Dacia Sandero facelift: de la 15.750 de euro
Meșteri în Mașini #208 • Toate lucrurile importante care s-au întâmplat în lumea auto în săptămâna 8-14 decembrie 2025.
Newsletter-ul Autocritica (Meșteri în mașini) este un rezumat auto săptămânal scris de trei jurnaliști de profil cu experiență: Mircea Meșter, Tudor Rus și Daniel Popescu. Ai în față un newsletter nepretențios, fără încrengături tehnice și jargon complicat. Scopul e să te țină la curent cu cele mai importante noutăți din lumea mașinilor. Să știi înaintea altora ce roți se mișcă pe lângă tine.
Îl primești duminică dimineață la ora 9 fix.
Cea mai vândută mașină din Europa, acum și cu facelift
Au trecut doar două luni de când Dacia a prezentat la Paris facelifturi pentru patru dintre modele sale din gamă. Logan, Sandero, Jogger și Spring au primit o serie de îmbunătățiri tehnice pentru anul 2026, iar Sandero facelift poate fi comandat începând din această săptămână inclusiv pe piața din România.
Nu te mai țin în suspans, așa că uite prețurile de pornire cu TVA în funcție de motorizare și versiune:
Sandero facelift:
15.750 de euro pentru versiunea Expression cu motorizarea TCe 100, care înlocuiește în gamă TCe 90. Are un litru cu trei cilindri, dezvoltă 100 CP și este asociată cu o transmisie manuală cu 6 rapoarte.
18.350 de euro pentru versiunea Journey cu motorizarea Eco-G 120, care combină motorul cu trei cilindri cu 120 CP cu un sistem de alimentare pe benzină și GPL. Apropo de GPL, capacitatea rezervorului a crescut de la 40 la aproape 50 de litri. Opțional, această versiune este disponibilă și cu transmisie automată cu dublu ambreiaj EDC cu 6 trepte.
Sandero Stepway facelift:
16.000 de euro pentru versiunea Essential cu motorizare TCe 110, care oferă 110 CP.
19.600 de euro pentru versiunea Extreme cu motorizarea Eco-G 120 și cutie de viteze automată.
Lansarea facelift-ului ar putea ajuta Sandero să-și consolideze statutul de cea mai vândută mașină din Europa, cu peste 207.000 de unități în primele 10 luni ale anului. În plus, undeva spre finalul anului 2026, Sandero Stepway facelift va primi și motorizarea Hybrid 155, care oferă 155 CP și va înlocui actuala motorizare Hybrid 140. În acest caz vorbim practic despre o motorizare full-hybrid (HEV).
Până atunci, probabil că în curând vom afla și prețurile pentru celelalte facelift-uri prezentate de Dacia. Și merită să remarcăm că, prin toate aceste noutăți, Dacia va avea în 2026 o gamă complet actualizată de modele, dacă luăm în calcul că Bigster nu a împlinit încă un an de la primele unități comercializate, iar noul Duster este pe piață de mai puțin de doi ani.
La noutăți ni-i greu
1. Renault va produce două electrice accesibile pentru Ford
De ce ne pasă: Pentru că este încă un parteneriat cu implicații majore pentru piața auto europeană și, poate, inclusiv pentru România. Pentru moment, știm doar că cele două modele electrice vor fi dezvoltate pe platforma Ampere a Grupului Renault, vor fi produse în Franța (probabil la uzina de la Douai unde se produc Renault 4 și Renault 5), iar primul dintre ele va apărea pe piață în 2028.
Întrucât comunicatul de presă menționează că ambele modele electrice vor fi „accesibile” ca preț, putem specula că vorbim despre o subcompactă și un SUV subcompact. În aceste segmente, Ford a avut până în 2023 subcompacta Fiesta, pe care a eliminat-o din gamă sub pretextul că face tranziția spre electrice, în contextul în care subcompactele Dacia Sandero și Renault Clio sunt cele mai vândute modele în Europa în ultimii ani.
În segmentul SUV-urilor subcompacte, Ford are în prezent în gamă Ford Puma, model disponibil inclusiv în versiune electrică. Puma este în prezent cel mai vândut model Ford în Europa și se produce la uzina de la Craiova, iar anul 2028 menționat ca termen de lansare pentru primul model Ford produs de Renault coincide cu anul în care actuala generație Puma își va încheia ciclul tradițional de viață de 8-9 ani de la lansarea inițială din 2019. De aici și potențialul impact pentru România, întrucât nu este clar dacă Puma va primi o nouă generație sau va fi înlocuită cu noua electrică accesibilă produsă în Franța.
Încă un argument că vorbim de modele subcompacte și nu din segmentele superioare este că Ford are deja un parteneriat asemănător și cu Grupul Volkswagen, care produce SUV-urile compacte electrice Ford Capri și Ford Explorer EV pe platforma MEB.
2. Tesla lansează o versiune nouă entry-level pentru Model 3
De ce ne pasă: Nu este un secret că Tesla are viață grea în Europa în acest an: înmatriculările au scăzut cu 30% în primele 10 luni ale anului, la aproximativ 180.000 de unități. În încercarea de a revitaliza vânzările, constructorul american a lansat luna trecută o versiune mai accesibilă pentru Model Y pentru 40.000 de euro, iar acum a pregătit o versiune mai accesibilă și pentru Model 3. Aceasta din urmă poate fi comandată inclusiv pe piața din România, iar prețul de pornire este de 37.000 de euro. În schimbul banilor primești un motor electric cu 256 CP montat pe spate, autonomie WLTP de 534 kilometri și accelerație 0-100 km/h în 6,2 secunde, iar livrările sunt programate să înceapă în luna februarie.
3. Kia a prezentat noua generație a SUV-ului subcompact Seltos
De ce ne pasă: Pentru că această generație este prima care va fi disponibilă și pe piața europeană, după ce inițial s-a comercializat în America de Nord și Asia. Nu va fi ușor pentru un model nou să se integreze în peisajul aglomerat al SUV-urilor subcompacte din Europa, însă Kia mizează pe un motor pe benzină de 2 litri cu 149 CP sau un motor pe benzină de 1,6 litri în versiuni cu 180 CP și 193 CP. În plus, undeva în 2026 vor apărea și versiuni hibride. Altfel, merită să mai menționăm cele două ecrane de câte 12,3 inci care joacă rol de instrumentar digital de bord și sistem multimedia, plus aproape nelipsitul asistent virtual cu funcții AI.
Mențiuni, aplauze amicale și diplome de participare se acordă și următoarelor știri:
• Opel a publicat primele imagini cu noul Astra facelift. Versiunea electrică va avea baterie de 58 kWh și autonomie de până la 454 de kilometri (WLTP).
• Citroen va prezenta în ianuarie un studiu de design sub forma conceptului electric ELO.
• 12 modele au trecut prin testele de siguranță Euro NCAP în ultima sesiune din acest an. Cele mai bune rezultate au fost obținute de Hyundai Nexo, Mazda CX-5, Mercedes-Benz CLA, Porsche Cayenne și Volkswagen T-Roc.
• Uzinele auto de la Mioveni și Craiova au produs aproape 506.000 de mașini în primele 11 luni ale anului, în scădere cu 2,4% comparativ cu perioada similară din 2024.
• Smart a prezentat primul său sedan: Smart #6 are un sistem de propulsie plug-in hybrid cu motor pe benzină de 1,5 litri și motor electric. În total, 429 CP.
Numărul lui Adam: 124
Este numărul de unități ale versiunii electrice Ford Puma înmatriculate în România în noiembrie 2025. Cu această ocazie, Ford Puma a devenit pentru prima oară cea mai înmatriculată mașină electrică în România pe parcursul unei luni calendaristice. SUV-ul subcompact produs la Craiova a depașit la „mustață” Dacia Spring (122 de unități) și Renault 5 E-Tech Electric (117 unități).
Infrastructura-vura
Știu că toți ochii sunt ațintiți pe autostrada A1 spre Ungaria, pentru că avem în construcție încă trei segmente din Pitești - Sibiu și un „ciot” lipsă de vreo 15 kilometri. Totuși, am o veste și pentru numeroșii români care merg anual în Thasos și alte destinații din Grecia.
Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a semnat un contract pentru realizarea unui studiu de fezabilitate pentru o nouă autostradă. A5 ar urma să facă legătura între București și Giurgiu, iar pentru traseu există în prezent trei variante, dintre care două sunt conexiuni cu A1, iar a treia cu A0. Le vezi marcate cu linie întreruptă roșie în harta de mai jos.
La rândul lor, vecinii bulgari au în planificare o autostradă care să străbată parțial nordul țării de la Ruse la Veliko Tarnovo, ceea ce ar însemna în final că drumul de la București spre destinații precum Thasos ar fi mai scurt și mai sigur. Singura problemă este că e mult prea devreme să vorbim despre termenul de finalizare pentru un astfel de proiect.
Vrăji, vrăjeli și prăjeli
În prezent, cel mai bogat om din lume are o avere care oscilează între 450 - 470 de miliarde de dolari, în funcție de cum evoluează acțiunile pe bursă. Totuși, Elon Musk, căci despre el este vorba, ar putea deveni anul viitor primul trilionar din istorie.
Și asta pentru că SpaceX, compania aerospațială la care Musk deține 42% dintre acțiuni, se pregătește pentru o listare pe bursă în 2026. Agențiile de presă Reuters și Bloomberg se întrec de câteva zile în informații pe surse cu privire la cât va fi evaluată SpaceX în cadrul procesului de listare, iar până acum valoarea oscilează între 800 de miliarde și 1,5 trilioane de dolari.
Dacă listarea se va face la o evaluare de 1,5 trilioane, atunci participația lui Musk va valora circa 630 de miliarde de dolari. Adaugă la asta averea actuală și vei observa că listarea SpaceX pe bursă are potențialul de a-l transforma pe Musk în primul trilionar al lumii.
Spre deosebire de relevanța actuală a Tesla în industria auto, SpaceX este lider în numeroase domenii aerospațiale: este singura companie americană capabilă să trimită oameni pe Stația Spațială Internațională, deține cel mai performant serviciu de internet prin satelit (aka Starlink) și asigură servicii de lansări spațiale pentru numeroase agenții spațiale din lume, inclusiv pentru Agenția Spațială Europeană.
Autocritica rațiunii pure
Cornel Șocariciu a fost în Alpii Austrieci pentru a vedea pe viu noul Mercedes-Benz GLB.
Noul GLB are dublu rol în gamă: să facă trecerea la o nouă generație a modelului și, totodată, să elimine din gamă numele EQB. Pentru că de acum, GLB e și electric. Sau ca să fiu și mai precis, momentan e doar electric. Vă las pe voi să puneți accentul pe cuvintele potrivite.
Colegul de newsletter Tudor Rus ne povestește un pic despre ce înseamnă siguranța rutieră pentru Volvo.
Întreaga existență și dezvoltare a companiei Volvo se bazează pe o valoare universală: siguranța. Marea diferență în felul în care vede Volvo siguranța este că suedezii au pornit la drum din prima zi a existenței lor cu această structură în ADN, în 1927, prin viziunea împărțită de fondatorii companiei, Assar Gabrielsson și Gustaf Larson: „Mașinile sunt conduse de oameni. De aceea, principiul după care ne ghidăm în tot ce facem la Volvo este și trebuie să rămână siguranța.”
Între timp, eu am studiat datele despre înmatriculările din luna noiembrie pe piața din România. Avem o creștere cu 36% comparativ cu noiembrie 2025, dar din cauza scăderilor din prima parte a anului e relativ greu să încheiem 2025 într-o notă pozitivă.
Pentru ca piața auto să încheie anul pe zero, românii ar trebui să înmatriculeze în luna decembrie aproximativ 15.600 de unități, comparativ cu cele 13.800 de unități înmatriculate în decembrie 2024. În procente, asta ar însemna o creștere cu 13%, iar în acest an românii au înmatriculat mai mult de 15.600 de unități doar în luna iulie.
Testele săptămânii: Dacia Duster cu 4x4 și transmisie automată, Mercedes-Benz CLA hibrid.
Recomandare de seamă
În fiecare duminică, Izabella Lukács trimite un newsletter cu calendarul evenimentelor culturale care vor avea loc în Cluj-Napoca în săptămâna următoare. Se numește CooltCluj și merită un subscribe chiar dacă nu locuiești în cel mai scump oraș al patriei, pentru că te ajută să știi cam tot ce mișcă în peisajul cultural.
Consum extraurban
Justiție capturată. (Recorder)
Pariul pe gaz. Ce pierdem și ce câștigăm odată cu Neptun Deep? (Mindcraft Stories)
Legea majoratului online: protejarea tinerilor sau supraveghere generalizată? (Scena9)
Bătălia de la Stalingrad din 1943, văzută de un român din tranșee. (Europa Liberă România)
De la Roblox la TikTok, platformele digitale îi antrenează pe copii să caute recompensa ca la păcănele. (Snoop)













