David Popovici și prietenia cu Porsche
Meșteri în Mașini #193 • Toate lucrurile importante care s-au întâmplat în lumea auto în săptămâna 11 - 17 august 2025.
Newsletter-ul Autocritica (Meșteri în mașini) este un rezumat auto săptămânal scris de trei jurnaliști de profil cu experiență: Mircea Meșter, Tudor Rus și Daniel Popescu. Ai în față un newsletter nepretențios, fără încrengături tehnice și jargon complicat. Scopul e să te țină la curent cu cele mai importante noutăți din lumea mașinilor. Să știi înaintea altora ce roți se mișcă pe lângă tine.
Îl primești duminică dimineață la ora 9 fix.
Ca vara și luna iunie
Când alegi spre comparație, la nivel conceptual, tot ce înseamnă sportivul David Popovici și tot ce înseamnă marca Porsche, punțile comune formează un fermoar.
Ca și cum privești două aisberguri alăturate și le vezi vârfurile: victoriile, din bazin și din motorsport, personalitatea, puterea, forța sau viteza. Performanța. Aici e vizibilul. Ce percep cei mai mulți.
Sub luciul apei sunt antrenamentele, cursele, transpirația, sângele, piloții, înfrângerile, revenirile, efortul, problemele, rezolvările. Munca. Aici e invizibilul. Ce percep cei mai puțini.
Când toate reperele au corespondent unu la unu în țesătura a două entități, una mecanică, alta organică, alăturarea vine natural. Om și mașină. Cu gene care pe alocuri se intersectează.
David Popovici este primul Friend of the Brand Porsche în România. Două părți care merg mână-n mână ca vara și luna iunie.
Pe larg despre ce înseamnă mai exact această colaborare.
La noutăți ni-i greu
1. Ford va produce mașini electrice pe repede-înainte
De ce ne pasă: În primul rând, din anunțul făcut de Ovalul Albastru lipsește orice mențiune despre procentajul de îmbunătățire a calității. Bine, bine, le asamblăm mai repede (cu 40%, spun oficialii), dar vor fi și mai bune/fiabile/de calitate? În al doilea rând, toată această goană pentru mai mult, mai rapid, nu știm încă dacă și neapărat mai bine are nevoie de o platformă - Ford Universal EV Platform. Americanii o numesc deja pompos al doilea moment Model T, mai ales că producătorul își va îmbunătăți și procesul efectiv de asamblare. Vom vedea. Primul model bazat pe această platformă va fi o camionetă electrică de buget (un fel de Maverick electric, dacă vreți), cu preț de 30.000 de dolari. Vom vedea și asta. Platforma va fi una la 400 de volți, ceea ce faultează posibilitatea unor viteze mari de încărcare, însă Ford insistă că arhitectura e ce trebuie pentru un model de buget mid-size. Bateria va avea chimie LPF (litiu-fier-fosfat). După această camionetă, Ford va deriva o întregă familie de modele pe aceeași platformă. Mă gândesc că la un moment dat, o parte din ele vor ajunge și în Europa, cel puțin în piețele unde există apetit considerabil pentru mașini electrice.
2. Opel Grandland Electric AWD
De ce ne pasă: Exista deja un Opel Grandland Electric, dar avea roți motrice față. Versiunea cu două motoare electrice (și deci și tracțiune integrală) există pentru cei care simt nevoia de mai multe resurse sub pedală dar și de siguranța (de multe ori doar percepută) oferită de împărțirea cuplului și a puterii între toate cele patru colțuri ale mașinii. Și avem așa: 325 de cai-putere, 509 Newtoni-metru, 0-100 km/h în 6,1 secunde, 1350 de kilograme capacitate de remorcare și autonomie maximă estimată la 500 de kilometri prim amabilitatea unei baterii de 73 kWh (capacitate netă).
Mențiuni, aplauze amicale și diplome de participare se acordă și următoarelor știri:
• Frate, frate dar performanța-i pe bani. În Marea Britanie, cine deține un ID.3 va trebui să plătească un abonament pentru mai multă putere și cuplu: 16,5 lire sterline pe lună pentru 30 de cai-putere și 45 Newtoni-metru în plus.
• Record mondial: un Polestar 3 e SUV-ul electric care a parcurs cei mai mulți kilometri cu o singură încărcare: 935,5 kilometri.
• Bugatti Brouillard, primul pui al diviziei Solitaire. Unicat, evident.
• Sunetul din noile modele Volvo e mai complicat de obținut decât ați crede.
• Șoferii de peste 70 de ani vor fi testați periodic pentru probleme de vedere. Dacă pică testele, nu mai au voie să conducă, zice un nou proiect de lege din Marea Britanie. La noi pe când?
• Record de comenzi pentru Audi RS6 Avant.
• Cum a apărut Lamborghini Miura, în cuvintele lui Giampaolo Dallara.
• „Industria auto din Europa se va prăbuși”, spune Ola Källenius, CEO Mercedes-Benz, despre interzicerea vânzării de mașini noi cu propulsie termică începând cu 2035.
Numărul lui Adam: 9X
Zeekr, nume de sub umbrela Geely, a lansat un plug-in hybrid cu baterie de 70 kWh. Modelul e un SUV full-size cu aspirații spre zona premium/lux, pe nume 9X, care ia și titlul de modelul PHEV cu cea mai mare baterie de pe piață. Sau mai bine zis, de pe toate piețele, din toate timpurile. Autonomia complet electrică a acestui hibrid plug-in este de 300 de kilometri.
Infrastructura-vura
Luna viitoare se termină banii pentru autostrăzi.
Și anul trecut, în 2024, tot în septembrie s-au terminat.
Nu-i vestea pe care o așteptam, nici noi nici constructorii, dar parcă vibe-ul ultimelor luni ne-a făcut să ne așteptăm la astfel de încetiniri. Dacă mai punem la socoteală și bugetul național în pioneze și numărul prea mare de proiecte rutiere contractate, reiese o imagine deloc optimistă. Ca de obicei, Asociația Pro Infrastructură explică lucid și clar situația deloc roz. Și oferă o soluție de avarie și de bun simț, în egală măsură: prioritizarea.
Vrăji, vrăjeli și prăjeli
S-a deschis Tesla Diner, așa cum vă povesteam acum două săptămâni. Și la nici două săptămâni, noua găselniță slăvită de Musk pe X scârțăie ca un Cybertruck care a trecut printr-o băltoacă.
Cum? O mare parte din preparatele din meniu au dispărut, la fel ca o mare parte din orele din programul care ar fi trebuit să fie non-stop. De fapt, restaurantul și facilitățile le sunt acum dedicate doar celor care își încarcă mașinile (Tesla sau alte mărci) între miezul nopții și ora 6 dimineața.
Cine are timp și stomac pentru prostiile vrăjelile și prăjelile debitate de Elon Musk de-a lungul timpului, ordonate cronologic, se poate pierde în scrolling aici: Elon Musk Today.
Autocritica rațiunii pure
Săptămâna asta a fost vacanță en masse pe Autocritica. Poveștile fie au luat o pauză, fie așteaptă cuminți la dospit. Revenim cu forțe și subiecte proaspete de luni încolo.
Stați, chiar credeați că vă las așa în pom, nu?
A fost Monterey Car Week și apexul unui eveniment auto pe cât de exclusivist pe atât de copt: The Quail, A Motorsports Gathering.
Despre fiecare debut, în câteva rânduri
Lamborghini Fenomeno
Ediție specială bazată pe Revuelto, limitată la 29 de exemplare. Fenomeno are cel mai puternic V12 produs vreodată de Lamborghini: 6,5 litri și 835 de cai-putere. Încă 245 de cai-putere vin din trei motoare electrice, 0-100 km/h durează 2,5 secunde și viteza maximă stă undeva la peste 350 km/h. Dacă pe șosea va fi echivalentul lui Ronaldo Nazario, originalul Fenomeno, bag mâna-n foc că toți clienții vor fi mai mult decât mulțumiți.
Lexus Supecar Concept
I-am putea spune urmașul lui LFA, pe care zvonurile îl dau ca botezat LFR. Detaliile despre viitorul supercar Lexus sunt aparent foarte bine păzite de hoardele ninja care patrulează în liniște deplină holurile arhivei cu secrete. Se zice că sub caroseria cu influențe de la LFA și LC500 va sta un V8 twin-turbo. De văzut și ce procent din estetica prototipului va ajunge în producție.
Corvette CX Concept
Chevrolet pune paie pe focul zvonurilor care prezic o viitoare generație Corvette electrică. CX are patru motoare electrice (câte unul integrat în fiecare roată), baterie de 90 kWh și 2000 de cai-putere. Deși nu va naște un corespondent de stradă, urmează să fie folosit pe post de muză de designerii care vor lucra la proiectul Corvette de acum încolo.
Le Mans GTR
Nu-i o clasă nouă în faimoasa cursă de anduranță de pe pământ franțuzesc, ci un hypercar în toată puterea cuvântului, adus celor 1% de nimeni altul decât Gordon Murray prin a sa companie (GMA, de la Gordon Murray Automotive). GMA Le Mans GTR va fi produs în 24 de exemplare (câte unul pentru fiecare oră de cursă de la Le Mans). Motorul (V12 aspirat natural) și transmisia (manuală!!!) vin de la GMA T.50. Dispare, în schimb, ventilatorul din spate, dar ce mai contează când practit ai reușit să readuci în actualitate o legendă a anilor ‘90? Da, la McLaren F1 GTR mă refer (pe care tot Murray l-a proiectat).
Recomandare de seamă
Viitorul pentru TINEri. Un newsletter interactiv care urmărește să crească implicarea și conștientizarea tinerilor din România în domeniul sustenabilității. Să inspire și să mobilizeze noua generație spre un viitor mai verde și mai durabil.
Ce-am mai luat pe parbriz săptămâna asta
Nimic de văzut aici, doar o Isetta pick-up:
Te-ai enervat în trafic? Evită un conflict și bombardează-i pe cei care te-au enervat cu emoji-uri.