Europa: electricele au bătut dieselul în premieră în 2023
Meșteri în Mașini #125 • Nissan Juke facelift • Noua generație Lancia Ypsilon • Noile monoposturi de Formula 1 • Premieră în Europa: electrice au depășit mașinile diesel la înmatriculări.
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #125
18 februarie 2024
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
Secția de Chirurgie Plastică
Rubrica dedicată noutăților introduse de constructori are astăzi ca protagoniste trei modele bine-cunoscute pe plaiurile mioritice. Și o să începem aventura cu mașina care a redevenit anul trecut „straniera” preferată a românilor, care a primit un facelift discret. Skoda Octavia facelift, căci despre ea este vorba, și-a restilizat un pic farurile, și-a mărit grila, a umblat un pic pe la tehnologii și cam atât, că ce-i prea mult strică.
Ba chiar a trecut printr-o inevitabilă cură de slăbire în privința numărului de motorizări. Ia uite: motorul de un litru a dispărut (victorie pentru cei care consideră că un litru e ilogic pe o compactă), iar inginerii nu suflă nicio vorbă despre o versiune plug-in hybrid (victorie pentru cei care consideră că PHEV este un compromis inutil).
Cu ce rămânem? Păi cu 1,5 litri benzină în versiuni cu 116 CP și 150 CP, ambele cu sau fără mild-hybrid, și cu 2 litri diesel cu 116 CP sau 150 CP, la care se adaugă Octavia RS cu motor pe benzină de 2 litri cu 265 CP. Dacă vrei o Octavia cu tracțiune integrală trebuie să aștepți până în 2025 pentru varianta cu motor pe benzină de 2 litri cu 204 CP.
Apropo de motorizări, colegul Cornel Șocariciu îndrăznește și un pronostic pentru viitoarea generație Octavia: „Ce vezi acum ar putea fi ultima generație Octavia cu motoare cu ardere internă.”
Tot printr-un facelift mai degrabă discret a trecut și Nissan Juke. Disponibil acum și pe galben, Juke facelift aduce schimbări firave la interior, unde observăm o regândire la nivelul planșei de bord și a consolei centrale. În rest, nimic spectaculos: sistem de infotainment de 12,3 inchi, încarcare wireless pentru telefon, Android Auto și Apple CarPlay.
Cât despre dulăii de sub capotă nu avem de raportat nimic nou, așa că rămâne cum am stabilit: un litru cu 114 CP sau hibrid cu 143 CP.
Între timp, mcarca Lancia se relansează printr-o nouă generație a celebrului Ypsilon, care nu are prea multe în comun cu precedenta generație din 2011, de pe vremea când iPad abia împlinea un anișor. Noul Ypsilon este un hatchback subcompact lansat doar în versiune electrică cu motor de 156 CP și baterie de 51 kWh care promite o autonomie de 400 de kilometri.
La un moment dat o să apară și versiuni cu motoare termice, după o rețetă deja cunoscută în cadrul grupului Stellantis de la Jeep Avenger. Apropo de Stellantis, Ypsilon devine primul model al grupului italo-americano-franco-german (sper că n-am ratat pe nimeni) care folosește sistemul multimedia SALA cu două ecrane de câte 10,25 inchi.
Balisticele săptămânii
Numele Vantage are o istorie îndelungată în garajul celor de la Aston Martin. Utilizat pentru prima oară în 1950 pentru un pachet de motor de pe DB2, Vantage a devenit un model de sine-stătător la începutul anilor ‘70, iar acum a venit momentul pentru o nouă generație.
Noul Vantage are un motor V8 biturbo de 4 litri cu 665 de cai putere și transmisie automată ZF cu 8 trepte, ceea ce înseamnă că are cu 155 de cai putere mai mult decât generația anterioară. Iar asta se traduce printr-un sprint de la 0 la 100 km/h în 3,4 secunde.
Tot un fel de balistice sunt și monoposturile de Formula 1, nu-i așa? În săptămâna care tocmai se încheie am avut parte de nu mai puțin de cinci lansări pentru sezonul 2024. Red Bull și-a prezentat monopostul la scurt timp după rivalii de la Mercedes și Ferrari, adică actuala și viitoarea echipă a lui Lewis Hamilton.
Avem imagini și cu monopostul McLaren, dar și cu cel pe care Fernando Alonso îl va pilota pentru Aston Martin.
În caz că mai există dubii, le risipim acum: testele de Formula 1 vor avea loc săptămâna viitoare de miercuri până vineri, iar noul sezon va începe în 2 martie în Bahrain. Nu-i nicio greșeală, prima cursă (ca și a doua, de altfel) va avea loc într-o zi de sâmbătă.
Vestea mai puțin bună este că nu știm încă unde vom vedea noul sezon de Formula 1: comentatorii Digi Sport s-au limitat să „confirme” pe pagina oficială de Facebook că nu au cumpărat încă drepturile. Dar hei, dacă nu mă înșel, ultimele două contracte de drepturi TV au fost oficializate în vinerea primei sesiuni de antrenamente libere a sezonului respectiv. Practic, timp ar mai fi.
Dacă nu, suntem în 2024, așa că avem soluții moderne: pe platforma de streaming F1 TV poți vedea toate cursele în direct pentru 9 euro pe lună sau 75 de euro pe an. La un sezon de 24 de curse asta ar însemna un pic mai mult de 3 euro pentru fiecare cursă.
Produsul Intern Brut
După multe calcule în Excel și câteva grafice construite în Datawrapper am publicat pe Autocritica o analiză a pieței auto din Europa de anul trecut, iar concluzia principală este că 2023 a fost primul an în care electricele au depășit mașinile diesel la înmatriculări.
Nu insist aici cu detalii, îți mai spun doar că găsești în articol cotele de piață pentru toate motorizările din 2019 încoace și o hartă a Europei cu cota de piață pentru electrice și bonusurile oferite la achiziție în fiecare stat european. Da, inclusiv în Islanda și Luxemburg.
Colegul Cornel Sho ne povestește despre visul lui Horia Platona de a concura în acest an în celebra cursă de viteză în coastă de la Pikes Peak cu un BMW i4 M50. Asta după ce în toamnă a devenit campion în Campionatul Național de Super Rally la clasa automobilelor cu tracțiune față cu primul Mini electric de curse din lume.
Rămânem în zona curselor, dar de data aceasta cele virtuale: Constantin „Eugen” Ciobanu debutează pe Autocritica cu un text despre celebrul joc Gran Turismo 7 din perspectiva unui casual sim racer. „Nu credeam că o să mă prindă, dar deja am peste 30.000 de kilometri rulați și 400 de ore în spatele controller-ului”. Citește aici cu ce a rămas după experiența asta.
Nu în ultimul rând, colegul Tudor Rus a testat SUV-ul MG eHS, adică versiunea plug-in hybrid a modelului MG HS, care a primit recent un facelift.
Deși suspensia e moale, o vei neliniști ușor dacă rulezi peste denivelări medii și mari. Există și tente de ruliu atunci când abordezi un stil de condus mai libertin – că de sportiv nu poate fi vorba aici. În ton cu suspensia, direcția e mai anesteziată ca un pacient înainte de o intervenție chirurgicală complicată. Mă rog, cel puțin există o abordare moale pe toate planurile și știi clar cui i se adresează mașina. În rest, șasiul rulează fin, mai ales când energia vine doar din baterie.
Și avem, desigur, și versiunea video a newsletterului, adică Autocritica Podcast cu Mircea Meșter, Cornel Șocariciu și Tudor Rus:
Știrile care nu au prins un loc în pole position
Rompetrol va instala 11 stații de încărcare rapidă de 300 kW pe autostrada A1. Fiecare stație va avea două puncte de încărcare de 150 kW și va fi instalată în benzinării Rompetrol deja existente. (AUTOCRITICA)
BMW Seria 4 Coupe facelift are în România un preț de pornire de 51.850 de euro. Versiunea Cabriolet începe de la 59.350 de euro. (AUTOCRITICA)
Chrysler a prezentat noul concept electric Halcyon, care va reprezenta o sursă de inspirație pentru viitoarele electrice ale mărcii. (AUTOCRITICA)
BYD va prezenta publicului european la Salonul Auto de la Geneva SUV-ul electric Yangwang U8 cu patru motoare electrice cu 1.100 de cai putere. Practic, chinezii tatonează terenul să vadă dacă elvețienii ar da banii pe așa ceva. (AUTOCRITICA)
Volkswagen a fost marca cu cele mai mari vânzări în Europa în 2023, urmată de Toyota și tripleta premium germană formată din Audi, BMW și Mercedes. (AUTORITICA)
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
TikTok este o bombă cu ceas. Sau cum a devenit o rețea socială cea mai bună armă de distragere a atenției în masă. (The Prism)
Dezindustrializarea Europei în 5 grafice sugestive. (Robert Bryce)
O săptămână cu Apple Vision Pro. (Inverse)
Vânătorul de bătrâni. Cel puțin doi bătrâni din Oradea au murit în condiții suspecte la domiciliul unui bărbat pe care îl cunoscuseră recent, care le-a incinerat cadavrele și le-a preluat averea. (Recorder)
Cum cresc noile generații de copii la umbra industriei de parenting din România. (Panorama)
Interviu cu jurnalistul maghiar a cărui dezvăluire a provocat demisia președintei Katalin Novak: „Este un eveniment fără precedent în istoria regimului Orban”. (PressOne)