Lista completă a mașinilor electrice disponibile în România în 2023
Meșter în Mașini #76 • Dacia Spring Extreme de 65 CP • Anul 2022: piața auto locală, vânzări Dacia în Europa și BMW lider în segmentul premium • Test cu Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo.
Meșter în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter și Daniel Popescu.
Meșter în Mașini #76
15 ianuarie 2023
Lista electricelor: ce mașini poți să cumperi în 2023
Colegul Cornel și-a petrecut primele săptămâni ale anului cu nasul prin configuratoarele tuturor mărcilor auto disponibile în România. Ceea ce reprezintă un act de curaj în sine, dacă ne gândim că aceste configuratoare ale mărcilor sunt foarte diferite între ele și au ca unic punct comun faptul că se încarcă greu chiar și pe conexiune de 1 Gbps.
Noi avem o vagă bănuială că omul nostru vrea să-și cumpere o electrică. Nu de alta, dar după derapajul ăsta controlat prin configuratoare ne-am trezit pe site într-o dimineață cu un articol care prezintă toate mașinile electrice disponibile în România în 2023, cu listă dedicată pentru fiecare marcă în parte.
Așa că, indiferent că vrei să-ți cumperi un Spring sau un Volkswagen ID.5, un Renault Zoe sau un BMW i7, le găsești pe toate ordonate frumos în ordine alfabetică.
În fine, ideea e că omul nostru a avut grijă să menționeze prin tabele și modelele electrice anunțate deja de constructori, dar care n-au ajuns încă pe piața din România. Și uite așa ai o radiografie completă asupra fenomenului, pentru că lista asta te ajuta să alegi mașina electrică potrivită pentru nevoile tale indiferent dacă o vezi deja în showroomuri sau dacă pentru moment o vezi doar în poze.
Articolul lui face parte din seria editorială Green Zone, pe care ți-o oferă și-n 2023 oamenii de la Enel X Way. Care-ți pun stații de încărcare acasă sau la birou, printre altele.
Prima dată pe la noi? Dacă ți-a plăcut ce-ai citit, te poți abona ușor și gratuit aici. Vei primi acest newsletter în fiecare duminică dimineață prin e-mail.
Dacia Spring Extreme de 650 CP
Apropo de electrice pe care le vezi doar în poze, trebuie să-ți mărturisesc că mie îmi plac foarte mult oamenii de la Dacia. Băieții și fetele au așteptat în liniște ca rivalii de la mărci precum BMW, Volkswagen, Peugeot sau Honda să facă baie de mulțime la târgul de tehnologie Consumer Electronics Show cu diverse concepte avangardiste și ecrane de 50 de inchi și apoi… BANG! Dacia Spring Extreme. Cu motor electric de 65 de cai putere. Joac-o p-asta, neamțule!
EXTREME! 65 de cai putere. Poate Porsche să facă așa ceva? Nu poate.
Ce înseamnă 65 de cai putere pe Spring comparativ cu versiunea de 45 de cai putere care rămâne disponibilă ca versiune de bază în gamă? Păi înseamnă în primul rând accelerații mai bune. Autonomia e tot pe acolo și ajunge la 220 de kilometri în regim mixt, comparativ cu cei 230 de kilometri ai versiunii cu motor de 45 CP. Iar în oraș, adică acolo unde o să folosești mașina asta în 99,99% din timp, autonomia oficială este de 305 kilometri. Probabil că așa rămâne chiar și când ajungi în comuna Chiajna la prietenii care și-au cumpărat un penthouse de 35 de metri pătrați în Militari Residence.
Și chiar dacă nu te pasionează electricele, mai am o veste bună: nivelul de echipare Extreme, introdus în premieră pe Springul de 65 CP, va fi disponibil în viitor și pe Sandero, Duster și Jogger. Cu motoare mai puternice de 65 CP, desigur. Motoare extreme, practic.
Cât despre preț, Dacia Spring de 65 CP va costa 22.450 de euro dacă alegi culoarea de caroserie Kaolin White, iar dacă vrei musai și neapărat noua nuanță super-exclusivă Slate Blue, un gri-indigo interesant (vezi poza de mai jos) te mai scotocești tu prin buzunare de vreo 400 de euro. Oricum o dai, e un mizilic, iar Elon Musk a început deja să tremure: Tesla a micșorat zilele astea prețurile la Model 3 și Model Y în Europa cu până la 20%.
Da, inclusiv în România.
Așa cum spuneam, Springul de 45 CP se va vinde în continuare, dar aici apare o noutate care aparent a cam fost trecută cu vederea: nu mai există opțiunea pentru încărcare la stații de încărcare rapidă (DC) cu 30 kW. Ceea ce e cam deal-breaker dacă nu ai posibilitatea să încarci acasă. E și asta o metodă prin care să îndrepți clienții spre Springul mai scump de 65 CP fără să scoți din ofertă varianta de bază.
Altfel, prin birourile de la Administrația Fondului de Mediu (AFM) se pregătește un buget cu 15% mai mare decât în 2022 pentru programul Rabla Plus din acest an.
Tratament pentru paralelofobie
Un studiu realizat recent în Statele Unite arată că 49% dintre șoferi suferă de paralelofobie, adică frică de parcarea laterală. În plus, 34% dintre șoferi consideră că parcarea laterală este cea mai dificilă tehnică de parcare, iar 8% dintre șoferi au recunoscut (pe lângă restul de 92% care n-au recunoscut) că au lovit cel puțin o dată în viață mașina din față sau din spate în timpul unei parcări laterale.
Ei bine, în curând, adică peste vreo doi anișori, oricine va putea să facă o parcare laterală perfectă, indiferent de abilități. Oricine care va conduce o mașină Hyundai echipată cu pachetul tehnologic Crab Driving, mai exact.
Ideea e simplă: în 2018, Hyundai a prezentat pe un concept un sistem de parcare inteligent prin care toate cele patru roți ale mașinii pot vira la 90 de grade. Chestia asta super-tehnică înseamnă că parcările laterale devin foarte ușor de realizat, pentru că mașina se întoarce practic pe loc. Ei bine, pachetul ăsta a fost adaptat acum pe un Ioniq 5 modificat, iar Hyundai susține că în 2025 tehnologia va ajunge pe modele de serie.
Oare ăsta să fie adevăratul motiv pentru care Meșter și-a luat anul trecut Ioniq 5?
Piața auto din România în 2022
Colegul Gabi Dogaru a pus cap la cap cifrele oficiale de vânzări raportate de constructori și a ieșit în lumea largă cu o analiză stufoasă despre cum a fost piața auto din România în anul recent încheiat.
Partea bună este că piața auto a crescut cu aproape 7% comparativ cu 2021. Partea mai puțin bună este că cele aproape 130.000 de mașini vândute sunt deocamdată praf pe ceas pe lângă cele 300.000 de unități comercializate prin 2009-2010, când a apărut și celebrul program Rabla.
Evident, Dacia și-a tras partea leului cu aproape 40.000 de unități, însă marea surpriză este că mărcile asiatice Toyota și Hyundai s-au cocoțat pe un podium pe care până acum și-l disputau mai degrabă europenii Renault și Skoda și americanii de la Ford.
Dă mai departe acest newsletter prietenilor tăi. Suntem mereu în căutare de cititori de calitate.
Altfel, pe zona de electrice am remarcat cota de piață de peste 50% a modelului Dacia Spring - oho, stai să vezi ce urmează acum, cu noul Spring de 65 CP! - în timp ce podiumul este completat de reprezentanții cultei religioase a lui Elon Musk prin Tesla Model 3 - care sigur sunt foarte fericiți acum că au scăzut prețurile cu 20% - dar și de modelul de oraș Volkswagen e-Up!
Prezența a două modele de oraș în top 3 este un semn că oamenii se împart în principiu în două mari categorii: ăia care țipă pe Facebook că nu există electrice care să meargă un miliard de kilometri la -100 de grade Celsius și ăia care cumpără mașinile electrice cu autonomii de oraș și se bucură de ele.
Iar dacă simți nevoia să-mi atragi atenția că performanțele Dacia pe plan local nu prea sunt relevante pentru că România e o piață auto minusculă la care ne uităm cu microscopul, același Gabi Dogaru a pregătit deja replica: o analiză despre cum au mers vânzările Dacia pe cele mai mari 5 piețe europene, pentru care datele se văd de pe Lună și, dacă e senin, de pe Marte.
Ei bine, avem creșteri de vânzări pe linie - cota de piață a mărcii Dacia a ajuns la 8,6% în Franța și a depășit 5% în Italia.
BMW câștigă Războiul Stelelor
Ne-am lămurit cu marca Dacia, așa că virăm un pic spre segmentul premium. Și asta pentru că, pe lângă rezoluțiile alea spectaculoase de care uită toată lumea încă din primele minute ale zilei de 2 ianuarie, fiecare sfârșit de an ne aduce în case și un nou verdict în eterna confruntare de vânzări ale tripletei premium germane formată din mărcile BMW, Mercedes și Audi.
Ei bine, după ce de Revelion au savurat șampanie, oamenii de vânzări au apăsat Send prin clienții de mail și au eliberat în stratosferă datele din Excel. Și avem așa: BMW a fost brandul premium cu cele mai mari vânzări la nivel global în anul 2022, cu 2,1 milioane de unități, în scădere cu 5,1% comparativ cu rezultatul din 2021. Rivalii de la Mercedes (împărțiți regulamentar în diviziile -Benz, -AMG și -EQ) au scăzut cu numai 1%, dar tot n-a fost suficient. Oamenii din Stuttgart au vândut doar 2,04 milioane de unități și au luat argintul.
Între timp, bănuiesc că economiștii de la Audi încă mai caută mașini vândute. Spun asta pentru că Audi nu a anunțat încă datele finale pentru 2021, dar când știi că ai vândut doar 1,2 milioane de unități în primele 9 luni îți cam dai seama că efectiv n-ai reușit să îngrași porcul în Ajun. Poate la anu’.
Muzică clasică
PIon Țiriac a cumpărat (încă) două mașini clasice Mercedes-Benz din anii ‘60 și le expune în Galeria Țiriac Collection de peste drum de aeroportul Henri Coandă din București. Mă rog, din Otopeni.
Vorbim despre un Mercedes-Benz 600 din 1966 și un Mercedes-Benz 600 Pullman din 1969, ambele echipate cu motor de 247 de cai putere și viteza maximă de 220 km/h. Bine, eu sunt convins că Țiriac nu le-a cumpărat pentru cai, mai ales că omul zice așa:
Aceste două mașini au o istorie în spate, iar pentru mine istoria contează mai mult decât produsul. Am avut șansa să cumpăr aceste două ‘lebede’ acum trei luni. Au trecut printr-o verificare riguroasă, iar astăzi mă bucur să le am în galerie.
Ion Țiriac
Ne-am bucurat și noi să le vedem la prezentarea oficială de vineri și te poți bucura și tu de vineri până duminică în intervalul 10:00 - 19:00.
Teste aveți? Avem
Unul singur de data asta, că ne dezmorțim mai greu după sarmale. Dar compensam cu faptul că Tudor Rus a testat un Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo.
Dacă ești încă cu noi după ce ai citit numele ăsta lung al modelului, avem și explicații scurte: este varianta break a sedanului Panamera și are sistem de propulsie plug-in hybrid. Simplu, nu?
Panamera 4 E-Hybrid e mai rapidă decât te-ai aștepta. În cazul de față, electrificarea are rol de steroid, nu de ceai cu mușețel. De aici este derivat un comportament determinat, pentru că în momentul în care pui presiune pe accelerație, resursele vin în valuri ordonate, ca mișcările unui picamer. Și la 40 și la 100 pe oră. E clar, poți rula foarte fin cu o Panamera E-Hybrid, în mare parte pentru că suspensia știe mai bine decât tine ce-i bun pentru spatele și șezutul tău. Dar și pentru că simbioza dintre cele două motoare și transmisie este foarte rafinată. Dar în cele mai multe situații vei dori să te bucuri de celelalte personalități ale Panamerei 4 E-Hybrid. Cea de locomotivă, imposibil de extras din încleștarea cu care se prinde de asfalt. Și cea de instrument de mare precizie, prin intermediul direcției.
Tudor Rus
Celelalte mașini de săptămâna asta
Dacă îți este dor de zăpadă, uite un teaser cu viitorul Macan electric.
Mazda MX-30 a primit o versiune plug-in hybrid cu motor rotativ pe benzină ce joacă rol de generator și încarcă bateria de 17,8 kWh. Nu, nu învârte roțile.
Renault Megane RS a primit versiunea specială RS Ultime cu 300 de cai putere.
Noul sezon al documentarului Formula 1: Drive to Survive va apărea pe Netflix în 24 februarie. Până atunci, dacă îți plac documentarele sportive aruncă un ochi și pe noile producții Break Point (e cu tenis) și Superleague (e cu fotbal) proaspăt scoase din cuptor de oamenii de la Netflix și Apple.
Suzuki a prezentat un Jimny cu 5 uși și un concept electric care va primi o versiune de serie în 2025.
Honda Jazz a primit o serie de îmbunătățiri, inclusiv 11 cai putere în plus la motor. Cât o echipă de fotbal, practic.
Consum extraurban
Sunt sigur că l-ai văzut deja, dar nu pot să-l sar din lista asta: Puterea din umbră. Bonus: Cum a luat naștere investigația.
Cum se schimbă clima în România, acum și în viitor.
Cum s-a reîmpărțit piața de zboruri low-cost din România după prăbușirea Blue Air.
Aragazul ar putea fi interzis cândva într-un viitor îndepărtat din cauza emisiilor de dioxid de azot din timpul utilizării.
Proiectul prin care Las Vegas vrea să se transforme dintr-un deșert într-un hub de tehnologie.
Cazul Greenfield: nu cumpăra locuință dacă nu ai drumuri de acces.
Alte newslettere de calitate scrise cu grijă la cuvinte și povești de oameni deștepți pentru un public sănătos. Le poți consuma cu încredere, plăcere și cafea.
Savantgarde (Marius Cosmeanu)
Civilization (Viktor Kapra)
Patru Pereți (Daniel Popescu)
Povești din sport (Andreea Giuclea)
In the News (Bianca Oanea)
Misreport (Codruța Simina)
Revista Pressei (PressOne)
Cronica.ro
Monday Memo (Mona Dârțu)
Chinezu (Cristi China-Birta)
Semafor