Dacia Spring facelift: pro și contra
Meșteri în Mașini #126 • VW ID.7 Tourer • Audi Q2 facelift • Volvo XC40 și C40 devin EX40 și CX40 • Cum era să nu existe Fiat Panda • 3.100 de kilometri prin Europa cu Megane E-Tech electric
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #126
25 februarie 2024
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
Cu o floare nu se face primăvară…
…dar se face cu un facelift consistent, un facelift pe care dacă-l judeci strict pe barem de vizual, ca la Miss, face cât o generație nouă. Da, știu, unii ați ținut-o langa toată săptămâna pe Facebook că “da, dar tot bateria aia o are, tot motorul ăla, aceeași autonomie și aceleași mânere pentru portiere (???)”.
Și dacă tot ați până ajuns aici, aveți șansa să aflați în direct și exclusivitate motivul: momentan, raportat la cum folosesc europenii din piețele mari (știți, alea care contează de fapt când se trage linie la conta), Spring nu are nevoie de nimic mai mare în burtă. Nici baterie, nici motor electric.
Luați cu date, că până și Jay-Z știe că numerele nu mint, mai ales dacă-s strânse în trei ani, timp în care Spring și-a găsit 147.000 de proprietari, dintre care 93% sunt (sau au fost) la prima lor mașină iar 79% la prima lor Dacie.
Deci: în medie, un posesor de Spring face 4 drumuri pe zi și parcurge cam 37 de kilometri zilnic, cu o viteză medie de 37 km/h. Adică, prin oraș sau pe lângă. Adică fix unde spune și Dacia că excelează Spring.
Pro tip: Spring facelift are acum un sticker pe bara față/spate, cu o hartă urbană stilizată. Ia-l ca pe un indiciu.
Altfel, da, tu ai voie și poți să mergi cu un Spring în Grecia, în Germania, drumuri pe care știm cu toții că piloții români le fac în 4 ore cu tot cu pauză de masă și opriri la pompă. Dar dacă mergi cu un Spring în Grecia, în Germania, apoi te plângi, invocând conspirații și oculte, problema e la tine. Nicidecum la mașină.
Ce voiam să mai zic e că am fost la Paris, să văd cum arată (și ce are nou) Dacia Spring facelift. Și am pus totul cap la cap într-un articol pe AUTOCRITICA.
Secția de Chirurgie Plastică
Sunt pline holurile de modele pansate, abia ieșite din operație, cu fețe noi, caroserii derivate sau echipări fancy, în măsuri mai mici sau mai mari. Dacă Dacia Spring ia tortul pentru cel mai consistent facelift din ultimii ani la nivel de galaxie auto, avem și mașini care după facelift, ar trebui livrate împreună o lupă - dotare standard.
La coadă, pe secție:
Volkswagen ID.7 Tourer, numit popular în Wolfsburg „Passatul electric break”. Că mai avem și Passatul-Passat, care-i doar break acum. Revenind: deloc surprinzător, ID.7 Tourer e configurabil cu una din cele două baterii - 77 kWh sau 85 kWh - și un singur motor electric: 286 de cai-putere, 545 Newtoni-metru. Cu bateria mare, autonomia e de 685 km. Dacă asta te interesează mai puțin, treaba în portbagaj stă așa: 605 de litri volum standard, 1.714 de litri dacă rabatezi bancheta.
Hyundai i20 are echipare nouă. Îi zice N Line și aduce jante de 17 inchi și foarte mici giumbușlucuri vizuale care-l fac pe i20 mai sportiv. La raft din aprilie-mai 2024.
Audi Q2 are haine noi, pe dinăuntru: ecran multimedia de 8,8 inchi, sistemul Audi virtual cockpit cu instrumentar de bord digital de 12,3 inchi, sistem audio Sonos și un spațiu de depozitare în locul rotiței de pe consola centrală. Cu livrare de la jumătatea anului încolo, de la 28.600 de euro în sus (preț de bază în Germania).
Volvo XC40 Recharge și C40 Recharge, adică primele electrice lansate de suedezi pe piață acum vreo doi ani, nu se mai numesc așa. De acum, vor fi numite EX40 și CX40. Dar denumirea XC40 rămâne în gamă, pencă va fi folosită pentru variantele cu motoare termice. Dispare sufixul Recharge și din denumirea hibridelor plug-in, la care vom face referire drept T6 sau T8, după caz.
Balisticele săptămânii
Cupra Born VZ are 326 de cai-putere și 545 Newtoni-metru, cât să jupoaie intervalul 0-100 km/h în 5,7 secunde spre 200 km/h. În plan secundar, s-a mai lucrat la suspensie, direcție și frâne, în principiu sistemele alea care te ajută să ții racheta pe drum. A, și bateria e mai mare (79 kWh), daca interesa pe cineva.
Noul Porsche Panamera are acum și versiuni PHEV mai blajine. În sensul că nu-s cu V8, sunt cu V6 (biturbo, 2,9 litri). Că asta e Porsche în stare să ofere, doar hibride de performanță. Panamera 4 E-Hybrid are 470 de cai-putere și 650 Newtoni-metru (0-100 în 4,1 secunde), în vreme ce 4S E-Hybrid aduce 544 de cai-putere și 750 Newtoni-metru (0-100 în 3,7 secunde).
Produsul Intern Brut
La cât de aproape a fost Fiat Panda să nu existe (în repetate rânduri), poate că un nume mai bun ar fi fost Fiat Fiasco. E greu și de crezut că un astfel de model a ajuns la 8 milioane de clienți și de 12 ani, conduce detașat pe primul loc în topul celor mai vândute mașini din Italia. Citiți despre cum era să nu fie Fiat Panda într-un articol al subsemnatului, pe AUTOCRITICA.
3.100 de kilometri prin Europa nu-s mulți, dar nici puțini. Depinde pe cine întrebi: piloții români cu 10 dani de mai sus sau doi oameni care au venit din Valencia până-n București cu un Renault Megane E-tech (adică 100% electric), documentând toată călătoria până-n cel mai mic detaliu (relevant). Că doar nu era să-și poze micul dejun spre ilustrarea unui articol pe care-l poți citi chiar aici.
Pe testate:
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion, de la colegul Dragoș Băltățeanu citire. Textul complet, aici.
Deși modelul nostru de test era echipat cu cele mai mari jante disponibile, cele de 20 inchi, calitatea ținutei de drum s-a dovedit a fi impecabilă. Te simți imediat ca acasă la volanul noului Tiguan, poate și datorită faptului că avem din nou butoane fizice pe volan, VW renunțând la experimentul cu zonele tactile.
Cu direcție comunicativă, asistată atât cât trebuie, Tiguan se așterne repede la drum și nu ai nevoie de prea multă acomodare. Dimensiunile sunt practic identice cu cele ale modelului anterior, ampatamentul fiind la fel (2681 mm). Suspensia pare deranjată uneori doar de denivelările mici și frecvente ce pot fi întâlnite pe anumite porțiuni de autostradă, nereușind mereu să filtreze eficient.
MG4 electric, de la subsemnatul citire. Pentru varianta completă, mergeți aici.
MG4 se simte bine în ambele medii. Chiar foarte bine, fiindcă o poți conduce pe un spectru destul de larg, pornind de la domol prin oraș, dar ușor de manevrat și sportiv atunci când e cazul și o cere/permite configurația drumului. Ai nevoie de 6,9 secunde de pe loc până la 100 km/h, ceea ce nu-i neapărat de lepădat dar nici de lăudat. Viteză maximă: 160 km/h.
Dincolo de numere, senzația generală, dar mai ales în timpul reprizelor mai entuziaste, e aceea a unui șasiu foarte bine reglat (MG spune că masa este împărțită 50:50 între cele două punți).
Apropo de masă: n-am simțit nevoia de mai multă putere, probabil fiindcă m-am tot obișnuit să testez SUV-uri – MG4 cântărește 1.655 de kilograme în versiunea testată de mine, ceea ce poate fi catalogat drept ușor în zilele noastre (mai ales pentru o electrică).
Știrile care nu au prins pole position
Programul Rabla Plus pe 2024: bonusul pentru electrice scade la jumătate. Printre altele. (AUTOCRITICA)
Mercedes-Benz și-a temperat așteptările legate de câte mașini electrice va vinde în a doua jumătate a decadei. (Autonews)
Peugeot a descoperit ChatGPT. (AUTOCRITICA)
Dacia trece la normele de siguranță GSR2. (AUTOCRITICA)
Cum e să conduci cel mai vechi Porsche 901/911 în stare de funcționare, un exemplar întreținut impecabil. (Road & Track)
Cât ai fi dispus să plătești pentru un Dodge Viper RT/10 din 1994? (Bring a Trailer)
Un Bentley lipsit de gust, de la Mulliner. Bine că e unicat. (AUTOCRITICA)
Stellantis a patentat un sistem care emite „vibrații de motor false” pentru mașini electrice. (The Truth About Cars)
O listă cu 12 circuite abandonate, văzute din satelit. (Motor1)
Skoda a vândut 200.000 de modele Enyaq. (AUTOCRITICA)
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Povestea unui fost dependent de jocuri de noroc în România. (PressOne)
În Ucraina, începe curățarea terenului de mine lăsate de ruși. (Wired)
Doi ani de război în Ucraina - un articol interactiv. (Panorama)
O fi luna iubirii în era consumeristă, dar mai bine descoperiți povestea din spatele melodiei „I Will Survive”, interpretată de Gloria Gaynor. (BBC)
Două bunicuțe din Taiwan, protagonistele unui documentar de 17 minute, nominalizat la Oscar. (The Guardian)
Companiile care ajută guvernele să „spargă” telefoanele cetățenilor, inclusiv ale jurnaliștilor. (Fast Company)