Mercedes va produce în România motoare de mașini electrice
Meșter în Mașini #73 • Electrice vs. diesel în România • Cât costă Mercedes EQE SUV • Schumacher la Mercedes • Car de război de la Citroen • Test cu Mazda CX-60 • Povestea primului parcometru.
Un newsletter Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter și Daniel Popescu.
Meșter în Mașini #73
18 decembrie 2022
Motoare pentru mașini electrice la Sebeș din 2024
Trăim în țara în care patru politicieni s-au înghesuit să taie cu mare fast o panglică la festivitatea de inaugurare a unei toalete într-o școală, așa că te rog să-mi permiți să mă bucur pentru orice mic progres real pe care îl văd în România, chiar dacă facem pași de melc comparativ cu țările din regiune.
Mercedes-Benz a anunțat că, începând din 2024, va produce motoare pentru mașini electrice la uzina pe care o deține în localitatea Sebeș din județul Alba prin intermediul companiei Star Assembly. Este un progres major pentru o uzină care în prezent produce în special cutii de viteze automate cu 8 trepte și 9 trepte pentru diverse modele ale constructorului german.
Este un progres și pentru România, care pierde regulat investiții majore pentru că nu stă deloc grozav la infrastructura rutieră, feroviară și navală. Cum să fie altfel dacă anul ăsta România a inaugurat fix 13 kilometri de autostradă, iar CFR a anunțat că anul viitor călătoriile cu trenul vor fi mai lungi decât în 2022 pe multe trasee intens circulate?
Și uite și un context regional, ca să nu rămân dator cu pașii ăia de melc menționați la început. Motoarele produse la Sebeș vor ajunge pe mașinile electrice pe care Mercedes-Benz le va produce pe noile platforme MMA (Mercedes-Benz Modular Architecture) și MB.EA (Mercedes-Benz Electric Architecture). Știi unde se vor produce o bună parte dintre aceste mașini electrice? La uzina Mercedes-Benz din Kecskemét, undeva în centrul Ungariei, la vreo 200 de kilometri de Oradea. Uzină care cu ocazia asta va primi investiții directe de un miliard de euro.
Chestia asta adâncește și mai mult cuțitul în rană după ce BMW a început construcția unei uzine de mașini electrice în valoare de un miliard de euro la Debrecen, adică tot în Ungaria, la numai 60 de kilometri de Oradea. Și tot acolo se vor vărsa două miliarde de euro pentru o uzină care va produce baterii pentru mașinile alea electrice.
Să tot fie în total vreo 4 miliarde de euro care ar fi putut veni în România de la doi dintre cei mai mari constructori auto din Europa. Dar noi preferăm să rezolvăm problema românește: ascundem dozele de Red Bull din magazine și lăudăm Tarom și CFR că-și mută conturile bancare la CEC. Bravo!
Prima dată pe la noi? Dacă ți-a plăcut ce-ai citit, te poți abona ușor și gratuit aici. Vei primi acest newsletter în fiecare duminică dimineață prin e-mail.
La Springuri înainte, la diesel înapoi!
Este doar o chestiune de timp până când românii vor înmatricula mai multe mașini electrice decât mașini diesel. E relativ simplu de înțeles că asta este direcția în care mergem, împreună cu Europa, când citești rapoartele lunare publicate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile.
Uite câteva cifre din cel mai recent raport: în primele 11 luni ale anului, românii au înmatriculat 12.826 de mașini electrice, printre care vreo 5.000 de Springuri, ceea ce înseamnă o cotă de piață de 11% în parcul auto din 2022. În același timp, tot românii și-au trecut în acte 16.195 de mașini diesel, adică 14% din total. Ca imaginea să fie completă, înmatriculările de electrice au crescut cu 88%, iar înmatriculările de mașini diesel au scăzut cu 23%.
Așa că îndrăznesc să spun că în 2023 am putea asista la primul an în care conaționalii noștri vor înmatricula mai multe mașini electrice decât mașini diesel. Cu mențiunea că treaba asta depinde și de cum va arăta programul Rabla Plus în 2023. Cine știe, poate avem printre cititori și oameni de la Administrația Fondului de Mediu care cu ocazia asta se gândesc să ne ofere ceva detalii despre ediția de anul viitor. Apropo, umbla vorbă-n târg că celebrul program Rabla pentru becuri tocmai a fost amânat pentru 2023 pentru că… aplicația software care trebuie dezvoltată este foarte, foarte complexă. Deh, se întâmplă și la case mai mari, nu doar la Grupul Volkswagen.
Apropo de producție, în primele 11 luni ale anului în România s-au produs peste 473.000 de mașini Dacia și Ford, în creștere cu 25% comparativ cu perioada similară a anului trecut.
Și apropo de înmatriculări, în Europa s-au înmatriculat peste 10 milioane de mașini în primele 11 luni ale anului, în scădere cu aproape 6% față de perioada similară din 2021. De unde tragem concluzia că vântul inflației e tot mai puternic.
Dă mai departe acest newsletter prietenilor tăi. Suntem mereu în căutare de cititori de calitate.
Cum să cheltui inteligent 100.000 de euro
Dacă ai ratat ofertele promoționale de Crăciun pe care ți le-am prezentat în ediția precedentă, ei bine, am o veste bună pentru tine. Mercedes-Benz a anunțat prețurile pentru EQE SUV. Care se joacă cu mințile noastre într-o caroserie de SUV electric, în caz că nu ți-ai dat seama din nume.
Versiunea de bază are un motor electric cu 292 de cai putere, iar autonomia maximă este de 581 de kilometri.
Apropo de costuri, SUV-ul ăsta costă mai puțin de 92.000 de euro. Ceea ce înseamnă că, dacă ai 100.000 de euro în cont, îți rămân vreo 8.000 de euro cu care ai șanse rezonabile să-ți petreci Revelionul în Poiana Brașov. Singur(ă), într-o cameră cu un pat de maxim 90 de centimetri lățime și cu cină festivă la care băuturile se plătesc separat. Urmăriți în continuare Meșter în Mașini pentru alte ponturi senzaționale pentru Revelion.
Carul de război
Chiar dacă n-ai un calendar în fața ochilor, știi că se apropie vacanța de iarnă când constructorii auto prezintă tot felul de vehicule inedite sau ediții speciale care n-au nimic special.
De exemplu, Citroen a publicat săptămâna asta primele imagini cu… un car de război pe care îl vei putea vedea în filmul “Astérix & Obélix: The Middle Kingdom”. Designerii francezi se laudă în comunicatul de presă că au avut parte de o provocare “fără precedent” în istoria brandului. Ce să zic, eu îi înțeleg perfect, că pentru Aston Martin de exemplu este mult mai simplu să-i dea lui James Bond o mașină de serie decât să producă o chestie cu un design și o funcționalitate din vremuri de mult apuse. Rămâne de văzut dacă urmăririle cu caruri de război sunt la fel de spectaculoase precum cele cu mașini, dar asta o să aflăm din 24 februarie 2023, când apare filmul și în cinematografele din țărișoara noastră.
Până atunci, uite și niște teasere de la frățiorii de la Peugeot cu conceptul Inception, care va fi prezentat în 6 ianuarie în Las Vegas la târgul Consumer Electronics Show. Încă nu-mi dau seama dacă Leonardo di Caprio ar aproba un cocktail de Inception cu păcănelele din Las Vegas.
Dar stai, unde te grăbești așa? N-am terminat cu noutățile săptămânii. Ia uite, Opel a anunțat că SUV-ul electric Mokka-e se va numi de acum Mokka Electric, un nume extrem de potrivit într-o lume în care poți să spui ce vrei despre energia electrică, dar nu că e Mokka (dacă n-ai panouri fotovoltaice). Bine, Mokka Electric e de acum și mai puternic (156 de cai în loc de 136), mai bine dotat (baterie de 54 kWh în loc de 50 kWh) și mai rezistent la drum (autonomie de 406 kilometri în loc de 338 kilometri).
Între timp, versiunea plug-in hybrid a SUV-ului compact Jaguar F-Pace a primit o baterie ceva mai mare, de 19,2 kWh care permite creșterea autonomiei electrice de la 53 la 65 de kilometri, iar Volkswagen a anunțat o ediție specială pentru T-Roc Cabrio. O ediție cu caroserie cu vopsea mată gri disponibilă în 999 de unități. Smart și inovator…
Parlez-vous français?
În Formula 1, săptămâna care tocmai se încheie a fost una plină de transferuri, doar că de data asta în privința șefilor de echipă. Dacă mă întrebi pe mine, cel mai câștigat este Charles Leclerc, pentru că monegascul îl va avea ca șef pe francezul Frederic Vasseur, care a mai condus Renault și Sauber (aka Alfa Romeo). Practic, mă aștept ca în jumătatea aia de garaj să se vorbească mai mult franceza decât italiana sau engleza, ceea ce îmi dă speranțe că mecanicii vor pregăti quatre pneus în loc de trois la intrarea la boxe, de preferat toate din aceeași composition. Strategii un pic mai coerente. Sau măcar un pic mai romantice.
Locul lui Vasseur la Sauber va fi luat de Andreas Seidl. Adică de un german care din 2019 a condus McLaren și care probabil a fost adus să pregătească terenul pentru descălecarea celor de la Audi la echipă în 2026. Să mai zică cineva că nu contează naționalitatea menționată în buletin, indiferent că trăiești sau nu într-o țară Schengen.
Și uite încă un exemplu perfect: rămas fără loc de muncă după ce a fost abandonat inclusiv de cea mai slabă echipă de grila de start, germanul Mick Schumacher a primit o mână de ajutor de la Mercedes, unde va fi pilot de rezervă. Și ceva îmi spune că nu-i deloc exclus să rămână rezervă până în momentul în care un băiat oarecare pe nume Lewis Hamilton va decide să atârne definitiv casca în cui.
Săptămâna plug-in hybrid la testele Autocritica
De obicei nu ne place să folosim termeni precum “primul” sau “cea mai”, dar în cazul ăsta nu prea avem de ales. Pentru că uite, Tudor Rus a testat cea mai mare Mazda europeană de până acum, cea mai puternică Mazda, prima Mazda plug-in hybrid și prima Mazda cu iz premium.
Nu-ți face griji, Tudor n-a tras paiul scurt și n-a testat patru Mazde într-o zi, ci una singură care bifează tot ce-am descris mai sus: Mazda CX-60. Un model care “joacă la nivel de Liga Campionilor”.
La drum lung se simte cel mai bine, pentru că în oraș, au fost momente în care transmisia s-a fâstâcit în timpul plecărilor mai energice de pe loc. Cumva, la volan simți că s-a întrerupt puterea pentru câteva clipe sau că transmisia încă n-a învățat să stăpânească cei doi copii: electricul și termicul. Fenomenul se-ntâmplă rar și doar dacă vrei să o tulești repede de la semafor, de exemplu, sau ai nevoie să te aliniezi rapid la fluxul traficului. Ce vreau să zic e că CX-60 se comportă ca o Mazda la drum întins (nu neapărat drept), când 2.5-ul sună foarte bine și urcă conștiincios în ture, în timp ce-i imprimă mișcare unui SUV deloc ușor.
Colegului Petre Barac i-a făcut cu ochiul versiunea plug-in hybrid a lui Volkswagen Tiguan, un model cu o istorie mult mai bogată pe tărâmul fascinant al Europei. Un model care l-a făcut să se simtă zen.
Tiguan eHybrid te îndeamnă la calm, la un mers liniștit până la destinație, cu toate că are capacitatea să îți ofere și o doză de dinamism la volan. Rulează foarte bine pe orice tip de drum, este ideală pentru o familie cu unul sau doi copii. Suspensia este ușor zgomotoasă când treci peste anumite denivelări sau gropi, mai ales când mașina este echipată cu jantele de 20 inchi, cum a fost în cazul exemplarului testat. Chiar și așa, Tiguan eHybrid este o mașină confortabilă și bine articulată în care poți să faci drumuri lungi fără să te simți obosit.
Dublă călătorie în timp
Dacă ne urmărești de ceva timp știi probabil că la Autocritica ne place să spunem povești, așa că săptămâna asta avem nu una, ci exact două povești de pe la 1900.
Prima dintre ele se petrece prin 1905, când trei frați au pus mână de la mână și au construit o mașină cu aburi pentru curse într-un colț al fabricii de mașini de cusut deținute de tatăl lor. I-au spus The White Flyer, dar spectatorii au botezat-o Whistling Billy datorită sunetului generat de aburi și au admirat-o până în 1912, când a fost distrusă în urma unui accident. Un secol mai târziu a fost reconstruită de un britanic. Întreaga poveste powered by Popescu este aici.
Tot prin perioada în care Whistling Billy încanta oamenii la primele curse de motorsport din lume, proprietarii de magazine începeau să aibă o reală problemă: șoferii își parcau mașinile în fața magazinelor și blocau astfel accesul pentru cumpărători. Soluția salvatoare a fost reprezentată de o chestie absolut revoltătoare pentru oamenii din acea epocă: taxa pe parcare.
Dacă scenariul de mai sus sună extrem de cunoscut e cea mai bună dovadă că unele lucruri nu se schimbă niciodată. Cornel Șocariciu îți spune aici povestea primului aparat din lume pentru taxarea parcării.
Celelalte mașini de săptămâna asta
Divizia Mercedes-Maybach a prezentat niște imagini cu ediția limitată Clasa S Haute Voiture, care beneficiază de “cele mai bune materiale folosite vreodată pe un Mercedes-Maybach”. Nemții n-au zis prețul pentru că probabil s-a negociat individual și s-au dat deja toate.
Nu-i panică, pentru că Audi tocmai a dat startul producției SUV-ului electric Q8 e-tron. Nu-i panică dacă ai 75.000 de euro, desigur.
Polestar dezvoltă un sistem de camere video care analizează mișcările ochilor și pleoapelor pentru a detecta momentele în care șoferul nu este atent la drum. Va fi al nșpelea constructor care oferă asta.
Rețeaua europeană de stații de încărcare Elli gestionată de Grupul Volkswagen a ajuns la peste 400.000 de chargere.
Un clip interesant care ne arată cum a fost construit un viaduct de pe autostrada Sibiu - Boița, inaugurată cu câteva zile în urmă.
Toyota ar putea amâna lansarea unor modele electrice. O decizie finală va fi luată în luna februarie.
Oamenii de la Pepsi au primit primele camioane electrice Tesla Semi. Concluziile preliminare? Cu un plin de energie, camioanele merg 685 de kilometri dacă sunt încărcate cu chipsuri, dar numai 160 de kilometri dacă transportă băuturi răcoritoare. Elon, ai timp să verifici problema, te rog, între două suspendări de conturi de Twitter?
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Poți trăi din umor? 20 de ani de stand-up în România.
Moment istoric pentru fuziunea nucleară: primul experiment cu câștig net de energie.
Cum se învârt palele turbinelor eoliene când îngheață? Cu imagini, grafice și tot ce trebuie.
S-au descoperit primele exoplanete constituite preponderent din apă.
Dedicație specială pentru Robert Meșter: cele mai importante descoperiri despre dinozauri în anul 2022.
Alte newslettere de calitate scrise cu grijă la cuvinte și povești de oameni deștepți pentru un public sănătos. Le poți consuma cu încredere, plăcere și cafea.
Savantgarde (Marius Cosmeanu)
Civilization (Viktor Kapra)
Patru Pereți (Daniel Popescu)
Povești din sport (Andreea Giuclea)
In the News (Bianca Oanea)
Misreport (Codruța Simina)
Concentrat (DoR)
Revista Pressei (PressOne)
Cronica.ro
Monday Memo (Mona Dârțu)
Chinezu (Cristi China-Birta)
Semafor