Dacia Sandrider: mașina Dacia în Dakar 2025
Meșteri în Mașini #123 • Noul Mustang ajunge în România • Ford Tourneo Connect PHEV • De unde vin SUV-urile Porsche? • Teste: Honda e:Ny1, Ford Tourneo Courier • Primul SUV Bentley nu e Bentayga
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #123
4 februarie 2024
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
Săritura la groapa cu nisip
S-a spart internetul pentru prima dată pe anul acesta. În stil Dacia, care din 2025 va participa la Raliul Dakar și în Campionatul Mondial de Rally-Raid cu Sandrider.
Ce-i de știut despre Sandrider:
Vor exista trei prototipuri inspirate de conceptul Dacia Manifesto, dezvoltate în parteneriat cu Grupul Renault și Prodrive, omologate în categoria T1+.
Motorul este un V6 bi-turbo de 3 litri, alimentat de combustibil sintetic produs de Aramco.
Cei 360 de cai-putere și 539 de Newtoni-metru ajung la toate roțile printr-un sistem de tracțiune integrală și o transmisie secvențială cu 6 trepte.
Prototipurile Sandrider vor fi pilotate de Sébastien Loeb, Nasser Al-Attiyah și Cristina Gutiérrez Herrero. Cei trei au fost implicați activ pe toată durata dezvoltării.
Până să ajungi la Google, Loeb este de 9 ori campion mondial de raliuri, Al-Attiyah a câștigat raliul Dakar de 5 ori, iar doamna Gutiérrez Herrero vine la Dacia din postura de prima femeie pilot din Spania care a terminat Raliul Dakar (la categoria auto) și mai e și campioană de rally-raid în Spania (la feminin).
Pe scurt, nu doar că Dacia va participa în Dakar, dar ceva ne spune ca nu merge acolo ca să numere boabele de nisip din deșert. Nu cu echipa asta.
Mustangii de la Letea
Noul Ford Mustang e gata să (re)cucerească Europa și, mai important, ajunge și în ograda Carpato-Danubiano-Pontică.
Ne bucurăm? Ne bucurăm, mai ales că vine cu V8 și doar cu V8. De 5 litri. Date tehnice nu avem încă, Ford le ține bine la rece.
Dacă totuși ai intrat deja în modul taci naibii și ia-mi banii, poate ai vrea să știi că noul Mustang vine în două caroserii - Fastback (aka plafon fix) și Convertible (aka decapotabilă). Și mai are și frâne Brembo, jante de 19 inchi și un diferențial cu alunecare limitată - toate standard.
Șef peste V8 vei putea fi în două feluri: printr-o automată cu 10 trepte sau printr-o manuală cu 6.
În România, gama începe de la Mustang GT Fastback - 55.900 de euro cu TVA.
Ford. Connecting People.
Noul Ford Transit Connect este și PHEV (plug-in hybrid), adică hibrid cu încărcare la priză, cu autonomie pur electrică estimată la 110 kilometri.
Sistemul produce 150 de cai-putere și 350 de Newtoni-metru (330 Newtoni-metru în modul EV, adică rulare pur-electrică) și împerechează un motor termic (1,5 litri, benzină) și un motor electric. Bateria poate fi încărcată din surse AC (cu până la 11 kW) și DC (cu până la 50 kW).
Pentru cei neconvinși de electrificare, Ford poate instala sub capota lui Transit Connect un motor diesel de 2 litri (aka EcoBlue), cu 102 cai-putere sau 122 de cai-putere.
Indiferent pe care-l alegi, primești standard manuală cu 6 trepte, cu mențiunea că motorul mai puternic își descarcă energia într-un sistem de tracțiune integrală și poate fi cuplat (opțional) și cu o transmisie automată cu dublu ambreiaj și 7 rapoarte.
Volumul de încărcare oferit de Transit Connect ajunge până la 3,7 metri cubi, ia Ford spune că se pot transporta fără probleme până la 770 de kilograme de marfă.
3000 de abonați la acest newsletter ne citesc în fiecare săptămână. Fii unul dintre ei:
Produsul Intern Brut
Săptămâna asta pe AUTOCRITICA a fost despre SUV-uri; iaca, ce-i pe stradă se reflectă și-n tastaturile noastre, respectiv în ecranele voastre.
Dacă tot s-a lansat Porsche Macan cel Electric, Cornel aduce mai mult context modei caroseriilor pe steroizi de la Porsche. Cu trimiteri la primul off-roader al mărcii, Type 597 Jagdwagen (sau pe românește, vehicul de vânătoare). Se citește aici.
Dragoș a testat noua Honda e:Ny1. Nu, n-a reușit să-și dea seama cum îi pronunți numele, dar îți spune cum merge și cât consumă în condiții reale. Pe bune, fără fonfleuri. Testul complet, aici.
Primul SUV de la Bentley n-a fost Bentayga, deși mașina comandată în 6 exemplare de Familia Regală din Brunei n-a avut configurator, mapă de presă, afișe publicitare sau cine știe ce lansare pompoasă. Faceți cunoștință cu Bentley Dominator aici.
M-a luat gura pe dinainte, n-am avut doar articole despre SUV-uri, deși Ford Tourneo Courier poate fi, la o adică, o alternativă interesantă. L-a testat Seba la Barcelona și vă spune ce și cum aici.
N-am uitat nici de podcastul AUTOCRITICA, unde, așa cum ne știți, tratăm relaxat, uneori iresponsabil, cele mai importante întâmplări din lumea auto. De la noi și de dincolo de granițe.
Știrile care nu au prins un loc în pole position
Lewis Hamilton va concura în Formula 1 pentru Ferrari din 2025, după 11 ani și 7 titluri de campion mondial cu Mercedes-Benz. (AUTOCRITICA)
Revine Honda NSX, dar cu un twist. Electric. (Autocar)
Primele imagini cu noul Golf R (de fapt un facelift). Debut la vară. (AUTOCRITICA)
Sosirea noului Golf electric va marca finalul de carieră pentru VW ID.3. (TopGear)
Sportivele (japoneze) n-au murit: europenii au cumpărat anul trecut mai multe Toyote GT86 decât Priusuri. (Motor1)
O propunere de lege din California cere ca din 2027, mașinile noi să fie echipate cu un limitator electronic de viteză. (Car and Driver)
Inginerul care învață piloții de curse cum să respire - și să devină mai rapizi pe circuit. (Road & Track)
BMW prezintă Z4 Pure Impulse, în sensul că are transmisie manuală (de la Toyota Supra). (BMWBlog)
Hyundai vrea să reinventeze lanțurile de zăpadă. (Fast Company)
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
„Mame cu brațe goale”. Doliul pierderii de sarcină transpus în artă. (PressOne)
Interviu: un istoric american despre bombardarea prost gândită a Ploieștiului în 1943. (PressOne)
Social media va deveni mai mică în 2024. (Wired)
Ce ne (poate) paște anul acesta și viitorul apropiat. (Panorama)
Violența războaielor, reflectată și simțită online. (Scena9)
Fotografia care a schimbat mentalități în protecția mediului înconjurător și a planetei. (BBC Earth)