
Lynk & Co 02: din China și nu prea
Meșteri în Mașini #168 • Toate lucrurile importante care s-au întâmplat în lumea auto în săptămâna 3-9 februarie 2025.
Newsletter-ul Autocritica (Meșteri în mașini) este un rezumat auto săptămânal scris de trei jurnaliști de profil cu experiență: Mircea Meșter, Tudor Rus și Daniel Popescu. Ai în față un newsletter nepretențios, fără încrengături tehnice și jargon complicat. Scopul e să te țină la curent cu cele mai importante noutăți din lumea mașinilor. Să știi înaintea altora ce roți se mișcă pe lângă tine.
Îl primești duminică dimineață la ora 9 fix.
Unde-s 02 puterea crește
Săptămâna asta, în peisajul montan pudrat nenatural de discret cu zăpadă din jurul lacului Bled din Slovenia, am dat mâna cu 02 (Zero Doi), prima electrică adusă de Lynk & Co în Europa, ea existând deja în China, cu numele de Z02 (Zet Zero Doi).
Lynk & Co, dacă nu știați, e o companie verișoară cu Volvo, fiindcă parte din familia extinsă Geely, care a luat naștere când o mână de ingineri racolați de la fosta Saab (in nomine patris et filii et spiritus sancti) a fost pusă întru-un hambar (la propriu) din Göteborg cu altă mână de ingineri, de la Volvo.
Din hora asta a ieșit o platformă numai bună de susținut un SUV compact de segment C - hai să-i spunem crossover, e mai catolic așa. Arhitectura SEA, aflată și la rădăcinile lui 02, a mai moșit niște modele, inclusiv Volvo EX30, smart #1 și Zeekr 001.
Acest 02, dezvoltat așadar în Suedia și asamblat în China (nu suduiți, că nu ascunde nimeni asta) pune roata și pe plai mioritic. Practic, în completarea deja-existentului 01 (Zero Unu), SUV PHEV.
Reiau: Lynk & Co 02, crossover electric. La debut, cu două niveluri de echipare: 02 Core, adică de bază și 02 More, adică de top. Ambele au aceleași dedesubturi: un motor electric cu 272 de cai-putere și 343 Newtoni-metru, baterie de 66 kWh (net), transmisie automată cu o treaptă, roți motrice spate.
Săptămâna viitoare se publică și testul pe site, cu detalii și informații prezentate mai pe larg.
Pe scurt despre Lynk & Co 02:
De ce ne interesează?
Fiindcă e bine să ai opțiuni în viață. Și pentru că 02 se diferențiază vizibil de celelalte colege de platformă, atât vizual cât și la nivel de dinamică și feel. Revin la ce-am zis mai sus, stai geană pe AUTOCRITICA pentru test. A, da, încă ceva: nu te grăbi să-i ștampilezi cuvântul chinezărie pe frunte. Programează-te la test, urcă-te la volan, dă o tură. S-ar putea să te surprindă pe alocuri.Cât costă?
Pentru 02 Core vei plăti 37.490 de euro. Pentru 02 More, 41.490 de euro. Dar reține că 02 More e posesor de pompă de căldură și grilă cu fante active, iar asta crește autonomia: 445 de kilometri pentru 02 More, față de 435 de kilometri pentru 02 Core.Când o poți cumpăra?
Lynk & Co 02 ajunge în România în cam două săptămâni. Tot atunci se dă și start comenzilor.Highlight?
Versiunea 02 More are cam tot ce vrei de la o mașină de genul. Altfel spus, dacă nu simți o presiune uriașă de a-ți lua o electrică de la o marcă așa-zisă cu tradiție, Lynk & Co merită măcar o prezență pe lista scurtă. În fond, nu te obligă nimeni să le dai PIN-ul cardului. Și ceva pe negativ: lipsește conectivitatea prin Apple CarPlay și Android Auto. Cât de mult cântărește asta în decizia de cumpărare, voi să-mi spuneți.
La noutăți ni-i greu
1. Ford Otosan a lansat o nouă rută feroviară între fabrica din Craiova și Turcia
De ce ne pasă: E al nu-știu-câtelea exemplu de privați care fac ceea ce ar fi trebuit, de fapt, să facă - sau măcar să faciliteze - stătuțul român. Noua linie feroviară are dublu-rol: pe aici vor pleca piese din Istanbul către Craiova, și mașinile gata asamblate dinspre Craiova către Istanbul. Și ne mai pasă fiindcă la Craiova se fabrică așa: Ford Transit Courier, Tourneo Courier și Puma. Plus versiunile lor electric: E-Transit Courier, E-Tourneo Courier și Puma Gen-E. Plus motorul EcoBoost de un litru. 12.000 de vehicule pe an vor pleca spre Turcia iar pentru început, vor exista patru curse săpămânale Craiova-Istanbul.
2. Eldrive România are peste 500 de stații de încărcare în România
De ce ne pasă: Coroborat cu ce alte stații există de la alte companii, vom putea da un șut în fund argumentului „da, dar n-avem infrastructură pentru electrice”. Sigur, în continuare nu-ți va extrage nimeni bani de sub saltea pe furiș, ca mai apoi să-ți lase o electrică pe preș. Dar cei care vor o mașină pe curent în viața lor, se pot gândi mai serios la asta, în timp ce uită de transpirațiile reci care-i treceau la gândul că vor rămâne în drum, cu bateria pe 0. Și fii atent aici: Eldrive are deja o stație de 400 kW la Lehliu (de luna trecută, mai exact), iar anul acesta va instala prin țară un model nou, cu 200 kW, plus alte stații de putere mare - 300 kW și 400 kW. Ca pe afară.
3. Volkswagen are pe țeavă un model electric entry-level de 20.000 de euro
De ce ne pasă: A nu se confunda cu versiunea de serie a conceptului ID.2all, pe care s-ar putea, sau nu, să-l cheme ID.2 și despre care compania a trâmbițat prețul de pornire de sub 25.000 de euro. E posibil, deși n-avem confirmare oficială, ca acest model entry-level să fie botezat ID.1 (îl veți găsi deja cu numele ăsta prin multe materiale de presă, de afară și din țară). Cert e că debutul e programat peste doi ani, cândva în 2027. Știrea se pupă cu o alta, tot proaspătă, care spune că Volkswagen vrea să mulgă din plin platforma SSP la care se lucrează de zor pentru a lansa 9 modele noi până în 2027, inclusiv noul Golf (cu tot cu versiunea electrică) și un T-Roc electric.
4. Audi modifică schimbarea legată de numele modelelor din gamă
De ce ne pasă: Sperăm să scăpăm, în sfârșit, de migrenele aduse de schimbări care mai mult aduc ceață pe logică în loc s-o ridice. Așadar, electricele Audi nu vor mai avea numere pare în nume (A6, Q6), iar cele termice nu vor mai avea numere impare (A5, Q5). De acum încolo, e ca înainte: fiecare model cu denumirea lui și cu diverse versiuni de propulsie - termică, hibridă și electrică. Drept diferențiere, Audi va readuce la viață vechile sufixe: TDI pentru diesel, TFSI pentru benzină, TFSI e pentru hibride și e-tron pentru electrice, respectiv RS pentru sportive.
Mențiuni, aplauze amicale și diplome de participare se acordă și următoarelor știri:
Un Mercedes-Benz W196 R Stromlinienwagen s-a vândut cu 51,1 milioane de euro. E a doua cea mai scumpă mașină vândută la licitație. • Cybertruck e foarte scump de asigurat • Apropo de licitații, Se vinde un Mini de Dakar. • Ford revine la Le Mans în clasa LMDh unde se va bate inclusiv cu Ferrari. • Primul Ferrari electric va fi prezentat în octombrie 2025 • Prototipul electric BMW M, cel care va da un model M pur electric de stradă, are sunet fals.
Pont: ca să ajungi mai repede la știrile de peste săptămână, poți da cu încredere follow paginilor Autocritica pe Instagram și pe Facebook. Feed-ul din Social Media e secțiunea noastră de facto de știri și o facem cât se poate de profi, fără clickbait și alte tehnici imbecile.
Numărul lui Adam: 6.000.000
6.000.000 reprezintă pragul de modele electrificate vândute pe care Toyota l-a depășit în Europa. Tonul l-a dat Prius, din 1997 încoace, timp în care oferta japonezilor s-a diversificat cu sisteme de propulsie plug-in hybrid, full-hybrid, BEV, FCEV (cu hidrogen) de o așa manieră încât numărul total de modele Toyota electrificate (într-o formă sau alta) vândute în lume trece de 30 de milioane.
Toyota intră a doua oară consecutiv în rubrica Numărul lui Adam după ce săptămâna trecută, compania a fost confirmată oficial drept cel mai mare constructor auto din 2024.
Aici ai toată povestea Toyotei Prius, spusă de colegul Sho.
Infrastructura-vura
Momentul WOW (da, cu Caps Lock) al săptămânii vine de pe YouTube, de la utilizatorul Ștef, sub forma unui clip filmat din dronă. Ce vedem: o mega-uriașă flotă UMB parcată în organizarea de șantier de la Săbăoani, gata să înceapă lucrările pe tronsonul Focșani-Bacău-Pașcani al Autostrăzii A7.
Spor la numărat autobasculante fără să greșiți:
Vrăji, vrăjeli și prăjeli
Că tot s-a vorbit prin fotbal, culmea, de cauze, efecte și determinism - ocazie prin care salutăm pentru luciditate și franchețe un fotbalist brăilean trecut pe la Anderlecht și FCSB.
Când vorbești prostii pe internet, oamenii - care întâmplător ți-s și clienți - reacționează. Fără previziuni și ghicitori în globul de cristal, că-i prea devreme să ne dăm vizionari, câteva din efectele prăjelii pe care o traversează Elon Musk în perioada asta.
În fotografii, că știți cum e cu cele o mie de cuvinte.


Autocritica rațiunii pure
Renault, ca multe ale companii producătoare de automobile, a pornit ca ceea ce azi numim start-up. Trei frați au pus bazele unei afaceri într-un garaj – Marcel, Fernand și Louis Renault (ultimul e și cel mai cunoscut) și au avut grijă să rămână în pas cu vremurile.
Pentru Renault, afirmarea în universul încă încețoșat și extrem de periculos al sportului cu motor a venit repede. Și firul epic e întins până în prezent. La nevoie, compania a produs și tancuri. Mă rog, altă poveste. Cea de azi e despre recorduri de viteză.
Minunea Albastră măsura aproape șapte metri lungime și doi metri lățime. În cabină încăpeau două persoane, în tot atâtea scaune tip scoică. Masa totală era estimată undeva la 2,5, maxim trei tone. Iar culoarea care i-a dat porecla se numea Mercedes-Benz Royal Blue.
O mare parte din panourile de caroserie au fost donate de W 120 „Ponton”. Motorul, o unitate M 198 cu șase cilindri în linie (2.996 de centimetri cubi) provenea de la 300 SL Gullwing și producea 192 de cai-putere în loc de 215. Transmisia: manuală, cu patru trepte.
Există proiecte secrete despre care nicio sursă din exteriorul companiilor nu știe. Prin urmare, am luat urma informațiilor și am făcut o listă cu electricele (ordonate alfabetic) pe care ar trebui să le vedem anul acesta. Măcar în poze oficiale, dacă nu și în showroom-urile din țară (țin să pun accent treaba cu showroom-urile din România, întrucât m-am axat doar pe producătorii pe care îi găsești pe meleaguri autohtone).
Rubrica n-ar fi completă fără două teste producție proprie:
TEST DRIVE: Volkswagen Golf GTI facelift
Recomandare de seamă
. Despre cam tot ce mișcă în piața muncii din România, pe înțelesul oamenilor care nu lucrează la ITM sau la HR. Și mai ales pe înțelesul celor care fac primii pași în carieră.PS: Echipa își ilustrează newsletterul cu imagini foarte sugestive, create de AI (DALL-E 3).
Ce-am mai luat pe parbriz săptămâna asta
Noroc sau știință?
Dacă tot nu prea ninge pe acasă:
Consum extraurban
USAID, Soros și presa aservită. (PressOne)
Cine are grijă de Tezaur?. (Panorama)
Costul unei reclame la Super Bowl. (Fast Company)
Sunt oamenii mai importanți decât celelalte animale? (Scena9)
Cea care vorbește cu vacile. (BBC)
DOGE. (NPR)
Viața fără bani. (The Guardian)