(Multe) concepte japoneze: cum vor arăta electricele mărcilor din Japonia
Meșteri în Mașini #111 • Schițe cu noua Skoda Superb • Imagini cu Renault Niagara • Concepte la salonul auto de la Tokyo: Toyota Land Cruiser Se și EPU, Mazda Iconic SP și Honda Prelude.
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #111
29 octombrie 2023
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 900 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie la Timișoara.
Fiare proaspete din Germania
A fost o săptămână cu adevărat agitată prin industria auto. Mai întâi, pe plaiurile mioritice au aterizat trei modele din Germania, la timp pentru cadoul ăla de Crăciun. Vestea bună este că prețurile sunt, practic, (aproape) pentru toți.
SUV-ul subcompact Volkswagen T-Cross facelift costă de la 20.902 euro pentru versiunea de bază cu motor pe benzină de un litru cu 95 de cai putere și cutie manuală cu 5 trepte sau de la 24.851 de euro dacă preferi 110 cai putere și automată cu 7 trepte. Vrei versiunea cu 150 de cai? Mai aștepți un pic, că nu a ajuns încă în România.
SUV-ul compact electric Mercedes-Benz EQA facelift costă de la 51.800 de euro pentru versiunea de bază cu un motor electric de 190 CP și autonomie de 525 kilometri. Dacă te simți mai bine cu două motoare electrice, 228 CP și autonomie de 457 kilometri scoți din bancă 56.300 de euro. Oricum ar fi, livrările încep în prima parte a anului viitor.
Break-ul Mercedes-Benz Clasa E All-Terrain promite să fie prietenos inclusiv în off-road atât timp cât te înduri să plătești vreo 74.910 euro pentru versiunea de bază cu motor diesel de 2,0 litri cu 197 CP. Ah, insiști că vrei benzină? Uite, există un 3,0 litri cu 381 CP, doar că pentru el plătești vreo 91.990 de euro.
Schițe superbe
Dacă nu te tentează niciunul dintre aceste modele proaspăt lansate în România, poate te gândești la o familistă de segment mediu. Caz în care îți recomand să aștepți ziua de 2 noiembrie, când Skoda va publica toate detaliile despre noua generație Superb, care vine inclusiv în versiune break.
Până atunci, oamenii de la marketing au cotrobăit prin birouri și au scos la lumină câteva schițe sugestive, ca să ne facem o oarecare idee despre design. Ba au și plusat cu informații că noul Superb va fi mai lung și mai înalt, adică va oferi mai mult spațiu la interior, inclusiv la nivelul capului, plus un portbagaj mai mare.
Visează oamenii japoneze electrice?
Inițial am crezut că sunt victima unei campanii globale de phishing, dar m-am înșelat: toate mailurile erau legitime. Din îndepărtata Japonie am primit pe căsuța poștală a redacției poze. Mai exact, multe poze cu concepte. Toate electrice, toate japoneze, toate cu foarte puține detalii tehnice. Aș zice chiar că a fost un gentlemen’s agreement intre asiatici pe tema asta.
Așa că iată pe scurt ce concepte electrice au prezentat japonezii cu ocazia salonului de mobilitate de la Tokyo:
Toyota Land Cruiser Se este conceptul unei viitoare versiuni electrice pentru SUV-ul Land Cruiser. Are 5,15 metri lungime, un ampatament de 3,05 metri și spațiu pentru șapte pasageri.
Toyota EPU este un concept pentru un pick-up electric cu cabină dublă în care spatele cabinei este conectat la benă pentru a putea oferi o gamă variată de utilizări, inclusiv pentru activități outdoor.
Mazda Iconic SP este un concept pentru o sportivă echipată cu motor rotativ. Știm doar că are 370 de cai putere și poate rula inclusiv cu hidrogen.
Nissan Hyper Force este un concept care anticipează lansarea unui supercar de performanță. Are 1060 de cai putere și baterie solid-state.
Honda Prelude este un concept pentru o sportivă coupe hibridă de performanță care împrumută numele unui model produs din 1978 până în 2001.
Lexus LF-ZC vine de la Lexus Future Zero-emission Catalyst și este un concept pentru un sedan sportiv care va sosi pe piață prin 2026.
Lexus LF-ZL vine de la Zero-emission Luxury și anticipează modul în care va arăta viitorul flagship electric al mărcii japoneze. Niponii se mândresc că va include și un software numit Interactive Reality în Motion care va permite asistentului vocal să răspundă la întrebările șoferului despre ceea ce vede pe traseu.
Cascada Niagara
Dar de ce să ne limităm la japoneze când avem un concept interesant și de la Renault? Pe numele său de scenă Niagara Concept, noul concept va sta la baza unor modele pe care Renault le va comercializa în America de Sud, Africa de Nord, Turcia și India.
Vorbim despre un concept hibrid cu un motor pe benzină cu sistem mild-hybrid și un motor electric pe puntea spate care face parte dintr-o strategie mai amplă a Grupului Renault de a lansa 8 modele pe piețele din afara Europei. O versiune de serie a acestui concept o să vadă lumina uzinelor prin 2027.
Alte vești din România
Hai să revenim un pic pe plaiurile mioritice, pentru că avem o serie de noutăți interesante. De exemplu, dacă nu ți-ai făcut încă planuri pentru astăzi, află că până la ora 19:00 sunt porți deschise la Galeria Țiriac Collection. Motivul? Poți vedea în premieră monopostul Red Bull RB6 cu care Sebastian Vettel a câștigat titlul mondial în sezonul 2010. O să vezi că pe monopost sunt inscripționate numele lui Max Verstappen și Daniel Ricciardo, dar există o explicație: șasiul este de RB6, dar acesta a fost “îmbrăcat” într-o caroserie utilizată în 2016-2017.
Între timp, la Craiova a început producția de serie a utilitarei de marfă Transit Courier și a versiunii sale de pasageri Tourneo Courier. Momentan doar în versiunile cu motoare cu combustie internă, însă de anul viitor tot aici se vor produce și versiunile electrice. Ambele modele pot fi deja comandate pe piața din România la prețuri care încep de la 18.505 euro cu TVA pentru Transit Courier și 21.540 de euro cu TVA pentru Tourneo Courier, iar livrările sunt programate să înceapă până la sfârșitul acestui an.
Nu în ultimul rând, VARTA Automotive a lansat campania "Viitorul pornește azi", prin care va echipa șapte școli profesionale din România cu aparatură specifică pentru verificarea și diagnosticarea bateriilor auto. E un pas important pentru ca viitorii specialiști să-și dezvolte abilitățile cu tehnologie modernă.
Cum a fost la Raliul Monte Carlo
Echipajul Autocritica Squad, format din Mircea Meșter și Cornel Șocariciu, a revenit zilele trecute de la raliul de regularitate din Monte Carlo, acolo unde pe cât de bună a fost experiența, pe atât de mare a fost dezamăgirea ratării la mustață a clasării în puncte. Un loc 11 în urma căruia rămân însă și multe, multe amintiri. Cum ar fi asta:
19,67 de kilometri pe care, sincer îți zic, nu știu când i-am parcurs. Viteză medie impusă: 38,5 km/h. Așa, la prima citire, pare ceva realizabil cu ochii închiși. Doar că atunci când drumul e mai virajat ca spaghetele proaspăt aruncate în farfurie, iar când lățimea lui e fix cât a unui Hyundai Ioniq 5, deja începi să-ți pui întrebări. În stânga nu-s glisiere, ci ziduri de beton sau piatră. În spatele lor, mai o pădure, mai o prăpastie, depinde de altitudinea la care îți aruncai privirea. În dreapta, pereți de stâncă.
Întreaga poveste este aici.
Și ce ați mai testat, băieți?
Păi uite, Sebastian Toma a testat BMW iX1, adică cel mai mic SUV electric de la constructorul bavarez, bazat pe X1, evident.
iX1 este o mașină care se simte în primul rând ca un SUV de la BMW și abia apoi este un autovehicul electric. Practic, nu simți că este ceva diferit prin simplul fapt că e un motor electric sub capotă. Resursele disponibile sunt generoase, ceea ce înseamnă că iX1 stă foarte bine pe reprize și accelerări, atunci când i le ceri. Altfel, merge lin și destul de silențios. De notat faptul că zgomotul de vânt la viteze de autostradă este similar cu cel al unui X1 de generație mai veche.
Între timp, Dragoș Bălțăteanu s-a jucat prin oraș cu Mitsubishi Colt, adică un fel de Renault Clio facelift rebranduit.
Moștenind platforma modelului Renault Clio în varianta sa cu facelift, Colt a preluat toate calitățile acestuia, inclusiv suspensia bine reglată și direcția cu suficient feedback în volan. În oraș, Colt este avantajat de dimensiunile reduse și se simte excelent pe bulevardele largi, dar și pe străduțele mai întortocheate. Pentru parcări în locuri dificile, Mitsubishi oferă un sistem de parcare automată, care acționează singur volanul, cel de la volan controlând doar accelerația și frâna.
Știrile care n-au prins loc în pole position
Departamentul de Justiție al Statelor Unite a declanșat o anchetă împotriva Tesla în legătură cu autonomia estimată a mașinilor sale.
Modelele electrice chinezești BYD Seal, BYD Dolphin și XPENG P7 au primit 5 stele la cea mai recentă sesiune de teste Euro NCAP.
Ferrari a creat un model special pentru un client din Taiwan.
Citroen pregătește un SUV cu șapte locuri pentru 2025.
Începând din 2026, Hyundai va utiliza baterii Li-Ion produse de Samsung SDI pentru modelele electrice pe care le comercializează în Europa.
DS integrează asistentul virtual ChatGPT în sistemul multimedia Iris al modelelor pe care le comercializează.
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Expertizarea tehnică a clădirilor din București, misiune imposibilă. De ce nu se consolidează mai mult? (PressOne)
Ghidul cumpărătorului educat de miere. (Doru Panaitescu)
Cum funcționează Generative AI, tipul de software capabil să genereze texte și imagini la un nivel apropiat de cele realizate de oameni. (Financial Times)
Cum au fost influențate alegerile din Slovacia cu o înregistrare audio deepfake. (Wired)
Ghidul unui expert despre cum se vinde scump și cum să nu cazi în mirajul reducerilor. (Panorama)