Noua generație Toyota Corolla: a fi sau a nu fi electric
Meșteri în Mașini #202 • Toate lucrurile importante care s-au întâmplat în lumea auto în săptămâna 27 octombrie - 2 noiembrie 2025.
Newsletter-ul Autocritica (Meșteri în mașini) este un rezumat auto săptămânal scris de trei jurnaliști de profil cu experiență: Mircea Meșter, Tudor Rus și Daniel Popescu. Ai în față un newsletter nepretențios, fără încrengături tehnice și jargon complicat. Scopul e să te țină la curent cu cele mai importante noutăți din lumea mașinilor. Să știi înaintea altora ce roți se mișcă pe lângă tine.
Îl primești duminică dimineață la ora 9 fix.
Săptămâna japoneză în industria auto
O dată la doi ani, Tokyo găzduiește la finalul lunii octombrie evenimentul Japan Mobility Show, care până în 2023 era cunoscut drept Salonul Auto de la Tokyo. În mod tradițional, aici vedem mai degrabă concepte decât modele de serie, iar ediția din acest an nu a făcut excepție.
Dintre numeroasele concepte care s-au strecurat sporadic pe ecranul laptopului meu, cel care mi-a atras cel mai mult atenția a fost ăla care anticipează noua generație Toyota Corolla. Uite câteva poze ca să înțelegi de ce:
În stilul caracteristic, japonezii nu au dezvăluit nimic despre datele tehnice, lucru pe care pot să-l înțeleg: actuala generație lansată în 2019 a primit un facelift în 2023, așa că teoretic versiunea de serie a conceptului ar trebui să ajungă pe piață abia prin 2027, la exact 30 de ani de când Toyota inventa tehnologia hibridă și o introducea pe Prius. Și n-ar fi rău deloc să sărbătorească printr-o versiune electrică pentru Corolla, nu-i așa? Mai ales că avem aceste declarații din partea oficialilor mărcii:
Cum ar trebui să evolueze Corola? Drumurile sunt diferite, la fel și realitățile energetice. Totuși, există un lucru pe care îl împărtășim cu toții: grija pentru planetă. Indiferent că este o mașină electrică, plug-in hybrid, hibridă sau termică, hai să facem mașini care arată bine și pe care toată lumea vrea să le conducă.
Mulți constructori au deja una sau mai multe compacte electrice în gamă, însă pentru Toyota ar fi un mare pas înainte. Până la urmă, vorbim despre un constructor pentru care SUV-ul bZ4X este singura electrică din portofoliul european, însă pentru a înțelege unul dintre motive trebuie să facem un scurt popas în Japonia: în prima jumătate a anului, doar 1,3% dintre mașinile vândute în Japonia au fost electrice, în scădere de la recordul de 2,2% înregistrat în 2023.
Altfel, Corolla este în top 25 modele vândute în Europa în acest an, iar singurele japoneze care o duc mai bine la acest capitol sunt, cu excepția lui Nissan Qashqai, tot de la Toyota: Yaris Cross, Yaris și C-HR. Apropo de vânzări, în România, Corolla e a cincea cea mai vândută mașină în acest an, la mare luptă cu Skoda Octavia pentru titlul de cel mai popular model al unei mărci de import.
La noutăți ni-i greu
1. Două concepte și o nouă arhitectură electrică de la Mazda
De ce ne pasă: La fel ca Toyota, și oamenii de la Mazda au preferat să fie discreți: au prezentat două concepte și au oferit informații minimale despre ele. Măcar știm că unul dintre ele, pe numele lui de scenă Vision X-Coupe, este un hibrid plug-in cu motor rotativ pe benzină ce joacă rol de generator și încarcă bateria, dar nu învârte roțile. Ah, și are în total 510 CP. Despre al doilea concept, și anume Vision X-Compact, nu știm chiar nimic cu excepția faptului că pare un Mazda2 din viitor. Știm în schimb că Mazda va lansa o nouă arhitectură dedicată mașinilor electrice, iar primele modele de serie sunt așteptate în 2027.
De ce ne pasă: Un motiv ar fi că ne-a plăcut mult cum arăta Honda e, modelul electric de oraș din care pare că se inspiră măcar un pic acest concept. Evident, nu avem detalii tehnice, dar știm că va primi o versiune de serie în 2026 care va fi comercializată și în Marea Britanie, iar în funcție de apetitul britanicilor va ajunge sau nu și pe continent. Altfel, e important de menționat că vorbim despre un așa-numit kei car, adică un segment de piață foarte popular în Japonia pentru că implică mașini mici (maxim 3,4 metri lungime), consum scăzut și diverse avantaje fiscale. Și încă ceva: constructorii auto europeni fac lobby la Uniunea Europeană pentru a permite dezvoltarea unor astfel de kei cars și pe continent.
3. Dacia Bigster, finalist în competiția Car of the Year
De ce ne pasă: Pentru că este al doilea an consecutiv în care avem un model produs în România printre cele 7 modele finaliste Car of the Year. Anul trecut a fost noua generație Dacia Duster, iar acum a venit rândul „fratelui” mai mare, Dacia Bigster. Sigur, nu ne facem iluzii că Bigster va fi desemnată Mașina Anului, mai ales că printre pretendenți se numără și Renault 4, Kia EV4 sau Mercedes-Benz CLA, alături de Skoda Elroq, Citroen C5 Aircross și Fiat Grande Panda. Chiar și așa, Bigster a ajuns într-o companie selectă după trierea celor 35 de modele incluse pe lusta inițială. Juriul este format din 60 de jurnaliști auto din 23 de țări europene, iar câștigătorul va fi anunțat în 9 ianuarie 2026 la Salonul Auto de la Bruxelles.
4. Seat Ibiza și Arona au primit facelift
De ce ne pasă: Pentru că a trecut ceva timp de când Seat nu și-a mai actualizat modelele din gamă. Se va întâmpla din ianuarie 2026 cu Ibiza facelift și Arona facelift, care au primit o serie de modificări estetice la grilă, faruri, bara spate și interior. Altfel, nimic deosebit pe partea de motorizări, întrucât vom avea un motor pe benzină de un litru cu 95 CP sau 115 CP sau un motor pe benzină de 1,5 litri cu 150 CP. Totuși, Seat promite că ambele modele vor „îmbrățișa” tehnologia hibridă: primele versiuni mild-hybrid sosesc în 2027. Apropo, cu această ocazie, Seat a conformat că Leon va primi o versiune full-hybrid, dar asta abia în 2028.
Mențiuni, aplauze amicale și diplome de participare se acordă și următoarelor știri:
Mitsubishi a prezentat noul concept Elevance în cadrul Japan Mobility Show.
Înmatriculările de mașini electrice au crescut cu 25% în Europa în primele nouă luni ale anului.
Honda a anunțat că noul model Prelude va fi disponibil în România în primăvara anului 2026.
Volvo pregătește o nouă generație de hibrizi plug-in.
Constructorul chinez Great Wall va lansa cel puțin 7 modele noi începând cu jumătatea anului 2026 pentru sub-brandurile Haval și Ora.
Geely anunță 15 lansări de modele electrice și plug-in hybrid în Europa pentru următorii 3 ani.
Numărul lui Adam: 30
Aumovio (adică fosta divizie Automotive din cadrul Continental) a anunțat că a produs 30 de milioane de camere cu vedere panoramică la unitatea de producție pe care o deține în Sibiu. Aceste camere fac parte dintr-o platformă hardware scalabilă care permite diverse funcții de parcare, de la simpla vizualizare a mașinii pe ecran până la parcarea automatizată. Camerele au o rezoluție de până la 3 MP și pot fi personalizate de constructorii auto cu diverse lentile și senzori, în funcție de opțiunile pe care le implementează pe mașini. În prezent, pe piață există peste 8 milioane de mașini echipate cu camere panoramice produse la Aumovio Sibiu. Iar dacă ești curios să afli ce alte activități are Aumovio în România îți recomand să citești despre laboratorul de cercetare și dezvoltare de la Timișoara, pe care l-am vizitat recent cu ocazia desprinderii Aumovio de compania-mamă Continental.
Infrastructura-vura
A fost o săptămână suspect de plină la Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR), aia care se ocupă de autostrăzi. Și toate noutățile au cumva legătură cu drumurile spre regiunea Moldovei.
Mai întâi, CNIR a publicat o actualizare a traseului din studiul de fezabilitate pentru autostrada A13 Brașov - Bacău. Ce o să-ți sară imediat în ochi este că noul traseu propus face un ocol de câțiva kilometri buni de la varianta inițială. Explicația oficială este că traseul trebuie să ocolească un poligon de testare pentru drone deținut de Carfil, un producător de tehnică militară care aparține de Romarm. Măcar locuitorii din Sânpetru și Prejmer vor fi bucuroși că le trece autostradă mai aproape de casă. Autostrada A13 Brașov - Bacău se va conecta la viitoarea autostradă Sibiu - Făgăraș - Brașov în zona Codlea și, în zona Bacăului, cu Autostrada A7 Ploiești - Siret.
O zi mai târziu, CNIR a anunțat atribuirea contractului de construcție al primului tronson al autostrăzii Târgu Neamț - Iași - Ungheni, care face parte din autostrada A8 Târgu Mureș - Ungheni. Mai exact, vor începe lucrările pe tronsonul 1 Târgu Neamț (Moțca) - Târgu Frumos din județul Iași, iar traseul cu o lungime de 27 de kilometri va avea 36 de poduri și pasaje cu o lungime totală de 8,5 kilometri și 4 tuneluri cu o lungime totală de 1,7 kilometri.
Vrăji, vrăjeli și prăjeli
Nu știu dacă-ți mai aduci aminte, dar prin 2017 Elon Musk a prezentat noul Tesla Roadster, care urma să aibă o autonomie de 1.000 de kilometri și o producție anuală de 10.000 de unități începând din 2020. Printre cei fascinați de promisiunile lui Musk s-a numărat și Sam Altman, alături de care Musk fondase OpenAI în 2015. Cei doi erau prieteni de foarte mult timp, așa că omul nostru a plasat cu încredere o comandă pentru Roadster în 11 iulie 2018 și a achitat un avans de 45.000 de dolari. Și a așteptat.
Anii trec, Elon Musk o ia pe arătură, își fondează propria companie xAI și dă în judecată OpenAI pentru că „prioritizează profitul în dauna beneficiului pentru umanitate”. Ca orice altă companie de pe planetă, practic.
Ajungem în 31 octombrie 2025. Nici urmă de Roadster-ul promis de Musk, așa că Altman pune piciorul în prag: „Eram foarte entuziasmat de mașină și înțeleg întârzierile. Dar 7 ani și jumătate este un timp de așteptare prea lung”. Așa că a trimis un reply pe adresa de email de rezervări pentru Roadster pentru a solicita returnarea banilor, doar pentru ca momente mai târziu să fie notificat că adresa de mail nu există. Și a postat totul pe X, rețeaua lui Musk.
Partea amuzantă este că, dacă și-ar fi întrebat copilul, ar fi aflat că e mai eficient să dea un telefon decât să dea un reply la un mail de acum 8 ani pentru a-și recupera banii.
Autocritica rațiunii pure
Am vizitat recent noua uzină construită de BMW la Debrecen și m-am întors de acolo cu termeni care acum niște ani n-aveau nicio treabă cu industria auto: Nvidia Omniverse, Digital Twin, Inteligență Artificială. Totuși, mai presus de utilizarea unor astfel de tehnologii moderne, la Debrecen am văzut prima uzină a Grupului BMW care nu este racordată la rețeaua de gaze naturale, pentru că folosește doar energie electrică. Și aia 100% regenerabilă. Pentru asta, BMW a instalat inclusiv un parc fotovoltaic pe o suprafață de 50 de hectare care încălzește apa dintr-un rezervor termic cu un volum de 1.800 de metri cubi. Apă care ajunge ulterior în atelierul de vopsitorie. Uzina BMW din Debrecen.
Grupul Stellantis a pus recent în mișcare o strategie a electrificării rațională și coerentă la scară internațională: Dare Forward 2030. Bineînțeles, în această strategie au fost integrate direcții de dezvoltare, resurse disponibile, resurse abordabile, parteneriate, specificități culturale ale mărcilor membre și - totul ar fi fost inutil fără asta - o eșalonare sănătoasă a priorităților. În fond, în cazul de față sunt vizate obiective vitale pe termen lung. Alex Șincan scrie despre „Teatrul” Stellantis: drama electrificării în patru acte.
Compania germană de consultanță Roland Berger a publicat recent o nouă ediție a studiului anual EV Charging Index, care include un amplu sondaj de opinie realizat în rândul proprietarilor de mașini electrice din întreaga lume, inclusiv din România. Practic, studiul oferă o imagine realistă a percepției proprietarilor de mașini electrice despre elemente precum infrastructura de încărcare sau costurile de utilizare comparativ cu o mașină termică. Citește unde încarcă și ce experiențe au la încărcare proprietarii de mașini electrice.
Testele săptămânii, în colțuri diametral opuse ale industriei: Porsche 911 Turbo S și Leapmotor B10.
Recomandare de seamă
, jurnalistul de la Euronews care scrie newsleterul , și-a dat seama că ajunge atât de des prin Parlamentul României în timpul programului obișnuit de muncă încât merită să scrie un newsletter despre asta. Așa că a lansat #Parlament.
#Parlament este un newsletter din care vei afla ce se mai întâmplă prin Senat și Camera Deputaților. Apare lunar și cuprinde, la finalul fiecărei luni, cele mai importante modificări aprobate de senatori și deputați.
Recomand cu încredere.
AUTOCRITICA Podcast
Consum extraurban
Ar mai fi murit azi domnul Lăzărescu? (Films in Frame)
Coreea de Nord face bani dintr-o schemă imobiliară cu un bloc din București. (Rise Project)
Unde poți face mamografii gratuit. (Foaia de observație)
Ghidul vizual al uraganului Melissa. (The Guardian)
S-a lansat Neo, un robot casnic cu formă umană care costă 20.000 de dolari. Pentru banii ăștia, robotul aranjează vasele în mașina de spălat și îți trage scaunul când vrei să te așezi la masă. Doar că pentru toate astea are nevoie de operatori umani care îl controlează de la distanță prin căștile de realitate virtuală Meta Quest 3.

















