Mega-test: București-Lisabona-București cu 8 mașini electrice
Meșteri în Mașini #153 • Power Cube 150 • Hennessey Venom 800 F-150 • Leapmotor T03 • Damsels of Design • Teste: Porsche 911 Carrera Cabriolet facelift și Fiat 600 mild-hybrid
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 1000 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie și un laborator de testare la Timișoara. Aici poți citi despre ce știu să facă oamenii ăștia.
EUROCHARGE by Schaeffler
N-avem pretenția că ne trăim viețile ca Cireșarii, dar să iei niște electrice din București, să le duci la Lisabona și apoi să te întorci acasă e lucru mare - lăudătorii ne sunt bine sănătoși, mulțumim de întrebare.
Călătoria care ne așteaptă se numește EUROCHARGE by Schaeffler. Gândită, proiectată, documentată și realizată de oamenii mai mult sau mai puțini normali care v-au adus până anul trecut ROCHARGE, fratele mai local al turului care de acum e unul european.
Ce facem? Luăm 8 electrice lansate anul acesta și le facem caracterizarea în sălbăticie, pe șoselele Europei în cel mai amplu, complex, pe alocuri complicat și scump proiect pe care l-a văzut vreodată media specializată pe auto de la noi.
Totul va dura 16 zile, între 1 și 16 octombrie, timp în care 20 de oameni cât se poate de diferiți vor conduce și vor evalua fiecare mașină, în ce condiții și-o dori Mama Natură să ne ofere. Și nu, nu mergem 16 zile până la Lisabona și înapoi. Avem niște opriri strategice pe la niște muzee, avem niște munți de străbătut în lung și-n lat. Ce să mai - aproape simulăm o vacanță sănătoasă, cu accent pe simulăm.
Acestea fiind spuse, faceți cunoștință cu selecționata EUROCHARGE 2024, în ordine alfabetică:
Audi Q6 e-tron quattro
Ford Explorer EV
Hyundai Ioniq 6
MG 4
Porsche Taycan RWD
Renault Scenic E-Tech
Volkswagen ID.7
Volvo EX40 (cu rol de Safety Car)
Logistica unui astfel de proiect care, dincolo de drumul în sine, va culege și compila date reale despre consum, autonomie, viteze medii și practic tot ce încape într-un Excel strașnic, este uriașă.
Aici intră în rol susținerea din exterior: Schaeffler, din postura de partener principal, Autonom - Green Partner, OMV eMotion și Renovatio e-charge - parteneri exclusivi pe partea de încărcare, Michelin, MOON și Server Config.
EUROCHARGE by Schaeffler poate fi urmărit pe site-ul AUTOCRITICA sau, dacă îți faci veacul mai mult prin social media, prin hashtagul #EUROCHARGE.
Un metru cub de curent
Premiul întâi și coronița pentru un IQ peste medie le revine, în săptămâna care tocmai se încheie, oamenilor de la Prime Batteries Technology, celor de la Allspark Energy și celor de la Eldrive România. În absolut ce ordine vreți.
Fiți atenți aici: Power Cube 150 e o stație de încărcare echipată cu baterii care se încarcă în mod deștept și automat din rețeaua electrică sau din panouri fotovoltaice. Sau din ambele. Nu, nu-ți va clipi lampa de pe birou, deci n-ai scuză că n-ai terminat referatul ăla sau că n-ai avut condițiile în care să înveți pentru restanțe. Bateriile trag energie din rețea la putere mică (maxim 30 kW) sau din panouri solare, tocmai pentru a nu da cu șpițul bocancului de armată în echilibrul energetic al cartierului.
Bateriile au o capacitate maximă netă de 252 kWh, iar puterea de încărcare maximă oferită de stația dotată cu două porturi CSS ajunge la 150 kW.
De ce e tare Power Cube? Fiindcă-l poți instala în vârf de deal, în parcarea unei pensiuni mai izolate sau într-un loc în care rețeaua de energie electrică e șubredă.
P.S.: Dacă vrei să vezi cum arată un Power Cube (sau de ce nu, să-ți încarci electrica), o poți face în București (momentan), în parcarea hotelului Union Plaza, de pe Bulevardul Unirii.
Prețurile noastre, toate…
Leapmotor T03 e un fel de rival pentru Dacia Spring. Are un motor electric, 95 de cai-putere, 158 Newtoni-metru și o baterie de 37,3 kWh, destul pentru o autonomie teoretică de 265 de kilometri.
Prețurile pleacă de la 19.900 de euro (fără Rabla Plus), dar în funcție de dotări, poate ajunge la 23.000 de euro. Comenzile încep în octombrie. Restul detaliilor sunt aici.
Balistica săptămânii
Hennessey Venom 800 F-150. Cum era vorba, ce se naște din America… V8 mănâncă? În țara exceselor de toate felurile, dar mai ales octanice, un Ford F-150 Raptor R ar putea părea insuficient pentru clientul cu ego cât Muntele Rushmore.
În situația în care afirmația poartă ceva adevăr, se poate apela la Hennessey, cel mai vocal tuner din tărâmul celor liberi, pentru un upgrade la 800 de cai-putere, anvelope de off-road, jante de 20 de inchi și frâne Brembo - cineva trebuie să fie și cap limpede în mariajul ăsta extremist.
Se vor face 250 de bucăți disponibile anul acesta, deci dacă ești texan cu afaceri petroliere sau youtuber antipatic, știi ce-i de făcut. Cu plăcere.
Produsul Intern Brut
În anii ’50, GM a selectat zece femei care ar fi trebuit să arate lumii că nu doar bărbații pot fi designeri de automobile. Ele au primit rapid numele de Damsels of Design, pe care nu l-au apreciat niciodată din cauza tentelor sexiste. De fapt, Damsels of Design avea să fie un experiment scurt și oarecum trist, fiindcă doamnele de la design au avut o contribuție mică în marea imagine a portofoliului GM, deși era capabile de mult mai mult. Povestea lui Harley Earl și a Doamnelor de la Design din General Motors se citește aici.
Voi evita să dau citate din mine, fiindcă acel moment din spațiu și timp va coincide cu candidatura mea la președinția României. Dar aș vrea din tot sufletul să rămâneți cu o idee: ce m-a învățat Porsche 911 Carrera Cabriolet facelift e că de cele mai multe ori, lucrurile simple sunt perfecte. Fără litere și numere în coadă, fără viituri de cai-putere și cuplu, doar Carrera și atât. În cazul de față e vorba și de o decapotabilă, dar la Porsche mai poți să iei un 911 „de bază” și Coupé și Targa. Imobiliarele să meargă. Pentru restul de concluzii, testul se citește pe AUTOCRITICA.
La polul opus al spectrului lumii auto stă Fiat 600 - un nume care revine în rândurile italienilor cu aceeași platformă pe care a primit-o și Jeep Avenger. Inițial, 600 s-a recomandat drept pur electric, prin 600e, dar mai apoi, în anumite piețe, a devenit și mild-hybrid la 48 de volți, cu motor de 1,2 litri și 3 cilindri. L-a testat Sho pe îndelete și-ți explică detaliat cum stă treaba.
Știrile care nu au prins loc în pole position
Stellantis își caută deja un nou CEO. (Bloomberg)
De la alții: Nissan Versa e cea mai ieftină mașină de pe piața din SUA. (motor1)
Stop producție pentru Volkswagen Polo în Europa. (AUTOCRITICA)
Cineva vinde pe eBay un motor V12 de la un Rolls-Royce Silver Seraph. (Silodrome)
Škoda Kodiaq blindat. (AUTOCRITICA)
Lynk & Co e oficial în România. (AUTOCRITICA)
McLaren P1 va avea un succesor. (Autocar)
Bentley nu se grăbește să lanseze mașini electrice. (Car and Driver)
Consum extraurban
Plagiat cu repetiție. (PressOne)
AI și economia României. (Panorama)
Bears Uncovered. (Scena9)
Indicele de masă corporală e demodat. (The New York Times)
Piloții care mor de oboseală. (Wired)
Era interesant sa luati in grup si o motocicleta electrica, exista o cerere in crestere pe sectorul asta. Eu sper sa las masina pe benzina si sa-mi iau o minunata moto pe 3 roti, doar electrica, imi face cu ochiul Yamaha o Piaggio, oi vedea...e visul meu secret🙂 Oricum e foarte interesant ceea ce faceti. Bravo.