Noua generație Dacia Duster: primele impresii de la volan
Meșteri în Mașini #134 • Tesla Model 3 Performance • Mercedes-Benz Clasa G electric • BMW Seria 4 și i4 facelift • Prețuri Renault Captur facelift • Noul Opel Grandland • Lamborghini Urus SE.
Meșteri în Mașini este un newsletter produs de Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter, Daniel Popescu și Tudor Rus
Meșteri în Mașini #134
28 aprilie 2024
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 1000 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie și un laborator de testare la Timișoara.
„Model 3 Performanță”
În ziua în care a raportat pe bursă prima scădere trimestrială de venituri de după 2020 și o scădere cu 55% a profitului net comparativ cu primul trimestru al anului trecut, Tesla și-a îndulcit acționarii și, mai ales, fanii cu lansarea Model 3 Performance. Sau Model 3 Performanță, căci așa este tradus numele versiunii pe site-ul oficial dedicat României.
În esență, Model 3 Performance înseamnă două motoare electrice cu până la 460 CP, iar asta se traduce prin 3,1 secunde pentru repriza 0-100 km/h, un progres major comparativ cu cele 4,4 secunde necesare pentru un Model 3 Long Range. Sigur, autonomia este ceva mai mică: 528 km vs. 629 km promiși de versiunea Long Range.
Implicit, toate aceste cifre îmbunătățite se traduc inevitabil printr-un preț mai mare. Mai exact, pentru noi, românii, Model 3 Performance costă 55.990 de euro, cu 14% mai mult comparativ cu varianta Long Range. Dacă-i prea mult și strâmbi din nas la celelalte versiuni, mai e varianta în care aștepți „noi modele mai accesibile” promise de Elon Musk, dar ceva îmi spune că declarația asta a avut scopul de a crește acțiunile la bursă pe fondul rezultatelor financiare modeste. Da, trăim vremuri în care vorbele contează mai mult decât faptele.
Un detaliu cu care ne mândrim: fotografiile oficiale cu noul Model 3 Performance au fost retușate de Ciprian Mihai, fotograf român căruia îi poți admira lucrările și pe secțiunea noastră de teste.
Secția de Chirurgie Plastică
Tesla Model 3 Performance a fost doar una dintre numeroasele noutăți auto ale săptămânii. De exemplu, BMW a prezentat Seria 4 Gran Coupe facelift și i4 facelift, cu noutăți estetice preponderent la interior și o gamă variată de motorizări: de la 184 CP la 286 CP pentru Seria 4 facelift și de la 286 CP la 544 CP pentru i4 facelift. Bani să fie.
Frățiorii de la Mini au tras prelata de pe noul model electric Aceman, un SUV de 4 metri lungime cu versiuni de 184 CP cu autonomie de 310 km și, respectiv, 218 CP cu autonomie de 406 kilometri. În Germania de la vreo 35.000 de euro în sus.
Avem noutăți și de la Opel, care a prezentat noul Grandland. Aici se merge pe dimensiuni ușor mai mari gândite pe noua platformă STLA Medium a Grupului Stellantis (Hello, Peugeot 3008) și pe o gamă variată de motorizări de la mild-hybrid până la plug-in hybrid și electric. Pentru moment știm doar că versiunea electrică va avea o baterie de 98 kWh și autonomie de 700 de kilometri.
Balisticele săptămânii
Mercedes-Benz îi spune în certificatul de naștere G 580 with EQ Technology. Eu o să-i spun (și toată lumea o să-i spună forever așa) simplu Clasa G electric, pentru că fix asta și este. Un vehicul de teren cu patru motoare electrice de câte 145 CP pentru o putere totală de 587 CP, mai puțin de 5 secunde pentru repriza 0-100 km/h și baterie de 116 kWh cu autonomie de 473 kilometri. Consum? Nu că ar conta prea mult la un astfel de mașină, dar fie: 30 kWh/100 km. Preț? În Germania de la 143.000 de euro.
„Ceva mai puternic n-aveți?” Avem, ba chiar tot de la băieții șvabi. Intră în scenă AMG GT 63 S E Performance, o sportivă plug-in hybrid de peste 800 CP. Ca de obicei în astfel de cazuri, sistemul plug-in hybrid este mai degrabă decorativ pentru a da bine în Excel-urile cu emisii trimise la Uniune (unii ar zice ca și plusul de cai contează, ok). Îmi fac însă datoria să-ți spun că bateria de 6,1 kWh se încarcă și la priză și oferă autonomie electrică de 13 kilometri.
Tot vreo 800 de cai putere stoarce și Lamborghini din prima versiune plug-in hybrid dezvoltată pentru SUV-ul Urus, dar aici măcar ai putea încerca să ajungi la Ploiești: bateria de 26 kWh e suficientă pentru până la 60 de kilometri în regim 100% electric.
Hai să „revenim” un pic cu picioarele pe pământ: Porsche a lansat o nouă versiune pentru Cayenne facelift. Îi spune GTS, iar motorul V8 twin-turbo de 4,0 litri dezvoltă 500 CP, adică cu 40 CP mai mulți decât vechea versiune, iar asta se traduce simplu prin 4,4 secunde pentru accelerația de la 0 la 100 km/h. Livrările încep în vară, în caz că ești interesat.
Prețurile noastre, toate
Pe lângă Model 3 Performance, săptămâna asta am mai aflat prețurile în România pentru alte două modele, aflate la capete opuse ale bugetelor.
Renault Captur facelift are un preț de pornire de 19.450 de euro pentru versiunea cu motor pe benzină de 90 CP, însă scorurile urcă la 22.500 de euro pentru un mild-hybrid de 140 CP și chiar 24.190 de euro pentru un full-hybrid cinstit de 145 CP.
Practic, poți să-ți iei 6 exemplare de Captur facelift sau un Maserati Grecale Folgore, căci fix atât este prețul de pornire pentru SUV-ul electric italian: 122.000 de euro. Lăsând gluma la o parte, nu prea înțeleg de ce ai scoate banii ăștia din cont pentru un Maserati în loc să-i investești eficient într-un Porsche Taycan de 107.000 de euro, mai ales că-ți rămâne prin buzunare și un mizilic de 15.000 de euro cu care să cumperi un loc de parcare cinstit în Cluj-Napoca. Dar, pe de altă parte, știm și că fanii mărcilor italiene sunt îndeajuns de nebuni încât să nu conteze detaliile astea.
Anunțuri despre alte anunțuri
Săptămâna asta a fost Salonul Auto de la Beijing, unul presărat cu numeroase lansări de concepte și modele dedicate pieței din China. Totuși, am avut răbdare să triez printre numeroasele lansări pentru a extrage câteva informații utile și pentru noi, locuitorii Bătrânului Continent.
Și avem așa: Smart a prezentat Smart Concept #5, un concept din care va lua naștere la un moment dat un SUV electric de segment mediu care va fi vâdut și în Europa. Nu știm prea multe despre el, dar îți putem spune că are baterie de „peste” 100 kWh și autonomie de „peste 550 de kilometri”.
Printre numeroasele modele prezentate pentru China, la standul BYD s-a făcut un anunț interesant și pentru noi: BYD Seagull, adică o electrică de oraș care joacă meci direct cu Dacia Spring, va primi o generație nouă gândită pe profilul publicului european, iar livrările vor începe în 2025.
O să zici probabil că, indiferent de motorizare și baterie, mașinile chinezești nu sunt deloc atrăgătoare din punct de vedere fizic. Ei bine, chinezii lucrează de zor și la aspectele astea: SAIC, adică producătorul chinez care deține brandul britanic MG, l-a transferat pe Jozef Kaban pe postul de designer-șef. Dacă n-ai auzit de Kaban, îți spun eu: a lucrat niște ani buni pentru diverse mărci din Grupul Volkswagen și și-a pus semnatura, printre multe altele, pe Bugatti Veyron.
Produsul Intern Brut
Colegul nostru Constantin „Eugen” Ciobanu a fost undeva prin sudul Spaniei pentru a testa noua generație Dacia Duster, „unul din modelele care ne-au redat demnitatea ca națiune”. Așteptările au fost evident ridicate, mai ales că designul exterior reprezintă una dintre suprizele plăcute ale mașinii.
După mici sincope cu versiunea 1.2 TCe de 130 CP, „Eugen” raportează cum se simte varianta full-hybrid.
De la primele sute de metri am realizat că este altă mașină din punct de vedere al setării suspensiei și a gradului de asistare a direcției. La cele două capitole nimic de reproșat, dimpotrivă, salut ceea ce am găsit. Și pentru a fi sigur că nu am lăsat garda jos, din cauza vreunui ecou de patriotism, am adoptat pe alocuri un ritm sportiv. Mașina a reacționat predictibil, progresiv, mi-a dat enorm de multă încredere din spatele volanului, chiar mi-aș fi dorit pe alocuri mai multă putere.
Foarte mulți dintre voi se întreabă probabil și cum stau lucrurile în off-road, chiar dacă în 90% din timp vei conduce pe asfalt. Al nostru a raportat și aici vești bune.
Ne-a ieșit în cale o rampă sănătoasă pe care am îndrăznit să oprim la jumătate pentru a verifica cât de lejer se urnește noul model din astfel de situații și cât de eficient pune puterea la sol. Sistemul de asistare la plecarea în rampă ajută, menține mașina imobilizată până socializezi cu pedalierul. Mă așteptam să fiu nevoit să apelez la mai multe ture pentru a porni, dar nu, a fost aproape o pornire de pe loc obișnuită.
Între timp, colegul Cornel „Sho” Șocariciu a publicat un amplu raport după primele 12 luni la volanul unui Tesla Model 3. Are multe elemente pozitive de raportat, plus o serie de puncte slabe, iar unul dintre ele se leagă, poate surprinzător, de viteza de încărcare a bateriei la stațiile non-Supercharger.
La Supercharger, puterea de încărcare ajunge la 250 kW. În rest, din proprie experiență, n-am văzut ca puterea de încărcare (chiar și la stații de 300 kW, dar din alte rețele) să treacă peste 120 kW, indiferent de condiții. Iar în termeni de 2024, asta înseamnă o putere medie. Deci se poate și mai bine.
Colegul de newsletter Tudor Rus a luat la puricat timp de trei săptămâni noua Honda C-RV în versiunea plug-in hybrid, iar pentru moment găsești pe site primul episod, cel dedicat orașului.
Nimic de reproșat transmisiei, care în oraș are apucături similare cu cele ale unui agregat cu dublu ambreiaj. Idem pentru suspensie, moale și confortabilă, dar nu perfectă – denivelările medii și mari o vor scoate din ritm, iar simptomele sunt pe două dimensiuni: mici duduituri revărsate în habitaclu și zgâlțâituri care fac mașina să joace ușor înainte să-și revină la starea de calm.
Dragoș Băltățeanu a profitat de primul contact cu un autovehicul Geely pentru a ne spune povestea mărcii care vine din China pentru a se lua la trântă cu producătorii europeni.
Iar subsemnatul a raportat ce a văzut într-un laborator de testare Huf Group inaugurat la Timișoara, acolo unde inginerii testează mânere, chei sau senzori de acces pentru mașini în diverse scenarii de anduranță, temperatură și umiditate.
Știrile care nu au prins loc în pole position
Mazda EZ-6, un sedan pentru China pe care ne-ar plăcea să-l vedem și în Europa. (AUTOCRITICA)
Renault 5 E-Tech electric va avea o ediție specială pentru turneul de tenis Roland Garros. (AUTOCRITICA)
Bosch a extins centrul de inginerie din Cluj-Napoca. (AUTOCRITICA)
Mercedes-Benz promite că viitoarele sale modele electrice vor avea un design mai tradițional. (Autocar)
Toate unitățile Tesla Cybertruck produse până în prezent au fost rechemate în service din cauza unui element de plastic care poate bloca pedala de accelerație. (AUTOCRITICA)
Consum extraurban
Zona de articole fără motoare și roți, dar care te ajută să vezi că-n lume se mai scrie și lent și bine, nu doar repede și prost.
Pe urmele mafiei gunoaielor. (Recorder)
Donarea de organe salvează vieți, dar e ținută la capac în România din câteva mari motive. (Panorama)
Percepția luxului în Penitenciarul Rahova. (Iscoada)
Povestea unui scandal de dopaj în care sunt implicați 23 de înotători chinezi și care riscă să eclipseze competiția de înot de la Jocurile Olimpice de la Paris. (Povești din Sport)
Marea afacere privată cu filme pirat a Securității comuniste. (PressOne)
Pământul ar putea fi cu 200 de milioane de ani mai „bătrân” decât se credea până acum. (MIT)
Tot ce trebuie să știi despre Starliner, capsula spațială produsă de Boeing care va trimite pentru prima oară astronauți pe Stația Spațială Internațională în 6 mai. (Space)