Noul Audi A5 înlocuiește clasicul A4
Meșteri în Mașini #144 • Versiune nouă pentru Audi Q4 e-tron • Noi intrări în gama Porsche Panamera și Macan • Ford Raptor T1+ pentru Dakar • Formula 1 2026 • Teste pe asfalt ud pentru anvelope
Newsletter deblocat de
Meșteri în Mașini îți este oferit de Huf Group, lider mondial în dezvoltarea și producția tehnologiilor moderne analogice și digitale care permit accesul și autentificarea în mașini. În România, Huf Group are 1000 de angajați, un centru de producție la Arad și un centru de inginerie și un laborator de testare la Timișoara. Aici poți citi despre ce știu să facă oamenii ăștia.
Etajul 5 s-a mutat la etajul 4
Cum viitorul Audi A4 (ca toate celelalte modele cu cifre pare din gama Audi) a plecat să se regăsească electric, noul Audi A5 îi preia sarcinile. Asta înseamnă că de acum înainte, A5 se va poziționa între A3 și A6 și simultan și va fi concurent direct pentru Seria 3 și Clasa C. Inclusiv în forma modificată genetic și botezată Avant.
Tot nu-i clar?
Din coupe și cabrio, Audi A5 se transformă în sedan. Sau și mai simplu, A5 coupe și cabrio sunt trimise să cânte la harpă pe norișori, A4 pleacă într-o călătorie inițiatică și A5 vine să-l suplinească. Fiul risipitor se va întoarce, la un moment dat, complet electrificat, ca un Harap-Alb trecut prin litiu, cobalt și toate cele necesare unei electrice.
Apropo, are Cornel un articol stufos pe AUTOCRITICA, în care vă explică tot ce e de știut despre noul Audi A5. Inclusiv cum pot arăta farurile/stopurile cu semnătură luminoasă personalizabilă.
Eu aș vrea să aduc în lumină grija celor de la Audi pentru păstrarea motoarele termice. Unii anunță platforme electrice care mai de care mai sofisticate, dar nu și Audi. Nu. Audi iese la rampă cu PPC (de la Premium Platform Combustion, a nu se confunda cu o companie din domeniul energiei, proaspăt rebotezată și recolorată în albastru).
De dragul obiectivității, pe PPC pot sta și sisteme hibride (cel mai probabil plug-in) dar și mai timidele arhitecturi mild-hybrid la 48 de volți. Dar să trecem la concretul și bifabilul în configurator.
Benzină: 2 litri, cu 150 de cai-putere și 280 Newtoni metru sau 204 cai-putere și 340 Newtoni-metru. Cea mai potentă versiune se pupă și cu 4x4.
Benzină mild-hybrid: 3 litri, V6, cu 367 de cai-putere. Cu 4x4 și torque vectoring. Doar pentru noul Audi S5.
Diesel mild-hybrid: 2 litri, cu 204 cai-putere și 400 Newtoni-metru. Cu roți motrice față sau cu 4x4, depinde care te coafează.
Așa, că pomenisem de configurator. Va trebui să vă țineți bine caii, fiindcă noul A5 ajunge pe piață în noiembrie. Dar uite un cub de zahăr: prețul de pornire în Germania este de 45.200 de euro, pentru versiunea pe benzină cu 150 de cai-putere.
Secția de Chirurgie Plastică
Dacă pe A5 l-am clarificat, să trecem și pe la Audi Q4 e-tron, proaspăt posesor al unei noi versiuni care de acum înainte va reprezenta intrarea în gamă. Da, e la fel de confuzionantă când vine vorba de numele pe care-l poartă: Q4 35 e-tron. Cu baterie de 52 kWh (net) și un singur motor electric de 170 de cai-putere, așezat pe puntea spate, pentru o autonomie maximă teoretică de 355 de kilometri, respectiv 365 de kilometri, în caroserie Sportback.
Hop și noul Porsche Macan cu două versiuni noi, care dublează totalul la patru.
Cea de intrare în gamă se numește Macan Electric și are baterie de 100 kWh (brut), 340 de cai-putere domiciliați pe puntea spate și autonomie în acte de cel mult 641 de kilometri. Dacă erați curioși, eu pe asta aș alege-o cu ochii închiși și CVC-ul de pe card la vedere, fiindcă la Porsche n-ai nevoie de două motoare dacă vrei să ți se zbenguie adrenalina pe diafragmă.
Între Macan 4 și Macan Turbo se strecoară Macan 4S, cu aceeași baterie și o pereche de motoare electrice, 516 cai-putere pe timp de boost și autonomie maximă declarată de 606 kilometri.
Balisticele săptămânii
Germania a ieșit de la Euro și-a intrat în acest newsletter. Fără absolut nicio obligație cauzată de fonduri ajunse pe contul propriu și personal de Revolut, balisticele (de stradă) de săptămâna asta vin tot din țara lui Deutscher Michel, cu buletin de Stuttgart-Zuffenhausen: Porsche Panamera GTS și Panamera Turbo S E-Hybrid. Ambele au V8 și înainte să scuipați cu hummus și quinoa, stați măcar să vedeți ce pot să facă.
Pentru Panamera GTS s-au găsit 500 de cai-putere și o viteză maximă de 302 km/h, spre care treci de la 0 la 100 km/h în 3,8 secunde. Simplu, elegant, asumat ineficient.
Noul rege în gama Panamera se numește Turbo S E-Hybrid, cu același V8 (dar cu 599 de cai-putere), peste care a fost mufat un motor electric cu 190 de cai-putere. Cât dă la adunare e suficient pentru a smulge bucăți de asfalt în cele 2,9 secunde necasare atingerii pragului de 100 km/h: 782 de cai-putere și 1.000 Newtoni-metru.
Sau, mă rog, dacă mai era nevoie de vreo dovadă că ce v-am scris mai sus nu-i la mișto, luați un video cu Panamera Turbo S E-Hybrid pe Nurburgring, unde a stabilit un nou record pe o tură de circuit la categoria sedanuri de lux cu propulsie hibridă: 7:24.17.
De fugărit pe coclauri
Ford Raptor T1+. Nu trebuie să știți matematică, dar e musai să aveți brevet de pilot de Dakar cu rezultate. La modul Carlos Sainz, așa. Sau Nani Roma.
Raptor T1+ vine la anul la Dakar cu V8 Coyote de 5 litri *inserați aici strigăte de vultur cu cap alb* iar la volan se vor afla sus-numiții. Le urăm doar “drumuri, coleguții!”, că-s mai greu de găsit pe unde au domnii treabă.
Produsul Intern Brut
Formula 1 se schimbă din 2026 pe multe planuri. Monoposturile vor fi mai mici fiindcă le va fi scurtat ampatamentul, scade masa minimă, pneurile vor fi mai înguste, iar forța de apăsare aerodinamică va fi redusă cu 30%. Sunt noutăți și la motoare (vor exista 6 constructori care le vor furniza), e mult de digerat, noroc că-l avem pe Daniel Popescu cu analizele la zi. De citit pe AUTOCRITICA.
Scoateți o foaie de memorie și notați următoarele:
Din 1 iulie 2024, în Uniunea Europeană a intrat în vigoare un regulament modificat cu privire la anvelope. Se numește R117-04 și introduce, în premieră, un test pe carosabil ud pentru anvelope uzate.
Întrebări? Excelent. Vă explică Sho ce și cum într-un articol dedicat.
Două bucăți teste ieșite de la tipar.
Primul: Ford E-Tourneo Custom, de Sebastian Toma. Unde E-Tourneo Custom = varianta electrică a lui Ford Tourneo. Apropo, Custom nu înseamnă modificări din NFS Underground - denumirea are legătură cu dimensiunile utilitarei. Aflați mai multe aici.
Al doilea: Subaru Solterra, de Dragoș Băltățeanu. În mare, o Toyota bZ4X reîmpachetată prin badge engineering dar și prin câteva setări și calități tipice unui Subaru. Testul se citește aici.
Știrile care nu au prins loc în pole position
Un nou director executiv pentru fabrica Dacia de la Mioveni. (AUTOCRITICA)
Galeria Țiriac Collection e mai bogată cu un Ferrari 812 Competizione Aperta. (AUTOCRITICA).
Cum a reușit Fernando Alonso să-și găsească mașina visurilor în Aston Martin Valiant. (Road & Track)
Primul Ferrari 100% electric vine la anul. (Car and Driver)
Noul Bentley Flying Spur va avea V12 și sistem PHEV. (motor1)
2025 Cadillac Escalade. (Detroit Free Press)
Consum extraurban
Grădinile ascunse ale Sulinei. (PressOne)
Cum au jucat tricolorii la Euro (cu statistici). (Panorama)
Cele 4 sporturi noi de la Jocurile Olimpice. (SB Nation)
Parenting-ul nu contează. (Slate)
Placenta artificială. (BBC)
Meșteri în Mașini caută cititori de calitate care primesc acest newsletter săptămânal. Dacă nu ești încă pe listă, te poți înscrie mai jos: