Dodge Charger Daytona: primul muscle car electric
Meșteri în Mașini #128 • Renault Scenic: origini • Hyundai Ioniq 5 facelift • Audi Q6 e-tron • Concept misterios Škoda • Teste: VW Passat, EX-30 la Cercul Polar • Era apusă a caroseriilor pană
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #128
10 martie 2024
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
Doamnele-ajută!
Pică numai bine testul lui Cornel cu noul Renault Scenic (se pronunță Senic), publicat chiar de 8 martie. Renault Scenic (inițial numit Megane Scenic) a pornit de la un concept desenat de o femeie: Anne Asensio.
Și fiți atenți aici la ce spunea Fortune Magazine despre doamna Asensio prin 2001: “Dacă designerii ar fi vedetele rock ale industriei auto, Asensio este un fel de Britney Spears”.
Superb sau ce?
Opera doamnei Asensio, prezentată în ‘91 la Frankfurt, a fost luată apoi la șlefuit de Patrick Le Quément, care a semnat prima generație Renault (Megane) Scenic, lansat în noiembrie 1996, când a și devenit Mașina Anului în Europa (pentru anul 1997). De interiorul primului Scenic s-a ocupat Louis Morasse.
Le Quément a ajuns la Renault în 1987, adus de Raymond Levy (CEO în acel moment), cu scopul de a revitaliza compania cu talent local (Le Quément e născut în Marsilia, ca fapt divers, iar filosofia sa a fost mereu Design = Calitate).
Doar că designerul a avut propriile cerințe. De genul celor pe care ar trebui să le emită orice antrenor care vine la FCSB: departamentul său va înceta să le facă pe plac inginerilor sau altor terți consultanți iar Le Quément i se va subordona în mod direct doar lui Levy. Aparent i-au fost satisfăcute, din moment ce a și acceptat postul.
Long story short, Scenic s-a ținut bine de tot în rețeta originală vreme de 4 generații, în nișa sa de monovolume/MPV-uri. Până anul acesta, când paradigma s-a schimbat la 179 de grade. Doar numele Scenic a mai rămas intact: caroseria e acum de SUV; propulsia, pur electrică; interiorul, mai tehnologizat ca niciodată, în ton cu vremurile. Probabil unul din criteriile pentru care Scenic își recapătă titlul de Mașina Anului în Europa după 27 de ani.
Cum spuneam, Cornel a zburat până la Malaga, unde l-a luat un pic la bani mărunți pe noul Renault Scenic. Și-ți spune care-i treaba cu autonomia, consumul, cum merge electrica și inclusiv ce versiune să-ți iei. Că e și păcat să nu storci maximul de mașină din banii pe care-i dai.
Secția de Chirurgie Plastică
Mașina preferată a celui care a inventat acest newsletter a primit un facelift la jumătate de carieră. Dacă din punct de vedere estetic doar
poate observa diferențele, noutățile tehnico-tactice aduc o baterie mai mare (84 kWh în loc de 77 kWh) și 20 mm în plus lungimii totale (4.655 mm după facelift).S-a mai umblat la suspensie, la șasiu și portiere (pe partea de ranforsare) și la interior - mai exact la sistemul de operare dar și la versiunile din gamă, unde apare echiparea de top N Line (surprinsă frumos, elegant în imaginea de mai sus).
Și-a apărut și-un ștergător pe lunetă. Că n-avea.
Anunțuri despre alte anunțuri
Audi Q6 e-tron debutează pe 18 martie. Ăsta ar fi unul dintre anunțuri. Foarte multe nu știm despre Q6 e-tron, dar din cele cunoscute avem numele platformei - PPE, împărțită cu noul Porsche Macan, autonomia maximă - 600 de kilometri și puterea de încărcare la stații DC - 270 de kilowați.
Al doilea anunț e compilat de un departament de PR care probabil se plictisește zilele astea: Škoda va lansa un concept electric pe 15 martie. Citând din clipul-teaser de mai jos, atât s-a putut (dezvălui) momentan.
Balisticele săptămânii
Ce să vezi, ambele-s electrice.
Tre’ să recunoaștem, Charger e un nume foarte bun pentru un muscle car electric, oricând de contradictorie ar suna această construcție. Raportat, normal, la definiția primordială a unui muscle car.
Mă rog, timpurile se schimbă, așa că avem în față (deocamdată prin pixelii din micul și mediul ecran) primul muscle car electric: Dodge Charger Daytona.
Le luăm cum vin: platformă STLA Large la 400 de volți de la Stellantis, caroserie cu două sau patru portiere și două versiuni, ambele cu două motoare electrice și o baterie de 100,5 kWh: R/T (456 de cai-putere) și Scat Pack (630 de cai-putere).
Versiunea cu cea mai proteină per kilogram corp fuge de la 0 la 96 km/h în 3,3 secunde și trece prin sfertul de milă în 11,5 secunde.
PS: Va veni și un Charger Daytona cu motoare termice care nu vor fi V8, ci 6-în-linie, de 3 litri. Dar de la anul.
Rivian a dat din casă două modele nou-nouțe, ambele SUV-uri: R2 și R3. R3 are și versiune de scandal, numită R3X.
Ignorăm faptul că R3X arată ca un restomod de raliu născut dintr-un hot hatch al anilor ‘80 cocoțat pe tocuri (aspect pe care personal pot să-l trec cu vederea).
Aici vorbim despre cum șuieră electronii în instalație când o calci într-un R3X: 0-60 mph (96 km/h) în sub 3 secunde prin amabilitatea a trei motoare electrice și o autonomie estimată la maxim 300 de mile (cam 480 de kilometri). Nu și dacă o calci non-stop.
Produsul Intern Brut
“Era o perioadă propice pentru concepte, în special pentru cele care urmau să fie expuse la un salon auto. Aveam mână liberă să fac ce vreau, nu existau discuții cu managerul de marketing, acestea au venit abia mai târziu. Deci exista libertate absolută față de orice reguli, și așa puține pe atunci.”
Sunt cuvintele marelui designer Marcello Gandini, cel care a perfecționat caroseria în formă de pană până la rang de artă. Despre evoluția curentului wedge citești chiar aici.
Dragoș s-a deplasat în sudul Franței (groaznic, știu…), unde a testat una din pasiunile românilor în materie de automobile: Volkswagen Passat (e drept, în forma sa de mașină nouă, nu la mâna n).
"Volkswagen nu își permite să scadă calitatea ținutei de drum pentru un model cu istoria Passat-ului. Ba chiar a reușit să urce standardul, iar ținuta de drum s-a îmbunătățit. E confortabil, dar și foarte stabil, chiar și atunci când abordezi un stil de condus mai sportiv, iar acest lucru se datorează suspensiei opționale DCC Pro și a sistemului de control numit Vehicle Dynamics Manager. […] La drum lung, Passat este o plăcere, este silențios, bine antifonat la interior și are toate proprietățile unui cruiser.”
Testul complet cu noul Passat în motorizare de 1,5 litri benzină mild-hybrid se citește aici.
Volvo are atât de multă încredere în dinamica noului EX30, încât ne-a invitat în nordul Suediei, la Luleå, pe un circuit desenat în mijlocul unui lac înghețat. 75 de viraje și 3,7 kilometri mai târziu (repetat de patru ori), mi-am dat seama că: 1) nu poți dezactiva complet sistemul ESC și 2) Volvo n-a glumit la faza cu dinamica.
Iar dacă EX30 e bun pe gheață de 60-70 de centimetri (am fost asigurat în prealabil că se poate trece și cu un tanc pe acolo, fără probleme), aflați de la mine că e cel puțin la fel de bun și pe drumuri înzăpezite sau înghețate parțial. De asfalt curat nici nu mai vorbim.
Despre experiență și noua paradigmă scandinavă am scris în detaliu aici.
“La finalul anilor ‘50, mașinile sport erau în continuare dezvoltate pe principii aerodinamice vechi de 40 de ani, în care siluetei generale i se imprima un profil de aripă pe patru roți, cu elemente frontale supra-dimensionate, rotunjite, și un spate coborât, subțiat. Mașinile astea ar fi rulat mai eficient cu spatele.“ - Giotto Bizzarrini
Tot din zona designerilor italieni cu înclinații puternice către artă și frumos vine și domnul Giotto Bizzarrini, creatorul celui mai scump Ferrari din lume - 250 GTO - și un contestatar ar principiilor aerodinamice învechite.
Despre cariera și opera lui Bizzarrini citiți aici.
Podcast proaspăt: ediția cu numărul 73.
Știrile care nu au prins loc în pole position
BMW va avea centru de dezvoltare software în Cluj-Napoca. (AUTOCRITICA)
Tesla lansează în Franța o versiune cu două locuri pentru Model Y, destinată persoanelor juridice. Capacitate portbagaj: 2.158 de litri. (Carscoops)
Noul BMW M3 va fi și termic și electric. (BMWBlog)
Stellantis investește 6 miliarde de dolari în sisteme de propulsie cu etanol. (motor1)
Cum e să conduci pe Lună. (Road & Track)
Set LEGO Speed Champions cu tematică BMW și motorsport: M4 GT3 și BMW M Hybrid V8. (Car and Driver)
Înmatriculările din România au scăzut cu 8,9% în februarie, comparat cu aceeași perioadă din 2023. (AUTOCRITICA)
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Un pic de muzică. (Scena9)
Tablouri fake. (Mindcraft Stories)
Dreptul la avort. Unde suntem? (PressOne)
S-a tras cu dinții. (Undark)
Te cunosc de undeva? (Vox)
Pariurile și explicațiile lor. (Business Insider)
De vită nobilă. (Bloomberg)
Solomon Șereșevski, omul care a ținut minte tot. (Literary Hub)
Ce ne-a rămas din Codul Morse. (The Atlantic)