La mulți ani, Dacia Logan!
Meșteri în Mașini #151 • Cea mai puternică mașină de stradă cu manuală • Prețuri Audi S6 e-tron • Flying Spur • DS SM Tribute • Model 3 în Dolomiți • Villa Savoye • Piața auto în primele 7 luni din an
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 1000 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie și un laborator de testare la Timișoara. Aici poți citi despre ce știu să facă oamenii ăștia.
Ca la 20 de ani
Când Dacia a trecut oficial sub umbrela Grupului Renault, în 2 iulie 1999 (50 de milioane de dolari au plătit francezii pentru 51% din acțiuni), s-a semnat de fapt o naștere, declanșată de cea mai importantă clauză din contractul de vânzare-cumpărare: inventarea unei mașini care să coste aproximativ 6.000 de dolari.
Până la Logan, ajustat ulterior ca „mașina de 5.000 de euro”, în timp ce Renault se ocupa de rearanjarea producției, recrutarea și pregătirea noului val de angajați, Dacia a mai scos din joben SupeRNova (octombrie 2000), Pick Up Diesel (finalul lui 2002) și Solenza (2003).
Tranziția s-a încheiat cu Logan, lansat în 2004. Iar restul e istorie (recentă). Pentru Dacia, drumul spre succes, până la Duster și, prin extensie, până la Dakar, a început cu Logan. Acum 20 de ani.
Cred că această imagine cu evoluția emblemei Dacia este foarte sugestivă pentru evoluția mărcii în sine:
Acum e 2024 și nimic nu strigă mai tare “la mulți ani!” decât o ediție specială a sărbătoritului. În cazul de față, Dacia Logan XX (adică 20 scris cu cifre romane).
Logan XX n-are V8, automată, Alcantara sau roți motrice spate. În opinia mea, pe lângă latura de cadou aniversar, Logan XX reprezintă atitudinea mărcii Dacia din 2004 încoace.
Cu picioarele pe pământ, lucidă pe drumul ei, într-o nișă pe care a inventat-o și pe care o domină copios - vorbesc de Europa și de clienții de acolo, nu de România, unde publicul, cu excepțiile de rigoare, e jamais content, scuzați-mi franceza.
În cazul în care simți nevoia de petrecere à la Dacia, Logan XX poate fi comandat în trei culori de caroserie - Arctic White, Cedar Green și Schiste Grey, inclusiv cu plafon de culoare neagră, o noutate absolută la Dacia.
Motorizările sunt două la număr și anume: TCe 90 (benzină, 90 de cai-putere), 16.000 de euro și Eco-G 100 (benzină + GPL, 100 de cai-putere), 16.300 de euro.
Dacă ești prima dată pe newsletterul nostru, te poți abona gratuit aici. Vine o dată pe săptămână, pe e-mail, duminică dimineață.
Balisticele săptămânii
Hennessey Venom F5-M Roadster. Dacă ții la etichetă, reține că F5-M e cea mai puternică mașină de stradă cu transmisie manuală. Adică V8-ul de 6,6 litri cu 1.817 cai-putere (l-au botezat Fury, ceea ce mi se pare și normal) e conectat direct cu palma ta printr-un levier care dansează în 6 trepte + marșarier. Se produc doar 12 bucate, 2,86 de milioane de dolari pe cap de locuitor, deja vândute.
Bentley Flying Spur. Tot cu etichetă: cel mai puternic Bentley cu patru portiere din istorie. Mi-aș dori mult ca lumea să nu uite că, până nu demult, un Flying Spur putea avea sub capotă un motor W12. Dar șansele sunt destul de mici. Mai ales când noul Flying Spur are 782 de cai-putere și 1.000 Newtoni-metru dintr-un V8 de 4 litri, electrificat. Nu că un V8 ar fi de colo.
N-am uitat, noul Flying Spur merge și electric, cel mult 76 de kilometri și se încarcă la priză, fiindcă e un PHEV în fond.
Prețurile noastre, toate…
Latura mai sportivă a familiei A6 e-tron este disponibilă în România.
Prețurile pleacă de la 98.600 de euro pentru S6 Sportback e-tron și 100.300 de euro pentru S6 Avant e-tron (adică versiunea break).
De banii ăștia primești, printre altele, două motoare electrice, tracțiune integrală, 630 de cai-putere, un 0-100 executat în 3,9 secunde și o autonomie care pe hârtie arată a peste 600 de kilometri (670 de kilometri S6 Sportback, 640 de kilometri S6 Avant).
Între timp, așteptăm și lista de prețuri pentru A6 e-tron, Sportback și Avant.
Miss 9-16 Septembrie
DS SM Tribute. Genul acela de prototip care vine însoțit de o rugăciune, poate-poate îl vedem în producție într-un fel sau altul. Que Dieu bénisse!
Produsul Intern Brut
3.900 de kilometri prin Europa cu o Tesla Model 3 Highland, București-Dolomiți și retur. Acel Model 3 despre care ați mai citit pe AUTOCRITICA. Explicat de Sho cu tot ce trebuie să știi înainte să pleci la drum.
Le Corbusier e unul din marii arhitecți ai planetei care a înțeles mobilitatea ca o simbioză între om, automobil și… casă. Mai ales când vine vorba de prietenia discretă dintre cele două. Studiu de caz: Villa Savoye.
Piața auto în primele 7 luni ale anului - Europa și România. Cu bune, cu rele, dar mai ales cu date concrete, culese și compilate pe înțelesul tuturor. Inclusiv cu o serie de grafice marca Daniel Popescu.
Ce e un shooting brake? Am încercat să răspund mergând pe firul lexical, din moment ce unii producători au decis că profitul justifică măcelărirea unei forme de caroserii dintre cele mai rare (și frumoase).
Testul săptămânii e cu Renault Captur facelift. I-ai putea zice noul Captur (deși nu e), atât de schimbat e cel mai mic SUV din gama Renault.
Știrile care nu au prins loc în pole position
Stellantis vrea launch control pe hibride. (Motor Authority)
Norbert Maior (pilot) și Francesca Maior (copilot) au câștigat Raliul Acropole la categoriile Junior WRC și WRC 3. Ei devin vice-campioni Junior WRC în stagiunea 2024. (AUTOCRITICA)
Toyota Sprinter Trueno, hachi-roku și alte legende japoneze. Cu roți sau fără. (Road & Track)
Mercedes trece la baterii solid-state. (AUTOCRITICA)
Hyundai pregătește Ioniq 9, rival pentru Volvo EX90. (Autocar)
Toyota vrea să rescrie povestea mașinilor electrice cu hidrogen. (Autocar)
Hoonigan intră în faliment. (Yahoo! Finance)
Škoda Fabia împlinește 25 de ani:
Consum extraurban
Primul pas pe Lună văzut din România comunistă. (Scena9)
Cum ne mișcăm prin aglomerație (Panorama)
Patriot pentru Ucraina. (PressOne)
Covrigii din New York. (Atlas Obscura)
Chirurg plastician pentru adidași. (Los Angeles Times)
Campionatul Mondial al Nomazilor. (BBC)
Instagram omoară entuziasmul pentru automobile: un interviu cu Matt Farah. (motor1)