EUROCHARGE 2025: Cu ce rămânem după 5.000 de kilometri prin Alpi cu 8 electrice
Meșteri în Mașini #198 • Toate lucrurile importante care s-au întâmplat în lumea auto în săptămâna 29 septembrie - 5 octombrie 2025.
Newsletter-ul Autocritica (Meșteri în mașini) este un rezumat auto săptămânal scris de trei jurnaliști de profil cu experiență: Mircea Meșter, Tudor Rus și Daniel Popescu. Ai în față un newsletter nepretențios, fără încrengături tehnice și jargon complicat. Scopul e să te țină la curent cu cele mai importante noutăți din lumea mașinilor. Să știi înaintea altora ce roți se mișcă pe lângă tine.
Îl primești duminică dimineață la ora 9 fix.
Ce am învățat în EUROCHARGE 2025
Știm că am lipsit două weekend-uri consecutive din inbox-ul tău, dar avem o scuză foarte bună: am fost plecați în road tripul EUROCHARGE by Schaeffler, în care am parcurs aproape 5.000 de kilometri prin România, Ungaria, Austria, Elveția și Italia.
Scopul vizitei? Să testăm în condiții reale autonomia, consumul și costurile de încărcare pentru 8 dintre cele mai noi mașini electrice disponibile pe piața din România.
Am avut zile de tranzit în care am mers preponderent pe autostrăzi, dar și zile în care am traversat câteva dintre cele mai spectaculoase pasuri din Alpi, ocazie cu care am văzut la lucru frânarea regenerativă, tehnologia care ne-a permis să obținem autonomii excelente.
Te-am făcut curios să afli mai multe? Uite câteva concluzii pe care le-am tras eu după acest road trip, cu mențiunea că un click pe numele fiecărui model din lista de mai jos te duce direct la raportul complet de călătorie publicat săptămâna asta pe AUTOCRITICA:
Audi A6 Sportback e-tron a avut o autonomie medie reală de 512 kilometri pe parcursul road tripului și a impresionat prin timpii de încărcare, întrucât modelul german a petrecut în medie doar 24 de minute la stații. Și mai relevante sunt însă performanțele pentru încărcările „recomandate de medici”: 17 minute de la 24% la 71% sau 16 minute de la 28% la 70%.
BYD Seal a fost surpriza plăcută a road tripului din perspectiva pachetului general pe care îl oferă, chiar dacă nu s-a remarcat în mod deosebit la autonomie sau timpii de încărcare. Pe de altă parte, datele sunt mai mult decât decente: autonomie reală de 375 de kilometri și un consum de 19 kWh/100 km pe pasurile alpine.
Hyundai Inster este un model electric dedicat mediului urban care a trecut cu succes testul anduranței europene. Conform așteptărilor, a impresionat prin eficiența consumului, întrucât în 4 dintre cele 8 zile „cronometrate” a consumat mai puțin de 14,5 kWh/100 km. Apropo, Inster este în această perioadă una dintre cele mai vândute mașini electrice în România, cu circa 200 de unități în ultimele două luni.
Mazda 6e a câștigat titlul neoficial de cea mai frumoasă mașină electrică a road tripului, însă s-a remarcat inclusiv din perspectiva consumului, dacă ne raportăm la dimensiunile sale: consum mediu de numai 18,6 kWh/100 km, cu un record de 15,3 kWh/100 km realizat într-una dintre zilele în care frânarea regenerativă pe pasuri a jucat un rol esențial.
Porsche Macan. Aici e foarte simplu: în 4 dintre cele 8 zile, Porsche Macan (în versiune Macan 4, cu integrală) nu a avut nevoie de nicio oprire pentru încărcarea bateriei, iar în ziua maraton de aproape 1.200 de kilometri pe autostrăzile din Italia, Austria și Ungaria a fost singurul model cu numai 3 opriri pentru încărcare. Practic, a avut 5 zile cu autonomie reală de peste 500 de kilometri, inclusiv pe ziua-maraton de autostradă, în ciuda faptului că vorbim despre un model cu peste 400 de cai-putere.
Renault 4 este un alt model de oraș din caravana EUROCHARGE, însă și aici avem vești bune: consum mediu ponderat de numai 17,3 kWh/100 km, cu un record de 13,8 kWh/100 km. Și da, puterea de încărcare a bateriei este de cel mult 100 kW, puțin raportat la necesitățile uzuale la drum lung. Cu toate acestea, noi am stat doar 20 de minute pentru o încărcare uzuală de la 36% la 80%, și asta pentru că bateria este mică: 52 kWh.
Volkswagen ID.4 a demonstrat că este o mașină electrică de familie potrivită la drum lung. Nu a excelat la un anumit capitol, dar a ieșit peste medie, deci pe plus, cam la toate. Poate fi descris foarte bine ca un „all-rounder”. A înregistrat cu regularitate autonomii medii reale de peste 400 de kilometri, inclusiv în ziua de aproape 1.200 de kilometri de autostradă.
Volvo EX90 a fost modelul electric cu cea mai mare baterie din road trip (107 kWh net) și cu o putere de încărcare de până la 250 kW, ceea ce este complet necaracteristic pentru modelele dezvoltate pe o arhitectură la 400 de volți. Recordul său de autonomie reală a fost de 563 de kilometri, iar în două dintre zile nu a avut nevoie de nicio oprire la „boxe”.
Road tripul EUROCHARGE nu ar fi fost posibil fără parteneri. I-am avut alături de noi pe germanii de la Schaeffler, care furnizează componente esențiale pentru unele modele electrice din road trip, am încărcat bateriile la stațiile rapide din rețeaua OMV eMotion și am utilizat anvelope all-season Michelin CrossClimate 3 Sport pentru a „fenta” vremea capricioasă din Alpi. Am înțeles costurile de finanțare pentru aceste mașini prin expertiza partenerilor de la BT Leasing și, nu în ultimul rând, ți-am prezentat imagini și clipuri video prelucrate pe laptopuri furnizate de Server Config.
De acum, așteptăm deja cu interes ediția 2026 a road trip-ului nostru electric. Cu altă temă, alt traseu și, bineînțeles, cu alte 8 mașini care vor fi lansate pe piață de acum până în septembrie 2026.
La noutăți ni-i greu
1. Bugetul Rabla 2025 pentru mașini termice, epuizat în 13 minute
De ce ne pasă: După o lungă perioadă de amânări, programul Rabla 2025 a început în 30 septembrie cu fonduri de 200 de milioane de lei alocate exclusiv persoanelor fizice. În numai 13 minute, bugetul de 80 de milioane de lei pentru mașini cu motoare termice a fost epuizat, iar aproape 7.300 de persoane vor obține o mașină nouă cu o reducere de circa 2.000 de euro. În schimb, la ora închiderii acestei ediții de newsletter, pentru mașini electrice mai sunt disponibile circa 53 dintre cele 120 de milioane de lei alocate inițial, pentru că aici au aplicat doar aproximativ 3.800 de persoane. Cel mai probabil, unul dintre motivele pentru care bugetul pentru electrice nu s-a epuizat încă este scăderea bonusului la circa 3.700 de euro, adică la jumătate comparativ cu primele anunțuri despre Rabla 2025 și mai mic inclusiv decât anul trecut, când a fost aproximativ 5.000 de euro.
2. Primele imagini cu interiorul viitorului Porsche Cayenne Electric
De ce ne pasă: Pentru că, cel puțin din perspectiva interiorului, noul Cayenne Electric va marca o serie de premiere în gama Porsche. De exemplu, electrica va avea cel mai mare ecran disponibil până acum într-un model al mărcii: se numește Flow, este ușor curbat, de tip OLED și integrează sistemul multimedia și un ecran de 14,9 inchi în dreptul pasagerului din dreapta, cu mențiunea că al doilea este opțional. O altă premieră este introducerea unui Head-up Display cu realitate augmentată care va proiecta săgeți pentru sistemul de navigație și ghidaj pentru benzile de circulație, totul pe o suprafață cu diagonala de 8,7 inchi. Și, nu în ultimul rând, tot Cayenne Electric va găzdui și cel mai mare plafon panoramic instalat vreodată pe un Porsche, dar germanii nu au precizat dimensiunea exactă. Dacă îți face cu ochiul nu mai ai mult de așteptat: modelul va fi disponibil până la finalul anului.
3. Înmatriculările de mașini noi au crescut cu 39% în septembrie
De ce ne pasă: Pentru că anul ăsta a fost cu adevărat imprevizibil în privința înmatriculărilor de mașini noi din România. Dacă în aprilie-iunie am avut scăderi lunare de zeci de procente din cauza amânării programului Rabla, iată că luna septembrie a devenit a treia lună consecutivă cu creșteri spectaculoase, de data asta cu 39%.
Teoretic, creșterea poate fi justificată prin faptul că unii dintre cei care voiau să obțină un voucher Rabla s-au dat bătuți și au cumpărat fără Rabla, doar că știrea de mai sus arată că bugetul pentru termice s-a epuizat în 13 minute. Cert este că, pe baza datelor din ultimele trei luni, piața auto se bucură de un reviriment și este la 6% sub rezultatele din 2024. Recunosc însă că n-am nicio idee dacă vom încheia anul pe plus sau pe minus.
Mențiuni, aplauze amicale și diplome de participare se acordă și următoarelor știri:
Renault va introduce versiuni cu baterii LFP pentru modelele electrice din gamă. Adică vom primi versiuni mai accesibile ca preț, dar și cu o autonomie mai mică.
Mercedes-Benz va înlocui Clasa A după anul 2028 cu un nou model entry-level despre care momentan nu știm nimic.
Honda va prezenta la sfârșitul lunii octombrie un concept cu numele 0 SUV, care anticipează lansarea unui nou SUV electric.
Mitsubishi a anunțat că va elimina din gamă cel mai vândut model al său pe piața europeană: Colt. Motivul? „Clienții noștri vor modele practice”, adică SUV-uri.
Numărul lui Adam: 10
Este locul ocupat de MG în clasamentul mărcilor cu cele mai multe mașini noi înmatriculate în România în luna septembrie. Este pentru prima oară când marca deținută de constructorul SAIC pătrunde în top 10 în România și, în același timp, MG a devenit prima marcă din China care reușește o asemenea performanță în țara noastră. În a noua lună a anului, MG a înmatriculat 280 de mașini noi, mai multe decât Peugeot, Citroen și Fiat la un loc (259). Mai multe date despre piața auto din România în prima lună de toamnă vin în curând sub formă de grafice interactive pe AUTOCRITICA.
Infrastructura-vura
Știi bucata aia de autostradă de 9 kilometri dintre Margina și Holdea, singura care lipsește din segmentul de autostradă A1 dintre Sibiu și granița cu Ungaria? Ei bine, vestea bună este că cei doi constructori din România și Bosnia și Herțegovina (!) s-au pus serios pe treabă și au ajuns la un stadiu fizic al lucrărilor de 36%. În prezent se lucrează la cele două tuneluri cu o lungime totală de 2,5 kilometri cu 800 de muncitori și 200 de utilaje.
Vestea mai puțin bună este că lucrările trebuie finalizate până în august 2026, pentru că sunt finanțate prin PNRR, iar în caz contrar România va pierde 135 de milioane de euro. Și, deși vorbim despre mai puțin de 10 kilometri de autostradă, Ministerul Transporturilor admite într-un document oficial că tronsonul „are un risc mediu de nefinalizare”, în timp ce specialiștii de la Asociația Pro Infrastructură susțin că șansele de finalizare sunt mai degrabă „infime”. Toate astea în condițiile în care, conform contractului de execuție, bucata asta de autostradă ar trebui finalizată în 2027.
Vrăji, vrăjeli și prăjeli
„Anulați Netflix pentru sănătatea copiilor voștri”, a scris Elon Musk pe propria rețea de socializare X într-un stil asemănător cu cel folosit de CNA pentru a ne recomanda să evităm consumul excesiv de zahăr, sare și grăsimi. Asta se întâmpla luni, 29 septembrie, iar problema lui Musk era reprezentată de „Dead End: Paranormal Park”, un serial animat despre un adolescent transgender. Produs în 2022, anulat în 2023, disponibil încă pe platformă.
Musk nu s-a limitat însă la o singură postare pe subiect, ci a continuat în stilul caracteristic pe tot parcursul săptămânii. Jurnaliștii de la Vanity Fair au avut chiar răbdare să numere nu mai puțin de 30 de postări făcute de Musk despre Netflix doar în cursul zilei de joi, 2 octombrie. Ăsta-i omul în care omenirea își pune speranțe că va duce primii oameni pe Marte.
Recomandare de seamă
Publicația Panorama s-a închis la 1 septembrie, dar newsletterul săptămânal Panorama cu ALP scris de redactorul-șef adjunct merge mai departe. Omul nostru a schimbat platforma cu Substack și a retușat un pic numele în , dar conținutul este același.
„Critic cu ALP” e un newsletter săptămânal, pe care îl vei primi de obicei vineri dimineața. Conține opinie, analiză și pe alocuri umor despre actualitatea în care trăim, lucruri care ne enervează și ne frustrează, proști cu ștaif, care umblă deghizați pe lângă noi, îmbrăcați în haine de autoritate sau expertiză.
Ce-am mai luat pe parbriz săptămâna asta
Dacia ne pregătește ceva pentru ziua de luni.
Consum extraurban
A doua cursă spațială: cum au ajuns chinezii să fie mai aproape de o aselenizare decât americanii. (ArsTechnica)
Puii mutanți. Culisele luptei pentru bunăstarea păsărilor. (Mindcraft Stories)
Cum am monitorizat alegerile din Moldova în diasporă, alături de oamenii rușilor. (Scena9)
Sunt muncitorii străini o problemă reală pentru România? (Recorder Talks)
Un om de afaceri vinde apartamente de lux la Sinaia în trei imobile pe care le-a construit prin încălcarea normelor urbanistice. (PressOne)