Ford Puma: 1.0 de 170 de cai-putere
Meșter în mașini #83 • Primele detalii despre noul Duster 3 • Noua generație Hyundai Kona Electric • Noul supercar Lamborghini • Povestea lui Land Rover Discovery
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #83
12 martie 2023
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autorizarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
Îi batem cu 1.0
Ford ne-a prezentat în această săptămână o nouă versiune pentru Puma, SUV-ul produs la uzina de la Craiova.
Se numește Puma ST Powershift și este echipată cu cea mai puternică variantă de până acum a clasicului motor 1.0 EcoBoost: 170 de cai putere. Vorbim de 15 cai putere în plus comparativ cu actuala variantă de vârf a motorului de un litru, ceea ce teoretic nu-i așa mult, dar cu siguranță sună spectaculos, inginerește vorbind. În plus, vine la pachet cu transmisie automată cu dublu ambreiaj și 7 trepte, totul pentru ca tu să ajungi de la 0-100 km/h în 7,4 secunde.
Practic, poți să privești Puma ST Powershift ca pe un intermediar între clasicul Puma de 155 CP și versiunea de performanță Puma ST, echipată cu motor de 1,5 litri cu 200 CP. Asta cu atât mai mult cu cât Puma ST Powershift preia șasiul și partea tehnică de la ST, de la sistem de direcție și sistem de frânare până la evacuare și suspensii specifice.
Nu știu încă prețurile, dar dacă tot internetul și-a dat cu părerea despre niște case self-service, pot să aberez și eu un pic aici despre o casă pe roți.
Un Puma cu motor de un litru și 155 CP are un preț de pornire de 24.800 de euro, iar un Puma ST cu motor de 1,5 litri și 200 CP pleacă de la 31.800 de euro, ambele cu cutie manuală cu 6 trepte. E rezonabil să ne gândim că Puma ST Powershift va fi undeva pe la jumătate, la care se adaugă ceva mai mult de 1.000 de euro pentru cutia automată. În funcție de dotările exacte, te poți aștepta la ceva în intervalul 29.000 - 30.000 de euro.
Comenzile vor debuta în luna aprilie, ceea ce înseamnă că poți să prinzi chiar și noua ediție a programului Rabla, care va începe în 24 martie. Cu condiția să nu se epuizeze voucherele până atunci, desigur.
Kona crepusculară
La câteva luni după publicarea pozelor, Hyundai a dezvăluit în sfârșit și datele tehnice ale noii generații Kona Electric. Nu există surprize majore, ci mai degrabă îmbunătățiri decente pentru cei care se gândesc la o electrică în perioada următoare.
Și schema gândită de sud-coreeni e chiar simplă: Kona Electric va avea un singur motor electric, în versiuni de 156 CP și 217 CP, adică cu 20 CP și 13 CP în plus comparativ cu actualul Kona Electric facelift. Cât despre baterie, aceasta va fi disponibilă în variante de 48,4 kWh (+9,4 kWh) și 65,4 kWh (+1,4 kWh), iar autonomia bateriei de capacitate mai mare va fi de 490 de kilometri. Practic nu se schimbă mare lucru, în condițiile în care autonomia actuală este de 484 de kilometri.
Duster 3
Dacă nici Ford, nici Hyundai nu-ți fac cu ochiul și vrei să mai aștepți măcar un an până să-ți schimbi mașina, n-ar fi rău să afli că oamenii de la Dacia ne pregătesc (din nou) ceva.
Gabi Dogaru a vizitat recent centrul de design Dacia din București și s-a întors de acolo cu unele informații despre viitoarea generație Duster. Așa cum bănuiam, Duster 3 va împrumuta numeroase elemente de la viitorul model de serie inspirat de conceptul Bigster, dar vor exista elemente și de la conceptul Manifesto.
Duster și Bigster pot fi considerate fratele mare și fratele mic. Vor fi unele diferențe, Bigster va fi mai mult pentru șosea, Duster va rămâne Duster. Dar 95 – 97% din ce vedeți pe concept va fi regăsit și pe mașina de serie. Am făcut eforturi mari să ajungem la acest procent. Noul Duster va avea și unele idei pe care le-ați văzut pe Manifesto.
Yohann Ory, director centru de design Dacia
Tot la centrul de design Dacia se lucrează de zor în aplicații software la designul viitoarei generații Dacia Spring. Apropo de asta, actualul Spring s-a comercializat deja în peste 1.000 de unități în România în primele două luni ale anului, adică de peste trei ori mai bine decât în perioada similară din 2022. Toate detaliile despre asta le găsești în analiza lunară realizată de același Dogaru.
Germania e la curent
Dogaru și-a petrecut o bună parte din timp prin statisticile de înmatriculări din Europa și a descoperit într-un articol din seria Green Zone by Enel X Way că Germania a devenit abia a doua țară din lume care a depășit pragul de un milion de mașini electrice înmatriculate. Pentru performanța asta, nemții au investit însă peste 8 miliarde de euro în programele de subvenții pentru achiziționarea de mașini electrice.
În caz că există dubii, primii la capitolul ăsta sunt chinezii, care au spart deja și pragul de 4 milioane.
Dacă ai primit link-ul ăsta și-ți place ce citești, te poți abona pe butonul verde de mai jos. Vei primi rezumatul săptămânii auto prin e-mail în fiecare duminică.
Veriga lipsă
Cornel a scris săptămâna asta povestea lui Land Rover Discovery, modelul care a pus umărul la creșterea notorietății constructorului britanic.
Așa cum se întâmplă de obicei, totul a plecat de la concurență. Mai exact, pe la finalul anilor ‘80, când constructori precum Toyota, Suzuki, Mitsubishi, Daihatsu sau Nissan puneau în fața publicului mașini cu abilități foarte bune în off-road, dar și cu elemente care nu te-ar fi deranjat cu nimic în timpul ieșirilor la operă.
Întrucât Range Rover devenise deja un produs de lux, britanicii de la Land Rover au simțit că este momentul potrivit să iasă la atac. Și au făcut-o cu Discovery.
Anul are mere
O să aflăm în 5 aprilie care sunt câștigătorii World Car of the Year din acest an. Până atunci avem lista ultra-scurtă de trei finaliști:
BMW X1 (toată gama, cu tot cu fratele electric iX1)
Hyundai Ioniq 6 (full-electric)
Kia Niro (cu tot cu fratele Niro electric)
Nu știm ce vor alege jurații între X1 și Ioniq 6, dar eștim că Niro a câștigat deja un trofeu important: 63 de jurnaliste auto din 43 de țări au decis că Niro este Women’s World Car of the Year, un trofeu acordat anual pentru care s-au mai luptat Jeep Avenger, Citroën C5 X, Nissan X-Trail, Audi RS 3 și Ford Ranger.
Și apropo de femei și de aportul lor în industria auto:
Flamborghini
De câteva zile mă frământă o întrebare, așa că te întreb și pe tine: ce părere ai despre designul viitorului supercar Lamborghini, prezentat mai jos?
Aha, așa mă gândeam și eu.
Ce vezi în imaginea de mai sus este o schiță cu mașina care va înlocui Aventador, un model prezentat prin 2010, pe vremea în care Logan era abia la prima generație. Liniile finale de design le vom afla pe parcursul anului, însă până atunci italienii au dezvăluit o serie de informații tehnice.
Pentru că trăim într-o epocă din ce în ce mai electrică, înlocuitorul lui Aventador va fi un supercar plug-in hybrid de 1015 cai putere. Nu te gândi c vei salva ghețarii din Antarctica și pârșul de alun, vorba lui Rus: mașina are un motor aspirat pe benzină V12 de 6,5 litri și trei motoare electrice, dar o baterie care e doar marginal mai mare decât cea de pe telefonul tău.
Pentru că absolut toți clienții noului supercar își vor dori să încarce acasă această mașină la priză, inginerii au meșterit o baterie de fix 3,8 kWh (da, virgula este pusă corect acolo) pe care o vei putea încărca în numai 6 minute cu ajutorul motorului V12 și a sistemului de recuperare a energiei la frânare.
După consumurile alea oficiale de un litru/100 km pe mașini care consumă de zece ori mai mult dacă le scoți din oraș, avem încă o dovadă că treaba asta cu plug-in hybrid poate să fie lejer praf în ochii autorităților.
Celelalte mașini de săptămâna asta
BMW a introdus o nouă versiune pentru sistemul de infotainment iDrive: avem grafică nouă și un meniu mai ușor de folosit, în sensul că informațiile importante sunt afișate pe ecranul central, fără să mai intri în cinșpe submeniuri.
Între timp, Mercedes a lansat în Germania serviciul pay+, prin care plătești pentru bunuri din mașină, prin scanarea amprentei. De urmărit dacă germanii reacționează cum am făcut noi cu casele self-service de la Auchan.
După ce a părăsit piața europeană, iar apoi s-a întors cu o gamă mai redusă de modele, Mitsubishi a confirmat că noua generație a SUV-ului Outlander PHEV va fi disponibilă pe continent începând din 2024. Outlander PHEV a fost cândva, într-o epocă nu demult apusă, cel mai vândut model plug-in din Europa;
General Motors a anunțat că vrea să integreze în mașini asistentul de inteligență artificială ChatGPT, într-o versiune care va permite inclusiv comenzi vocale. La ce va fi util? De exemplu, dacă îți apare o eroare pe instrumentarul de bord, îl întrebi pe ChatGPT, iar el îți răspunde pe baza instrucțiunilor primite din “fabrică” de la inginerii GM.
“Oferim mașină, telefon, asigurare medicală, bonuri de masă și stație de încărcare pentru mașini electrice”. Stațiile devin unul dintre noile beneficii oferite de angajatori.
Elon Musk are încă o idee absolut genială: vrea să construiască în Texas un mini-oraș pentru angajați. Cu alte cuvinte, angajații vor locui la locul de muncă și vor plăti pentru acest “beneficiu” o chirie lunară de 800 de dolari. În caz de concediere, Musk promite că angajații vor avea la dispoziție 30 de zile să părăsească locuința. Ceva îmi spune însă că nu le va returna și garanția.
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Noul fenomen din sălile de fitness: clienții folosesc diverse suplimente pre-workout care suprasolicită sistemul cardiovascular și generează palpitații și senzații de leșin. Fenomenul a luat amploare din cauza influencerilor care promovează astfel de produse contra-cost pe rețelele de socializare.
În afara bulei: de Ziua Femeii, un comisar european a vizitat o comunitate vulnerabilă din Mizil pentru a înțelege cu ce probleme se confruntă femeile.
Cum s-a prăbușit banca americană Silicon Valley Bank într-un interval de numai câteva ore. Pe scurt: nu-ți pune toate ouăle într-un singur coș.
Zeci de jurnaliști ruși au fugit la Riga și relatează adevărul despre războiul din Ucraina, însă se confruntă sistematic cu neîncrederea publicului și regulile stricte impuse de Lituania.
Cum arată cele mai ciudate planete din afara sistemului nostru solar? Afli într-un documentar video de 30 de minute cu o grafică de excepție.