Ești prea bătrân pentru noul E-Class
Meșteri în Mașini #81 • Deblocat de Huf • E-Class cu TikTok • Dacia bate Ferrari la bani • Adio W12 de la Bentley și alte motoare old school • Teste cu noile Mitsubishi ASX și Nissan Juke
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #81
26 februarie 2023
Newsletter deblocat de
No E-Class For Old Men
Bună dimineața, scoateți un pix și-o foaie de hârtie. Se dă următoarea afirmație:
„Un boomer, un Gen X și-un milenial își cumpără cel mai nou E-Class.“
Să se identifice greșelile din text.
Încă vă scărpinați în creștet? Nu-i nimic, și noi ne-am uitat cruciș inițial. Mare noroc că ne-am amintit de știrea săptămânii. Și-anume: noua generație Mercedes-Benz E-Class, programată să debuteze la un moment dat anul acesta, va avea preinstalat în sistemul multimedia (practic tot the good ol’ MBUX, dar mai șlefuit pe la colțuri) următoarele aplicații: TikTok, Zoom, Webex, Vivaldi (browser) și Angry Birds. Hey, Mercedes, a sunat 2010, își vrea jocul înapoi.
Există, totuși, o explicație, dată chiar de domnul Ola Källenius, CEO Mercedes-Benz, într-o conferință de presă online. TikTok rupe norma în China, unde vârsta medie a posesorului de S-Class este de sub 40 de ani (37 de ani la ultima strigare, în 2019), cu vreo 15 ani mai mică decât în restul lumii.
Dacă mergem pe logica asta, un client de E-Class, model pe care-l știam poziționat sub S-Class la… orice capitol, ar trebui să dețină și mai puține primăveri pe buletin. Ceea ce face ca afirmația de mai sus să fie eronată cap-coadă, pentru că un boomer, un Gen X și-un milenial nu prea mai au ce căuta de-acum încolo într-un E-Class nou. Să plouă cu bani din crypto la Stuttgart, deci. Și cu trend-uri de TikTok la semafor. Până atunci, așteptăm noul A-Class cu abac și noul C-Class cu teste de Bacalaureat încorporate în consola centrală.
+ Trecând la lucruri mai serioase, noul E-Class va avea 3 ecrane: instrumentar de bord digital, un display central plus încă un display pentru pasagerul din dreapta. Tot aranjamentul se cheamă Superscreen (Hyperscreen e dincolo, la EQS).
+ Încă o speță importantă. Acest MBUX finisat este, totodată, un teaser pentru MB.OS, adică Mercedes-Benz Operating System. Care va veni, la un moment dat prin 2025-2026 pe o arhitectură software deținută și dezvoltată 100% de nemți, dar cu ajutor din exterior. Inclusiv de la Google. Noi le urăm un sincer „Viel Glück!“.
Huf îți deblochează de astăzi newsletter-ul Meșteri în Mașini
Așa cum probabil ai observat, newsletter-ul tău auto preferat are de astăzi un nou partener pe termen lung. E un parteneriat cu care ne mândrim, pentru că oamenii de la Huf Group produc lucruri inteligente, cum avem pretenția că facem și noi. Diferența e că ei fac asta de peste 100 de ani și-s locul 18 în clasamentul celor mai inovative companii germane.
Chiar dacă nu ai auzit până acum de compania Huf, este foarte, foarte probabil să fi fost în contact cu ce produc oamenii ăștia: chei pentru mașini, mânere pentru portiere și alte soluții deștepte de care ai nevoie ca să intri într-o mașină și s-o încui în siguranță după ce ieși din ea. O jumătate dintre mașinile de pe planetă sunt echipate cu produse Huf, pentru că vorbim despre cea mai importantă companie specializată în tehnologiile care ne permit accesul și autorizarea în mașinile de astăzi.
Huf e o companie fondată în 1908 de Ernst Hülsbeck și August Fürst în Velbert, Germania, și și-a început povestea producând accesorii pentru mobilă. Pentru că încuietorile lor erau la mare căutare, pionierii industriei auto au devenit clienți: din 1923, Mercedes-Benz a început să monteze pe mașini soluții Huf, iar astăzi aproape toți producătorii de mașini ai lumii sunt parteneri ai companiei. Oamenii de la Huf au inventat prima cheie auto cu telecomandă din istorie (în 1989, pe Mercedes SL), tot ei au făcut primul sistem de acces keyless (1999) și tot lor le datorăm faptul că putem deschide portbagajul cu ajutorul unui senzor de picior atunci când avem mâinile ocupate (2011). Dacă ești unul dintre early adopters și deblochezi ușile mașinii cu o aplicație sau cu o cheie digitală, folosești produse Huf: compania a produs primele mânere de portiere auto cu NFC și oferă astăzi soluția de cheie digitală Phone as a Key care autorizează accesul handsfree cu ajutorul tehnologiei moderne Ultra Wideband.
Partea interesantă e că unele dintre aceste inovații sunt produse în Arad și Timișoara, unde compania deține un centru de producție (din 2006) și un centru tehnic de dezvoltare software (din 2011). Huf are 900 de angajați în România, iar noi vă vom ține la curent în următoarele luni cu lucrurile inteligente pe care le dezvoltă oamenii noștri.
Welcome to the team. Avem povești deștepte de spus.
Dacă nu ești încă abonat la newsletterul Meșteri în Mașini și ești aici pentru că ai primit link-ul ăsta pe undeva pe net, ăsta ar fi momentul să zici „Da, tată, băieții ăștia merită, mai ales că-i gratis și nu îmi trimit gunoaie pe mail în fiecare duminică”. Hai ai noștri.
Dacia cu puii de aur
Ai zice că ne-am apucat de scris pe-aici fiindcă Zâna Matematică nu prea ne-a surâs în anii de formare. Și te-ai înșela. Pentru că îl avem în echipă pe nimeni altul decât Gabriel Dogaru, olimpic în analiză și number crunching.
Și ce să vezi: direct din adâncurile Excel-ului propriu și personal, aflăm că în 2022 Dacia a vândut 573.800 de mașini, volum tradus în venituri de aproape 10 miliarde de euro. De două ori mai mari decât a raportat Ferrari pentru același an.
Iar după ce treci prin toate calculele, temeinic explicate pe Autocritica, rezultă că pentru fiecare model vândut, Dacia câștigă 1.742 de euro, brut.
+ Dacia Sandero e cel mai vândut model din Europa în luna ianuarie 2023, cu aproximativ 20.000 de exemplare trimise spre clienți. Și nici măcar nu-i prima dată când Sandero ia medalie de aur. Quod erat demonstrandum.
Batur norocul să-l Batur!
Să ne fie scuzată imprecația, dar avem vești din Crewe, locul de baștină al mărcii Bentley: din aprilie 2024, fabrica nu va mai asambla motorul W12. Da, puteți da vina pe electrificare.
Altfel, motorul W12 (Bentley a produs cam 100.000 de unități) este o minunăție tehnică pus cap la cap manual, la care muncesc 30 de oameni timp de 14 ore, în medie. Testată draconic la temperaturi foarte joase, foarte înalte dar și 8 ore non-stop la turație maximă, înainte să fie așezată sub capotă. Că doar așa faci din umilul carbon un diamant de toată frumusețea.
Vestea bună - pentru cei 1% ai planetei - e că ultima și cea mai vânjoasă interpretare a propulsorului, cu 750 CP și 1.000 Nm, va ajunge pe Bentley Batur, ediție limitată la 18 exemplare, deja vândute (1,8 milioane de euro bucata).
+ Și Lamborghini i-a spus deja arrivederci motorului V12 aspirat natural de pe Aventador, la fel cum de anul acesta nu vom mai avea Audi R8. Implicit, nici motor V10 (tot aspirat natural). Și Huracan, posesor al aceluiași V10 ca R8, va lua calea electrificării din 2024.
King Kong LCI
BMW X5 M Competition și X6 M Competition au primit un facelift și devin micro-hibride. Așa se semnează o premieră: cele două gorile alfa sunt primele modele BMW M supuse electrificării. Mai mult de dragul performanței și mai puțin pentru tratarea anxietății Gretei Thunberg.
Adică, să fim serioși, un mild-hybrid cu motor electric (12 CP și 200 Nm) ascuns dibace în carcasa transmisiei va salva fix 0 pârși de alun. Dar s-ar putea să te ajute să plătești mai puțin la impozit, în funcție de ce decide consiliul tău local. Altfel, toate bune, sub capotă rămâne V8-ul de 4,4 litri cu 625 CP și 750 Nm. Pentru bătăi strașnice în piept între două semafoare.
Hei, Siri, cum spui „Captur“ în japoneză?
Mitsubishi ASX. Generație nouă, dezvoltată în proporție de 99,9% pe actualul Renault Captur. Model care-a făcut ce-a făcut și-a aprins (iar) internetul, din sectorul demografic plin de specialiști în bășcălie și mașini. Bineînțeles. Că nu ne păcălește nimeni pe noi că ASX e de fapt un Captur! Măi fraților, Sherlockilor, dar n-a negat nimeni vreodată că ASX ar fi altceva. Nici măcar japonezii. Nu mai bine țineți emisferele alea cerebrale deschise și sunteți atenți la ce-are de zis despre mașină colegul Dragoș Băltățeanu, trimisul nostru la Malaga?
“Dacă vei utiliza modelul ASX atât în oraș, cât și și la drum lung și îți dorești un consum redus și nu vrei să îți bați capul cu wallbox-uri și stații de încărcare, atunci ASX HEV este pentru tine. Hibridul clasic se ajută de motorul electric și de bateria de 1,2 kWh pentru a merge electric în special în oraș, iar la drum lung motorul electric ajută atunci când este nevoie. Poți obține fără prea mare efort un consum mediu ce variază între 4,5 și 5 litri/100 km, chiar și cu ritm normal de utilizare și fără a folosi modul de rulare Eco/Pure din sistemul Multi-Sense.”
Întorși pe plaiuri mioritice, i-am predat ștafeta lui Cornel, care-a scos la un cico noua generație Nissan Juke. În versiune hibridă, ghici ce, cu rădăcini franțuzești. De la omul nostru citire:
“Ce ți-aș recomanda? N-o să mă fâstâcesc și-ți zic din start să mergi pe hibrid. E și mai fâșneț, dar ține și cu casa: mai ales dacă o să-l exploatezi preponderent prin oraș: conform producătorului, în aproape 80% din timpul petrecut în traficul urban sistemul hibrid va folosi doar motorul electric. Și asta sigur se va vedea în frecvența cu care alimentezi.”
Celelalte mașini de săptămâna asta
Schimbare la față pentru Peugeot 508.
Ford duce o dubă electrică de 2.000 CP la Pikes Peak.
Pentru a N-a oară, Tesla Autopilot NU E PILOT AUTOMAT!
Numai probleme pentru Dodge: se lucrează din greu la sunetul fals al electricei Charger Daytona.
S-au băgat mașini noi în Gran Turismo 7. Și circuite.
Bucureștiul, tot coada vacii la capitolul trafic.
Pininfarina Batista (hypercar electric) e cea mai rapidă mașină din lume pe sfertul de milă și pe jumătatea de milă.
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Un șobolan cu rucsac te salvează dintre dărâmături, dacă pică pe tine clădirea la cutremur. Nu e film de la Hollywood. E realitate.
Când nu-ți place niciun joc video de pe piață, îți faci singur unul. Crazy Taxi + The Fifth Element = un fel de GTA cu mașini zburătoare.
Disimularea. Studiu de caz, Elon Musk. Probabil a furat meserie de la Ilie Moromete.
Ghetou nu-nseamnă doar loc dubios unde poți fi tâlhărit. Pentru unii, din păcate, înseamnă acasă.
Dungile zebrelor oferă protecție (și) împotriva muștelor.
Pentru o viață sănătoasă, consumați mai puțin plastic și mai multe ciuperci.
Taximetriștii vechi și noi.