Kia EV9 GT: Electric, 7 locuri, 508 CP
Meșteri în Mașini #163 • Restructurări la Volkswagen • Schițe cu Skoda Enyaq facelift • Povestea competiției Mille Miglia • Teste cu Renault Scenic Electric și Leapmotor C10.
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 1000 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie și un laborator de testare la Timișoara. Aici poți citi despre ce știu să facă oamenii ăștia.
Cel mai puternic SUV de la Kia
La aproape un an de când este disponibil pe piața din România, SUV-ul electric de segment mare Kia EV9 primește o nouă versiune. Pe numele de scenă Kia EV9 GT, noua versiune are 3 rânduri de scaune, până la 7 locuri și utilizează două motoare electrice care dezvoltă în total 508 CP și oferă tracțiune integrală.
Deloc surprinzător, este cel mai puternic SUV dezvoltat până acum de Kia, însă producătorul sud-coreean punctează și la capitolul tehnologie prin introducerea sistemului Road Preview System, care detectează gropile de pe carosabil pentru a îmbunătăți automat absorbția șocurilor.
Altfel, la fel ca și celelalte versiuni EV9, GT-ul folosește o arhitectură la 800 de volți care îți permite să încarci bateria de 99,8 kWh cu până la 210 kW. Treaba asta se traduce printr-un timp de încărcare de 24 de minute de la 10% la 80%. Cât despre autonomie, Kia anunță 450 de kilometri pentru standardul WLTP.
Kia EV9 GT va sosi în Europa în 2025, iar prețurile vor fi anunțate în luna ianuarie. Ca idee, cel mai accesibil EV9 costă astăzi circa 72.500 de euro și oferă 204 CP, în timp ce versiunile cu 385 CP încep de la aproape 76.500 de euro.
Dacă un SUV de segment mare este prea mare pentru nevoile tale, Kia are deja în gama europeană alte două SUV-uri electrice de dimensuni mai mici: SUV-ul compact EV6 și SUV-ul subcompact EV3. Iar dacă vrei totuși un SUV electric de segment mare cu aceeași platformă și arhitectură ca EV9 poți să aștepți sosirea „fratelui” Ioniq 9 de pe liniile de producție ale colegilor de grup de la Hyundai.
Huf intră în familia Sodecia
Compania Huf, partenerul principal al newsletter-ului nostru, a anunțat în această săptămână semnarea unui parteneriat pe termen lung cu Sodecia, un furnizor de componente auto fondat în Portugalia în 1980.
Dacă n-ai citit deja în preambulul acestui newsletter, îți reamintesc faptul că Huf dezvoltă tehnologii moderne analogice și digitale pentru accesul și autentificarea în mașini inclusiv la Timișoara și Arad.
Pentru început, Sodecia va cumpăra 30% dintre acțiunile Huf, iar Rui Monteiro, CEO-ul și fondatorul Sodecia, va deveni CEO-ul Huf începând de anul viitor, după aprobarea tranzacției de către autoritățile de reglementare. Ulterior, până în 2028, Sodecia ar urma să devină acționarul majoritar al Huf.
Pentru Huf, acordul este important pentru că va permite companiei să obțină finanțarea necesară pentru a-și extinde operațiunile planificate anterior, totul în contextul în care își va păstra identitatea, inclusiv sediul central din Velbert, în timp ce familiile fondatoare Hülsbeck și Fürst vor fi în continuare reprezentate în consiliul de administrație.
Restructurări la Volkswagen
Grupul Volkswagen a anunțat vineri seară, după închiderea burselor, că a ajuns la un acord final cu IG Metall, cel mai mare sindicat al muncitorilor din industria germană, cu privire la restructurările pe care le va face la uzinele auto pe care le deține în Germania.
După o metodă clasică inventată probabil de politicienii din România, veștile nu sunt chiar atât de rele precum fuseseră anunțate „pe surse” acum câteva săptămâni: nu vor fi concedieri și închideri de uzine, ci „doar” concedieri.
Mai exact, până în 2030, Volkswagen va renunța la 35.000 de angajați din Germania. În 2023, uzinele Volkswagen din Germania au avut în medie 296.000 de angajați, dintre care aproximativ 60.000 la Wolfsburg. Practic, Volkswagen va renunța în următorii 5 ani la aproape 12% din forța de muncă din Germania.
În același timp, Volkswagen va reduce capacitatea de producție la uzinele germane cu circa 734.000 de unități. Volkswagen nu explică concret ce înseamnă asta, dar din raportul financiar al Grupului pe 2023 aflăm că Volkswagen a produs anul trecut 1,92 milioane de mașini în Germania. Capacitatea totală de producție nu este același lucru cu producția efectivă, care se adaptează mereu la cerere, dar chiar și așa cele 734.000 de unități reprezintă 38% din producția uzinelor Volkswagen din Germania în 2023.
Cât despre impactul acestor măsuri asupra gamei de modele, cel mai important lucru este că producția lui Volkswagen Golf, cel mai popular model al mărcii, va fi relocată în Mexic începând din 2027, în condițiile în care Wolfsburg este singura uzină din Europa unde se produce acest model.
Teoretic, în preajma anului 2027 ar trebui să apară cea de-a noua generație Volkswagen Golf, ceea ce înseamnă ori că europenii vor cumpăra noul Golf produs în Mexic, ori că noua generație cu motoare termice nici măcar nu va fi disponibilă în Europa. Cu accent pe motoare termice, pentru că Volkswagen promite „introducerea în producție a unui Golf electric la uzina de la Wolfsburg până la finalul acestui deceniu”.
Secția de chirurgie plastică
Dacă arunci un ochi pe vânzările Skoda, vei observa că modelul cu cea mai mare creștere a livrărilor în 2023 a fost SUV-ul electric Enyaq, lansat pe piața europeană în prima jumătate a anului 2021.
N-a trecut prea mult timp de atunci, dar ne apropiem deja de jumătatea ciclului de viață a generației, motiv pentru care constructorul ceh a prezentat primele schițe cu Enyaq facelift, care va fi aplicat și versiunii Coupe. Primele indicii sunt că vom avea parte de modificări la partea frontală, cu grilă iluminată și faruri duble, iar inginerii anticipează și o îmbunătățire a coeficientului aerodinamic.
Nu știm încă detaliile tehnice, dar le vom afla probabil în cursul anului viitor.
Între timp, Honda se alătură constructorilor care scot de la naftalină numele unor modele clasice scoase din producție pentru a le utiliza din nou pentru alte modele. În acest caz vorbim despre Prelude, un model compact de performanță produs de japonezi între 1978 și 2001.
La Goodwood Festival of Speed din acest an, colegul Dragoș Băltățeanu a avut ocazia să vadă noul concept Honda Prelude, despre care niponii au anunțat acum că va primi o versiune de serie care va fi comercializată inclusiv în Europa.
Din păcate, nu știm prea multe detalii despre noul coupe sport, cu exepția faptului că va avea un sistem de propulsie full-hybrid și că va fi primul model al mărcii cu noua transmisie automată Honda S+ Shift. Timp pentru detalii ar mai fi, pentru că lansarea e programată abia la începutul anului 2026.
În mod uzual, utilitarele se adresează mediului business, iar companiile care au nevoie de astfel de vehicule sunt interesate mai degrabă de aspectele practice și tehnice decât de designul exterior. E și motivul pentru care îmi este destul de greu să înțeleg logica pentru care ai publica un teaser pentru un concept de utilitară electrică pe care o vei lansa în producție de serie peste câțiva ani.
Dar e și ăsta un mod prin care Mercedes-Benz împinge în față două informații: autonomie de peste 500 de kilometri și platformă la 800 de volți, ceea ce înseamnă viteză mare de încărcare a bateriei.
10.000 de rezervări online pentru mașini Dacia
Știu că trăim în epoca Temu, în care a devenit atât de banal să cumperi orice de pe internet, chiar și dintr-un depozit obscur din China. Dar recunosc că nu mă așteptam ca „frenezia” cumpărăturilor online să ajungă și la mașini, mai ales că, după casă, mașina e al doilea cel mai scump lucru pe care îl poate cumpăra un om obișnuit într-o viață (oamenii neobișnuiți sunt ocupați să-și parcheze iahtul sau să cumpere rețele sociale pe care să calce în străchini).
Pe scurt, ar fi indicat să faci măcar un test cu mașina pe care o vrei înainte să o cumperi.
Chiar și așa, Dacia a anunțat că a primit peste 10.000 comenzi online în acest an pe platforma sa de vânzări online. Hai să-ți ofer și un pic de context, ca să înțelegi singur dacă e mult sau puțin.
În primele 11 luni ale anului, Dacia a înmatriculat în România aproape 40.000 de mașini. Nu e neapărat o comparație corectă, mai ales că unele mașini comandate online în acest an vor fi livrate abia anul viitor, dar este o comparație care îți oferă un indiciu că în prezent undeva la o Dacie din patru este comandată pe internet.
Ah, și uite încă o informație interesantă: în acest an, numărul clienților care au ales să plătească integral online mașina aleasă a crescut de 5 ori comparativ cu 2023. Creșterea asta e generată probabil de faptul că numărul celor care au plătit intergral online anul trecut e mult mai mic decât al celor care doar au rezervat online pentru 500 de euro, dar chiar și așa vorbim despre un trend care nu mai poate fi ignorat.
Clientul cu numărul 10.000 din acest an pe platforma online este un antreprenor IT care a cumpărat o Dacia Duster în echiparea Extreme.
Pizza cu de toate și nimic
După plecarea surprinzătoare a lui Carlos Tavarez, Grupul Stellantis se regrupează rapid. A revenit deja în Asociația Constructorilor de Automobile din Europa (ACEA) și negociază soarta uzinelor din Italia cu guvernul condus de Giorgia Meloni. Ba chiar a anunțat creșteri de producție la uzine, pentru a-i liniști pe angajați că vor avea locurile de muncă asigurate.
Singura problemă pe care o văd eu este că Stellantis mărește producția în Italia cu modele de nișă precum Lancia Gamma și DS7, pe care cu greu le găsești în vreun top de vânzări, sau cu încă o versiune Fiat 500, singura valvă care funcționează în inima italienilor.
Pare mai degrabă o amânare decât o evitare a închiderii unor uzine din Italia.
Produsul Intern Brut
Am publicat săptămâna asta pe Autocritica o analiză extinsă despre piața auto din România și din Europa după primele 11 luni ale anului, cu câteva grafice interactive care să-ți ofere o perspectivă despre mărcile care vând cel mai bine și tipurile de motorizări preferate de clienți.
Analiza face parte din secțiunea editorială specială Trends, construită în parteneriat cu BT Leasing.
Mai avem nevoie doar de datele pe decembrie pentru a avea imaginea completă pentru 2024, însă până atunci îți spun că piața auto a crescut cu 3% în România și cu 0,6% în Europa.
După o astfel de analiză, îți propun să te relaxezi cu o poveste scrisă de colegul Tudor Rus. Și nu orice fel de poveste, ci despre una dintre competițiile de referință din istoria sporturilor cu motor: Mille Miglia, cursa fondată la sfârșitul anilor ‘20 ca reacție la mutarea Grand Prix-ului Italiei de la Brescia la Monza.
Avem, desigur, și teste. Radu Gurămultă a testat un BMW 520d xDrive Touring.
Seria 5 se simte mult mai Seria 7 decât Seria 3. Cei care au condus modele BMW în trecut mă vor înțelege, iar pentru ceilalți vreau să spun că noua generație, G60, a mai mutat între talerele balanței, devenind mai mult confortabilă decât sportivă, ca o schimbare a așteptărilor setate de iterațiile precedente.
Între timp, Dragoș Băltățeanu s-a urcat la volanul crossoverului electric Renault Scenic E-Tech Electric.
Primul lucru pe care l-am remarcat [...] a fost confortul oferit de suspensie, în ciuda roților de 20 inchi pe care le primești pe nivelul de echipare Esprit Alpine. Chiar cu jante mari, suspensia filtrează bine denivelările din oraș. La drum lung, suspensia își arată și cealaltă față, putând fi fermă la nevoie. Este și plăcut și ușor de condus. Îți intră ușor pe sub piele și mi-a plăcut să îl manevrez chiar și în oraș, unde este foarte fâșneț, în ciuda dimensiunilor.
Proaspăt lansat pe piața din România, SUV-ul electric Leapmotor C10 (brand chinez nou-lansat la noi) a ajuns pe locul de parcare al lui Cornel Șocariciu.
Per total, C10 mi s-a părut un SUV electric corect. Se mișcă cu agilitate, mai ales până la 100 km/h, e confortabil (nu-mi amintesc când am văzut ultima oară o mașină cu scaune față ale căror șezut să fie atât de generos) și se potrivește noilor idei care apar în industrie în materie de habitaclu și tehnologie.
Pentru că ne apropiem de finalul anului, colegii Mircea Meșter, Tudor Rus și Cornel Șocariciu au votat mașinile lor preferate ale anului 2024. Vezi ce a ieșit în Autocritica Podcast #86:
Și pentru că tot suntem la capitolul video, Mircea Meșter l-a avut ca invitat la Aautocritica Podcast #87 pe Radu Căprău, membru în Boardul Executiv OMV Petrom, pentru a afla cum se adaptează benzinăriile la apariția mașinilor electrice. A ieșit o discuție interesantă despre vremurile pe care le traversăm împreună.
Știrile care nu au prins loc în pole position
Toyota C-HR a depășit pragul de un milion de unități vândute în Europa. (AUTOCRITICA)
Liam Lawson va fi noul coechipier al lui Max Verstappen la Red Bull în sezonul 2025 al Formulei 1. (AUTOCRITICA)
MG susține că primul său model electric cu baterii semi-solid-state „nu va fi scump”, în ciuda faptului că integrează o tehnologie nouă. (Autocar)
Honda și Nissan negociază o fuziune. Taiwanezii de la Foxconn care produc iPhone-uri stau la pândă. (Reuters)
Chinezii de la Nio vor lansa încă un brand auto în Europa în 2025: Onvo. (Autonews)
Prețul mediu al bateriilor Li-Ion pentru mașini electrice este în prezent de circa 111 dolari per kWh, în scădere cu 25% de la 149 de dolari per kWh în 2023. (BatteriesNews)
Consum extraurban
Tot ce trebuie să știi dacă vrei să vizitezi expoziția F1 Exhibition de la Londra. (Urban Adventures)
Cât de ușor poate un candidat să obțină 1 milion de vizualizări pe TikTok. (Recorder)
Cercul de foc din jurul Europei: de ce nu a reușit UE să aducă liniștea în vecini după 20 de ani de eforturi. (Panorama)
Infografic interactiv despre efectele negative ale creșterii temperaturii Dunării de la izvorul din Germania până în România. (ATLO)
În perioada 2002 - 2022, în Statele Unite au existat 796 de victime în accidente suferite în zboruri comerciale și 552.009 victime în accidente cu mașini pe autostrăzi. (USA Facts)