Dacia Spring facelift: prețuri și detalii
Meșteri în Mașini #131 • Renault Captur facelift • Tesla renunță la proiectul unei electrice de 25.000 de euro • Povestea lui Alejandro de Tomaso • Cum a apărut pe lume Mercedes-Benz 600.
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #131
7 aprilie 2024
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
Cu un Spring facelift se poate face primăvară
La aproape două luni de la prezentarea oficială din februarie, Dacia Spring facelift are acum și prețuri pentru piața din România. Vei putea comanda mașina electrică din această lună, iar livrările sunt programate să înceapă în luna septembrie.
Să nu o lungim inutil: prețul de pornire pentru Spring facelift este 16.900 de euro pentru versiunea cu motor de 45 CP și nivelul de echipare Essential, în timp ce varianta cu motor de 65 CP costă 18.900 de euro cu echiparea Expression și 19.900 de euro cu echiparea Extreme.
Sigur, dacă luăm în calcul și programul Rabla Plus, care a început la final de martie și oferă un bonus de 25.500 lei (vreo 5100 de euro, adică), atunci prețul de pornire scade abrupt la 11.800 euro.
Ce primești de banii ăștia, cu sau fără Rabla Plus? Păi contrar tradiției din industria auto, Spring facelift nu este o actualizare minoră, ci mai degrabă o îmbunătățire majoră în anumite puncte cheie, iar sursa de inspirație a fost noul Duster, atât la designul exterior, cât și la tehnologiile din interior, printre care se numără instrumentarul de bord digital și update-urile over-the-air.
Ce nu s-a schimbat, pe lângă motorizările identice, este bateria: indiferent de versiune primești un acumulator de 26,8 kWh cu autonomie de 220 de kilometri.
Detalii despre toate noutățile propuse de Dacia Spring facelift găsești în articolul ăsta scris de colegul Tudor Rus la un eveniment dedicat.
Secția de Chirurgie Plastică
Singura noutate majoră la rubrica asta este prezentarea lui Renault Captur facelift. O să observi elemente de design exterior preluate de la noul Scenic electric, însă principalele noutăți sunt de fapt la interior, acolo unde Captur este mai tehnologizat.
Piesa de rezistență este noul ecran vertical de 10,4 inchi cu sistem multimedia OpenR Link cu Android Automotive și conectivitate Android Auto și Apple CarPlay fără cabluri. Avem, desigur, și elemente de tapițerie sustenabile, cu fibre reciclare, fără piele și suprafețe cromate.
Cât despre motorizări, nimic nou cu adevărat și totul stă sub semnul benzinei. Se pleacă de la unitatea de un litru cu 90 CP, se continuă cu GPL-ul de 100 CP, se ajunge la un mild-hybrid de 1,3 litri cu 140 CP sau 160 CP pentru ca vârful de gamă să fie reprezentat de un full-hybrid de 1,6 litri cu 145 CP.
Lansarea pe piață este programată pentru această vară.
Anunțuri despre alte anunțuri
Kia s-a alăturat constructorilor care și-au prezentat planurile pentru următorii ani. Pentru piața europeană, sud-coreenii pregătesc o „armată” de patru modele electrice care vor fi lansate până în 2026 și vor fi cunoscute sub numele EV2, EV3, EV4 și EV5, cel mai probabil ordonate regulamentar pe baza segmentului de piață.
Asiaticii vorbesc de prețuri de 35.000 - 50.000 de euro pentru electricele EV3, EV4 și EV5, ceea ce ne poate duce cu gândul la Volkswagen ID.3, ID.4 și ID.5. Aflăm concret chiar în acest an, când va fi prezentat Kia EV3.
Pe la jumătatea lunii iunie vom face cunoștință și cu A290. Nu, nu e vorba despre o nouă motorizare pentru Mercedes-Benz Clasa A, ci despre primul model electric al mărcii Alpine. Nu știm încă datele tehnice, însă cert este că noul model va utiliza platforma CMF-B EV a Grupului Renault, adică aceeași platformă ca Renault 5.
Tot în luna iunie și tot la capitolul exotic merită să menționăm și prezentarea modelului electric Abarth 600e, care va avea 240 CP, diferențial cu alunecare limitată, scaune cu Alcantara și sistem multimedia cu ecran de 10 inchi. Jucăria o să arate cam așa:
Între timp, au venit și cifre oficiale despre vânzările de mașini în Europa pentru februarie-martie. Dacia Sandero a fost cea mai vândută mașină în Europa în luna februarie, cu peste 20.000 de proprietari nou-nouți și în creștere cu 13% comparativ cu luna similară a anului trecut.
Sandero a depășit cu circa o mie de unități Tesla Model Y, care s-a mulțumit astfel cu titlul de cea mai vândută mașină electrică a lunii februarie, cu ceva mai mult de 19.000 de unități. A fost urmată de Model 3, Peugeot e-208 și, surprize, surprize, MG4, model produs de chinezii de la SAIC, care și-a trecut în cont peste 5.000 de unități vândute.
Apropo de Tesla, jurnaliștii de la agenția de presă Reuters susțin că producătorul american a anulat proiectul mașinii electrice cu un preț de pornire de 25.000 de euro, despre care Elon Musk susținea prin ianuarie că va fi produsă la finalul lui 2025.
Specialiștii consultați de Reuters au și o explicație: în ultimii ani, Tesla a preferat să se concentreze pe dezvoltarea controversatului pick-up Cybertruck, iar acum este un pic cam târziu pentru dezvoltarea unei mașini electrice de 25.000 de euro în contextul în care modele în acest segment de preț apar deja în State și în Europa, inclusiv din partea unor concurenți din China.
Amuzant este că noul pariu al lui Musk este dezvoltarea unui robotaxi, adică o mașină de oraș electrică și complet autonomă care în opinia lui va determina oamenii să călătorească în stil Uber și să nu mai cumpere mașini electrice de oraș.
O mașină autonomă care se va confrunta cu șoferi care trec pe roșu, pietoni care traversează neregulamentar sau străduțe slab iluminate pe unde apar vitezomani pe trotinete electrice. Sună promițător și, mai ales, „inspiră” siguranță, mai ales în contextul numeroaselor probleme pe care Tesla le are în prezent cu așa-numitul Full Self-Driving. Au tot încercat și alții și există argumente solide pentru care n-o să vedem prea curând flote Uber fără șoferi prin orașe, dar e greu să gândești lucid când inspirația vine de la ketamină.
Produsul Intern Brut
Tudor Rus ne povestește cum a apărut impunătorul Mercedes-Benz 600, de ce era pe placul dictatorilor și de unde vine indicativul Pullman. Și când te gândești că totul a plecat de la Friedrich Geiger, care inițial repara caroserii de trăsuri.
La fel de interesantă este și povestea lui Alejandro de Tomaso, despre care Radu Gurămultă scrie că „a avut o viață de film, a bătătorit drumul său, l-a urmat cu îndârjire, a pilotat în Formula 1, a construit, a distrus”. Mai mult înger, un pic demon.
Iar Cornel Șocariciu ne spune care-i treaba cu Raliul Simțurilor, o competiție de tip treasure hunt cu mașini clasice desfășurată în India. Centrul atenției? 20 de copiloți nevăzători.
Evident, avem și teste. Constantin „Eugen” Ciobanu a urcat la volanul lui BMW i5 M60 xDrive, „cea mai temperamentală declinare a noului Seria 5.”
Țin minte că de la primele sute de metri rulați cu acest i5 M60 am fost fascinat de modul în care se simte suspensia. Practic, ai impresia că ești la volanul unui model de 1.600 kg. Nu mai ai parte de acel sunet greu de suspensie chinuită, ceva ce mai poți întâlni la dubele care vin prin piețe să livreze roadele gliei. Simți toată structura suspensiei extrem de agilă, fără inerția propriei mase și în același timp gata să-ți ofere un control superb al maselor mașinii. Tot acest feedback contribuie la această senzație că ești la volanul unui model cu o masă redusă.
Intre timp, Tudor Rus a evaluat caracteristicile versiunii John Cooper Works a lui Mini Countryman. Și, iată, tot la suspensii ajungem.
Ce s-a schimbat la acest Countryman JCW are legătură cu suspensia. Și pe de o parte, e de înțeles. Dacă în trecut, un JCW (fie el și Countryman) te mai altoia cu muchia unei rigle peste rinichi și ficat, acum situația s-a mai detensionat – și se simte pe viraje negociate repezit, dar și atunci când treci peste denivelări – chiar și cu jante mari, de 20 de inchi.
(P) Centura de protecție NN
România rămâne țara europeană cu cel mai mare număr anual de decese rezultate în urma accidentelor rutiere, conform unui raport al Comisiei Europene.
De asemenea, datele Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) arată că în România, o familie ar avea nevoie, în medie, de 132.000 de lei în plus față de resursele financiare disponibile pentru a-și menține standardul de viață după o situație neprevăzută (accident sau o problemă de sănătate).
În acest context, NN Asigurări lansează Centura de Protecție NN, o asigurare care oferă sprijin financiar în situația accidentului rutier rezultat cu deces al persoanei asigurate. Asigurarea este valabilă atât în momentul în care clienții se află la volan în scop personal, cât și atunci când sunt pasageri, indiferent dacă sunt în mașina personală sau într-un vehicul folosit în alte scopuri (taxi, ridesharing).
Asigurarea este disponibilă în două versiuni. Pachetul Standard, care oferă 50.000 de lei pentru o primă de asigurare de 26 de lei pe an, respectiv pachetul Premium, care oferă 100.000 de lei pentru o primă de asigurare anuală de 36 de lei.
Asigurarea poate fi încheiată exclusiv online prin intermediul platformei roviniete.ro. Detalii despre Centura de Protecție NN găsești aici.
Demolatorii de mituri
Când nu găzduiește AUTOCRITICA Podcast, Mircea Meșter vorbește despre mașini în alte podcasturi. Uite 10 mituri despre mașini și condus cu Mircea Meșter, Andi Moisescu și Dan Ștefan (fondator Autonom).
Știrile care nu au prins loc în pole position
Înmatriculările de mașini noi în România au scăzut cu 25% în luna martie comparativ cu perioada similară a anului trecut. (AUTOCRITICA)
Hyundai și Kia au dezvoltat un robot autonom pentru serviciile de livrări indoor. (AUTOCRITICA)
Ford amână cu doi ani lansarea unui SUV electric cu șapte locuri pentru piața americană. (The Verge)
Renault Espace ar putea reveni pe piață sub forma unui monovolum electric cu design retro. (Autocar)
CEO-ul Stellantis spune că mașinile electrice nu reprezintă soluția potrivită pentru toată lumea. (Automotive News)
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Blocuri fără destinatar: strategia prin care s-au construit blocurile de locuințe în comunism. (PressOne)
Femeia care a țesut fire între Băița și New York. (Scena9)
Interviu cu Andrada Vincze, psiholog sportiv, despre reziliența în fața eșecului, rolul și implicarea părinților și de ce e important să monitorizezi factorii care îți pot îmbunătăți performanțele. (Povești din Sport)
Povestea Renatei Nyborg, femeia care și-a cunoscut partenerul de viață pe Tinder și apoi a devenit CEO al aplicației de dating pentru a descoperi o cultură toxică ce promovează dependența de „match-uri” în detrimentul întâlnirilor reale. (Financial Times)
Cum încearcă cercetătorii să înțeleagă motivele pentru care incidența unor forme de cancer a crescut accelerat la adulții tineri în ultimele decenii. (Nature)
Se dă următoarea problemă: Satul Olimpic care găzduiește sportivii de la Jocurile Olimpice din Paris este construit fără aparate de aer condiționat pentru a reduce emisiile, iar specialiștii estimează că recordul de temperatură înregistrat în Franța în 2003 poate fi doborât în această vară în regiunea Parisului cu 4 grade Celsius. Să se găsească o soluție.
Meșteri în Mașini caută cititori de calitate care primesc acest newsletter săptămânal. Dacă nu ești încă pe listă, te poți înscrie mai jos: