Dacia Sandriders: primele teste pentru Dakar 2025
Meșteri în Mașini #139 • BMW Seria 1 • Golf GTI Clubsport și ID.7 GTX • Chiron L'Ultime • EX90: start producție • Test: Subaru Crosstrek • Ghid complet ISOFIX și scaune de copii • Gläserne Manufaktur.
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #137
26 mai 2024
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 1000 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie și un laborator de testare la Timișoara. Aici poți citi despre ce știu să facă oamenii ăștia.
Cantonamentul Naționalei de Dakar
Dacă ești producător auto, Raliul Dakar cântărește pentru tine cât un Campionat Mondial de Fotbal, dacă ai fi fost echipă națională.
Până să te așezi cu vârful ghetelor pe tușă, să rupi din iarbă sau să te închini în sus, ai de trecut prin cantonament. Mă rog, pentru asta trebuie să fi fost și selecționat, dar o lăsăm așa.
E la fel și la mașini. Doar că pentru Dakar, în loc de reglat tactici și așezări în toate fazele de joc, ai de reglat o grămadă de variabile: suspensii, diferențiale, parametrii motorului, inclusiv felul în care stau așezați în scaune pilotul și copilotul. Vorb-aia, ajută să ai și vedete în lot, dar ajută să-i țină tendoanele și pe ceilalți din jurul lor: în cazul de față, mașinile.
Ce voiam să spun e că s-au dat teste grele la mijlocul terenului, în deplasare.
Întâi la Milbrook Proving Ground (îl știți, bănuiesc, din Top Gear și Fifth Gear), la baza Sweet Lamb din Țara Galilor și mai apoi în Sudul Franței, la Château de Lastours, unde s-au măcelărit anvelopele BF Goodrich (aka ghetele de joc) pe un traseu stâncos.
Oamenii zic că s-a trecut cu bine de toate probleme, mai sunt lucruri de reglat, e și normal, de aceea următoarea stagiune de pregătire va avea loc în Maroc, între 28 iunie și 5 iulie, pe o suprafață și-ntru-un peisaj foarte similare cu cele de pe traseul oficial al Raliului Dakar, din Arabia Saudită.
Sandrider are motor V6 de 3 litri alimentat cu un combustibil sintetic dezvoltat de Aramco, 360 de cai-putere și 539 Newtoni-metru, tracțiune integrală și transmisie secvențială cu 6 trepte.
În rest, știți deja: piloții acestui model Dacia (pe care nu-l poți cumpăra, sperăm că e destul de clar) sunt Sebi Loeb și Nasser Al-Attiyah, adică un soi de Messi și Ronaldo ai motorsportului mondial.
Și când te gândești că totul a plecat de la un Logan de (aproape) 5000 de dolari.
Secția de Chirurgie Plastică
All-new și nu prea e noul BMW Seria 1, de fapt și de drept un facelift durduliu cât o porție de Muncher Weißwurst.
Da, da, are alt nume de cod pe care trebuie să-l rețină pe de rost fanii mărcii (F70 în loc de F40), dar breaking news: platforma de sub el e tot UKL2, nativă cu roți motrice față și compatibilă cu tracțiunea integrală xDrive.
Față de Seria 1 F40, noul F70 e mai lung cu 42 mm și mai lat cu 25 mm. Motoare poți să-ți iei de care vrei, oferta e generoasă: benzină pură - Seria 1 M135 xDrive (4 cilindri, 300 de cai-putere, 4x4, recomandăm), diesel pur - Seria 1 118d (4 cilindri, 150 de cai-putere, 4x2), benzină mild-hybrid - Seria 1 120 (3 cilindri, 170 de cai-putere, 4x2) și diesel mild-hybrid - Seria 1 120d (4 cilindri, 163 de cai-putere, 4x2).
N-are electric, în caz că întrebai. Încă. Mai vedem în anii care urmează.
Toate motoarele sunt legate de o transmisia automată Steptronic cu 7 rapoarte.
Balisticele săptămânii
Ambele de la Volkswagen:
Golf GTI Clubsport, cu 300 de cai-putere și 400 Newtoni-metru extrași din măruntaiele unui motor de 2 litri, alimentat cu benzină. 0-100 km/h în 5,6 secunde, viteză maximă limitată la 250 km/h (sau la 267 km/h, dacă dai banii pe pachetul Race).
Și ID.7 GTX, cu două motoare electrice și 4x4, 340 de cai-putere, 0-100 km/h în 5,4 secunde și baterie de 86 kWh.
Anunțuri despre alte anunțuri
Noul supercar Bugatti, primul din era Rimac (Bugatti e acum marcă deținută de croații de la Rimac, dacă ați deschis cumva newsletterele mai târziu) vine pe 20 iunie cu schimbări sub capotă. Mă rog, sub capotă e impropriu spus, mai corect ar fi cu schimbări în spatele pasagerilor, fiindcă e clar că discutăm despre un motor amplasat central, adică în spatele scaunelor, dar în fața roților posterioare. Motor care va fi un V16 în loc de W16, cum eram obișnuiți de la Veyron și Chiron.
Apropo: mai sunt ceva bani de stors de la proprietarii de iahturi care se odihnesc în portul din Monaco, până una-alta. De colectare se va ocupa Chiron L’Ultime, ultima ediție specială, limitată la 500 de exemplare - ceea ce e relativ mult pentru un Bugatti, dar ce să vezi, nu-i naiv cel care cere, cum ar spune utilizatorii revoltați ai aplicațiilor de e-commerce.
Avem și noutăți despre mașini mai cu picioarele pe pământ. De exemplu, Volvo a reușit să pornească producția pentru EX90, noua generație pur electrică a lui XC90, la doi ani de la prezentarea oficială. O parte din întârziere a fost motivată de prezența unor probleme software, remediate acum.
EX90 va fi produs în uzina Volvo din Charleston, South Carolina, iar livrările încep în a doua parte a anului. Despre EX90, Volvo spune că e cel mai sigur model al mărcii din toate timpurile (ar fi și culmea să nu).
Dacă vrei unul, pregătește-te să evacuezi din bancă cam 100.000 de euro, cât e prețul de pornire în România. Oricum o dai, de două motoare electrice și o baterie de 111 kWh nu scapi.
Diferă doar nivelul de zvâc scandinav - 408 cai-putere și 700 Newtoni-metru versus 517 cai-putere și 910 Newtoni-metru și prețul de bază - 107.265 de euro pentru versiunea mai potentă.
Produsul Intern Brut
În timp ce în departamentele de marketing mai bântuie amețiți doar internii veșnic încărcați cu pahare de cafea la pachet, la noi țăcăne pistoanele mai ceva floricelele de porumb în bâlciurile de sezon.
Vorbim, pentru început, de sistemul ISOFIX, pe care-l luăm de-a gata împreună cu alte comodități din viața noastră: internet, apă caldă, curent electric. De la ce vine ISOFIX și ce face, la avantaje și dezavantaje (plus alternative), a povestit Sebastian Toma pe larg.
De la Dragoș Băltățeanu avem test cu noul Subaru Crosstrek, adică urmașul lui XV.
Subaru Crosstrek nu te va lipi de scaune când vei accelera puternic, dar are un alt mare atu. Una dintre suspensiile cel mai bine reglate pe care le-am întâlnit în ultima vreme, combinate cu un set de scaune foarte confortabile. Dinamica oferită de suspensie este excelentă, vei lua virajele cu zâmbetul pe buze, iar feedback-ul oferit de direcție este și el foarte bun. Echilibrul dintre sportivitate și confort oferit de suspensia acestui model este aproape perfect. E un automobil excelent pentru drumuri lungi, dar nu te va dezamăgi nici în oraș. Dimensiunile compacte îl ajută în traficul urban aglomerat și în parcările mai înguste.
Tot test avem și de la subsemnatul, cu Mazda2 Hybrid.
E clar că vorbim de o mașină gândită preponderent pentru uz urban, dar asta nu înseamnă că frânăm brusc și facem cale întoarsă când vedem semnul de ieșire din localitate. Poți circula foarte bine și în afara orașului într-o Mazda2 Hybrid, atât timp cât nu te bântuie gânduri de depășire la fiecare pas sau cine știe ce idei de condus sportiv.
Chiar și așa, direcția e surprinzător de precisă și uneori te trage spre dinamism. Deși preponderent moale, suspensia nu uită că deservește un model Mazda (fie el doar prin ecuson), deci o doză de tărie le-a scăpat inginerilor față de Yaris, pe care-l știu ceva mai relaxat la acest capitol.
Putem spune, ca scurtă călătorie contextuală, că Volkswagen se afla într-un zenit al existenței sale ca producător de mașini la începutul anilor 2000. Ascensiunea se datora în mare parte măsurilor de consolidare și optimizare la nivel de Grup, adoptate la începutul anilor ’90. Iar roadele erau gata de a fi culese. Tot în 2001, marele vis al lui Ferdinand Piëch (sau cel puțin unul dintre cele mai toride) prindea contur și esență: Volkswagen Phaeton, primul model de lux cu siglă Volkswagen, era gata pentru producția în serie.
Mai era nevoie de (încă) o uzină. Volkswagen a ridicat-o chiar în centrul orașului Dresda, iar construcția a fost numită simplu și cuprinzător Gläserne Manufaktur. Fabrica transparentă sau fabrica din sticlă. De la subsemnatul, pe AUTOCRITICA. Where else? - vorba lui Clooney.
BMW are un nou Art Car, al 20-lea, semnat de Julie Mehretu și prezentat recent la Paris. Toate detaliile, aici.
Știrile care nu au prins loc în pole position
Așteptăm degeaba un nou BMW 1M. (BMWBlog)
Škoda are un nou centru de simulare în Mlada Boleslav. (AUTOCRITICA)
În mai 2024, românii au înmatriculat aproape 16.000 de mașini noi, în creștere cu 14,6% față de mai 2023. (AUTOCRITICA)
Se vinde un Ferrari 246 Dino condus de Cher. (Car and Driver)
Îți plac evacuările zgomotoase? Ești psihopat și sadic. (CIPP)
Ford a început producția SUV-ului electric Explorer în Köln. (AUTOCRITICA)
Cadillac vrea un supercar. (Hagerty)
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Milionarii. (PressOne)
Latifundiarii. (PressOne)
Eurobijuteriile. (PressOne)
Cine ne face bine mâine? (Panorama)
Oameni și urși. (Scena9)
Google și-a schimbat algoritmul. (BBC)
Memorie de actor. (The MIT Press Reader)
Meșteri în Mașini caută cititori de calitate care primesc acest newsletter săptămânal. Dacă nu ești încă pe listă, te poți înscrie mai jos: