Noua generație Toyota Hilux are și versiune electrică
Meșteri în Mașini #204 • Toate lucrurile importante care s-au întâmplat în lumea auto în săptămâna 10-16 noiembrie 2025.
Newsletter-ul Autocritica (Meșteri în mașini) este un rezumat auto săptămânal scris de trei jurnaliști de profil cu experiență: Mircea Meșter, Tudor Rus și Daniel Popescu. Ai în față un newsletter nepretențios, fără încrengături tehnice și jargon complicat. Scopul e să te țină la curent cu cele mai importante noutăți din lumea mașinilor. Să știi înaintea altora ce roți se mișcă pe lângă tine.
Îl primești duminică dimineață la ora 9 fix.
(Încă un) pick-up electric în Europa
Dacă arunci o privire pe gama de modele Toyota, vei observa că singura electrică disponibilă în prezent este SUV-ul compact bZ4X. Au mai fost anunțate SUV-urile C-HR+ pentru final de 2025 în anumite țări din Vestul Europei și Urban Cruiser pentru 2026, însă chiar și așa oferta este mult sub cea a altor mărci.
Acum intră în scenă noua generație Toyota Hilux, prezentată relativ sumar cu câteva zile în urmă, iar principala veste este că noul pick-up are inclusiv versiune electrică. Nu știm încă numărul de cai putere pentru cele două motoare electrice, însă japonezii au fost mai vorbăreți despre baterie: capacitate de 59,2 kWh și autonomie WLTP de aproximativ 240 de kilometri.
Știu, știu, o să zici că autonomia este mică raportat la capacitatea bateriei. Așa e, dar vorbim despre un segment de piață complet diferit: în versiunile termice, Hilux are o masă proprie de cel puțin 2,1 tone, la care poți să adaugi o sarcină maximă utilă de 715 kilograme. Ah, și să nu uit: bateria Li-Ion va aduce și ea un surplus de kilograme.
Concurența în acest segment e destul de firavă în Europa. Mai găsim Isuzu D-Max EV cu acumulator de 66,9 kWh și autonomie de 262 kilometri și alte două modele care ies în evidență printr-o autonomie superioară: Maxus T90 EV cu baterie de 89 kWh și autonomie de 330 de kilometri (marca Maxus este deținută de chinezii de la SAIC) sau KGM Musso EV cu baterie LFP de 81 kWh și autonomie 420 kilometri (KGM este fostul SsangYong).
De altfel, pick-up-urile electrice au o cotă de piață de sub 2% din piața europeană de pick-up-uri, iar argumentele sunt destul de simple: autonomia e relativ scăzută din cauza masei generoase, iar astfel de vehicule se conduc, de regulă, în off-road. Acolo unde găsești mai rar spre deloc stații de încărcare.
Tocmai de aceea, versiunea electrică a lui Hilux va fi completată de alte trei versiuni, deja existente și pe actuala generație: diesel de 2,8 litri (care înlocuiește actualul diesel de 2,4 litri), mild-hybrid cu motorul diesel de 2,8 litri și o versiune cu motor pe benzină de 2,7 litri, ultima dedicată piețelor din Estul Europei.
Practic, patru versiuni, dintre care cea mild-hybrid se va detașa ca cea mai populară în vânzări. Nu o spun eu, ci chiar oamenii de la Toyota în comunicatul de presă. Aceeași oameni remarcă în același comunicat că „Hilux va avea mai multe opțiuni pentru motorizare decât orice alt model Toyota”.
Într-un fel, această diversificare este și o metodă prin care Toyota va încerca să câștige mai mulți clienți în Europa cu noul Hilux, într-un segment în care Ford Ranger este lider incontestabil de mai bine de 10 ani, cu o cotă de piață de 43% în 2024. Și unde locul 2 este ocupat de Volkswagen Amarok, dezvoltat pe aceeași platformă cu Ranger.
La noutăți ni-i greu
1. Versiunile termice ale noii generații Mercedes-Benz CLA sunt disponibile în România
De ce ne pasă: La jumătate de an de la lansarea în România a versiunilor electrice, noua generație Mercedes-Benz CLA este acum disponibilă și în variantele termice, mai exact cu motorul pe benzină de 1,5 litri cu patru cilindri acompaniat de un sistem mild-hybrid. Prețurile încep de la aproape 43.000 de euro pentru varianta de bază CLA 180 cu 136 de cai-putere și de la puțin peste 47.000 de euro pentru varianta CLA 220 care oferă 190 de cai-putere. Spre comparație, cea mai accesibilă versiune electrică costă aproape 52.000 de euro, însă oferă un motor pe puntea spate cu 272 de cai-putere, adică fix dublu decât cea mai accesibilă variantă termică. Toate detaliile despre noul CLA le găsești în articolul ăsta scris de colegul Cornel Șocariciu.
2. Peugeot a prezentat conceptul Polygon
De ce ne pasă: Chiar dacă pentru moment este un simplu exercițiu de design, conceptul Polygon anticipează o serie de schimbări importante în gama viitoarelor modele ale mărcii franceze. Pe lângă aspectele estetice ale caroseriei pe care le poți observa în imagini, viitoarele modele vor integra volanul Hypersquare prezentat și cu alte ocazii, dar și un ecran cu diagonala de 31 inchi în parbriz. În plus, viitoarele modele vor avea și sistem steer-by-wire, care permite eliminarea coloanei de direcție cu ajutorul unor actuatori integrați în volan și între roți. Peugeot s-a limitat să spună că primul model de serie bazat pe conceptul Polygon va apărea în 2027, iar matematica ne spune că ar putea fi vorba despre noua generație a subcompactei 208. Nu de alta, dar în 2027 se vor împlini 8 ani de la lansarea actualei generații, termenul uzual de împrospătare generală a unui model în industria auto europeană.
3. Noul pick-up Ram Rampage, disponibil și în Europa
De ce ne pasă: Constructorii non-europeni par să apese pedala de accelerație în segmentul pick-up. Pe lângă noua generație Toyota Hilux, europenii vor putea alege și noul model Ram Rampage, care ajunge în premieră pe Bătrânul Continent la doi ani de la lansarea pe piețele sud-americane. Modelul produs în Brazilia oferă în versiunea de bază un motor diesel de 2,2 litri cu 200 de cai-putere, în timp ce versiunea de performanță are un motor pe benzină de 2 litri cu 272 de cai-putere. Ambele variante au sistem de tracțiune integrală și cutie de viteze automată cu 9 rapoarte, iar versiunea diesel are o sarcină utilă de 1.015 kilograme.
Mențiuni, aplauze amicale și diplome de participare se acordă și următoarelor știri:
Mercedes-Benz a publicat o serie de imagini din timpul testelor cu viitorul GLB electric.
Porsche va prezenta în 19 noiembrie noul Cayenne Electric, care va avea baterie de 113 kWh și autonomie de peste 600 de kilometri.
Volkswagen va începe în prima parte a anului viitor primele teste cu prototipul ID. Every1, care se va transforma ulterior într-o electrică de oraș cu preț de 20.000 de euro.
McLaren va lansa primul său SUV cel târziu în 2028.
Audi a prezentat designul viitorului monopost cu care va debuta în Formula 1 în 2026.
Lamborghini a publicat imagini cu Temerario Super Trofeo, model destinat competițiilor care utilizează un motor V8 de 4,0 litri care dezvoltă 650 de cai-putere.
Numărul lui Adam: 107
Eurostat, biroul de statistici al Uniunii Europene, a publicat în această săptămână un raport detaliat despre accidentele fatale în fiecare regiune de dezvoltare din țările membre pentru anul 2023. Până acum știam doar că România a înregistrat 81 de decese la un milion de locuitori, însă acum am aflat și repartizarea lor pe regiuni.
Cu 107 decese la un milion de locuitori, recordul negativ este deținut de regiunea Sud-Vest Oltenia, în timp ce regiunea Sud-Est a raportat 102 decese la un milion de locuitori. Așa cum probabil intuiești, cele două regiuni includ segmente din cele mai periculoase drumuri naționale din România: DN7 și, respectiv, DN2.
Altfel, când te uiți pe harta publicată de Eurostat, nu ai cum să nu observi că și la capitolul ăsta, la fel ca în aproape orice alt domeniu, în România par să existe cumva două țări complet diferite: una formată din regiunea București-Ilfov (40 de decese) și regiunea istorică Transilvania (cu 66, 74 și 76 de decese), alta formată din toate celelalte regiuni, unde avem 85, 97, 102 și 107 decese.
Infrastructura-vura
În timp ce noi ne bucurăm la inaugurarea fiecărui segment de autostradă de 10-15 kilometri, americanii trec la pasul următor: serviciul de ride-hailing cu mașini autonome Waymo deținut de Google a anunțat că își extinde aria de acoperire pe anumite porțiuni din autostrăzile din regiunea San Francisco Bay Area, Phoenix și Los Angeles, în condițiile în care, până acum, serviciul era disponibil doar în interiorul orașelor. Nu te gândi însă la trasee de sute de kilometri, ci la ceva practic: clienții vor putea ajunge din oraș la aeroport cu Waymo.
Povestea asta poate suna un pic contraintuitiv, pentru că sistemele autonome funcționează mult mai eficient pe autostradă decât în oraș: nu există pietoni, nu există semafoare, nu te intersectezi cu alte mașini, iar semnele de circulație sunt mai ușor de observat de camerele video ale mașinii pentru că nu sunt mascate de construcții sau arbori. Motivul pentru care Waymo a primit mai greu acordul autorităților să circule pe autostrăzi este însă foarte simplu: în caz de accident, șansele de supraviețuire sunt mai mici decât în oraș, din cauza vitezelor mai mari de circulație.
Apropo, Waymo se va lansa în 2026 și în Londra, iar expansiunea spre Europa are o miză puternică în contextul concurenței globale din partea companiilor chineze Baidu și WeRide.
Vrăji, vrăjeli și prăjeli
Știa Elon Musk ceva când a refuzat ani la rând să critice în mod public serviciul Apple CarPlay, folosit deja de numeroși constructori pentru a permite șoferilor să-și conecteze iPhone-ul la mașină.
Potrivit unor informații neoficiale publicate de Bloomberg, Tesla va introduce peste câteva luni un update software care va permite șoferilor să se conecteze la CarPlay. Nu este clară motivația din spatele acestei decizii, însă ar putea avea legătură inclusiv cu scăderea vânzărilor. Nu de alta, dar un sondaj recent arată că aproape jumătate dintre americani nu vor să cumpere un anumit model dacă acesta nu are CarPlay.
Autocritica rațiunii pure
Un finlandez, un spaniol și un român: ar putea fi începutul unui banc, dar pun pariu că ar fi nevoie de suficient de multă creativitate pentru a obține un „calambur” de idei și situații care să te facă să zâmbești. Și totuși, realitatea pune alături Finlanda, Spania și România, iar rezultatul nu este nicidecum amuzant, ci în scopul siguranței pe drumurile publice.
Mai exact, colegul Constantin Ciobanu a fost la centrul de testare Hakka Ring din apropiere de Madrid, acolo unde producătorul finlandez Nokian a dezvoltat noile anvelope Powerproof 2, care vor fi produse la uzina de la Oradea.
La finalul anilor ’30, începutul anilor ’40, General Motors a construit și plimbat prin Statele Unite (dar și Canada, Cuba sau Mexic) ceea ce departamentul de marketing a numit la vremea respectivă Futurliner. Ce era un Futurliner? Un soi de autobuz/autocar, cel puțin la nivel de proporții și dimensiuni. Oricât de curios ar părea, niciunul din cele 12 exemplare construite vreodată n-a fost gândit pentru transport de persoane, de marfă sau alte aplicații, specifice autorulotelor.
Sau cum a încercat General Motors să educe, să prezinte un vizor spre viitor și să promoveze imaginea companiei, în cuvintele lui Tudor Rus.
Se întâmplă de multe ori, chiar și în viață sau în sport, ca legendele să devină legende cu ajutorul unei rampe de lansare. A unui enabler, dacă mă pot exprima în limba lui Shakespeare. Orice atacant care devine golgheter ajunge acolo (și) datorită colegilor de echipă, care poate strălucesc mai puțin. Pentru ca Porsche 930 Turbo, primul model turbo de stradă făurit în Zuffenhausen, să existe, a fost nevoie de o validare. Din moment ce Porsche a trebuit să extragă și să adapteze tehnologia turbo din motorsport, socoteala de pe circuit trebuia musai să se potrivească celei de pe drumurile publice. Fără compromisuri.
Așa a apărut 911 Carrera RSR 2.1 Turbo.
Testele săptămânii: Mitsubishi Eclipse Cross electric și Mercedes-AMG SL 63 4Matic +.
Recomandare de seamă
Adriana Diaconu este Information Designer și explică subiecte complexe prin vizualuri narative. Cea mai recentă ediție abordează subiectul migrației.
Consum extraurban
Podcast audio nou: SEISM încearcă să afle cât de pregătit este Bucureștiul pentru un cutremur major. (Scena9)
Ce este și nu este un psihoterapeut. (Foaia de observație)
Curaj ai atunci când poți să pierzi ceva. (Povești din Sport)
Desființarea Institutului Național al Patrimoniului poate arunca România înapoi în epoca distrugerilor masive. (PressOne)
Migrația internă a tinerilor români: între potențial și blocaje. (Mindcraft Stories)















