electrică
Meșteri în Mașini #165 • Toate lucrurile importante care s-au întâmplat în lumea auto în săptămâna 13-19 ianuarie 2025.
Newsletter-ul Autocritica (Meșteri în mașini) este un rezumat auto săptămânal scris de trei jurnaliști de profil cu experiență: Mircea Meșter, Tudor Rus și Daniel Popescu. Ai în față un newsletter nepretențios, fără încrengături tehnice și jargon complicat. Scopul e să te țină la curent cu cele mai importante noutăți din lumea mașinilor. Să știi înaintea altora ce roți se mișcă pe lângă tine.
Îl primești duminică dimineață la ora 9 fix.
Regina Europei. Din 2027 și în versiune electrică
Dacia Sandero este un hatchback subcompact lansat în Europa la Salonul Auto de la Geneva din 2008. Au trecut 17 ani de atunci, perioadă în care industria auto europeană s-a confruntat, printre altele, cu o criză financiară, scandalul Dieselgate, pandemia de coronavirus, criza de semiconductori sau ascensiunea constructorilor din China pe fondul creșterii vânzărilor de mașini electrice.
Este adevărat că unele dintre aceste evenimente negative pentru societate în ansamblu s-au potrivit ca o mănușă pentru ca Dacia să-și consolideze poziția în industria auto, în special datorită unui raport preț-calitate dificil de atins de producătorii rivali. Pe de altă parte, contextul de piață te ajută, dar nu-ți bagă neapărat și-n traistă dacă undeva prin anumite departamente nu se iau deciziile potrivite la momentul potrivit.
Pentru Sandero, perioada asta de 17 ani a însemnat o creștere constantă a vânzărilor anuale cu 10% - 20%, cu excepția anilor 2010 și 2011. Așa a devenit Sandero în 2017 cea mai vândută mașină din Europa pe segmentul persoanelor fizice, poziție pe care o ocupă permanent de atunci. Și așa a ajuns Sandero a doua cea mai vândută mașină din Europa pe toate segmentele în 2023, în spatele lui Tesla Model Y.
Am făcut introducerea asta pentru a înțelege că știrea săptămânii transmisă de Grupul Renault într-un comunicat de presă nu este deloc o întâmplare, ci mai degrabă rodul unei munci de două decenii: Dacia Sandero a fost cea mai vândută mașină în Europa în 2024. Punct.
Sigur, cârcotașii vor spune că de fapt performanța asta se datorează faptului că unii europeni au amânat achiziționarea unui Tesla Model Y în așteptarea facelift-ului care a fost prezentat oficial abia săptămâna trecută. Și că Sandero este deja în al cincilea an de la lansarea noii generații în 2020 și la doi ani și jumătate de la un facelift discret cu noua siglă a mărcii, adică în cea mai bună perioadă pentru vânzări din „carieră”.
Doar că treaba asta contează, până la urmă, puțin spre deloc. Toată lumea știe că Lewis Hamilton a obținut primul titlu mondial în Formula 1 în 2008. Cui îi mai pasă astăzi că acel titlu a fost câștigat printr-o depășire în ultimul viraj al ultimului tur asupra lui Timo Glock, care nu schimbase pneurile în ciuda apariției ploii pe finalul cursei? Exact.
În total, Dacia Sandero s-a vândut anul trecut în peste 309.000 de unități, în creștere cu 14,5% comparativ cu 2023. A devenit, cu ocazia asta, și primul model Dacia din istorie care depășește pragul simbolic de 300.000 de unități comercializate într-un singur an.
Nu știm încă configurația completă a clasamentului european. Datele vor veni în perioada următoare de la Dataforce, o companie germană de analize de piață pentru industria auto.
Ah, și să nu uit: Dacia Sandero va primi la sfârșitul anului 2027 o versiune electrică cu tehnologie preluată de la Renault. Este o informație oficială transmisă de Denis Le Vot, CEO-ul Dacia, în cadrul conferinței anuale de prezentare a datelor de vânzări.
Să vezi atunci confruntare în vânzări cu Tesla Model Y.
La noutăți ni-i greu
1. Record de producție de mașini la uzinele din România
De ce ne pasă: pentru că industria auto are o contribuție de circa 13% la Produsul Intern Brut al României. În 2024 s-au produs peste 560.000 de mașini în România, dintre care 309.000 cu sigla Dacia și alte 251.000 cu marca Ford. Creșterea este de 9% comparativ cu recordul precedent stabilit în 2023.
2. Skoda Superb primește o versiune plug-in hybrid
De ce ne pasă: pentru că practic confirmă noua tendință prin care modele compacte sau de familie primesc versiuni hibride cu încărcare la priză pentru a compensa parțial lipsa de creștere susținută pe segmentul de electrice. Unde mai pui că Superb PHEV va avea autonomie electrică de 120 de kilometri, suficient pentru o săptămână în mediul urban.
3. 941 de kilometri parcurși cu un plin de baterie cu Volkswagen ID.7
De ce ne pasă: pentru că arată potențialul pe care îl au mașinile electrice, chiar dacă testul a avut loc într-un mediu controlat, pe circuitul Nardò din Italia. Ca informație utilă, testul s-a desfășurat cu versiunea de 286 CP și baterie de 86 kWh în luna decembrie, iar temperatura maximă ambientală a fost de 15 grade, departe de acel „sweet spot” de 25 de grade. Consumul mediu s-a oprit la 9,2 kWh/100 km.
4. Mercedes-Benz Clasa E, cea mai sugură mașină testată de Euro NCAP în 2024
De ce ne pasă: pentru că siguranța ar trebui luată în calcul în procesul de achiziție, cu condiția să înțelegi cum se fac testele Euro NCAP. Și uite ceva care te va surprinde: Zeekr X a fost cea mai sigură mașină electrică și cel mai sigur SUV de clasă mică testat anul trecut de organizație. Zeekr este o marcă deținută de constructorul chinez Geely.
5. Vânzările globale de mașini electrice și PHEV au crescut cu 25% în 2024
De ce ne pasă: pentru că în Europa se vorbește foarte mult că vânzările de electrice „s-au prăbușit”, deși sunt comparabile cu cele din 2023, în timp ce la nivel global tendința de creștere este clară, în special în China. În total, analiștii au numărat 17 milioane de mașini electrice și PHEV vândute în lume anul trecut.
Mențiuni, aplauze amicale și diplome de participare se acordă și următoarelor știri:
Tesla a început producția SUV-ului electric Model Y facelift la uzina din Germania, semn că în curând vor începe și vânzările pe piața europeană • Aston Martin a prezentat noul Vantage Roadster, care folosește același motor V8 biturbo de 4 litri cu 665 CP de pe Vantage. Ajunge la 100 km/h în 3,6 secunde • BMW a fost cel mai mare constructor auto premium în 2024, cu vânzări de 2,2 milioane de mașini. Germanii i-au depașit pe conaționalii de la Mercedes-Benz (1,98 milioane) și Audi (1,67 milioane) • Mercedes-Benz va integra în mașini un asistent virtual bazat pe inteligență artificială dezvoltat de Google. Apare prima oară în acest an pe noul CLA • Viitorul SUV electric Polestar 7 va fi produs în Europa pentru a evita taxele de import din China.
Pont: ca să ajungi mai repede la știrile de peste săptămână, poți da cu încredere follow paginilor Autocritica pe Instagram și pe Facebook. Feed-ul din Social Media e secțiunea noastră de facto de știri și o facem cât se poate de profi, fără clickbait și alte tehnici imbecile.
Infrastructura-vura
Săptămâna asta a fost emisă autorizația de construire pentru un nou segment de autostradă: secțiunea 3 Leghin - Târgu Neamț din cadrul autostrăzii A8 Târgu Mureș - Iași - Ungheni, cu o lungime de 29,9 kilometri. Lucrările vor începe în 1 februarie și ar trebui finalizate până la sfârșitul anului 2026, mai ales că banii vin de la Uniunea Europeană. E abia a treia secțiune din autostrada A8 care intră în execuție, iar secțiunea Târgu Neamț - Ungheni există deocamdată doar pe un proiect care zace prin cine știe ce birou din administrație.
În țările civilizate se face push serios pentru ca oamenii să folosească mai mult trenurile în loc de mașini, așa că apar tot felul de rute interesante între marile orașe europene. La noi în incintă, cele mai aglomerate trasee și singurele rute pe care timpul de parcurs e mai scurt decât pe șosea sunt București - Brașov și București - Constanța, dar oamenii de la CFR Călători au decis să reducă numărul zilnic de trenuri dus-întors pe aceste rute pentru a reduce costurile de operare. Bezna minții.
Prin urmare, CFR Călători a suspendat pe termen nelimitat circulația pentru 4 dintre cele 28 de trenuri care circulă pe ruta București - Constanța și pentru 3 dintre cele 44 de trenuri care circulă pe ruta București - Brașov. Și mai stupid este că, pe una dintre cursele suspendate pe București - Brașov, CFR Călători folosea noul tren Alstom Coradia Stream, care va rămâne astfel doar pe o cursă dus-întors pe zi în loc de două. Aplauze.
Dakare pe care
Continuăm această rubrică pentru încă o ediție. Emanuel „Mani” Gyenes a câștigat Raliul Dakar la clasa Malle Moto, acolo unde riderii concurează fără echipă de asistență tehnică. Este o performanță excepțională, mai ales că vorbim despre cea mai dificilă clasă din competiție, unde ești efectiv singur în deșert.
Apropo, este a doua victorie a lui Mani la această clasă după cea din 2020, iar în 2011 și 2015 a câștigat Raliul Dakar la Clasa Maraton, unde nu ai voie să schimbi motorul pe parcursul competiției.
Aș mai completa că Mani a fost la a 15-a participare în Raliul Dakar. Prima oară s-a întâmplat în 2007, chiar la ultima ediție desfășurată pe traseul original Lisabona - Dakar (Senegal), înainte de mutarea în America de Sud în 2009 și în Arabia Saudită începând din 2020. Probabil că omul nostru și-ar dori un Dakar și prin deșertul Gobi înainte de retragerea din activitate.
Mani revine chiar astăzi (duminică) în România, iar între 12:30 și 14:30 va fi prezent la Țiriac Collection, unde accesul se face conform procedurii obișnuite: pe baza unui bilet de intrare care costă 20 lei pentru adulți și 5 lei pentru elevi și studenți.
Între timp, Dacia a încheiat Raliul Dakar pe locul 4 în clasamentul general la clasa Auto prin echipajul Nasser Al-Attiyah - Edouard Boulanger, ceea ce iar reprezintă o performanță bună la debut. Un rezumat cuprinzător al ediției din acest an vei putea citi mâine pe Autocritica.
Vrăji, vrăjeli și prăjeli
Rubrică săptămânală în care vom vorbi despre ce i-a mai fătat mintea domnului nostru Elon, viitorul președinte de facto al Statelor Unite, creatorul cerului și al pământului și al tuturor celor văzute și anunțate, dar mai ales nelansate încă.
După ce a semnat actele pentru ca producția lui Tesla Model Y facelift să înceapă și în Germania, Elon Musk a urmărit cea de-a șaptea lansare de test a rachetei Starship dezvoltată de SpaceX. Nu a decurs totul conform planului, pentru că treapta secundară a explodat în spațiu și, din cauza resturilor care au căzut pe Pământ, peste 20 de avioane au fost nevoite să-și schimbe traiectoriile, în timp ce zborurile de pe aeroportul din Miami au fost amânate cu 45 de minute.
Cam așa a arătat cerul în zonă:
Când nu se uită la lansările cu racheta care ar trebui, cândva, să transporte primii astronauți pe Marte, Musk este unul dintre cei mai înverșunați jucători de Path of Exile 2, titlu care a apărut în decembrie. Sau cel puțin așa credeam cu toții, doar că un expert al jocului a analizat filmările de pe contul lui Musk și a ajuns la concluzia că altcineva joacă în numele lui. Reacția lui Musk: „Voi comenta ceva despre jucătorul chinez care joacă cu contul meu de Path of Exile. Da, îl cheamă Yilongma și este grozav. Mă bazez pe el pentru tot”.
Autocritica rațiunii pure
Ce-au scris coleguții pe Autocritica săptămâna asta. Artă și chiar cultură auto în doze editoriale mici și mari.
Constantin Ciobanu după o săptămână cu Tesla Model 3:
Tesla Model 3 ar fi putut fi o fundație sănătoasă, dar care lasă de dorit din cauza superficialității. Așa-i când creatorului îi sună telefonul și se ia cu altele.
Tudor Rus despre testul cu BMW M5 cu motor V8 de 585 CP:
A fost și este criticat pentru masa proprie generoasă. Dar noul BMW M5 e mai mult decât un șir de cifre în fișa tehnică.
Subsemnatul după ce a „frunzărit” internetul în lung și-n lat despre lansările relevante de la CES 2025 pe zona auto:
BMW, Honda și Hyundai au prezentat la târgul de tehnologie Consumer Electronics Show (CES) de la Las Vegas o serie de inovații pregătite pentru interioarele mașinilor, iar tehnologiile vor apărea pe piață chiar de la finalul acestui an.
Radu Gurămultă despre diferitele ramuri din lumea sporturilor cu motor. Lectură obligatorie, cum ar veni:
Lumea sporturilor cu motor nu este înțeleasă corect întotdeauna și nici nu a fost explicată cum trebuie publicului larg. Nu toate „raliurile” sunt raliuri.
Același Constantin Ciobanu, de data asta după ce a coborât dintr-un Subaru Forester:
Subaru Forester este mașina aia care îți arată cât de mult te-a contaminat nevoia de exces. O mașină banală de care te îndrăgostești extrem de ușor.
Recomandare de seamă
Foaia de observație este un newsletter lunar scris de jurnalista . În fiecare ediție primești acces la informații utile despre sistemul medical din România, de la descifrarea procedurilor birocratice pentru a beneficia de diverse analize până la modalitatea în care îți poți schimba medicul de familie. O resursă esențială pentru a înțelege pe limba noastră drepturile pe care le avem și, mai ales, cum le obținem.
Consum extraurban
Innovation Labs, programul românesc care accelerează afaceri și schimbă mentalități. (PressOne)
Cum au izbucnit cele mai devastatoare incendii din istoria Los Angelesului și de ce sunt atât de greu de stins? (Mindcraft Stories)
Fiecare vis are nevoie de o echipă. (Povești din Sport)
Ce ne învață istoria Dacia despre români și România ultimilor 60 de ani: de la ciocan și „merge și așa”, la rigoare și dominarea Europei. (PressOne)
Ce faci dacă trebuie să scapi de deșeuri mari? Gândește-te de două ori înainte să chemi „un băiat de pe net”. (Panorama)
Ediție specială cum ne-am obișnuit, felicitări !